احتمال همه گیری به ویروس کرونا در ایام محرم

تب‌های اولیه

21 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احتمال همه گیری به ویروس کرونا در ایام محرم
سلام ، لطفا بفرمایید چرا زعما و علمای دین دستور تعطیل شدن مراسم عزاداری ماه محرم در سال جاری را نمیدهند آیا کشور کم مشکل دارد با تجمیع مردم در هیات و تکیه ها و ابتلای جمع کثیری به این ویروس منحوس چه بر سر این کشور میاید مگر مراجع محترم تقلید وظیفه ندارند مردم را از ابتلا به خطر بازدارند پس چرا سکوت کرده اند آیا اوضاع از این بحرانی تر و حساس تر داریم حتی اگر یک نفر از مردم بدلیل برگزاری مراسم محرم جان خود را از دست بدهد باید کل مراسم تعطیل شود شما هم بعنوان رسانه وظیفه دارید اهمیت و خطر این موضوع را اطلاع رسانی کنید این ویروس بیشتر از دهان از راه چشم منتقل میشود پس استفاده از ماسک هم بی تاثیر است ای کاش مرجع شجاعی مثل حضرت امام(ره) بودند تا دستور تعطیلی مراسم را صادر میکردند .
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی   ویروس کرونا یک امتحان بزرگ برای سنجش عقلانیت در سطوح مختلف جامعه است که یک از آنها عقلانیت جامعه متدین و مناسک دینی است.   دین اسلام دین عقلانیت است مخصوصا تشیع که در همه شئونات از اعتقادات و اخلاقیات و احکام دینی مذهبی نشان داده است که عقل گرا است اما این عقل گرایی افراطی و خارج از محدوده شرع نیست بلکه بر طبق موازین شرعی و دینی است نه مانند معتزله که بخواهد همه چیز را بر طبق عقل خود ساخته تاویل کند و نه مانند اشاعره و اهل حدیث که هیچ رنگ و بویی از عقلانیت را نمی پذیرند.   قواعد کلی که در فقه شیعه جاری و ساری است در تنگناها به امداد فقهای شیعه آمده است و بهترین تصمیم را برای برون رفت از مشکلات و تعارضات اتخاذ کرده اند در طول تاریخ تشیع این مطلب به وضوح مشاهده می شود. به عنوان نمونه فتوای تحریم تنباکو ، تعطیل کردن حج در سال 66 توسط امام و ...  حتی حکم اولیه هم جایی که با این قواعد کلی تعارض کند کنار گذاشته می شود مثلا حج که واجب الهی وقتی با قاعده لاضرر و نفی سبیل تعارض می کند امام فتوای به تعطیلی حج می دهد و میرزای شیرازی با یان دو قاعده تنباکوی مباح را حرام اعلام کردند.   در موضوع شناسی احکام نیز فقهای شیعه ، حرف متخصصین را مبنا و ملاک برای شناخت موضوع می دانند گاهی عرف می تواند حکم کند و گاهی باید متخصص سخن بگوید مجتهد حکم را  بیان کرده و موضوع را به آنها وامی گذارد مثلا این که هر کاری که «ضرر معتنی به» برای بدن داشته باشد حرام است این یک حکم فقهی است که مرجع بیان می کند . حال آیا کار الف برای بدن ضرر معتنی به دارد یا نه ؟ دیگر کار مرجع نیست متخصصان مربوطه نظر می دهند.   حفظ الصحه واجب است حضور در مجامع اگر به این حفظ الصحه ضرر بزند حرام می شود حال سوال می کنیم آیا حضور در یک فضای باز با فاصله 2 متری هر نفر با دیگری ، در عین حال که ماسک زده اند و مراعات بهداشت را دارند آیا بر خلاف حفظ الصحه در ایام کرونا است ؟ تشخیص موضوع این حکم با عرف متخصص است.   رهبری به عنوان یک مجتهد آگاه به مسائل زمانه  وتا ثیر گذار ، بارها فرمودند که ملاک و معیار در برگذاری مراسمات مذهبی ستاد ملی کرونا است یعنی ایشان تشخیص موضوع و تشخیص مصلحت موضوع برگذاری جلسات مذهبی و یا تعطیلی آن و چگونگی و محدودیت های آن را به این ستاد واگذار کرده است این ستاد متشکل از متخصصین بهداشت و درمان پزشکی و متخصصان مدیریت کشوری است . رهبری بارها فرمودند هر فرمانی که این ستاد صادر کند برای ما لازم الاجراست حتی رهبری بر اساس تشخیص این ستاد ماسک می زنند و جلسات حضوری شان را تعطیل کرده اند.   حال این ستاد تصمیم گرفته است که عزاداری ها به صورتمحدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگذاری شود همان گونه که پاساژها و مراکز خرید و جلسات عمومی مثل برنامه های تلوزیونی پربازدید و ... با رعایت پروتکل های خاص بهداشتی بر قرار است. این گروه با در نظر گرفتن تمامی جوانب شیوه نامه ای برای برگذاری جلسات عزاداری در ماه محرم را صادر کرده است و رهبری فرمودند که ما طبق این  برنامه و پر.وتکل عزاداری خواهیم کرد.   اگر هر دستوری یان ستاد و ستادهای مربوطه استانی صادر کنند برای همه مردم مخصوصا قشر مذهبی لازم الاجرا خواهد بود و قشر مذهبی همان گونه که از آنها انتظار می رود از همه اقشار دیگر بهداشت و پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعای می کنند. بنده به صورت در مناطق مختلف کشور دیده ام که وقتی جلسه مذهبی بر گذار شده است فاصله های اجتماعی رعایت شده همه ماسک زده اند اصلا پزیرایی صورت نگرفته و .. این یعنی این که قشر مذهبی بالاترین مصونیت را در اجتماع دارند.   حال اگر ستاد ملی یا استانی بیانیه ای در تعطیلی و یا تحدید بیشتر مراسمات مذهبی و عزاداری صادر کرد بدون شک هیئت های عزاداری آن را رعایت خواهند کرد و رهبری بارها به آن تاکید کرده است.   مطلب دیگر این که وقتی شیوه نامه برگزاری مراسمات و عزاداری ها را ملاحظه می کنیم می بینیم به معنای واقعی همه جوانب احتیاط سنجیده شده و خطر ابتلا در این مراسمات به حدود صفر رسیده است   بیانات رهبری در عید قربان را ببینید: تاکید می کنم در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند. بنده خودم شخصا هرچه را که آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات منبریها و مداح ها و دیگران این است که هرکاری میکنید ببینید ستاد ملی کرونا چه میگوید اگر ضابطه ای تایید کردند همه ما موظفیم آنرا رعایت کنیم.
با سلام و تشکر از طرح موضوع انشاالله این پست را ملاحظه کنید چون از طریق نقل قول موفق به عرض مطلب نشدم ، انتظار میرفت با برجسته کردن بعد تخصصی از ارایه پاسخ شفاف اجتناب نمایید. تمام آنچه فرمودید صحیح و سلیم و فرمایشات حضرت آقا هم نصب العین است استقرار عزاداران عزیز با رعایت فاصله ایمن و استفاده از ماسک هم بسیار معقول و مطلوب میباشد اما یک نکته ناگفته مانده است عزادارن ماه محرم همین مردم کوچه و خیابان هستند که هر روز با آنها در تعامل هستیم آیا میتوان ادعا نمود رفتار اجتماعی تک تک افراد جامعه مطابق با موازین قانونی و شرعی است و کسی عمدا یا سهوا عملی خلاف هنجارها مرتکب نمیشود آیا نادیده گرفتن حرمت های شرعی و عرفی موضوعی فراموش شده است که دیگر حادث نمیشود ؟ آیا نسل افرادی که همواره تلاش میکنند با زیرپا گذاشتن حقوق دیگران با زحمت کمتر به مقصود برسند منقرض شده است ؟ ما مردم هستیم که در مراسم مختلف شرکت میکنیم با تمام خصوصیات خوب و بدی که داریم در اغلب موارد بی توجهی به حقوق دیگران اسباب خسران مالی یا اتلاف وقت و زحمت بیشتر را فراهم میکند اما گاهی موجب بخطر افتادن سلامت مردم وحتی جان باختن آنهامیشود در جاییکه کمترین سهل انگاری و اهمال میتواند فاجعه آفرین باشد امیدوار بودن به فعل قاعده مند ارجح است یا برقراری شرایطی که احتمال وقوع خطر را کاملا منتفی میسازد و اما در محوریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و لازم الاجرا بودن تصمیمات آن شکی نیست ولی اختیارات این ستاد در چهارچوب بهداشت عمومی جامعه محدود شده است و صدور دستور العمل های مرتبط با احکام فقهی و شرعی منوط به اخذ مجوز از نهاد ذیربط است بدیهی است در چنین شرایطی این ستاد برای ممنوعیت برگزاری مراسم پیشقدم نشده و به حوزه تصمیمات مراجع اعظام ورود نخواهد کرد زیرا احتمال انتقال بیماری در صورت تجمع مردم در یک مکان امری تخصصی و فنی نیست که مراجع محترم قادر به اتخاذ تصمیم و اعلام نظر در مورد آن نباشند در مجموع بنظر میرسد در این شرایط خطرآفرین و سخت که سلامتی و جان مردم در معرض تهدید میباشد اکتفا بصدور دستورالعمل های بهداشتی وانتظار رعایت آنها از سوی مردم هر چند درصد بروز خطر را کاهش میدهد ولی خطرات در کمین را کاملا خنثی نمیکند و نیاز به اتخاذ تصمیمات قاطع و شجاعانه احساس میشود ممنوعبت برگزاری مراسم محرم امسال هم توجیه شرعی دارد هم عقلی در قرآن به صراحت بر حفاظت از جان مسلمان تاکید شده و موجب مرگ انسانی شدن جز قصاص را برابر با کشتن همه انسانها ذکر نموده جان انسان در آموزه های دین از چنان ارزشی برخوردار است که حتی دروغ گفتن را در صورت حفظ جان دیگری واجب کرده است جایز یا مستحب خیر واجب شرعی است حال اگر شما مطمئن هستید که با برگزاری مراسم محرم جان هیچ فردی بخطر نمی افتد لطفا بصراحت اعلام کنید و ادله عقلی و شرعی در صحت این ادعا را مطرح بفرمایید بهر حال شاید روزی لازم باشد به این سطور مراجعه و عملکرد خود را مرور نماییم اما حسب وظیفه دست تمام عاشقان حضرت اباعبدالله سیدالشهدا علیه السلام را میبوسم و ملتمسانه تقاضا میکنم خود و افراد خانواده و فامیل و دوستان حتی المقدور از حضور در تجمعات جدا اجتناب فرمایند به امید خدا  و با یاری حضرات معصومین علیهما السلام سال آینده مراسم را باشکوهتر از هر سال در کنار هم برگزار میکنیم سلامت باشید ممنونم .  
ان شاء الله هر زمانی که دلواپسان محرم و عزاداری از سفر شمال برگشتند از قلیونی ها اومدن بیرون سینما رفتنشون تمام شد عروسی ها و دورهمی هاشون تمام شد حضورشون بدون ماسک در اجتماع و اماکن پر تردد تمام شد اونوقت سر حوصله می نشینیم با هم مشورت میکنیم که عزاداری محرم رو برای حفظ سلامت و جان مردم تعطیل کنیم یا خیر...
Shia Genius said in ان شاء الله هر زمانی که
ان شاء الله هر زمانی که دلواپسان محرم و عزاداری از سفر شمال برگشتند از قلیونی ها اومدن بیرون سینما رفتنشون تمام شد عروسی ها و دورهمی هاشون تمام شد حضورشون بدون ماسک در اجتماع و اماکن پر تردد تمام شد اونوقت سر حوصله می نشینیم با هم مشورت میکنیم که عزاداری محرم رو برای حفظ سلامت و جان مردم تعطیل کنیم یا خیر...
با سلام ، لحن عصبانی شما نشاندهنده ضعف در ارایه استدلال منطقی است بهر حال اگر موافق برگزاری مراسم هستید انشااله که به یاری خداوند به سلامتی و صحت هیچکس آسیب وارد نشود ولی چنانچه سعادت حضور در مراسم را پیدا کردید و اگر قرار است به کسی صدمه وارد شود امیدوارم شما نباشید ممنون  
سلام جینیس عزیز اعتراض به قهوه خانه ها انجام میشه. این مصاحبه  با خانم مینو محرز را می‌تونید به طور مثال ببینید. اما طبق گفته ایشان مسئولین حاضر به ممنوعیت قلیان و ... نیستند. قرنطینه شهرها در ابتدای شیوع به یک خواست عمومی تبدیل شده بود اما برخی مسئولین معتقد بودند که قرنطینه مال جنگ جهانی دومه. بعد از این که به همه شهرها سرایت کرد تازه مدت کوتاهی مسافرتها رو محدود کردند. عروسی ها هم که ممنوع شده اما برخی رعایت نمی‌کنند ... حضور بدون ماسک در اماکن عمومی در خیلی از کشورها جریمه داره اما اینجا نه ...   خلاصه این که تدابیر سفت و سخت در خیلی از کشورها داره اجرا میشه و هم خواست عمومی براش وجود داره. اما اینجا به هر دلیلی رعایت نشده. بدتر این که این عدم رعایتها برای توجیه موارد دیگه به کار میره. به مردم بگی عروسی نگیرید میگن قهوه خونه هم بازه. بگی چرا قهوه خونه بازه میگن خب سینما هم بازه ...
فروردین said in سلام جینیس عزیز
سلام جینیس عزیز اعتراض به قهوه خانه ها انجام میشه. این مصاحبه  با خانم مینو محرز را می‌تونید به طور مثال ببینید. اما طبق گفته ایشان مسئولین حاضر به ممنوعیت قلیان و ... نیستند. قرنطینه شهرها در ابتدای شیوع به یک خواست عمومی تبدیل شده بود اما برخی مسئولین معتقد بودند که قرنطینه مال جنگ جهانی دومه. بعد از این که به همه شهرها سرایت کرد تازه مدت کوتاهی مسافرتها رو محدود کردند. عروسی ها هم که ممنوع شده اما برخی رعایت نمی‌کنند ... حضور بدون ماسک در اماکن عمومی در خیلی از کشورها جریمه داره اما اینجا نه ...   خلاصه این که تدابیر سفت و سخت در خیلی از کشورها داره اجرا میشه و هم خواست عمومی براش وجود داره. اما اینجا به هر دلیلی رعایت نشده. بدتر این که این عدم رعایتها برای توجیه موارد دیگه به کار میره. به مردم بگی عروسی نگیرید میگن قهوه خونه هم بازه. بگی چرا قهوه خونه بازه میگن خب سینما هم بازه ...
سلام ، متوجه منظورتون از جینیس عزیز نشدم اگر قصد بی احترامی دارید لطفا رعایت کنید اینبار نادیده میگیرم اگر تکرار کنید عواقبش را باید بپذیرید . تاسف آور است که شما و خانم محرز هنوز بین یک آیین ملی و رفتارهای شخصی تفاوت قایل نیستید. اما فرض کنیم دولت با قرنطینه نکردن شهرها اشتباه و کوتاهی کرده آیا آن اشتباه باید با یک اشتباه بزرگتر جبران شود ؟ لطفا با دلایل عوامانه و بی منطق سعی نکنید دنباله رو حجت الاسلامی باشید که خود را از آقا انقلابی تر میداند .  
سلام ، متوجه منظورتون از جینیس عزیز نشدم
سلام جلال الدین گرامی خطابم به Shia Genius بود Genius به معنی نابغه است
تاسف آور است که شما و خانم محرز هنوز بین یک آیین ملی و رفتارهای شخصی تفاوت قایل نیستید.
نه من مقایسه ای بین این دو نداشتم. Shia Genius عزیز فرمودند که چرا کسی به قهوه خانه ها اعتراض نمی کنه و عرض کردم که این اعتراض وجود داره 
فروردین said in سلام ، متوجه منظورتون از
سلام ، متوجه منظورتون از جینیس عزیز نشدم
سلام جلال الدین گرامی خطابم به Shia Genius بود Genius به معنی نابغه است
تاسف آور است که شما و خانم محرز هنوز بین یک آیین ملی و رفتارهای شخصی تفاوت قایل نیستید.
نه من مقایسه ای بین این دو نداشتم. Shia Genius عزیز فرمودند که چرا کسی به قهوه خانه ها اعتراض نمی کنه و عرض کردم که این اعتراض وجود داره 
ارادت ، حضورتون جسارت کردم عذرخواهی میکنم راستش انتظار نداشتم در پستی که خطاب به من گذاشتید به دوستتون سلام کنید خدمت Shia Genius بزرگوار هم عرض سلام و ادب دارم . خداوند گواه است جدا از نگرانی برای شیوع بیشتر این بیماری هیچ نیتی در من نیست نه مدافع دولت هستم که جایی برای دفاع ندارد نه قصد تخریب یا تایید این و آن نمیدانم اگر در این مراسم خدای ناکرده حتی یک نفر مبتلا و جان خود را از دست بدهد آیا امامی که عزادارش هستیم راضی خواهد بود آیا ممکن نیست بازخواست شویم که اگر سکوت نمیکردیم آن خانواده سیاه پوش نمیشد شما سرور و استاد من هستید و حتما اشراف دارید که از اسما قیامت یوم الحسرت است روزی که حتی بهشتیان حسرت میخورند حسرت انجام گناه کبیره ندارند حسرت گیاهی را میخورند که میشد آب دهند و ندادند سنگی را که میشد از راه عبور مردم بردارند و برنداشتند و نامهایی که میشد با احترام یاد کنند و نکردند آنجا دعوا بر سر جزییات است همین اموری که ما اهمیتی به آنها نمیدهیم ولی به حساب ما واریز میشود بخاطر یک امتیاز بیشتر مادر فرزند را کنار میزند و فرزند مادر را و این سرنوشت محتوم ماست باور راسخ دارم برای شهدا صحنه قیامت نمایش داده میشود که آنچنان برای رفتن بی تابند پس چرا من شهامت و جرات دل کندن از این دنیا را ندارم برادر عزیز هر چه کنیم حسرت با ماست ولی شاید بتوانیم غلظتش را کمتر کنیم ممنونم .    
سلام به همه ی دوستانی که این پست را ملاحظه میکنند ، باور کنیم گاهی آنقدر که ما در پایین سخت میگیریم آن بالایی ها سخت نمیگیرند خدا شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی سردار شجاع این سرزمین را رحمت کند که اسوه کامل یک مسلمان بود (دلم برایش تنگ شده است) عده ای از شهید خواستند در مورد وضع نابسامان حجاب و بد حجابی صحبت کند آماده بودم که حاجی بگوید گشت ها را بیشتر کنید بگیر و ببند راه بندازید آرام و مطمئن رفت پشت میکروفن انگار در دل به نادانی من میخندید و گفت (نقل به مضمون): آن بدحجاب دختر من است ببخشید
ارادت دارم خدمتتون نگرانی شما را درک می‌کنم، اما اگر حضور مردم در خیابانها مجاز دانسته شده است، پس با همان شرایط می‌توان به عزاداری هم پرداخت.   با تدابیری میشه شرایط رو بهتر کرد از جمله مواردی که ابلاغ شده. فقط نگرانی از اجرای درست این تدابیره که بایستی خیلی تاکید بشه و مردم رعایت کنند و نظارت باشه و ...   برای خیلی از مردم این مراسم علاوه بر بعد دینی اش یک نیاز روحی هم هست. همون طور که نمیشه همه جا رو تعطیل کرد، تعطیلی عزاداری هم شاید ممکن نباشه.   اما به هر حال اگر کسی در خانه بمانه و به شیوه دیگری این مراسم رو به جا بیاره به نظر من هم کار مناسب و به جایی است. 
فروردین said in ارادت دارم خدمتتون
ارادت دارم خدمتتون نگرانی شما را درک می‌کنم، اما اگر حضور مردم در خیابانها مجاز دانسته شده است، پس با همان شرایط می‌توان به عزاداری هم پرداخت.   با تدابیری میشه شرایط رو بهتر کرد از جمله مواردی که ابلاغ شده. فقط نگرانی از اجرای درست این تدابیره که بایستی خیلی تاکید بشه و مردم رعایت کنند و نظارت باشه و ...   برای خیلی از مردم این مراسم علاوه بر بعد دینی اش یک نیاز روحی هم هست. همون طور که نمیشه همه جا رو تعطیل کرد، تعطیلی عزاداری هم شاید ممکن نباشه.   اما به هر حال اگر کسی در خانه بمانه و به شیوه دیگری این مراسم رو به جا بیاره به نظر من هم کار مناسب و به جایی است. 
ارادت ، ممنونم که نگرانی از فراگیر شدن این بیماری را درک میکنید توجه داشته باشید ناقل این بیماری به خود ظلم نمیکند به اطرافیان اجحاف میکند و کسیکه با آگاهی از این موضوع درتجمعات حاضر و عامل انتقال شود حق الناس بر ذمه اوست واقعا تعجب میکنم با لحاظ کردن این معنا با چه توجیه منطقی بخود حق میدهیم خانه را ترک نماییم وقتی میتوانیم در خانه بمانیم . شما مردم کوچه و خیابان را که خرج معاش خود را روزانه کسب میکنند با چه مقایسه میکنید ؟ مردم با تمام خطری که تهدیدشان میکند مجبورند بیرون بیایند کرایه خانه و خرج زندگی و هزار مشکل مادی دارند که باید بپردازند اگر زمانیکه در سال بیش از صد میلیارد دلار درآمد داشتیم کسی بفکر پس انداز فقط ده درصد از این پول بود امروز میشد با ده میلیارد دلار دو ماه کشور را تعطیل و بهر ایرانی ماهی یک میلیون تومان بلاعوض پرداخت کرد آنوقت اگر کسی بی دلیل از خانه خارج میشد حق با شما بود من یه سوال روشن پرسیدم که جواب ندادید اگر در این مراسم فقط یکنفر جانش را از دست بدهد شما قطعا میتوانید ادعا کنید آن امامی که عزادارش بودیم راضی خواهد بود ؟ من بر اساس آیات و روایات و منابع اسلامی عرض میکنم خیر راضی نخواهد بود انسان با علم به وجود خطر در مکانی حضور یابد این نص صریح دین است اگر مخالفید با دین خود در تضاد هستید پافشاری بر موضوعی که از تبعات آن یا بی خبریم یا خود را به بی خبری میزنیم ابتدا دامن گیر خودمان میشود اینهم نص صریح دین است توصیه میکنم بخاطر خودتان از تشویق مردم به حضور در مراسم اجتناب کنید معتقدم آنکه در مواجهه با این خطر اینگونه خونسرد رفتار میکند یا خود و بستگان را در امنیت میداند یا از مشکلات و مصاعبی که میتواند به آنها مبتلا شود بی خبر است از حضور مرخص میشوم ممنونم از مشارکت در موضوع .    
یا نسل افرادی که همواره تلاش میکنند با زیرپا گذاشتن حقوق دیگران با زحمت کمتر به مقصود برسند منقرض شده است ؟ ما مردم هستیم که در مراسم مختلف شرکت میکنیم با تمام خصوصیات خوب و بدی که داریم در اغلب موارد بی توجهی به حقوق دیگران اسباب خسران مالی یا اتلاف وقت و زحمت بیشتر را فراهم میکند اما گاهی موجب بخطر افتادن سلامت مردم وحتی جان باختن آنهامیشود در جاییکه کمترین سهل انگاری و اهمال میتواند فاجعه آفرین باشد امیدوار بودن به فعل قاعده مند ارجح است یا برقراری شرایطی که احتمال وقوع خطر را کاملا منتفی میسازد
آیا این قشری که شما اشاره کردید (قانون شکن) آیا با تحریم عزاداری توسط مراجع از این حکم تمکین می کنند و از حضور در مجامعه خود داری می کنند ؟ خیر. این گروه قانون شکن در هر وضع و شرایطی که باشد قانون را رعایت نمی کنند آیا برای این قشر مذکور باید عزاداری ها را تعطیل کرد؟ آیا فایده ای بر این تعطیلی مترتب است؟ هرگز. پس بهترین کار همان برپایی عزاداری با پروتکل های بهداشتی و رعایت آن ها و توصیه به مقلدین است.  
و اما در محوریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و لازم الاجرا بودن تصمیمات آن شکی نیست ولی اختیارات این ستاد در چهارچوب بهداشت عمومی جامعه محدود شده است و صدور دستور العمل های مرتبط با احکام فقهی و شرعی منوط به اخذ مجوز از نهاد ذیربط است
خیر این گونه نیست بلکه این ستاد به موضوع شناسی احکام شرعی نیر می تواند بپردازد همان گونه که این کار را می کند حکم شرعی با فقها و تشخیص موضوع آن با متخصصین امر (ستاد کرونا) است در ضمن ستاد کرونا فقط متخصصان پزشکی که نیستند مجموعه ای از کارشناسان بهداشتی، روانشناسی، مدیریتی کلان جامعه، مذهبی و ... است که از سوی ولی فقیه حکم دارد در مورد این اوضاع فعلی کرونایی جامعه و محدودیت های جامعه تصمیم بگیرد.  
بدیهی است در چنین شرایطی این ستاد برای ممنوعیت برگزاری مراسم پیشقدم نشده و به حوزه تصمیمات مراجع اعظام ورود نخواهد کرد زیرا احتمال انتقال بیماری در صورت تجمع مردم در یک مکان امری تخصصی و فنی نیست که مراجع محترم قادر به اتخاذ تصمیم و اعلام نظر در مورد آن نباشند
ستاد ملی کرونا با در نظر گرفتن موارد و محدودیت های بهداشتی برای این وضعیت ، در همه امور جامعه می تواند نظر بدهد و این کار را کرده است. این که مساجد را تعطیل کردند حرم ها و نماز جمعه ها را تعطیل کردند کار و نظر چه کسی بود؟ جز ستاد کرونا!! از طرفی آیا اجتماع و ازدحام فقط در عزاداری ها رخ می دهد که باید کامل تعطیل شود؟ آیا در هواپیماو قطار و اتوبوس  و مراکز خرید و بازارهای سرپوشیده و ... ازدحام نیست و یا اگر هست همه رعایت می کنند ؟ پس چزا ستاد کرونا اجازه داده است آیا در این هم رودربایستی داشته است؟ بزرگوار هر تجمعی باعث سرایت ویروس کرونا نیست اگر بهداشت و پروتکل ها کامل رعایت شود مشکلی پیش نمی آید.
در مجموع بنظر میرسد در این شرایط خطرآفرین و سخت که سلامتی و جان مردم در معرض تهدید میباشد اکتفا بصدور دستورالعمل های بهداشتی وانتظار رعایت آنها از سوی مردم هر چند درصد بروز خطر را کاهش میدهد ولی خطرات در کمین را کاملا خنثی نمیکند و نیاز به اتخاذ تصمیمات قاطع و شجاعانه احساس میشود ممنوعبت برگزاری مراسم محرم امسال هم توجیه شرعی دارد هم عقلی در قرآن به صراحت بر حفاظت از جان مسلمان تاکید شده و موجب مرگ انسانی شدن جز قصاص را برابر با کشتن همه انسانها ذکر نموده جان انسان در آموزه های دین از چنان ارزشی برخوردار است که حتی دروغ گفتن را در صورت حفظ جان دیگری واجب کرده است جایز یا مستحب خیر واجب شرعی است حال اگر شما مطمئن هستید که با برگزاری مراسم محرم جان هیچ فردی بخطر نمی افتد لطفا بصراحت اعلام کنید و ادله عقلی و شرعی در صحت این ادعا را مطرح بفرمایید بهر حال شاید روزی لازم باشد به این سطور مراجعه و عملکرد خود را مرور نماییم اما حسب وظیفه دست تمام عاشقان حضرت اباعبدالله سیدالشهدا علیه السلام را میبوسم و ملتمسانه تقاضا میکنم خود و افراد خانواده و فامیل و دوستان حتی المقدور از حضور در تجمعات جدا اجتناب فرمایند به امید خدا  و با یاری حضرات معصومین علیهما السلام سال آینده مراسم را باشکوهتر از هر سال در کنار هم برگزار میکنیم سلامت باشید ممنونم .
در پست ابتدایی هم اشاره کردیم که ستاد ملی کرونا به عنوان گروه متخصص تشخیص موضوع فقهی، پروتکل هایی را برای انجام عزاداری ها معرفی کرده است و این مرجع برای مشروعیت امر کفایت می کند و به نظر می رسد اظهار نظرهای غیر آن غیر کارشناسی و خلاف قاعده است.  
شعیب said in یا نسل افرادی که همواره تلاش
یا نسل افرادی که همواره تلاش میکنند با زیرپا گذاشتن حقوق دیگران با زحمت کمتر به مقصود برسند منقرض شده است ؟ ما مردم هستیم که در مراسم مختلف شرکت میکنیم با تمام خصوصیات خوب و بدی که داریم در اغلب موارد بی توجهی به حقوق دیگران اسباب خسران مالی یا اتلاف وقت و زحمت بیشتر را فراهم میکند اما گاهی موجب بخطر افتادن سلامت مردم وحتی جان باختن آنهامیشود در جاییکه کمترین سهل انگاری و اهمال میتواند فاجعه آفرین باشد امیدوار بودن به فعل قاعده مند ارجح است یا برقراری شرایطی که احتمال وقوع خطر را کاملا منتفی میسازد
آیا این قشری که شما اشاره کردید (قانون شکن) آیا با تحریم عزاداری توسط مراجع از این حکم تمکین می کنند و از حضور در مجامعه خود داری می کنند ؟ خیر. این گروه قانون شکن در هر وضع و شرایطی که باشد قانون را رعایت نمی کنند آیا برای این قشر مذکور باید عزاداری ها را تعطیل کرد؟ آیا فایده ای بر این تعطیلی مترتب است؟ هرگز. پس بهترین کار همان برپایی عزاداری با پروتکل های بهداشتی و رعایت آن ها و توصیه به مقلدین است.  
و اما در محوریت ستاد ملی مبارزه با کرونا و لازم الاجرا بودن تصمیمات آن شکی نیست ولی اختیارات این ستاد در چهارچوب بهداشت عمومی جامعه محدود شده است و صدور دستور العمل های مرتبط با احکام فقهی و شرعی منوط به اخذ مجوز از نهاد ذیربط است
خیر این گونه نیست بلکه این ستاد به موضوع شناسی احکام شرعی نیر می تواند بپردازد همان گونه که این کار را می کند حکم شرعی با فقها و تشخیص موضوع آن با متخصصین امر (ستاد کرونا) است در ضمن ستاد کرونا فقط متخصصان پزشکی که نیستند مجموعه ای از کارشناسان بهداشتی، روانشناسی، مدیریتی کلان جامعه، مذهبی و ... است که از سوی ولی فقیه حکم دارد در مورد این اوضاع فعلی کرونایی جامعه و محدودیت های جامعه تصمیم بگیرد.  
سلام ، در باب فقره اول باید عرض کنم بله باید به دلیل حضور افراد اهمال کار مراسم را تعطیل کرد این دستور دین است فرض کنیم آن فرد بقول شما قانون شکن از خانه بیرون آمد و چند نفر را مبتلا کرد چون این اتفاق افتاده پس دور هم جمع شویم و عزاداری کنیم و به هم با عشق کرونا تقدیم کنیم این استدلال همان لاحکم الا ... خوارج است که تا امروز ادامه یافته وگرنه شیعه' علی(ع) نه جان خود را بخطر میاندازد نه راضی به تهدید جان دیگران میشود آنهم در جایی که حق الناس مطرح است اما اگر نگران تردد و رفت آمد مردم هستید به دولت خدمتگزار بفرمایید از ده میلیارد دلار دل بکند و دو ماه کشور را تعطیل کنند آنوقت اگر کسی از خانه بیرون آمد ما هم دور هم جمع میشویم و با رعایت پروتکل های بهداشتی عزاداری میکنیم . در مورد فرمایش بعد که ستاد را صاحب اختیار و تصمیم گیری در همه' امور دانسته اید یا از جایگاه مراجع بی اطلاعید یا از تکلیف مقلد. وقتی مرجعی در پاسخ به استفتا اعلام میکند مراسم به هیچ عنوان نباید تعطیل شود کدام ستاد و نهاد میتواند آنرا نادیده بگیرد وقتی حضرت آقا میفرمایند اگر همین مقدار هم رعایت نشود فاحعه ببار میاید باید کمی فکر کرد چرا از فاجعه سخن میگویند معنای فاجعه را که میدانید به چه دلالت دارد پس باید کاری کنیم که احتمال بروز فاجعه برطرف شود و مردم آگاهند و با بصیرت و می بینید که پیام رهبرشان را بخوبی درک و تقریبا تمام هیات امسال مراسم برگزار نکردند در خدمت هستم .  
شعیب said in بدیهی است در چنین شرایطی این
بدیهی است در چنین شرایطی این ستاد برای ممنوعیت برگزاری مراسم پیشقدم نشده و به حوزه تصمیمات مراجع اعظام ورود نخواهد کرد زیرا احتمال انتقال بیماری در صورت تجمع مردم در یک مکان امری تخصصی و فنی نیست که مراجع محترم قادر به اتخاذ تصمیم و اعلام نظر در مورد آن نباشند
ستاد ملی کرونا با در نظر گرفتن موارد و محدودیت های بهداشتی برای این وضعیت ، در همه امور جامعه می تواند نظر بدهد و این کار را کرده است. این که مساجد را تعطیل کردند حرم ها و نماز جمعه ها را تعطیل کردند کار و نظر چه کسی بود؟ جز ستاد کرونا!! از طرفی آیا اجتماع و ازدحام فقط در عزاداری ها رخ می دهد که باید کامل تعطیل شود؟ آیا در هواپیماو قطار و اتوبوس  و مراکز خرید و بازارهای سرپوشیده و ... ازدحام نیست و یا اگر هست همه رعایت می کنند ؟ پس چزا ستاد کرونا اجازه داده است آیا در این هم رودربایستی داشته است؟ بزرگوار هر تجمعی باعث سرایت ویروس کرونا نیست اگر بهداشت و پروتکل ها کامل رعایت شود مشکلی پیش نمی آید.
در مجموع بنظر میرسد در این شرایط خطرآفرین و سخت که سلامتی و جان مردم در معرض تهدید میباشد اکتفا بصدور دستورالعمل های بهداشتی وانتظار رعایت آنها از سوی مردم هر چند درصد بروز خطر را کاهش میدهد ولی خطرات در کمین را کاملا خنثی نمیکند و نیاز به اتخاذ تصمیمات قاطع و شجاعانه احساس میشود ممنوعبت برگزاری مراسم محرم امسال هم توجیه شرعی دارد هم عقلی در قرآن به صراحت بر حفاظت از جان مسلمان تاکید شده و موجب مرگ انسانی شدن جز قصاص را برابر با کشتن همه انسانها ذکر نموده جان انسان در آموزه های دین از چنان ارزشی برخوردار است که حتی دروغ گفتن را در صورت حفظ جان دیگری واجب کرده است جایز یا مستحب خیر واجب شرعی است حال اگر شما مطمئن هستید که با برگزاری مراسم محرم جان هیچ فردی بخطر نمی افتد لطفا بصراحت اعلام کنید و ادله عقلی و شرعی در صحت این ادعا را مطرح بفرمایید بهر حال شاید روزی لازم باشد به این سطور مراجعه و عملکرد خود را مرور نماییم اما حسب وظیفه دست تمام عاشقان حضرت اباعبدالله سیدالشهدا علیه السلام را میبوسم و ملتمسانه تقاضا میکنم خود و افراد خانواده و فامیل و دوستان حتی المقدور از حضور در تجمعات جدا اجتناب فرمایند به امید خدا  و با یاری حضرات معصومین علیهما السلام سال آینده مراسم را باشکوهتر از هر سال در کنار هم برگزار میکنیم سلامت باشید ممنونم .
در پست ابتدایی هم اشاره کردیم که ستاد ملی کرونا به عنوان گروه متخصص تشخیص موضوع فقهی، پروتکل هایی را برای انجام عزاداری ها معرفی کرده است و این مرجع برای مشروعیت امر کفایت می کند و به نظر می رسد اظهار نظرهای غیر آن غیر کارشناسی و خلاف قاعده است.  
سلام ، از بداقبالی بنده شما هم روز جمعه پست گذاشتید اگر در کلامم سهوا حرمت استاد مخدوش شد عذرخواهی میکنم برادر عزیز اعلام خبر بمعنای مبسوط الید بودن گوینده نیست اعلام توقف برخی شعائر از سوی ستاد که اشاره کردید مانند اعلام اخبار توسط گوینده است بررسی کنید چند روز طول کشید تا موافقت مراجع برای توقف بعضی امور اخذ شود در مورد سایر تجمعات که فرمودید هر تجمعی خطرآفرین است ولی ممنوعیت رفت و آمد مردم و تردد آنها و حضور در وسایل نقلیه عمومی مستلزم هزینه کردن پول است بحث خاله خانمی و رودربایستس نیست اگر دارید بسم الله خرج زندگی مردم را بدهید آنوقت اگر کسی بی دلیل از خانه بیرون آمد آویزانش کنید خیلی که فشار آوردند به هر خانواده یک میلیون تومان دادند با بهره دوازده درصد توقع ندارید که با این مبلغ مردم چند ماه زندگی کنند و از خانه خارج نشوند آنچه جای تاسف دارد این است که با طرح این موضوع عده ای از دوستان خود را در جایگاه مدافع مذهب و طرف مقابل را دشمن مذهب قرار میدهند در حالیکه اگر بخواهیم و لازم باشد صف بندی کنیم اینکه کدام تفکر به اساس مذهب ضربه وارد میکند و کدامیک قصد حفظ حرمت مذهب رادارد با کمی اندیشه روشن میشود. در باب فقره دوم فرمایش هم توضیح کافی و جامع در پست های قبل داده شد این جمله معروف را حتما شنیده اید که " تزویر سکه ایست دورو یه روی آن اسم الله و روی دیگرش نقش شیطان است ... خواص نقش شیطان را می بینند و عوام اسم الله را " خدمت استاد هستم .  
شعیب said in بدیهی است در چنین شرایطی این
بدیهی است در چنین شرایطی این ستاد برای ممنوعیت برگزاری مراسم پیشقدم نشده و به حوزه تصمیمات مراجع اعظام ورود نخواهد کرد زیرا احتمال انتقال بیماری در صورت تجمع مردم در یک مکان امری تخصصی و فنی نیست که مراجع محترم قادر به اتخاذ تصمیم و اعلام نظر در مورد آن نباشند
ستاد ملی کرونا با در نظر گرفتن موارد و محدودیت های بهداشتی برای این وضعیت ، در همه امور جامعه می تواند نظر بدهد و این کار را کرده است. این که مساجد را تعطیل کردند حرم ها و نماز جمعه ها را تعطیل کردند کار و نظر چه کسی بود؟ جز ستاد کرونا!! از طرفی آیا اجتماع و ازدحام فقط در عزاداری ها رخ می دهد که باید کامل تعطیل شود؟ آیا در هواپیماو قطار و اتوبوس  و مراکز خرید و بازارهای سرپوشیده و ... ازدحام نیست و یا اگر هست همه رعایت می کنند ؟ پس چزا ستاد کرونا اجازه داده است آیا در این هم رودربایستی داشته است؟ بزرگوار هر تجمعی باعث سرایت ویروس کرونا نیست اگر بهداشت و پروتکل ها کامل رعایت شود مشکلی پیش نمی آید.
در مجموع بنظر میرسد در این شرایط خطرآفرین و سخت که سلامتی و جان مردم در معرض تهدید میباشد اکتفا بصدور دستورالعمل های بهداشتی وانتظار رعایت آنها از سوی مردم هر چند درصد بروز خطر را کاهش میدهد ولی خطرات در کمین را کاملا خنثی نمیکند و نیاز به اتخاذ تصمیمات قاطع و شجاعانه احساس میشود ممنوعبت برگزاری مراسم محرم امسال هم توجیه شرعی دارد هم عقلی در قرآن به صراحت بر حفاظت از جان مسلمان تاکید شده و موجب مرگ انسانی شدن جز قصاص را برابر با کشتن همه انسانها ذکر نموده جان انسان در آموزه های دین از چنان ارزشی برخوردار است که حتی دروغ گفتن را در صورت حفظ جان دیگری واجب کرده است جایز یا مستحب خیر واجب شرعی است حال اگر شما مطمئن هستید که با برگزاری مراسم محرم جان هیچ فردی بخطر نمی افتد لطفا بصراحت اعلام کنید و ادله عقلی و شرعی در صحت این ادعا را مطرح بفرمایید بهر حال شاید روزی لازم باشد به این سطور مراجعه و عملکرد خود را مرور نماییم اما حسب وظیفه دست تمام عاشقان حضرت اباعبدالله سیدالشهدا علیه السلام را میبوسم و ملتمسانه تقاضا میکنم خود و افراد خانواده و فامیل و دوستان حتی المقدور از حضور در تجمعات جدا اجتناب فرمایند به امید خدا  و با یاری حضرات معصومین علیهما السلام سال آینده مراسم را باشکوهتر از هر سال در کنار هم برگزار میکنیم سلامت باشید ممنونم .
در پست ابتدایی هم اشاره کردیم که ستاد ملی کرونا به عنوان گروه متخصص تشخیص موضوع فقهی، پروتکل هایی را برای انجام عزاداری ها معرفی کرده است و این مرجع برای مشروعیت امر کفایت می کند و به نظر می رسد اظهار نظرهای غیر آن غیر کارشناسی و خلاف قاعده است.  
با سلام و ارادت ، استاد شعیب گرامی تقاضا میکنم مثل همیشه مراشاگردی بدانید که گاه از روی جهالت و گاه از سر غرور جایگاه معلمی شما را فراموش میکند و کلامی بزبان میاورد که اسباب شرمندگی میشود اگر مرا شاگرد و کوچکتر خود میدانید لطفا سخنان ناپخته' مرا نشانه' جهالت بدانید و عفو کنید که از بزرگان انتظاری جز این نمیرود ممنونم.      
سلام ، در باب فقره اول باید عرض کنم بله باید به دلیل حضور افراد اهمال کار مراسم را تعطیل کرد این دستور دین است فرض کنیم آن فرد بقول شما قانون شکن از خانه بیرون آمد و چند نفر را مبتلا کرد چون این اتفاق افتاده پس دور هم جمع شویم و عزاداری کنیم و به هم با عشق کرونا تقدیم کنیم این استدلال همان لاحکم الا ... خوارج است که تا امروز ادامه یافته وگرنه شیعه' علی(ع) نه جان خود را بخطر میاندازد نه راضی به تهدید جان دیگران میشود آنهم در جایی که حق الناس مطرح است اما اگر نگران تردد و رفت آمد مردم هستید به دولت خدمتگزار بفرمایید از ده میلیارد دلار دل بکند و دو ماه کشور را تعطیل کنند آنوقت اگر کسی از خانه بیرون آمد ما هم دور هم جمع میشویم و با رعایت پروتکل های بهداشتی عزاداری میکنیم .
با سلام این عقلانیتی که در مورد شیعه از آن دم می زنید آیا به احتمال وجود یک خطر همه چیز را تعطیل می کند و یا لااهم فالاهم می کند. مثال می زنم : آیا در مسافرت به مشهد در ایام غیر کرونا افرادی یا مسافرت به هر جای دیگر، احتمال خطر و تصادف وجود ندارد ؟ آیا افرادی نیستند که قانون شکن باشند و قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت نکنند و به دیگران صدمه مالی و جانی بزنند آیا شما حکم به تعطیلی مسافرت ها را می دهید؟ یا در درجه بالا تر می دانیم که رانندگی موجب کشته شدن صدها نفر می شود آیا رانندگی را ممنوع می کنید؟
در مورد فرمایش بعد که ستاد را صاحب اختیار و تصمیم گیری در همه' امور دانسته اید یا از جایگاه مراجع بی اطلاعید یا از تکلیف مقلد. وقتی مرجعی در پاسخ به استفتا اعلام میکند مراسم به هیچ عنوان نباید تعطیل شود کدام ستاد و نهاد میتواند آنرا نادیده بگیرد وقتی حضرت آقا میفرمایند اگر همین مقدار هم رعایت نشود فاحعه ببار میاید باید کمی فکر کرد چرا از فاجعه سخن میگویند معنای فاجعه را که میدانید به چه دلالت دارد پس باید کاری کنیم که احتمال بروز فاجعه برطرف شود و مردم آگاهند و با بصیرت و می بینید که پیام رهبرشان را بخوبی درک و تقریبا تمام هیات امسال مراسم برگزار نکردند در خدمت هستم .
هم از جایگاه مراجع با اطلاع هستم هم از تکلیف مکلف. و از همین باب شما را به یک مطلب علمی در فقه و اصول آگاهی می دهم: در مسائل فقهی ما یک حکم داریم یک موضوع. حکم همان است که از کتاب و سنت استنباط می شود و به صورت کلی بیان می شود مثل این که "حفظ الصحه واجب است" این حکم است اما این حکم برای این که در عالم واقع انجام شود بر موضوعاتی بار می شود. مثلا "زدن واکسن فلج اطفال" آیا موضوع حفظ الصحه هست یا نه . که بشود واجب. بیان حکم با مرجع تقلید است و تشخیص موضوع آن حکم با مقلدین(البته مقلد آگاه به آن موضوع) . در برخی از مواقع که تشخیص موضوع تخصصی است گروه متخصص آن موضوع باید نظر بدهند و دیگر کار مرجع تقلید نیست. این جاست که در امور مهمه مراجع و یا ولی فقیه برای تشخیص یک موضوع فقهی گروه متخصصین را مشخص می کند مانند استهلال ، یا شورای پزشکی گروه استفتاءات ، یا همین ستاد ملی کرونا.
با سلام و ارادت ، استاد شعیب گرامی تقاضا میکنم مثل همیشه مراشاگردی بدانید که گاه از روی جهالت و گاه از سر غرور جایگاه معلمی شما را فراموش میکند و کلامی بزبان میاورد که اسباب شرمندگی میشود اگر مرا شاگرد و کوچکتر خود میدانید لطفا سخنان ناپخته' مرا نشانه' جهالت بدانید و عفو کنید که از بزرگان انتظاری جز این نمیرود ممنونم.
سلام بر شما دوست بزرگوار خواهش می کنم مهم این است که یک مباحثه علمی مفید انجام می شود و این حواشی زیاد مهم نیست. در پناه حق
سلام دوستانیکه اصرار داشتند مراسم عزاداری محرم امسال حتما برگزار شود سری به بیمارستانهای تهران بزنند و بیمارانیکه در راهروها منتظر خالی شدن تخت هستند مشاهده کنند تازه این تعداد بیمار از بین کسانی شناسایی شده اند که داوطلبانه تست داده اند چه بسا افراد ناقل بسیاری که هنوز شناسایی نشده اند. اگر خود را پیرو امام حسین علیه السلام میدانیم رفتار ایشان از زمان دعوت تا شهادت کاملا منطبق با عقلانیت است ایشان تا آنجا که ممکن بود تلاش کردند تا جنگ صورت نگیرد و تنها وقتی دست به شمشیر بردند که از تصمیم دشمن برای جنگ مطمئن شدند. حضرات منبری معروفی که با شنیدن خبر تعطیلی مراسم محرم رگ گردنشان باد میکرد و مصر بر اجرای مراسم بودند میدانستند که در خطر ابتلا قرار ندارند اگر هم مبتلا شوند از حالا در بهترین بیمارستان تخت برایشان رزرو شده است مردم فقیری که مایحتاج روزانه را به سختی تامین میکنند در صورت ابتلا هزینه' سنگین چند ده میلیون تومانی را چطور پرداخت کنند شما را به حضرت رقیه' امام حسین قسم چشم ببندیم و تصور کنیم خدای ناکرده عزیزمان مبتلا و حال وخیمی دارد این تصور ماست و دردی که هزاران هموطن در این لحظه با گوشت و پوست احساس میکنند رواست ؟