ارتباط مردگان با دنيا

تب‌های اولیه

41 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ارتباط مردگان با دنيا

این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟

سلام
باید دید منظور یا برداشت مخاطب از اگاهی چیست و حد قدرت درکش در چه میزانی هست .

محمد;12972 نوشت:
این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟


با سلام

در پاسخ به سؤال شما توجه به چند نکته ضروری است:

1. روح انسان حقیقتی است که همواره باقی است و فنا در آن راه ندارد، پس از مرگ آنچه از انسان جدا می شود قالب مادی اوست و روح در عالم برزخ به واسطۀ قالب مثالی (که با عالم برزخ سنخیت دارد) به سیر خود ادامه می دهد.

2. علامه مجلسی (علیه الرحمة)، در بحارالانوار، بدن مثالی را به اجسام جن و ملائکه، تشبیه نموده است.(1) یعنی همانگونه که جن و ملائکه از قالبی لطیف (حتی لطیف تر از هوا) برخوردارند، قالب مثالی انسان نیز به همین شکل است.

3. آیات و روایات، گویای آنست که درجۀ حیات برزخی از حیات دنیوی به مراتب کاملتر و برتر است و البته از صراحت و وضوح تجرد حیات آخرت پایین تر. در مثل، چنانکه انسان در حال خواب از درجه درک و احساس ضعیفی برخوردار است؛ به عبارتی حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و در بیداری از حالت بالاتر و هوشمندانه تری برخوردار است، نسبت حیات برزخی به دنیا بمثابۀ حالت بیداری نسبت به خواب است.(2)

4. طبق روایات بسیاری از معصومین (ع)، در جهان برزخ، به تناسب توشه و اندوختۀ انسان از ایمان و عمل، رنجها شدیدتر و خوشی ها نیز همراه با لذت بیشتری است، در آن نشئه (بدلیل حالت تجرد نفس انسانی) موانع مادی از سر راه برداشته می شود، دوری مسافت معنا ندارد، به قدر درجه و رتبه ای که نزد خدا در آن حیات، دارند می توانند از حقایق این جهان آگاه شوند، حتی می توانند به پرواز در آمده و به خانواده های خود در دنیا سر بزنند.(3)

امام کاظم (ع) فرمودند: "انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند. اگر کردار نیکی از خانواده هاشان ببینند خوشحال و در غیر اینصورت اندوهگین می گردند."(4)

در روایتی دیگر امام صادق (ع) فرموده اند: "وقتی مؤمن، به دیدار خانواده اش می آید؛ آنچه که او را خوش آید می بیند و کارهای ناپسند از او پوشیده می گردد. اما وقتی کافر به دیدار خانواده اش می رود آنچه که وی را غمگین نماید بر او نمایان و آنچه پسندیده است از او پوشیده و مخفی می شود."(5)،

(6)

از اینرو سطح آگاهی انسان، به همان دلائلی که در بالا گفته شد در نشئه و حیات برزخ به مراتب بالاتر، وسیع تر و حساس و دقیق تر از سطح آگاهی انسان در نشئۀ دنیا است. به عبارتی تمثیلی روح انسان در نشئۀ دنیا چون پرنده ای در قفس را ماند که تنها از پنجرۀ ماده و جسم مادی می تواند عالم و حوادث پیرامونی آن را نظاره کند. در حالیکه روح انسان در نشئۀ برزخ، پرنده ای رها و آزاد از قفس جسم و ماده است که در حیاتی وسیع تر و از افقی بلندتر و بالاتر به حوادث عالم نظاره می کند.

موفق باشید ...:roz:

پاورقی______________________________


1. بحارالانوار، ج 6، ص 217.
2. برگرفته از کتاب زندگی جاوید، اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، ص 21.
3. الکافی، ج 3، ص 231؛ بحارالانوار، ج 6، ص 257.
4. همان منبع، ج 3، ص 230؛ همان منبع، ج 6، ص 257.
5. همان منبع؛ همان منبع، ج 6، ص 256.
6. برای مطالعۀ بیشتر ر.ک: حیات پس از مرگ، نوشتۀ علی محمد اسدی، نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.

محمد;12972 نوشت:
این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟

سلام به همه دوستان
طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق:Gol::Gol::Gol:

یه حدیث از امام کاظم(ع)داریم که میفرمایند:

[="RoyalBlue"]مومنان پس از مرگ بر حسب فضیلتشان به دیدار خانواده خویش می ایند.برخی از انها هر روز ،برخی هر دو روز و برخی هر سه روز یک بار[/]

التماس دعا:Gol:

سلام علیکم
در تائید سخنان اساتید
انسان بر نفس خودش بصیر و بیناست+

در عالم معنی روح کاملا نفس خودش را ملاقات می کند و بر آنچه که تمایل داشته شکل ظاهری و باطنی اش مشخص می گردد.

وقتی هم به باطن خود بصیر شد و ماهیت خود را دید ماهیت دیگر افراد خانواده را هم در شرایطی می تواند ببیند

گذشته از این حرفها
خیلی سخت است انسان بخواهد چیزی را ببیند که سالها منکر آن در وجودش بوده و خودش را فریب می داد که در من وجود ندارد ولی آن روز دیگر آنرا خواهد دید.

یامجیب الدعوه المضطرین

دلم برای پدرم (خداوند ایشان را با محمد وال محمد همنشین کند)بد جوری تنگ است هوا هم خوب نیست نمی توانم سر مزار ایشان بروم:Ghamgin:

چی کار کنم؟ کسی می دونه چه جوری می تونم با ایشان ارتباط برقرار کنم؟

سلام

یک صلوات است منقول از امام رضا علیه السلام مخصوص مردگان که اثر شگرفی داره بر مردگان اون رو می ذارم براتون اینجا ما و اموات ما رو از دعای خیرتون فراموش نفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد مادمت الصلاه و صل علی محمد و آل محمد مادمت رحمه و صل علی محمد و ال محمد مادمت البرکات و صل علی روح محمد و ال محمد فی الارواح و صل علی صورت محمد و ال محمد فی الصور و صل علی محمد و ال محمد فی السماء و صل علی نفس محمد و ال محمد فی النفوس و صل علی قلب محمد و ال محمد فی القلوب و صل علی قبر محمد و ال محمد فی القبور و صل علی روضه محمد و ال محمد فی الریاض و صل علی جسد محمد و ال محمد فی الاجساد و صل علی تربت محمد و آل محمد فی التراب و صل علی خیر خلقه سیدنا محمد و علی آله و اصحابه و ازواجه و ذریاته و اهل بیته و احبائه اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین

fagheer;81932 نوشت:
صل علی محمد و ال محمد فی السماء

در یک جائی هم بدون آل محمد ((صلی علی علیهم اجمعین)) امده بود ولی از ظاهر حدیث بدون آل صحیح به نظر نمی آید والله اعلم

محمد;12972 نوشت:
این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟


با سلام وتشکر از بحث دوستان
در مورد این سوال باید عرض کنم که روح كه از بدن فارغ و جدا شد، در عالم وسيعي قرار مي‌گيرد كه تسلط عالم ماده دارد، از اين جهت روح‌ميّت اگر گرفتار نباشد، به راحتي مي‌تواند به ديدار خويشان و آشنايان بيآيد.


قرآن مي فرمايد: "بگو مرگي كه از آن مي گريزيد، بهشما رو خواهد آورد [ملاقات خواهد كرد] سپس شما را به سوي خداي دانا بازگشت خواهيدكرد و شما را به آنچه كرده ايد، آگاه مي سازد".[1]

انسان بعد از جدايي از عالم ماده و دنيا به عالم برزخ مي رود تا آن كه درقيامت مبعوث شد ه و وارد جايگاه ابدي شود.قرآن مي فرمايد: " وپيشاپيش آنان برزخي است تا روزي كه برانگيخته شوند".[2]
وقتي روح به برزخ رفت، داراي حيات جديدي مي شود و عالم برزخ را عالميبسيار بزرگتر از دنيا مي بيند.

آيا روح انسان مي تواند محيط انسان ها را درك كند؟
اگر مقصود دنيا است، معلوم است . چون روح فعال است. گاهي به محيط انسان هارفت و آمد مي كند و از بستگانش مطلع مي شود. اگر روح مؤمن باشد، هر از چند گاهي ازوضع بستگانش با خبر مي شود. اگر روح كافر باشد، در عالم برزخ محبوس است و جز ازطريق ارواح تازه رسيده، اطلاعي از محيط انسان ها ندارد.
بعضي از انسان ها در اثر رياضت و مبارزه با نفس امّاره در دنيا به مراحلي مي رسند كه داراي چشم برزخي مي شوند و از دنيا ، عالم بالا را درك مي كنند.چنين افرادي اگر به آن دنيا رفتند، آزاد و رهاه ستند و به احتمال زياد از اتفاق هاي موجود با خبر مي شوند.
امام صادق(ع) فرمود: "مؤمن اهل خود را مي بيند و آنچه را كه موجب محبّت او است مي بيند، ليكن چيزهايي كه موجب كراهت او مي شود، از نظر او پوشيده مي شود . كافر نيز اهل خود را مي بيند و آنچه را موجب ناراحتي و كراهت او است، مشاهده مي كند، ليكن چيزهايي را كه موجب محبت اواست، از نظر پوشيه مي شود. نيز بعضي از مؤمنان در هر هفته يك بار در روز جمعه به زيارت و ملاقات اهل خود مي رسند و بعضي ديگر بر حسب مقدار عمل خود مي توانند آنانرا ملاقات و زيارت كنند".[3]اسحاق پسر عمار مي گويد: از امام كاظم (ع) راجع به ارواح درگذشتگان پرسش كردم كه ايا آنها اهل خود را ملاقات مي كنند ، حضرت فرمود: بلي . گفتم : در چه مقدار از زمان ديدار مي كنند. حضرت فرمود: در هر جمعه و در هر ماه و در هر سال يك بار بر حسب منزلت و مكانت مؤمن.[4]
امّا اثر گذاري آنها جز از طريق دعا و نفرين نمي باشد.
در صورت استجابت، در زندگي بستگان بي اثر نمي باشند.

پاورقی:
[1]جمعه (62) آية 7.
[2]مؤمنون (23) آيه 100.
[3]معاد شناسي، حسيني تهراني، ج 3، ص 220.
[4]همان، ص222.

صدیق;13190 نوشت:
انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند

سلام.
این پرنده ، یک پرنده طبیعی (مثل کبوتر و ... ) است یا منظور ، عمل سیر آسان است که به پرواز تشبیه شده است؟
اگر منظور پرنده طبیعی باشد ، آیا برای ما قابل رویت است؟
فرضاً که این پرنده طبیعی ، یک کبوتر باشد؛ آیا یک کبوتر کاملاً سفید با یک کبوتر سیاه و سفید تفاوت دارد؟ (به این معنی که شاید آدم صالح به شکل کبوتر کاملاً سفید درآید و آدمی که صلاح کمتری دارد به شکل کبوتر سیاه و سفید).

من در ایام خاص که اتفاقات خاصی در خانواده ما می افتاد بعضاً پرنده های ناشناسی را می دیدم. البته فقط دو سه بارش یادم هست. مثلاً آخری اش شب عقد کنان خواهرم بود، که پرنده ای را که در روزهای قبل اصلاً مشاهده نشده بود ، در روی دیوار منزل دیدم. داشت به درون خانه ما نگاه می کرد. نصف شب بود و یکی دو ساعت از رفتن میهمانان گذشته بود. هیچکس در حیاط و کوچه نبود. شاید من که از روی اتفاق و جهت کار غیر منتظره ای بیرون آمدم تنها کسی بودم که دیدمش. آن پرنده هم تا مرا دید پرواز کرد و رفت. همان وقت به فکر روح مادربزرگ و پدر بزرگهایم افتادم (خدا رحمتشان کند). بعد از آن شب عقد کنان ، نیز دیگر مشاهده نشد.
این می تواند موردی از فرمایش حضرتعالی باشد؟

سلام وعرض ادب خدمت شادان عزیز
به سبب تسلای قلب شما
قطعه ای از شعر وحشی بافقی را خدمت شما نقل میکنم

ما چون ز دری پای کشیدیم کشیدیم

امید ز هر کس که بریدیم بریدیم

دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند

از گوشه بامی که پریدیم پریدیم


صد باغ بهار است و صلای گل و گلشن

گر میوه یک باغ نچیدیم نچیدیم

رم دادن صید خود از آغاز غلط بود

حالا که رماندی و رمیدیم رمیدیم
شاید که شاعر در سرودن شعر مقصود دیگر داشته ولی اگر رمیدن روح از این جهان را پریدن پرنده از قفس و دام فرض بگیریم.
معنای هیجان انگیزی پیدا میکند که همیشه تسلی بازماندگان است
برای ملموس شدن این شعر اشاره به وعظ مرحوم حاج محمد اسماعیل دولایی(ره) در یکی از مجالس خود در توصیف مرگ و حیاتهای پس از مرگ :
با آن سادگی گفتار حیا ت و حیاط را در هم آمیخت نقل به مضمون چنین است:

دنیا را به اتاقی محقر و کوچک و تاریک تمثیل کرد
که با رفتن از این اتاق محقر و ورود به حیاط های دیگر و بستانهای وسیعتر هرگز حاضر نیستی به به این اتاق سیاه محنت زده بازآیی پس دلتنگی برای آنان جز افسردگی نیست
و با این تمثیل بی شک شما هم با من هم عقیده میشوید که تمنای ارتباط با مردگان مسلما تمنای عبثی است
به امید آمرزش همه رفتگان و آرام گرفتن همه روندگان و آمدگان و رفتگان در جوار حق
متشکرم



اموات از طریق القا به قلب خود را یادآوری می کنند به زندگان

محمد;12972 نوشت:
این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟

سلام
روح بعنوان امر مجرد قابلیت ادراک هر موجود مجرد در مرتبه خود و مادونش را داراست
آگاهیهای روح بستگی به میزان صفا و طهارت آن دارد
در یک تشبیه مثل یک آینه است که هر چه صافتر و صیقلی تر و بزرگتر باشد اشیاء بیشتری را با وضوح بالاتر نشان می دهد
روح خود علم و عالم و معلوم است
بطور معمول میزان اطلاعات یک روح از اطلاعات مجموعه ای از افراد زنده این دنیا بیشتر است
یک روح می داند شما و من چند رکعت نماز خوانده ایم و چند رکعت نمازمان قضا شده و با انجام چه عملی به مرتبه بالاتری از تکامل می رسیم
مردگان از ما زنده ترند چون از ما باخبر ترند
موفق در پناه حق

جناب فقیر ممنون از راهنمایی شما اما چه بهتر می شد اگر منبع را هم ذکر می کردید
یه سوال دیگه دارم

برای مردگان استغفار کنیم یعنی چه؟ چه ذکری را باید بگوییم؟

سلام

منبع رو به خاطر ندارم چون مدت زمان زیادی است که این ذکر را دریافت کرده ام
استغفار به هر صورتی می تواند باشد ولی به نیابت از یا برای میت
استغفار هفتاد بند بهتر است

fagheer;81965 نوشت:
اموات از طریق القا به قلب خود را یادآوری می کنند به زندگان

با سلام و احترام
يكي از ويژگي‏هاي عالم برزخ همين است كه ميت تا هنگامي كه در برزخ بسر مي‏برد. به كلي از دنيا بريده نمي‏شودبلكه گاه گاهي با آن ارتباط برقرار مي‏كند و در روايات به اين مسأله تصريح شده چنان كه مرحوم كليني در كافي (ج 3،ص 230).
بابي با عنوان «ان الميت يزور اهله» مطرح كرده و رواياتي نيز نقل كرده است. از آن روايات معلوم مي‏شود كه مردگان اعم از افراد با ايمان و حتي افراد بي‏ايمان نيز گاه گاهي به ديدار خانواده خود مي‏آيند. در اين كه هر چند وقتيك بار به ديدار آنها مي‏آيند طبق روايت بستگي به مقام و منزلت شخص ميت دارد.
امام صادق صلوات الله علیه درباره آگاهی های مردگان بسته به نوع ایمان آنان می فرماید مي‏فرمايد: ان المؤمن ليزور اهله فيري ما يحب و يستر عنه ما يكره و ان الكافر ليزور اهله فيري ما يكرهو يستر عنه ما يحب ؛ ميت مؤمن هر آينه به ديدار خانواده‏اش مي‏آيد پس هر چه را كه خوشايند باشد مي‏بيند و آنچه را كه خوشايندنباشد از او پوشيده مي‏شود و كافر نيز به ديدن خانواده خود مي‏آيد پس مي‏بيند هر آنچه را كه ناخوشايند است و هر چه پسنديده و خوب باشد از اوپوشيده مي‏شود. در روايات آمده است كه معمولاً روزهاي جمعه و به شكل پرنده‏اي به ديدار خانواده خود مي‏آيند، (همان، ح5).
آنان از بازماندگان توقع و انتظار دارند، آري چنين است. چنان كه پيامبر اكرمصلی الله علیه و آله و سلم فرموده‏اند: انارواح المؤمنين تأتي كل جمعة الي السماء الدنيا بعذاء دورهم و بيوتهم ينادي كل واحد منهم بصوت حزين باكين: يا اهلي و ياولدي و يا ابي و يا امي و اقربائي اعطفوا علينا يرحمكم اللّه‏... اعطفوا علينا بدرهم او برغيف او بكسوة يكسوكم اللّه‏ من لباسيالجنه... ؛ ارواح مؤمنان هر شب جمعه به آسمان دنيا مي‏آيند و روبروي خانه‏ها ميايستند و هر يك با آواي حزين در حالي كه مي‏گريدمي‏گويد اي كسان من اي فرزندانم، پدرم، مادرم، نزديكانم به ما عطوفت كنيد. خداي شما را بيامرزد... با درهم پولي يا گرده ناني و يا لباسي در حقما رحم كنيد كه خدا به شما از لباس‏هاي بهشتي بپوشاند.
در روايات زيادي به مردم سفارش شده كه مردگان را فراموش نكنند. چنان كه پيامبر اكرم(ص) مي‏فرمايد: لاتنسوا موتاكم في قبورهم و موتاكم يرجون احسانكم و موتاكم محبوسون يرغبون في اعمالكم البر و هم لايقدرون. اهدوا اليموتاكم الصدقة والدعا ؛ مردگان خود را در قبرهايشان فراموش نكنيد و آنها اميد به احسان شما دارند و مردگان شما محبوسند رغبت وميل در كارهاي نيك شما دارند و خود قدرت بر انجام آن ندارند. براي مردگان خود صدقه و دعا هديه كنيد(آثارالصادقين، ج 21، ص274).

**عبدالله**;81932 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد مادمت الصلاه و صل علی محمد و آل محمد مادمت رحمه و صل علی محمد و ال محمد مادمت البرکات و صل علی روح محمد و ال محمد فی الارواح و صل علی صورت محمد و ال محمد فی الصور و صل علی محمد و ال محمد فی السماء و صل علی نفس محمد و ال محمد فی النفوس و صل علی قلب محمد و ال محمد فی القلوب و صل علی قبر محمد و ال محمد فی القبور و صل علی روضه محمد و ال محمد فی الریاض و صل علی جسد محمد و ال محمد فی الاجساد و صل علی تربت محمد و آل محمد فی التراب و صل علی خیر خلقه سیدنا محمد و علی آله و اصحابه و ازواجه و ذریاته و اهل بیته و احبائه اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین

جناب عبدالله کاش حرکت و اعراب داشت

محمد;12972 نوشت:
این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟

سلام
روح انسان موجود مجرد است و موجود مجرد به حسب سعه وجودی خود و در صورت عدم مانع می تواند به هرچه بخواهد علم و آگاهی یابد . لذا در این امر نیاز به واسطه نیست اگر مانعی نباشد
موفق باشید

یاقوت احمر;81956 نوشت:
سلام.
این پرنده ، یک پرنده طبیعی (مثل کبوتر و ... ) است یا منظور ، عمل سیر آسان است که به پرواز
اگر منظور پرنده طبیعی باشد ، آیا برای ما قابل رویت است؟
فرضاً که این پرنده طبیعی ، یک کبوتر باشد؛ آیا یک کبوتر کاملاً سفید با یک کبوتر سیاه و سفید تفاوت دارد؟ (به این معنی که شاید آدم صالح به شکل کبوتر کاملاً سفید درآید و آدمی که صلاح کمتری دارد به شکل کبوتر سیاه و سفید).

من در ایام خاص که اتفاقات خاصی در خانواده ما می افتاد بعضاً پرنده های ناشناسی را می دیدم. البته فقط دو سه بارش یادم هست. مثلاً آخری اش شب عقد کنان خواهرم بود، که پرنده ای را که در روزهای قبل اصلاً مشاهده نشده بود ، در روی دیوار منزل دیدم. داشت به درون خانه ما نگاه می کرد. نصف شب بود و یکی دو ساعت از رفتن میهمانان گذشته بود. هیچکس در حیاط و کوچه نبود. شاید من که از روی اتفاق و جهت کار غیر منتظره ای بیرون آمدم تنها کسی بودم که دیدمش. آن پرنده هم تا مرا دید پرواز کرد و رفت. همان وقت به فکر روح مادربزرگ و پدر بزرگهایم افتادم (خدا رحمتشان کند). بعد از آن شب عقد کنان ، نیز دیگر مشاهده نشد.
این می تواند موردی از فرمایش حضرتعالی باشد؟


با سلام و تشکر:Gol:

البتّه‌ در اينجا كه‌ حضرت‌ ميفرمايد روح مؤمن به‌ صورت‌ پرنده‌ و طير بر ديوارها مي‌نشيند، منظور اين‌ نيست‌ كه‌ واقعاً روح‌ مؤمن‌ تعلّق‌ به‌ صورت‌ مرغي‌ و حيواني‌ ميگيرد، و انسان‌ ممكن‌ است‌ بعضي‌ از اوقات‌ مرغي‌ را كه‌ بر روي‌ ديوار خانه‌ مي‌بيند واقعاً همان روح‌ مردۀ او باشد؛ بلكه‌ حضرت‌ در این بیان تمثيل‌ مي‌كنند بدين‌ طريق‌ كه‌ همانطور كه‌ مرغها بر روي‌ ديوارهاي‌ شما خود را مي‌اندازند و به‌ آساني‌ رفت‌ و آمد مي‌كنند، همينطور هم‌ روح‌ مؤمن‌ مي‌آيد و سركشي‌ ميكند و از اهل‌ خود و احوالات‌ آنها اطّلاع‌ پيدا ميكند.

در «جامع‌ الاخبار» وارد است‌ كه‌: قَالَ رَسُولُ اللَهِ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: فَوَالَّذِي‌ نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لَوْ يَرَوْنَ مَكَانَهُ وَ يَسْمَعُونَ كَلَامَهُ لَذَهَلُوا عَنْ مَيِّتِهِمْ وَ لَبَكَوْا عَلَي‌ نُفُوسِهِمْ، حَتَّي‌ إذَا حُمِلَ الْمَيِّتُ عَلَي‌ نَعْشِهِ رَفْرَفَ رُوحُهُ فَوْقَ النَّعْشِ، وَ هُوَ يُنَادِي‌: يَا أَهْلِي‌! وَ يَا وُلْدِي‌! لَا تَلْعَبَنَّ بِكُمُ الدُّنْيَا كَمَا لَعِبَتْ بِي‌، فَجَمَعْتُ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ غَيْرِ حِلِّهِ، ثُمَّ خَلَّفْتُهُ لِغَيْرِي‌ فَالْمَهْنَأُ لَهُ وَالتَّبِعَةُ عَلَيَّ ؛ فَاحْذَرُوا مِثْلَ مَا حَلَّ بِي‌. (1)

«رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ فرمود: سوگند به‌ آنكه‌ جان‌ محمّد در دست‌ قدرت‌ اوست‌، اگر بازماندگانِ مرده‌ موقعيّت‌ و محلّ مرده‌ را ميديدند و سخن‌ او را مي‌شنيدند، هر آينه‌ از مردۀ خود غافل‌ ميشدند و او را فراموش‌ ميكردند و بر نفس‌هاي‌ خود ميگريستند. تا جائي‌ كه‌ چون‌ مرده‌ را بر روي‌ تابوت‌ حمل‌ مي‌كنند روحش‌ برفراز تابوت‌ گرداگرد آن‌ به‌ پرواز و گردش‌ در مي‌آيد و پيوسته‌ ندا درميدهد: اي‌ اهل‌ من‌! اي‌ فرزندان‌ من‌! دنيا با شما بازي‌ نكند همان‌ قسمي‌ كه‌ با من‌ بازي‌ كرد ؛ مال‌ دنيا را از طريق‌ حلال‌ و غير حلال‌ جمع‌آوري‌ كردم‌ و سپس‌ همه‌ را براي‌ غير خود گذاردم‌، پس‌ عيش‌ و راحتي‌ و گوارائي‌ آن‌ مال‌ براي‌ ديگران‌ است‌ و عواقب‌ حساب‌ و تبعات‌ آن‌ براي‌ من‌ ؛ پس‌ بترسيد و حذر كنيد از مثل‌ آنچه‌ بر من‌ وارد شده‌است‌.»(2)

موفق باشید ...:Gol:

پاورقی_______________________________________________
1) «بحار الانوار» ج‌ 6، ص‌ 161.
2) حسینی طهرانی، علامه سید محمد حسین، معاد شناسی، ج 3، ص 223 و 224.

شادان;112466 نوشت:
جناب عبدالله کاش حرکت و اعراب داشت

خواندن این متن بدون اعراب برایم مشکل است

جناب عبدالله من خیلی دلم برای پدرم تنگ شده و دوست دارم با ایشان ارتباط برقرار کنم راهی هست؟

سلام علیکم

منظور از ارتباط ارتباط کلامی است؟دنبال اینطور ارتباطها نروید که در دام شیاطین گرفتار خواهید شد

هر وقت دلتان برایشان تنگ شد سوره یس بخوانید و ثوابش را به حضرت محمد صلی الله علیه و اله هدیه کنید و این عمل را به روح پدر بزرگوارتان

سپس با پدرتان صحبت کنید انشاالله که کلام شما به گوش ایشان خواهد رسید

ضمنا مردگان قبل از طلوع آفتاب ((اذان صبح تا قبل از طلوع افتاب)) می شنوند و جواب هم می دهند
بعد از طلوع آفتاب می شنوند ولی پاسخ نمی دهند.
البته اعمالی در مفاتیح و کتب علوم غریبه برای دیدن میت در خواب قید شده ولی با توجه به احتمال شیطنت شیاطین بنده انها را توصیه نمی کنم

یا علی

جناب عبدالله
ممنونم از توجه شما که پاسخ بنده را میدهید

نمی دونم این سوالهایی که می پرسم مسخره نیست؟
بعد از رسیدن به جواب میام و ویرایش می کنم

باید بلند صحبت کنم؟ سر مزار ایشان باشم یا هر جا که باشم میتونم باهاشون صحبت کنم؟

معمولا سر مزار بیشتر سفارش شده و روزهای پنجشنبه و جمعه

اگر قبل از صحبت با ایشان نماز بخوانید و از حضرت الله جل جلاله ملتمس شوید برای اذن برای این صحبت بهتر است
شنیدن پاسخ از سوی میت نیاز به مقامات بالای عرفانی و روحی دارد
ولی قطعا میت صدای شما را خواهد شنید به لطف و رحمت الله انشاالله

صادقانه;115147 نوشت:

جناب عبدالله من خیلی دلم برای پدرم تنگ شده و دوست دارم با ایشان ارتباط برقرار کنم راهی هست؟


با سلام و احترام
يكي از ويژگي‏هاي عالم برزخ همين است كه ميت تا هنگامي كه در برزخ بسر مي‏برد. به كلي از دنيا بريده نمي‏شود بلكه گاه گاهي با آن ارتباط برقرار مي‏كند و در روايات به اين مسأله تصريح شده چنان كه مرحوم كليني در كافي، ج 3، ص 230بابي با عنوان "ان الميت يزور اهله" مطرح كرده و رواياتي نيز نقل كرده است. از آن روايات معلوم مي‏شود كه مردگان اعم از افراد با ايمان و حتي افراد بي‏ايمان نيز گاه گاهي به ديدار خانواده خود مي‏آيند. در اين كه هر چند وقت يك بار به ديدار آنها مي‏آيند طبق رواستگي به مقام و منزلت شخص ميت دارد.

امام صادق (ع) مي‏فرمايد: ان المؤمن ليزور اهله فيري ما يحب و يستر عنه ما يكره و ان الكافر ليزور اهله فيري ما يكره و يستر عنه ما يحب ميت مؤمن هر آينه به ديدار خانواده‏اش مي‏آيد پس هر چه را كه خوشايند باشد مي‏بيند و آنچه را كه خوشايند نباشد از او پوشيده د و كافر نيز به ديدن خانواده خود مي‏آيد پس مي‏بيند هر آنچه را كه ناخوشايند است و هر چه پسنديده و خوب باشد از او پوشيده مي‏شوددر روايات آمده است كه معمولاً روزهاي جمعه و به شكل پرنده‏اي به ديدار خانواده خود مي‏آيند،(1).اما اين كه از خانواده و بازماندگان توقع و انتظار دارند، آري چنين است.
چنان كه پيامبر اكرم (ص) فرموده‏اند: ان ارواح المؤمنين تأتي كل جمعة الي السماء الدنيا بعذاء دورهم و بيوتهم ينادي كل واحد منهم بصوت حزين باكين: يا اهلي و يا ولدي و يا ابي و يا امي و اقرباي اعطفوا علينا يرحمكم اللَّه. اعطفوا علينا بدرهم او برغيف او بكسوة يكسوكم اللَّه من لباسي الجنه. ارواح مؤمنان هر شب جمعه به آسمان دنيا مي‏آيند و روبروي خانه‏ها ميايستند و هر يك با آواي حزين در حالي كه مي‏گريد مي‏گويد اي كسان من اي فرزندانم، پدرم، مادرم، نزديكانم به ما عطوفت كنيد. خداي شما را بيامرزد.

1. کافی ج3 ،ص 230 ، ح 3.

. با درهم پولي يا گرده ناني و يا لباسي در حق ما رحم كنيد كه خدا به شما از لباس‏هاي بهشتي بپوشاند. در روايات زيادي به مردم سفارش شده كه مردگان را فراموش نكنند. چنان كه پيامبر اكرم (ص) مي‏فرمايد: لا تنسوا موتاكم في قبورهم و موتاكم يرجون احسانكم و موتاكم محبوسون يرغبون في اعمالكم البر و هم لايقدرون. اهدوا الي موتاكم الصدقة والدعا مردگان خود را در قبرهايشان فراموش نكنيد و آنها اميد به احسان شما دارند و مردگان شما محبوسند رغبت و ميل در كارهاي نيك شما دارند و خود قدرت بر انجام آن ندارند. براي مردگان خود صدقه و دعا هديه كنيد،(1).

1. (آثارالصادقين، ج 21، ص 274)

براساس روايات و هم‏چنين با توجه به ارتباط نسبي كه بدن برزخي با بدن مادي كه در زير خاك پنهان است، دارد. ارواح انساني در برزخ براساس منزلت و فضايلي كه در دنيا داشته‏اند، امور دنيوي را درك كرده و حتي به خانواده خود سر زده و آنها را زيارت مي‏كنند و اين امر مي تواند در هر زماني و براي هر فردي باشد ولي روز جمعه كمترين و مشخص‏ترين زماني است كه در روايات وجود دارد، در اين باب تنها به ذكر دو روايت بسنده مي‏كنيم:
1- اسحق‏بن عمار از امام كاظم (ع) پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مي‏كند؟ فرمود: آري. گفتم: چقدرمود: بر حسب فضايلشان. پاره‏اي از آنان هر روز و پاره‏اي هر سه روز خانواده خود را زيارت مي‏كننداسحق بن عمار مي‏گويد: در اثناي كلام حضرت دريافتم كه مي‏فرمود: كم‏ترين آنان هر جمعه (خانواده خود را زيارت مي‏كنند) پس گفتم: در چه ساعتي؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد يا مثل آن، پس خداوند فرشته‏اي را با او روانه مي‏كند تا چيزهايي را به او نشان دهد كه شاد شود و از وي چيزهايي را بپوشاند كه او را غمگين مي‏سازد،(1).
كليني، محمد بن ابراهيم، كافي، به تصحيح علي‏اكبر غفاري، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1350، ج 3، كتاب الخبائز، ص 231، روايت پنجم

2- امام صادق (ع) فرمود: "به درستي كه مؤمن خانواده خويش را زيارت مي‏كند پس آنچه را دوست دارد مي‏بيند و آنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مي‏شود و به درستي كه كافر خانواده خويش را زيارت مي‏كند پس مي‏بيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مي‏شود آنچه را دوست دارد. امام (ع) فرمود: پاره‏اي از ايشان هر جمعه زيارت مي‏كنند و پاره‏اي بر حسب عمل خود زيارت مي‏كنند"(1)

براي خواب ديدن اموات

از برخي متون ديني استفاده مي شود كه براي خوابيدن، آداب و شرايطي پيش بيني شده است، كه برخي از آنها از آداب و شرايط عمومي به حساب مي آيد؛ مانند اين كه مستحب است انسان در هنگام خوابيدن وضو بگيرد، ولي برخي از شرايط و آداب اختصاصي است؛ يعني اگر كسي مي خواهد پيامبر(ص) و يا امامان(ع) و يا مردگان را در خواب ببيند، بايد آداب و شرايط خاصي را رعايت نمايد و برخي اعمال را انجام دهد. مرحوم شيخ عباس قمي، با بهره گيري از برخي كتاب هاي بزرگان دين، بعضي آداب و شرايطي را بيان نموده و باور دارد كه با رعايت آنها مي‌توان مردگان را در خواب ديد. برخي از شرايط و آداب عبارتند از:
1) وضو گرفتن قبل از خواب،
2) خواندن سوره هاي: شمس، ليل، قدر، كافرون، اخلاص، فلق و ناس
3) فرستادن صلوات بر محمد(ص) و آل آن حضرت،
4) صد مرتبه خواندن سورة اخلاص،
5) به جانب راست خوابيدن،
6) خواندن برخي از دعاها، ماننداين دعا: اللهمّ أنت الحيّ الذي لا يوصف و الايمان يعرف منه...".[2] براي ديدن تفصيل مطالب به حاشيه كتاب مفاتيح الجنان كه در فهرست به نام باقيات الصالحات آمده، رجوع فرماييد.

1. همان، ص 230، روايت اول
2. مفاتيح الجنان، ص969.

همان، ص 230، روايت اول.

**عبدالله**;116032 نوشت:
معمولا سر مزار بیشتر سفارش شده و روزهای پنجشنبه و جمعه

اگر قبل از صحبت با ایشان نماز بخوانید و از حضرت الله جل جلاله ملتمس شوید برای اذن برای این صحبت بهتر است

در مورد نماز بیشتر توضیح دهید

هادي;116314 نوشت:
راي خواب ديدن اموات از برخي متون ديني استفاده مي شود كه براي خوابيدن، آداب و شرايطي پيش بيني شده است، كه برخي از آنها از آداب و شرايط عمومي به حساب مي آيد

روش امنی نیست برادر هادی به دلیل اینکه ممکن است شیاطین در خواب خود را به جای میت جا بزنند.

صادقانه;116430 نوشت:
در مورد نماز بیشتر توضیح دهید

دو رکعت نماز که قبل از ان با خلوص و توجه وضو گرفته باشید و نماز را با تضرع و بدون توجه به هیچ چیزی و مطلقا توجه کنید به خدای یکتا

صادقانه;115147 نوشت:

من خیلی دلم برای پدرم تنگ شده و دوست دارم با ایشان ارتباط برقرار کنم راهی هست؟

یاعلی حیدر مددی

سلام علیکم

یک ضرب المثل قدیمی می گوید هیچ وقت دوتا بیچاره نمی توانند به هم کمک کنند ...

یا ایهاالناس انتم الفقرا

آنچه که از جانب شارع مقدس رسیده چه از نماز وادعیه واوراد وذکر احتیاج به اذن ندارد

شیاطین واجنه زمانی به طرف ما می آیند که حصار امنیتی دور ما نباشد تمامی اعمالی که ازجانب

معصوم وشارع مقدس به ما رسیده حکم همان حصار را دارد که شیاطین نمی توانند وارد شوند ...

امادیده شده است که گاها نفس تصرفاتی را انجام می دهد وآنجه که می خواهید را القاء می کند

...

فرمودید می خواهید پدرتان را ببیند؟

می خواهید پدرتان را ببیند یا آنچه را که دوست دارید ببینید؟

اگر آنچه که خودتان دوست داربد ببیند با تصرف از همین راه دور هم میشود .کاری کرد چیزی که

دوست دارید ببیند

اما اگر می خواهید حقیقت را ببیند باید قدرت ولائی خودتان را بالا ببرید

همانند این می ماند که یک آب جوش را درلیوان بریزند قطعا ترک برمی دارد وهرچه آب داغ تر باشد

میزان آسیب پذیری هم بیشتر ولذا این از ستاریت ورحمانیت خداوند است که ما چیزی را نمی بینم

امکان دارد دیوانه شویم و یا شاید کافر......

**عبدالله**;116520 نوشت:
روش امنی نیست برادر هادی به دلیل اینکه ممکن است شیاطین در خواب خود را به جای میت جا بزنند.


با سلام و احترام جناب عبدالله


. خواب يكي از راههاي ارتباط انسان با عالم غيب است، زيرا انسان در عالم خواب به جهت اقتضاء قوانين و سنن حاكم بر آن از بدن مادي خود منصرف گشته و با توجه به عالم غيب حقايقي را مشاهده مي كند. ( الميزان، ج 11، ص 269).
چنانكه براي دريافت حقايق عالم در بيداري نياز به مراقبه است، در عالم خواب هم مراقبه لازم است، اگر كسي مي خواهد در عالم رؤيا حقايق را آنچنان كه هستند، بفهمد و از هدايت ها، اشارات و ارشادهاي آنها سود جويد بايد مراقبه داشته باشد و اين مراقبه با يك سلسه اعمال كه شمارش آنها در اينجا ميسور نيست حاصل خواهد گشت. (بحارالانوار، ج 76، صص 218_181).

خواب گاهي مستند به اسباب طبيعي مزاجي و يا اسباب اخلاقي و روح انسان است مثلا گفته شده كسي كه مزاجش گرم است حركاتش مشوش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. اين خواب آشفته مستند به مزاج بدني خواب بيننده مي باشد. يا اگر كسي انسان يا فعلي را دوست داشته باشد آن را در خواب مي بيند و يا نسبت به شخصي بغضي و عداوتي دارد، در خواب با او جدال مي كند، اين جدال و يا همراهي با دوستان در خواب مستند به خلقيات و ملكات اخلاقي انسان است ( الميزان، ج 11، ص269-270).
گاه خواب مستند به حوادث خارج از ما بوده و با حقايق عالم هستي و ديگر عوالم مرتبط است. در چنين خوابي كه خواب حقيقي است، نفس انسان از عالم دنيوي گذشته و با توجه به مسانختي كه با عالم مثال و عالم عقل دارد با آن دو مرتبط مي گردد. اين نوع خواب خود سه گونه است كه مجال تفصيل آن در اينجا وجود ندارد. ( خواب و نشان هاي آن، آيت الله محمد شجاعي، صص34-24).
ذکر اذکار شریفه و آیات کریمه خود نوعی مصونیت از دخل و تصرف شیطان ایجاد می کند بخصوص ذکر شریف لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم که دوری شیاطین جنی را در پی دارد.
در کتاب شریف مفاتیح الجنان دعایی معروف امده است که خواندن آن از تصرف شیاطین در خواب جلوگیری می کند : اللهم اعوذبک من الاحتلام و من سوء الاحلام و من ان یتلاعب الشیطان بی فی الیقظه و المنام.

[="arial"][="purple"]با سلام....
من می خوام بپرسم چرا اینقدر شهدا لطف دارن به ما !!!!!!!!
خیلی تعجب آوره هر هفته که میرم به دیدار شهدا هر دفعه یه جوری می خوان بمن بگن که ما زنده ایم //// خیلی قشنگ از من پذیرایی می کنن... هردفعه اتفاق عجیبی می افته... آخه ما که همیشه رو سیاهیم...
نمی دونم .... ولی خیلی زیباست... خدا کنه اون دنیام هوامونو داشته باشن... از کارشناس این بخش می خوام یه خورده برای من توضیح بدن... ممنون... التماس دعا
[/]
[/]

anti310;116577 نوشت:
یک ضرب المثل قدیمی می گوید هیچ وقت دوتا بیچاره نمی توانند به هم کمک کنند ... یا ایهاالناس انتم الفقرا آنچه که از جانب شارع مقدس رسیده چه از نماز وادعیه واوراد وذکر احتیاج به اذن ندارد شیاطین واجنه زمانی به طرف ما می آیند که حصار امنیتی دور ما نباشد تمامی اعمالی که ازجانب معصوم وشارع مقدس به ما رسیده حکم همان حصار را دارد که شیاطین نمی توانند وارد شوند ... امادیده شده است که گاها نفس تصرفاتی را انجام می دهد وآنجه که می خواهید را القاء می کند

ممنونم از توجه شما
من متوجه منظور شما نشدم
لطفا بیشتر توضیح دهید

منظور از دو تا بیچاره چیست؟

من متوجه نشدم نظر شما در مورد این اذکار که برای خواب دیدن میت می خوانند چیست؟

anti310;116577 نوشت:
یاعلی حیدر مددی

سلام علیکم

فرمودید می خواهید پدرتان را ببیند؟

می خواهید پدرتان را ببیند یا آنچه را که دوست دارید ببینید؟

اگر آنچه که خودتان دوست داربد ببیند با تصرف از همین راه دور هم میشود .کاری کرد چیزی که

دوست دارید ببیند

اما اگر می خواهید حقیقت را ببیند باید قدرت ولائی خودتان را بالا ببرید

......

بازم تشکر می کنم از توجه شما
منظور تون چیه تصرف از دور ؟

یکی از دوستان فردی را به من معرفی کرده که سالها در هند و چین دوره های ریاضت را گذرانده و احضار روح می کند
دوستم میگفت برا پول هم کاز نمی کند و دستمزد خیلی ناچیز می گرد

خیلی دوست دارم که ازش بخوام روح پدر مرحومم(خدا ایشان را با محمد و ال محمد همنشین کند)
را احضار کند و از این طریق با ایشان ارتباط برقرار کنم

دوستان لطفا نظرات خودتون را در این مورد برام بنویسید

لطف کنید دلیل مخالفت یا موافقت خودتون را هم ذکر کنید

صادقانه;128396 نوشت:
یکی از دوستان فردی را به من معرفی کرده که سالها در هند و چین دوره های ریاضت را گذرانده و احضار روح می کند دوستم میگفت برا پول هم کاز نمی کند و دستمزد خیلی ناچیز می گرد خیلی دوست دارم که ازش بخوام روح پدر مرحومم(خدا ایشان را با محمد و ال محمد همنشین کند) را احضار کند و از این طریق با ایشان ارتباط برقرار کنم دوستان لطفا نظرات خودتون را در این مورد برام بنویسید لطف کنید دلیل مخالفت یا موافقت خودتون را هم ذکر کنید

سلام
انسان فطرتا کنجکاو است اما گاهی اوقات این کنجکاویها به جاهای بدی می کشد لذا انسان باید خردمند باشد .بهتر است به وظایف خود در قبال امواتتان عمل کنید چون معلوم نیست انسان از این راه و با این افراد به کجا می رسد
موفق باشید

up

صادقانه;128396 نوشت:
یکی از دوستان فردی را به من معرفی کرده که سالها در هند و چین دوره های ریاضت را گذرانده و احضار روح می کند
دوستم میگفت برا پول هم کاز نمی کند و دستمزد خیلی ناچیز می گرد

خیلی دوست دارم که ازش بخوام روح پدر مرحومم(خدا ایشان را با محمد و ال محمد همنشین کند)
را احضار کند و از این طریق با ایشان ارتباط برقرار کنم

دوستان لطفا نظرات خودتون را در این مورد برام بنویسید

لطف کنید دلیل مخالفت یا موافقت خودتون را هم ذکر کنید

با سلام

اولا که خداوند پدرتان را رحمت کند و شفاعت اهل بیت شامل ایشان و شما شود.:Sham:

حقیر مخالفم شدیدا.

چون اصلا سررشته ندارم پس نمی گویم به جایش برایشان خیرات دهید و ... فایده اش بیشتر هست تا احضار ایشان.

در مورد سوال دلیلم:

به احتمال بسیار بسیار بسیار زیاد روشش رحمانی نبوده و شیطانی هست و از طریق اجنه یا قدرت های روحی خود و یا تلقین ارتباطی دروغین برقرار خواهد کرد.

افرادی که براستی چنین قدرتی دارند جار نمی زنند و به دیگران نیز نمی گویند.

احضار روح کاریست بسیار سخت و شاید از هر ۱۰ هزار مدعی احضار روح, یکی شان راست باشد.

برای ارتباط با پدر بزرگوارتان از روشی که استاد هادی فرمودند استفاده کنید.

یا اگر خیلی تمایل دارید و اراده راستین از عالمینی و سیدهای بزرگواری که در قم هستند جویا شوید, اگر خدا بخواهد راه حلی پیدا می شود.

اگر به فردی مراجعه می کنید برای کمک دقت کنید از طرف علما تایید شده باشد یا خودش از علما باشد, در غیر این صورت بعدا دردسر بزرگی می شود برایتان.(چه این دنیا چه آن دنیا)

با این حال همان راه استاد هادی و آنچه در مفاتیح الجنان هست بهترین هست.

دقت کنید گفتن اسرار زندگی پدر بزرگوارتان یا حتی دیدن صورت شان یا ... دلیلی بر حقانیت و راست بودن کار آن فرد نیست.

نگرفتن پول هم دلیل بر درستی ایشان نیست.(خیلی از این درویشان همین مدلی هستند که خسر الدنیا و والآخره می شوند)

موفق و موید باشید.

موضوع قفل شده است