ادعای پیروی از معصوم

تب‌های اولیه

21 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ادعای پیروی از معصوم

با سلام و احترام
اهل تشیع می گویند ما از معصوم پیروی میکنیم درحالی که هر یک مرجع تقلیدی دارد و از غیر معصومی تقلید میکند
حتی اگر در کتب اهل تشیع بنگریم صحیح و ضعیف بودن احادیث مشخص نیست
پس این ادعای شما چگونه است ؟

[=century gothic]با سلام
تا اساتید جواب شما را بدهند یک کمی شما را روشن کنم در مورد
[=Century Gothic]مراجع [=century gothic]تقلید

[=Century Gothic]از ديدگاه شيعيان ، مراجع تقليد شيعه در زمان غيبت امام زمان (ع) ، به عنوان نايبان عام و جانشينان آن حضرت در امور شرعي و استنباط و تبيين احکام فقهي اسلامي محسوب مي‌شوند.
مراجع بزرگ شيعه در طول تاريخ تشيع ، نقش بارزي در امور ديني ، فکري و سياسي و اجتماعي جوامع خود داشته اند.
مثال بارز آن فتواي تحريم تنباکو توسط آيت الله العظمي ميرزاي شيرازي در زمان حکومت قاجار است که به شکست طرح اقتصادي استعمار انگلستان انجاميد.

[=Century Gothic]لزوم تقليد متن قرآن کريم است و کسي که قرآن را کتاب همه فهم مي‌داند پس حتما اين آيات را هم ديده است.
[=Century Gothic].فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ بپرسيد از اهل دانش و علم اگر خودتان به آنها عالم نيستيد و بدون شک هزاران مسئله شرعي را کسي بدون مراجعه به اهل علم نمي داند و تقليد هم چيزي جز پرسيدن مسائل از اهل دانش نيست.
[=Century Gothic] [=Century Gothic]لَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ [=Century Gothic] در اين آيه هم خداوند به صراحت ميفرمايد چرا از هر قوم وملتها گروهي و طايفه اي کوچ نمي کنند [=Century Gothic] تا در دين دانا شوند[=Century Gothic] و بعد بسوي قوم خود برگردند و آنها را نسبت به آنچه فرا گرفته اند تعليم دهند تا در نتيجه آن مردم با پيروي آن عالمان مسائل خودتان را فرا گيرند.
پس بر طبق آيات صريح قرآن تقليد امري کاملا لازم است.

ثانيا تقليد مطابق عقل و حکمت است زيرا هر عاقلي بخوبي مي‌داند در اموري که نياز به کارشناسي دارد بايد به صاحبان نظر مراجعه کند همانطورکه در امر پزشکي به طبيب و در امر ساختماني به مهندس و در امور فني به مکانيک وغيره و غيره مراجعه نموده و از نظرات آنها تقليد و پيروي مي‌کند.
ثالثا: تقليد يک امري است که روش و سيره تمام انسانها در همه اديان و مذاهب بر آن استمرار و جرياندارد و هيچ عاقلي تا کنون پيدا نشده که اين سيره و روش را مخالف عقل و حکمت بداندبنابر اين کساني که تقليد را امري باطل مي‌دانند دچار اشتباه و يا از روي تعصب ودشمني با دين چنين نظري را بيان مي‌کنند

[=century gothic]
[=century gothic]

[=century gothic]تقلید[=century gothic]اصطلاحی در فقه .
تقلید در لغت به معنای افکندن چیزی بر گردن دیگری و نهادن کاری برعهدة کسی است (ابن منظور؛ شرتونی ، ذیل «قَلَدَ») و در اصطلاح رایج فقهی پیروی از مجتهد در احکام دینی است .
این واژه به معانی دیگری نیز در متون فقهی به کار رفته است .

در منابع اصولی و فقهی تعاریف گوناگونی برای تقلید مطرح شده که در دو دستة کلی جای می گیرند.
شماری از فقها مفهوم تقلید را امری متمایز از عمل کردن به حکم شرعی و در واقع مقدمة آن انگاشته اند، حتی اگر به عمل نینجامد.
اینان تقلید را با تعابیری مانند اخذ فتوای مجتهد (حائری اصفهانی ، ص 411) یا پذیرفتن آن (غزالی ، ج 2، ص 387؛ الموسوعة الفقهیّة ، ج 13، ص 159؛ مشکینی ، ص 157) یا التزام داشتن به آن (طباطبائی یزدی ، ج 1، ص 4ـ 5) تعریف کرده اند.
در برابر، بیشتر فقها ماهیت تقلید را همان پیروی عملی از فتوای مجتهد دانسته و آن را با تعابیری چون عمل کردن به نظر دیگری (آمدی ، ج 4، ص 227؛ ابن شهیدثانی ، ص 236؛ میرزای قمی ، ج 2، ص 154) یا عمل کردن به استناد نظر دیگری (اصفهانی ، 1414ـ1415، ج 6، ص 396، 398) یا به اتکای آن (محسن حکیم ، ج 1، ص 12) یا پیروی از رأی دیگری (انصاری ، ص 12) توضیح داده اند (در بارة آثار عملی این اختلاف نظر و تعاریف دیگر رجوع کنیدبه محمدتقی حکیم ، ص 618).

پیشینه . تقلید در مذهب شیعه از عصر امامان علیهم السلام آغاز شد. :Sham:
آنان پیروانشان را به راویان حدیث ( رجوع کنیدبه حرّعاملی ، ج 27، ص 137ـ140، 142، 149ـ150)
یا به یاران نزدیک خود، مانند زرارة بن اعین ، یونس بن عبدالرحمان ، ابان بن تغلب ، زکریابن آدم ، محمدبن مسلم و ابوبصیر ( رجوع کنیدبه همان ، ج 27، ص 140، 142ـ 145، 147ـ 148)، ارجاع می دادند و گاهی یاران خود را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق می نمودند (برای نمونه رجوع کنیدبه نجاشی ، ص 10).:Sham:

ظهور تقلید در عصر امامان و تشویق آنان به این امر، نتیجة طبیعی عوامل متعددی بود، از جمله وجود فاصلة زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام یا دسترسی نداشتن به وی ، عاملِ تقیه در بسیاری موارد و بالاخره پدید آمدن مشکلات شخصی و عسر و حرج برای امامان در صورت مراجعة مستقیم مردم به ایشان .
علاوه بر اینها ترویج موضوعی تقلید و درخواست فتوا (استفتا) و فتوا دادن (افتا) از بهترین وسایل ابلاغ پیام دین و آموزش احکام به شمار می رفت
( رجوع کنیدبه بحرالعلوم ، ص 83 ـ90).
گفتنی است که در آن عصر، به سبب نزدیک بودن به زمان رسالت و پیچیده نبودن شیوة استنباط احکام شرعی ، دستیابی به وظایف شرعی مراجعه کنندگان برای مفتیان چندان دشوار نبود.

در عصر غیبت صغرا نیاز به تقلید در احکام شرعی بیشتر احساس شد و بنا بر توقیعی که از امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نقل شده است ، آن حضرت مرجع شناخت احکام در موضوعات جدید را فقیهانی معرفی کرده اند که دارای شرایطی هستند و مردم باید از ایشان تقلید کنند
( رجوع کنیدبه حرّ عاملی ، ج 27، ص 140).
در عصر غیبت کبرا نیز مسئلة تقلید همواره در میان شیعیان مطرح بوده و در دوره های گوناگون کمتر در مورد ضرورت داشتن آن ــ که اصلی عقلایی به شمار می رود ــ تردید شده ، هر چند که در ضوابط و شرایط آن اختلافاتی وجود داشته است .

بازم جناب رضا شروع به کپی پیست بی ربط کردی
جواب سوال بنده چی شد ؟
حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟

عمربن علی;216082 نوشت:
حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟

ما از غیر معصومی تقلید میکنیم که پیرو معصوم است و هدفش رسیدن به حکم واقعی الله تبارک و تعالی است بعلاوه اینکه این تقلید دارای شرایط بسیاری است که باید محقق شود.
ضمن اینکه این غیر معصوم ما خود را شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام می داند و از قیاسی که باعث نابودی دین می گردد اجتناب می کند.

مدیر اجرایی;216090 نوشت:
ما از غیر معصومی تقلید میکنیم که پیرو معصوم است و هدفش رسیدن به حکم واقعی الله تبارک و تعالی است بعلاوه اینکه این تقلید دارای شرایط بسیاری است که باید محقق شود.
ضمن اینکه این غیر معصوم ما خود را شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام می داند و از قیاسی که باعث نابودی دین می گردد اجتناب می کند.

ممنون
پس از غیر معصوم پیروی میکنید
ما هم میخواستیم اینرا بدانیم

عمربن علی;216103 نوشت:
ممنون پس از غیر معصوم پیروی میکنید ما هم میخواستیم اینرا بدانیم

بسیاری از مشکلات شما از آنجایی شروع شد که مثل همینجا آن قسمت از کلام که به نفعتان است را می بینید.

با سلام


تقلید از فقهای جامع الشرایط، در حقیقت پیروی از دستورات معصوم(ع) می باشد.

بر اساس اعتقادات كلامي و به تأييد دلائل معتبر نقلي، امام و خليفه بعد از پيامبر بايد منصوب از طرف خدا و توسط پيامبر به مردم اعلام گردد و در صورت غيبت و عدم دسترسي مستقيم به امام ـ عليه السلام ـ بر اساس حكم عقل و دلائل نقلي مردم وظيفه دارند به علماء ديني و فقها مكتب اهل بيت ـ عليهم السلام ـ كه كارشناساني ديني و متخصصان استخراج احكام شرعي اند و با آيات قرآن و روايات آشنائي كامل دارند، مراجعه نمايند، همان گونه كه در سائر رشته ها به متخصصان آن مراجعه مي كنند مثل مراجعه به اطبّا در صورت بيماري و يا به مهندسان و سائر كارشناسان در امور ديگر.

پس مراجعه به فقها جليل القدر در زمان غيبت و فراگيري احكام از محضرشان و يا عمل به فتاوا و نظرات آن ها در رساله هاي شان كه از منابع اصلي ديني مثل قرآن و روايات و احكام عقلي، استنباط نموده اندبر اساس دليل عقلي رجوع جاهل به عالم و متخصص در صورت نياز مي باشد. و ثانياً به دستور خود امام معصوم مي باشد كه فرمود:

«فامّا من كان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً علي هواه، مطيعاً لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه.»(الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج 2، ص 458):بر عوام (مردمي كه خود مجتهد نيستند) لازم است از فقهائي كه داراي صيانت نفس (ملكه تقوا دارند) و حافظ و پاسدار دين شان و مخالف هوا (اميال نفساني و اغراض شخصي) و مطيع و فرمانبردار دستور مولايش (امام معصوم كه خليفه خداست) مي باشد تقليد (عمل به فتوا و يا التزام به فتاوايش) نمايد.

غیرمعصومی که فتوایش موافق باکتاب ،سنت،عقل واجماع است نه این که هربارفتوایی بدهدکه باعث خنده وتعجب جهانیان گردد.کمااین که الان برخی ازمفتی غیرشیعیان گاهی فتوایی رامیدهدکه هرعاقلی دهانش بازمیماند!ودردرون......

عمربن علی;216082 نوشت:
بازم جناب رضا شروع به کپی پیست بی ربط کردی
جواب سوال بنده چی شد ؟
حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟

[=Century Gothic]با سلام

البته به شما حق میدهم با این فتواهایی که مفتیان شما عنوان کرده اند جایی برای مرجعیت و تقلید نمیماند !!

برخی از فتواهای فرقه وهابیت[=Century Gothic] [=Century Gothic]:khaneh:

اما بنده ذکر کردم که عقیده شیعیان چیست

رضا;215996 نوشت:
[=century gothic]
پیشینه . تقلید در مذهب شیعه از عصر امامان علیهم السلام آغاز شد. :Sham:
آنان پیروانشان را به راویان حدیث ( رجوع کنیدبه حرّعاملی ، ج 27، ص 137ـ140، 142، 149ـ150)
یا به یاران نزدیک خود، مانند زرارة بن اعین ، یونس بن عبدالرحمان ، ابان بن تغلب ، زکریابن آدم ، محمدبن مسلم و ابوبصیر ( رجوع کنیدبه همان ، ج 27، ص 140، 142ـ 145، 147ـ 148)، ارجاع می دادند و گاهی یاران خود را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق می نمودند (برای نمونه رجوع کنیدبه نجاشی ، ص 10).:Sham:

ظهور تقلید در عصر امامان و تشویق آنان به این امر، نتیجة طبیعی عوامل متعددی بود، از جمله وجود فاصلة زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام یا دسترسی نداشتن به وی ، عاملِ تقیه در بسیاری موارد و بالاخره پدید آمدن مشکلات شخصی و عسر و حرج برای امامان در صورت مراجعة مستقیم مردم به ایشان .

در عصر غیبت صغرا نیاز به تقلید در احکام شرعی بیشتر احساس شد و بنا بر توقیعی که از امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نقل شده است ، آن حضرت مرجع شناخت احکام در موضوعات جدید را فقیهانی معرفی کرده اند که دارای شرایطی هستند و مردم باید از ایشان تقلید کنند
( رجوع کنیدبه حرّ عاملی ، ج 27، ص 140).

ایا اگر ما فتوای کسانیکه به قول شما از معصوم پیروی میکنند را بیاریم شما حذف نمی کنید ؟
بهرحال اینکار شما پیروی از غیر معصومه

اینطور بگیم بهتر نیست : هر انسان شیعه ای ازاده مرجع تقلید خودشو انتخاب کنه پس به اختیار خودش فرد دانایی رو برمی گزینه .... همچنین در کار های دینی خودش از اون راهنمایی می گیره ..... پیروی ندیدیم والا !

bossm;216135 نوشت:
اینطور بگیم بهتر نیست : هر انسان شیعه ای ازاده مرجع تقلید خودشو انتخاب کنه پس به اختیار خودش فرد دانایی رو برمی گزینه .... همچنین در کار های دینی خودش از اون راهنمایی می گیره ..... پیروی ندیدیم والا !

پس شما مرجع تقلید ندارید

با کلمات بازی نکن عزیز من ! هر گردی گردو نیست ! دوستان هم عرض کردند برای هر شغلی یک هدف وجود داره ....برای این شغل هم هدف شناساندن و تبیین دین به مردم ..... ایاتی هم ذکر شد .... جلز و ولز شما باز متوجه نمیشم !

عمربن علی;216150 نوشت:
پس شما مرجع تقلید ندارید

برخلاف نظر شما انسان با تقلید هم پیشرفت می کند.

شما حرف زدن را با تقلید آموخته اید.
با تقلید از دیگران غذا خوردن را یاد گرفته اید.
با تقلید از دیگران، نوشتن را یاد گرفته اید.
و خیلی از موارد دیگر.

تقلید بر خلاف نظر شما خیلی هم بد نیست!

هیچ انسانی معصوم نیست و تنها خدا مبرا از گناه هست.

rq-170;216209 نوشت:
برخلاف نظر شما انسان با تقلید هم پیشرفت می کند.

شما حرف زدن را با تقلید آموخته اید.
با تقلید از دیگران غذا خوردن را یاد گرفته اید.
با تقلید از دیگران، نوشتن را یاد گرفته اید.
و خیلی از موارد دیگر.

تقلید بر خلاف نظر شما خیلی هم بد نیست!


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا
هنگامي كه بدانان ( كه از قوانين دل و اهواء درونشان پيروي مي‌كنند ) گفته شود كه بيائيد به سوي آنچه خدا نازل كرده و ( آنچه ) پيغمبر ( بيان نموده است برگرديم ، تا هدايت بيابيم ) مي‌گويند : چيزي ما را بسنده است كه پدران و نياكان خويش را بر آن يافته‌ايم

وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا
و مي‌گويند : پروردگارا ! ما از سران و بزرگان خود پيروي كرده‌ايم و آنان ما را از راه به در برده‌اند و گمراه كرده‌اند

حالا مراجع احکام ثانویه را از کجا میاورند

سلام علیکم یه سوال توذهنم ایجادشده چراشمااینقدراصرارداریدکه طرف مقابل شمایعنی شیعه بی منطقه وروهواحرف میزنه؟!معمولااکثریت افرادی که وارداین سایت میشن برای یافتن شبهات خودشون میان ولااقل اگه قانع نشن بی احترامی نمیکنن.حقیقتاعلت این همه شبهه افکنیه شماچیه/.آیاواقعاسوالی دارین واومدین دنبال جوابش یا.......؟!!

عمربن علی;216232 نوشت:
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا
هنگامي كه بدانان ( كه از قوانين دل و اهواء درونشان پيروي مي‌كنند ) گفته شود كه بيائيد به سوي آنچه خدا نازل كرده و ( آنچه ) پيغمبر ( بيان نموده است برگرديم ، تا هدايت بيابيم ) مي‌گويند : چيزي ما را بسنده است كه پدران و نياكان خويش را بر آن يافته‌ايم

وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا
و مي‌گويند : پروردگارا ! ما از سران و بزرگان خود پيروي كرده‌ايم و آنان ما را از راه به در برده‌اند و گمراه كرده‌اند

خوب این رو هم بگین که "يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَـئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلاً ".
انسان با انتخاب خودش تقلید می کند، اگر ملاکهای این انتخاب، الهی بود (بالغ باشد؛ عاقل باشد؛ ...) که هست، خدا هم از او راضی خواهد بود و نامه اعمال را به دست راستش خواهد داد. تصمیم گیرنده ی اصلی خداست، اگر هواء نفسی در کار نباشد خدا به کسی ظلم نخواهد کرد

فاسئلوا اهل الذّکر را چه می گویید؟

عمربن علی;215980 نوشت:
با سلام و احترام اهل تشیع می گویند ما از معصوم پیروی میکنیم درحالی که هر یک مرجع تقلیدی دارد و از غیر معصومی تقلید میکند حتی اگر در کتب اهل تشیع بنگریم صحیح و ضعیف بودن احادیث مشخص نیست پس این ادعای شما چگونه است ؟


با سلام

مگر مرجع تقليد از خودش سخني دارد ؟ در نهایت سخن معصوم را میگوید . مثالی بزنم ، اهل سنت علمای رجالی دارند که بعضی از ایشان حدیثی را صحیح وبعضی دیگر ضعیف میدانند مراجع شیعه نیز احادیث اهل بیت را تقسیم بندی کرده وبعضی را صحیح وبعضی را ضعیف میدانند فقط تفاوت اینجاست که دستوری از خدای متعال در وجوب اطاعت اصحاب و ابوحنیفه وشافعی واحمد حنبل ومالک نداریم اما بر طبق حدیث ثقلین ، اطاعت اهل بیت لازم است .

اگر تقلید است که ان هم تقلید است ، چه فرقی بین ایندو است ؟

عمربن علی;216082 نوشت:
جواب سوال بنده چی شد ؟ حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟

قبل از اينكه پاسخ شما داده شود لطف كنيد اين سوال من را جواب دهيد.

شما از رسول خدا(ص) پيروي مي كنيد يا از احمد بن حنبل يا شافعي يا ابوحنيفه يا مالك؟

آيا خود در علم رجال و حديث در اهل سنت مجتهد هستيد يا به اساتيد بزرگ خودتان در اين زمينه رجوع مي كنيد؟

آيا تمام احاديث صحيح مسلم و صحيح بخاري را صحيح مي دانيد و اگر صحيح مي دانيد علت اين امر چيست؟

لطفا بدون هيچ فرافكني فقط پاسخ اين سوالات را بدهيد.

موضوع قفل شده است