احادیث و سیاست

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیث و سیاست

س رفقا

لطف بفرمایید احادیث و روایاتی که از ایمه :alayhe: مشهور است در مورد کار سیاسی و اخلاق سیاسی را بیان بفرمایید
وشرحی هم از این احادیث و روایات بدهید.

با سپاس فراوان از شرکت کنندگان در این تاپیک:Black (3):

[=arial]

با نام الله


[=arial]


[=arial] کارشناس بحث: استاد محسن

BABY;525790 نوشت:
س رفقا

لطف بفرمایید احادیث و روایاتی که از ایمه :alayhe: مشهور است در مورد کار سیاسی و اخلاق سیاسی را بیان بفرمایید
وشرحی هم از این احادیث و روایات بدهید.

با سپاس فراوان از شرکت کنندگان در این تاپیک:Black (3):


بسم الله الرحمن الرحیم:
در مباحث مربوط به خلافت رسول خدا صلوات الله علیه،آن چه مد نظر پیامبر بزرگوار از انتخاب مولای متقیان سلام الله علیه بر جانشینی اش بود، استمرار حاکمیت دین نوپای اسلام و به عهده گرفتن زمام امور دنیا و آخرت مسلمین به دست آن حضرت و نیز اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین بود.
چه کسانی بهتر از امامان معصوم می توانستند زمام امور دین و دنیای مسلمانان را بر عهده بگیرند که بر تمام علوم و نیاز های اجتماع احاطه کامل داشتند، اما متاسفانه این مهم بر جای ماند و دشمنان دین هر آنچه مطابق میل شان بود بر سر اسلام و مسلمین آورند به طوری که امروزه نتایج زیان بار آن اقدام ها در جوامع اسلامی آشکار شده است.
اما در پاسخ به پرسش مطرح شده به نمونه هایی از اخلاق سیاسی معصومین سلام الله علیهم اجمعین خصوصا مولای متقیان سلام الله علیه نسبت به امور دینی و جامعه اسلامی و کارگزاران آن، اشاره می کنیم.

شیوه برخورد پیامبر صلوات الله علیه نسبت به درخواست ثروت مندان
در تاریخ آمده است: ثروت مندان نزد رسول خدا صلوات الله علیه آمدند و گفتند: يا رسول اللَّه! اگر در بالاى مجلس بنشينى، و اين مردم فرودست و بد بوی را از ما دور كنى، ما نيز در نزد تو خواهيم نشست و از تو چيز خواهيم آموخت؛ بدان كه تنها اينان مانع از آمدن ما به نزد تواند. پس چون آيه نازل شد، پيامبر به پا خاست و به جستجوى ايشان (مستضعفان) پرداخت، و آنان را در انتهای مسجد يافت كه به ذكر خدا اشتغال داشتند، آن گاه فرمود: سپاس خداى را كه مرا از دنيا نبرد پيش از آن كه به من فرمان داده باشد كه خودم را براى هم نشينى با مردانى از امّتم آماده كنم، زندگى من با شماست و مرگ من در كنار شماست.(1)
بیانات مولای متقیان در باره حکومت دینی و نیز برخوردهای ایشان با کارگزاران متخطی
همان طور که می دانیم یا باید بدانیم، مولای متقیان امام علی سلام الله علیه در طی حکومت چهار و اندی ساله خود هر آن چه که مورد نیاز اداره جامعه اسلامی بود بیان و خطوط اصلی حاکمیت دینی را ترسیم کردند به گونه ای که همواره و در هر زمانی داد سخن از اجرای عدالت سر می دادند و حتی در مواقعی والیان خود را در مناطق مختلف که دچار تخلف شدند با عتاب و خطاب محکوم کردند.آن حضرت هیچ گونه اغماضی در باره خطاهای اطرافیان خود نداشتند و با آن به عدالت بر خورد می کردند.
برخورد حضرت با برادرش عقیل
امام صادق سلام الله علیه فرمود: هنگامى كه على عليه السّلام به حكومت رسيد بر فراز منبر رفت و خداى را حمد و ثنا فرمود سپس گفت: به خدا سوگند كه من درهمى از بيت المال شما كم نكنم تا يك درخت خرمائى در شهر يثرب دارم و شما به نفس هاى خودتان رجوع كنيد و صدق گفتار مرا از خودتان بپرسيد و ببينيد آيا من (چگونه ممكن است) از خودم باز گيرم و به شما بدهم! فرمود: در اين حال عقيل برخاست و گفت: به خدا تو مرا با يك شخص سياه در مدينه برابر و يكسان قرار دهى! فرمود: بنشين آيا جز تو در اينجا كسى نبود كه سخن بگويد، و تو بر آن سياه برترى و فضيلتى ندارى جز به سابقه در دين يا بتقوى و پرهيزكارى.
(2)
عتاب حضرت به فرماندار بصره
مولای متقیان در نامه ای به والی بصره که دچار خطا شده بود نوشت:
"ما ظننت أنّك تجيب إلى طعام قوم عائلهم مجفوّ، و غنيّهم مدعوّ ..."(3)
گمان نمى‏كردم كه تو (اى فرماندار بصره!)، دعوت كسانى را بپذيرى كه، مستمندشان رانده باشد، و توان گرشان خوانده ...
این بیان حضرت به جایی اشاره دارد که فرماندارش بر سر سفره ثروت مندان حاضر شده از محرومان فاصله گرفته بود.

نامه حضرت به کارگزاران
"فأنصفوا النّاس من أنفسكم، و اصبروا لحوائجهم، فإنّكم خزّان الرّعيّة، و وكلاء الأمّة، و سفراء الائمّة؛ و لا تحشموا أحدا عن حاجته، و لا تحبسوه عن طلبته .."(4)
داد مردم را از خود بستانيد، و در برآوردن نيازمنديهاى ايشان بردبار باشيد، چه شما خزانه‏داران مردم و وكيلان امّت و نمايندگان دولت هستيد؛ سبب شرمنده شدن هيچ نيازمندى مشويد، و درخواست هيچ كس را بى‏پاسخ مگذاريد ...

بیانات حضرت در عهد نامه مالک اشتر هنگامی که والی مصر بود.
تفقّد أمور من لا يصل إليك منهم، ممّن تقتحمه العيون و تحقره الرّجال، ففرّغ لأولئك ثقتك من أهل الخشية و التّواضع، فليرفع إليك أمورهم، ثمّ أعمل فيهم بالإعذار إلى اللَّه يوم تلقاه، فإنّ هؤلاء من بين الرّعيّة أحوج إلى الإنصاف من غيرهم؛ و كلّ فأعذر إلى اللَّه في تأدية حقه إليه ... "(5)
به كارهاى آن دسته از ايشان (محرومان و مستضعفان) كه به تو دسترسی ندارند و (معمولا) از نظر مردمان دور مى‏مانند و تحقير مى‏شوند، خوب رسيدگى كن؛ و كسانى مطمئن را براى سامان دادن امور ايشان برگزين كه از خدا بترسند و فروتن باشند. و آنان را مأمور كن تا تو را از احوال ايشان آگاه سازند. و چنان با ايشان رفتار كن، كه عذرى براى روبرو شدن با خدا در فرداى قيامت داشته باشى! و بدان كه اينان در ميان افراد جامعه از همه بيشتر نيازمند انصاف اند؛ و با همه چنان كن كه پرداختن حقّ شان، در پيشگاه خدا، عذرخواه تو باشد.

نامه مولای متقیان به والی اش در مکه
"لا يكن لك إلى النّاس سفير إلّا لسانك، و لا حاجب إلا وجهك، و لا تحجبنّ ذا حاجة عن لقائك"(6)
مبادا كه جز زبانت سخن گويى براى مردم داشته باشى، و جز چهره‏ ات دربانى؛ و نكند كه نيازمندى را از آمدن نزد خود محروم سازى.

نامه حضرت به یکی از کار گزاران:
"اخفض للرّعيّة جناحك، و ابسط لهم وجهك، و ألن لهم جانبك، و آس بينهم في اللّحظة و النّظرة، و الإشارة و التّحيّة، حتّى لا يطمع العظماء في حيفك، و لا ييأس الضّعفاء من عدلك"(7)
یعنی در برابر مردم فروتن باش، و آنان را با گشاده ‏رويى و نرم خويى بپذير، و با همگان (حتّى) در نگريستن و نظر انداختن و اشاره نمودن و سلام و عليك كردن، يكسان رفتار كن، تا بزرگان قوم به طمع ستم كردن بر ضعيفان نيفتند، و ضعيفان از دادگرى تو نوميد نشوند.

مولای متقیان معیار امانت داری در بین همه انسان ها
هر كسی بخواهد براى تشخيص امانت دارى يا خيانت كارى حاكمان- در هر جاى جهان- مقياسى در دست داشته باشد، بايد اين سخن امام على بن ابى طالب «ع» را ملاك قرار دهد:
"دخلت بلادكم بأشمالي هذه، و رحلتي و راحلتي ها هي، فإن أنا خرجت من بلادكم بغير ما دخلت، فإنّني من الخائنين"(8)
- من با اين جامه ‏هاى اندك خويش و اين بار و بنه و مركب كه مى‏بينيد، به سرزمين شما پا نهادم، هر گاه بيشتر از آن چه به هنگام آمدن داشته ‏ام با خود ببرم، بيقين من از خائنانم.

سخنان امام رضا سلام الله علیه در باره جایگاه امامت
امامت كامل‏ كننده دين است ... امامت ريشه بالنده اسلام است، و بلندترين شاخه آن؛ با امام نماز و زكات و روزه و حج و جهاد به كمال مى‏ رسد، و اموال عمومى (غنائم، زكات) افزايش مى‏يابد، و احكام و حدود اجرا مى‏ گردد، و از هجوم دشمنان جلوگيرى مى ‏شود. امام حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام مى‏ كند، و حدود الهى را بر پا مى‏ دارد، و از دين خدا پاس دارى مى‏ كند ... امام مانند آب گواراست در حال تشنگى ... و پدرى مهربان است ... و چونان مادرى دل سوز است براى فرزند خردسال خويش.
و آشكار است كه يكى از آثار عمل كردن كامل به دين اقامه قسط در ميان مردم است، به اين دليل كه اين بالاترين هدف اجتماعى بعثت پيامبران است (چنان كه قرآن كريم به آن تصريح كرده است)و به اين دليل كه برپادارى شايسته نماز و پرداخت زكات ... و وفور اموال عمومى و رسيدن اين اموال به دست صاحبان و حق‏ داران اصلى، جز در جامعه به راستى اسلامى ميسّر نخواهد گشت. و چنين جامعه‏ اى تنها با اقامه قسط مى‏ تواند به وجود بيايد. و به همين گونه حلال شمرده شدن حلال خدا و حرام شمرده شدن حرام خدا، با زندگى تكاثرى و اترافى و حضور آن ها در اجتماع فراهم نمى‏ آيد، چه اين دو پديده ضدّ موازين حلال و حرام شرعى است. و امام (يا نايب امام)، كسى است كه از توان گران‏ متكاثر مى‏ برد، و با اقامه قسط فقر و نابساماني ها را به دور مى‏ راند؛ و بدين گونه است (نه جز اين) كه از دين خدا پاس دارى مى‏ شود، و كشتى زندگى بندگان خدا به ساحل نجات مى‏ رسد، و از راه يافتن سستى و انحلال عقيدتى و عملى به زندگى توده‏ ها جلوگيرى می شود.(9)

در حکومت اسلامی به کسی ظلم نمی شود
ما عال فيكم عائل، و لا ظلم منكم مسلم أو معاهد"(10)
(در حكومت اسلامى)، هيچ صاحب عائله‏اى نيازمند نخواهد ماند، و هيچ مسلمان يا غير مسلمانى، ستم نخواهد ديد.

امام صادق سلام الله علیه در خطبه‏ ای امامان را این گونه تعریف می کند:
"جعلهم اللَّه حياة للأنام"
خداوند آنان را مايه زندگى و حيات عموم قرار داده است. و مايه حيات عموم بودن ايشان به بعضى از مردم اختصاص ندارد، زيرا به حكومت رسيدن آنان، براى توده‏ هاى مردم همه مايه حيات و زندگى راستين است (و دليل بر آن تعبير به لفظ "انام خلق، مردمان" است، علاوه بر عمومی كه در تعاليم اسلامى آمده است، و حقيقت واقعى كه عقلا از دين الهى در مى‏ يابيم). و زندگى راستين جز با اجراى قسط و عدل فراهم نمى ‏آيد، چنان كه امام علىّ بن ابى طالب سلام الله علیه فرمود:" العدل حياة" عدالت زندگى است.(11)

فواید حکومت از دیدگاه مولای متقیان
امام صادق سلام الله علیه فرمود: چون على سلام الله علیه متصدى حكومت اسلامى گرديد بر منبر نشست و خدا را سپاس گفت و بر او ستايش كرد و سپس فرمود:
راستى كه به خدا من از بيت المال و از غنيمت و در آمد شما ملت اسلام يك درهم كم نكنم تا يك نخله خرما در مدينه دارم شما بخود گرایيد و از خود راستى گفتار مرا بپرسيد تا آن را باور داريد آيا شما معتقديد كه از خود وا مي گيرم و آن را به نا حق به شما ها مي دهم(12)
اما برای مطالبه مطالب مبسوط تر و مباحث فراگیرتر در باره مسایل مربوط به جامعه اسلامی، حکومت دینی و امور سیاسی والیان، و احیانا برخوردهای معصوم با آنان، می توانید به کتاب الحیات جلدهای دوم، چهارم، پنجم و ششم و نیز کتاب اخلاق کارگزاران نوشته آقای جوادی آملی مراجعه کنید.

پی نوشت ها:
1.برادران حکیمی و احمد آرام،ترجمه الحیات،تهران،انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی،سال 1380 خورشیدی،چاپ مکرر، ج‏4، ص 507
2.رسولی محلاتی سید هاشم،ترجمه روضه کافی شیخ کلینی،تهران،انتشارات اسلامیه،چاپ اول،جلد اول،ص 264
3. ترجمه الحیات، ص 502
4. همان.
5. همان، ص 503
6. همان، ص508
7. همان، ج‏4، ص 509
8. همان،ص 515
9. همان،ج‏5، ص 281
10. همان،ج‏6، ص623
11. همان، ج‏5، ص 279
12.کمره ای محمد باقر،ترجمه روضه كافى شیخ کلینی،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1382 قمری،چاپ اول، ج‏1، ص 342

ایمه در برخورد با والی که حکم ناروایی داده باشد یا در انجام کار مردم سهل انگاری کرده باشد چه برخوردی میکردند؟
در این موارد چه سفارشی میکردند؟

.........

بر چه اساسی گزارشی را نسبت به والی قبول میکردند؟
بر چه اساسی گزارشی را که والی نسبت به منطقه ای که مدیریتش میکرد قبول میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

....

نقش مشورت را چگونه در تصمیم گیری ها نشان میدادند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.......

برخوردشان با والی بزهکار که در زندان بود با فرد عادی که در زندان بود چگونه بود؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

..........

در مقابل جور و ستم خلفای هم دوره شان چه روش مبارزاتی را سفارش میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.....

در برخورد با زندانی حکومت چه سفارشی داشتند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.........

چگونه وام قرض الحسنه را به مردم پرداخت میکردند و چگونه دریافت میکردند؟
ایا بجز وام قرض الحسنه وام دیگری هم به مردم پرداخت میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

....

برخوردشان با ریش سفیدها در مسایل سیاسی و حل دعاوی چگونه بود؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

........

در چه حالتی عطای حکومت را به لقایش ترجیح میدادند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

...

برای چه جرم های مجازات زندان وضع میکردند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.........

قاضی را چگونه برای قضاوت در دستگاه قضا انتخاب میکردند و ویژگی های قاضی را چه میدانستند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.....

در موارد اختلاف نظر سیاسی در اداره حکومت داری چه میکردند و چه سفارشی داشتند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان


فقط شرمنده این همه سوال مطرح کردم . ممنون میشوم تک تک این سوال ها را هم جواب دهید
که مصداقی تر نسبت به این بحث پرداخته باشید.

بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين‏
و صلى الله على محمد و اهل بيته الطاهرين لا سيما بقية الله المنتظر عجل الله تعالى له الفرج و لا حول و لا قوة الا باللَّه العلى العظيم‏
سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته


دیدن این احادیث خالی از لطف نیست!
حکومت


حدیث (1) امام على عليه‏ السلام :

قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛
دلهاى مردم صندوقچه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد ديد.

غررالحكم، ج4، ص 521، ح 6825
حدیث (2) امام على عليه‏ السلام :

اِستَعمِلِ العَدلَ وَاحذَرِ العَسفَ وَالحَيفَ فَاِنَّ العَسفَ يَعودُ بِالجَلاءِ وَالحَيفَ يَدعوا اِلَى السَّيفِ؛
عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرىبپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك از وطن وامى‏دارد، و ستم آنان را به قيام مسلّحانه مى‏كشاند.

نهج البلاغه، حكمت 476
حدیث (3) امام على عليه‏ السلام :

اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن يُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَيلا يَتَبَيَّغَ بِالفَقيرِ فَقرُهُ؛
خداوند عزوجل بر پيشوايان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقير را، فقرش برآشفته نكند.

نهج البلاغه، خطبه 209
حدیث (4) رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله :

ما مِن اَحَدٍ يَكونُ عَلى شَى‏ءٍ مِن اُمورِ هذِهِ المَّةِ قَلَّت اَم كَثُرَت فَلا يَعدِلُ فيهِم اِلاّ كَبَّهُ اللّه‏ُ فِى النّارِ؛
هر كس كارى از كارهاى كوچك و يا بزرگ اين امت را در دست بگيرد و در ميانشان عدالت را اجرا نكند خداوند او را به رو، در آتش خواهد افكند.

مستدرك على الصحيحين، ج 4، ص 90
حدیث (5) امام على عليه‏ السلام :

مَن عَمِلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللّه‏ُ مُلكَهُ؛

هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند حكومتش را حفظ خواهد كرد.

غررالحكم، ج5، ص 355، ح 8722
حدیث (6) امام على عليه‏ السلام :

خَيرُ المُلوكِ مَن اَماتَ الجَورَ وَ اَحيَى العَدلَ؛

بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند.

غررالحكم، ج3، ص 431، ح 5005
حدیث (7) لقمان حكيم عليه‏ السلام :

يا بُنَىَّ اِذا دَعَتكَ القُدرَةُ عَلى ظُلمِ مَن هُوَ دونَكَ فَاذكُر قُدرَةَ اللّه‏ِ عَلَيكَ؛
فرزندم هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زيردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به يادآور.

ارشاد القلوب ديلمى، ج1، ص 72
حدیث (8) امام على عليه‏السلام :

مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَليَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ وَليَكُن تَديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبلَ تَديبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِم؛
كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد و پيش از آن‏كه ديگران را با زبان، ادب بياموزد، باكردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بيش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شايسته تجليل است.

غرر الحكم، ح 7016
حدیث (9) امام على عليه‏السلام :

تِسعَةُ اَشياءَ قَبيحةٌ وَ هِىَ مِن تِسعَةِ اَنفُسٍ اَقبَحُ مِنها مِن غَيرِهِم: ضيقُ الذَّرعِ مِنَ الـمُلوكِ وَ البُخلُ مِنَ الغنياءِ وَ سُرعَةُ الغَضَبِ مِنَ العُلَماءِ وَ الصِّبا مِنَ الكُهولِ وَ القَطيعَةُ مِنَ الرُّؤوسِ وَ الكِذبُ مِنَ الـقُضاةِ وَ الزَّمانَةُ مِنَ الطِبّاءِ وَ البَذاءُ مِنَ النِّساءِ وَ الطَّيشُ مِن ذَوِى السُّلطانِ؛
نُه چيز زشت است، اما از نه گروه زشت‏تر: درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛ بخل از ثروتمندان؛ زود خشمى از دانشمندان؛ حركات بچگانه از ميانسالان؛ جدايى حاكمان از مردم؛ دروغ از قاضيان؛ بيمارى كهنه از پزشكان؛ بدزبانى از زنان و سختگيرى و ستمگرى از سلاطين.

دعائم الإسلام، ج 1، ص 83
حدیث (10) پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :

اَلعَدلُ حَسَنٌ وَلكِن فِى المَراءِ اَحسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الغنياءِ اَحسَنُ، اَلوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِن فِى العُلَماءِ اَحسَنُ، اَلصَّبرُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الفُقَراءِ اَحسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ، اَلحَياءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ اَحسَنُ؛
عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛ تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛ صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر، توبه نيكو است اما از جوانان نيكوتر و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر.

نهج الفصاحه، ح 2006
حدیث (11) امام صادق علیه السلام:

لا تُشـاوِر اَحمَق وَ لا تَستَعِنَّ بَکَذّابٍ وَ لا تَثق بِمَوَدَهِ مُلُوک؛
با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
تحف العقول،ص316
حدیث (12) پیامبر اکرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:

کَما تَکُونُوا یوَّلی عَلَیکُم.
هر طور باشید همانگونه بر شما حکومت می شود.

کنزالعمال ح1497
حدیث (13) امام علی(ع):

قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛
به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

غررالحکم،ح2341


لینک:http://www.aviny.com/hadis-mozooee/siasi/hokoomat.aspx

753;529624 نوشت:

کنزالعمال ح1497
حدیث (13) امام علی(ع):

قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛
به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

غررالحکم،ح2341


لینک:http://www.aviny.com/hadis-mozooee/siasi/hokoomat.aspx

دوست عزیز بسیار بسیار سپاس گذارم بابت درج این احادیث.
این احادیث برای بخش اول سوالهایم مناسب است .

این تاپیک یک بخش دوم هم دارد که بعد از جوابهای کارشناس اسک دین نوشته ام.
اگر به انها بپرازید ممنون میشوم

BABY;529613 نوشت:
ایمه در برخورد با والی که حکم ناروایی داده باشد یا در انجام کار مردم سهل انگاری کرده باشد چه برخوردی میکردند؟
در این موارد چه سفارشی میکردند؟

.........

بر چه اساسی گزارشی را نسبت به والی قبول میکردند؟
بر چه اساسی گزارشی را که والی نسبت به منطقه ای که مدیریتش میکرد قبول میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

....

نقش مشورت را چگونه در تصمیم گیری ها نشان میدادند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.......

برخوردشان با والی بزهکار که در زندان بود با فرد عادی که در زندان بود چگونه بود؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

..........

در مقابل جور و ستم خلفای هم دوره شان چه روش مبارزاتی را سفارش میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.....

در برخورد با زندانی حکومت چه سفارشی داشتند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.........

چگونه وام قرض الحسنه را به مردم پرداخت میکردند و چگونه دریافت میکردند؟
ایا بجز وام قرض الحسنه وام دیگری هم به مردم پرداخت میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

....

برخوردشان با ریش سفیدها در مسایل سیاسی و حل دعاوی چگونه بود؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

........

در چه حالتی عطای حکومت را به لقایش ترجیح میدادند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

...

برای چه جرم های مجازات زندان وضع میکردند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.........

قاضی را چگونه برای قضاوت در دستگاه قضا انتخاب میکردند و ویژگی های قاضی را چه میدانستند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.....

در موارد اختلاف نظر سیاسی در اداره حکومت داری چه میکردند و چه سفارشی داشتند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان


[=&quot]سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته
برای این سوالاتی که شما گفتید من کتاب مفاتیح الحیاة ایت الله جوادی املی را پیشنهاد می کنم
بخش سوم:تعامل مردم و نظام اسلامی
فکر کنم بتونید پاسخ سوال ها رو دریافت کنید
این لینک هم مشاهده فرمایید همه ی کتاب ها در مورد سیاست می باشد
http://www.ghaemiyeh.com/dijital-library.html?catid=315
فقط یه نکته تموم این کتاب ها مورد تایید نمی باشد
خودتون نتیجه گیری کنید
بخونید >نسخه برداری >نتیجه گیری>گزارش جامع
و من الله توفیق

753;533713 نوشت:
سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته
برای این سوالاتی که شما گفتید من کتاب مفاتیح الحیاة ایت الله جوادی املی را پیشنهاد می کنم
بخش سوم:تعامل مردم و نظام اسلامی
فکر کنم بتونید پاسخ سوال ها رو دریافت کنید
این لینک هم مشاهده فرمایید همه ی کتاب ها در مورد سیاست می باشد
http://www.ghaemiyeh.com/dijital-library.html?catid=315
فقط یه نکته تموم این کتاب ها مورد تایید نمی باشد
خودتون نتیجه گیری کنید
بخونید >نسخه برداری >نتیجه گیری>گزارش جامع
و من الله توفیق

حتما در اولین فرصت کتابهای ایه الله العظمی جوادی املی :razi: (خبر داشتم در این باب کار کرده اند ) را در این باب میخوانم.

ولی باز خواستم قبلش شما دوستان را در اینجا به زحمت بیاندازم

BABY;533718 نوشت:
ولی باز خواستم قبلش شما دوستان را در اینجا به زحمت بیاندازم

سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته
این زحمت نیست وظیفه است که هر کسی کمک کنه که مسایل که از دین برای یه نفر پیش میاد رو جواب بده(البته در صورتی که خودش بلد باشه)
دلیل این که خودم جوابتون رو از کتاب مفاتیح الحیاة استخراج نکردم این است که اول کتاب نوشته:
"همه حقوق طبع محفوظ است"
راستی لینک رو هم نگاهی بهش کن
ملتمس دعا
یا زهرا سلام الله علیه:Gol::Gol:

حاضر: اخبار و روایات سیاسی و اخلاق سیاسی خیلی فراوان هستند و کاش که سؤال کننده به یک مسأله ریز اشاره می کردند تا در مورد آن مسأله ریز، حدیث و روایتی ذکر شود. در مورد سیاست و حکومت، احادیث معتبر فراوانی وجود دارد.

BABY;529613 نوشت:
ایمه در برخورد با والی که حکم ناروایی داده باشد یا در انجام کار مردم سهل انگاری کرده باشد چه برخوردی میکردند؟
در این موارد چه سفارشی میکردند؟

.........

بر چه اساسی گزارشی را نسبت به والی قبول میکردند؟
بر چه اساسی گزارشی را که والی نسبت به منطقه ای که مدیریتش میکرد قبول میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

....

نقش مشورت را چگونه در تصمیم گیری ها نشان میدادند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.......

برخوردشان با والی بزهکار که در زندان بود با فرد عادی که در زندان بود چگونه بود؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

..........

در مقابل جور و ستم خلفای هم دوره شان چه روش مبارزاتی را سفارش میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.....

در برخورد با زندانی حکومت چه سفارشی داشتند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.........

چگونه وام قرض الحسنه را به مردم پرداخت میکردند و چگونه دریافت میکردند؟
ایا بجز وام قرض الحسنه وام دیگری هم به مردم پرداخت میکردند؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

....

برخوردشان با ریش سفیدها در مسایل سیاسی و حل دعاوی چگونه بود؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

........

در چه حالتی عطای حکومت را به لقایش ترجیح میدادند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

...

برای چه جرم های مجازات زندان وضع میکردند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.........

قاضی را چگونه برای قضاوت در دستگاه قضا انتخاب میکردند و ویژگی های قاضی را چه میدانستند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان

.....

در موارد اختلاف نظر سیاسی در اداره حکومت داری چه میکردند و چه سفارشی داشتند؟؟؟
لطفا با ذکر حدیث و داستان


فقط شرمنده این همه سوال مطرح کردم . ممنون میشوم تک تک این سوال ها را هم جواب دهید
که مصداقی تر نسبت به این بحث پرداخته باشید.



بسم الله الرحمن الرحیم
سلام گرامی با عرض معذرت از اینکه مدت زیادی حضور نداشتم اما در باره سوالات مختلف شما که البته در یک طیف قرار دارد و پاسخ به هر یک از آن فرصت زیادی را می طلبد لازم است به شکل عادی و از مسیر طبیعی پرسش ها را به سایت ارجاع دهید تا کارشناس مربوطه به تدریج آن را در پست ها به نمایش بگذارد و برای پاسخ به کارشناس مربوطه ارجاع دهد. با تشکر فراوان
موضوع قفل شده است