جمع بندی آیا کنانة بن ربیع شکنجه شد؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا کنانة بن ربیع شکنجه شد؟

سلام

پس از جنگ خیبر کنانه بن ربیع اسیر شد و او را شکنجه کردند تا محل اخفای گنج را نشان دهد.ولی او اقار نکرد گردنش زده شد.

میخواستم بدانم آیا چنین اتفاقی واقعا افتاده و آیا بخاطر گنج او را شکنجه کرده اند؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد مقداد

[TD][/TD]

[="3"]

بی ادعا;1020463 نوشت:
سلام

پس از جنگ خیبر کنانه بن ربیع اسیر شد و او را شکنجه کردند تا محل اخفای گنج را نشان دهد.ولی او اقار نکرد گردنش زده شد.

میخواستم بدانم آیا چنین اتفاقی واقعا افتاده و آیا بخاطر گنج او را شکنجه کرده اند؟

علیکم السلام.
متأسفانه در طول تاریخ تا زمان ما دشمنان دین مبین اسلام که تاب و توان دیدن رشد و گسترش روزافزون دین حیات بخش اسلام را نداشته و تابش نور اسلام بر سراسر گیتی را مانع رسیدن خودشان به اهداف شوم استعماری و استکباری می دانستند،با انواع و اقسام حیله ها و ترفندها و توطئه ها بدنبال بدنام کردن پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و دین اسلام بوده و هستند.
از جمله این شیطنت ها،جعل و تحریف تاریخ و ساخت و انتشار شبهات بی پایه و اساس بر علیه اسلام و مسلمانان می باشد.موضوع مورد سوال یکی از همین موارد است که با شیطنت و کتمان حقیقت و تحریف حقیقت،قصد دارند پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) که در عمل ثابت کرده است رحمة للعالمین است را شخصیتی خشن و پول پرست معرفی کنند.حال آنکه مراجعه منصفانه و محققانه به منابع تاریخی واقعیت را برای ما روشن خواهد کرد:

از موقعی که یهودیان «بنی النضیر» ، از مدینه رانده شدند و در خیبر سکنی گزیدند، صندوق تعاونی مشترکی برای امور همگانی و هزینه های جنگی و پرداخت خونبهای کسانی که به دست افراد قبیله «بنی النضیر» کشته می شدند تشکیل داده بودند.گزارشهای رسیده به پیامبر(صلی الله علیه و آله) حاکی بود که این اموال در اختیار «کنانه » ، شوهر «صفیه » است.پیامبر(صلی الله علیه و آله)، «کنانه » را احضار نمود و خواستار تعیین جایگاه این صندوق گردید.او اصل مطلب را انکار کرد و گفت هرگز از چنین امری آگاهی ندارم.دستور توقیف «کنانه » صادر گردید و قرار شد در این باره اطلاعات بیشتری بدست آورند.تحقیقات ماموران برای پیدا کردن جای این اموال آغاز گردید.

سرانجام یک نفر گفت من فکر می کنم که جای این گنج فلان نقطه خاص (خرابه) باشد، زیرا من در ایام جنگ و پس از آن، شاهد رفت و آمد زیاد «کنانه » به این نقطه بودم. پیامبر(صلی الله علیه و آله) بار دیگر کنانه را خواست و گفت: می گویند جای صندوق در فلان نقطه است، اگر در آنجا گنج به دست آید، شما کشته خواهی شد.او باز خود را به بی اطلاعی زد.
به دستور پیامبر(صلی الله علیه و آله) حفاری در آن آغاز گردید، و گنج «بنی النضیر» به دست سربازان اسلام افتاد.اکنون باید کنانه به سزای اعمال خود برسد، اوعلاوه بر جرم کتمان چنین امری، یکی از افسران اسلام را ناجوانمردانه ترور کرده بود.یعنی سنگ بزرگی را غافلگیرانه بر سر «محمود بن مسلمه » افکنده و او را کشته بود.پیامبر برای اخذ انتقام و ادب کردن سائر یهودیان - که بار دیگر با حکومت اسلامی از در حیله و تزویر و دروغ وارد نشوند - او را به دست برادر مقتول داد، و برادر مقتول، «کنانه » را به انتقام برادر خویش کشت. (1)

بنابراین اولاً شکنجه ای در کار نبوده است ثانیاً اعدام کنانه فقط بخاطر مخفی کردن محل پولها نبوده است.

پی نوشت:
1. ابن هشام،السیرة النبویة،بیروت،دار احیاءالتراث العربی،بی تا، ج 3 ص337.؛ طبری،تاریخ طبری،تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم،بیروت،بی تا.ج3ص155-156.[/]

مقداد;1020719 نوشت:
[="3"]

علیکم السلام.

بنابراین اولاً شکنجه ای در کار نبوده است ثانیاً اعدام کنانه فقط بخاطر مخفی کردن محل پولها نبوده است.

پی نوشت:
1. ابن هشام،السیرة النبویة،بیروت،دار احیاءالتراث العربی،بی تا، ج 3 ص337.؛ طبری،تاریخ طبری،تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم،بیروت،بی تا.ج3ص155-156.[/]

سلام
در تاریخ امده بعد از پایان نبرد اعضای باقیمانده قبیله بنی نضیر از مدینه خارج شدند . پس چطور پیامبر دختر این قبیله رو ابتدا به اسارت بعد به نکاح درآورده؟ چطور صفیه همراه دیگه یهودیان از مدینه خارج نشده ؟

[="3"]

sнαвηαм;1020720 نوشت:
سلام
در تاریخ امده بعد از پایان نبرد اعضای باقیمانده قبیله بنی نضیر از مدینه خارج شدند . پس چطور پیامبر دختر این قبیله رو ابتدا به اسارت بعد به نکاح درآورده؟ چطور صفیه همراه دیگه یهودیان از مدینه خارج نشده ؟

علیکم السلام.
بر اساس گزارشات تاریخی بعضی از آنان از جمله حُیَیّ‌ بن اَخطب که دخترش صفیه پس از فتح خیبر در سال هفتم هجری به همسری پیامبر درآمد و ابی الحقیق (همسر اول صفیه)، به خیبر رفتند، و برخی به شام مهاجرت کردند.(1)

پی نوشتها:
1. حلبی، علی بن ابرهیم، السیرة‌ الحلبیة، ج۲، ص۲۰۷. ؛ ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۴، ص۸۷-۸۸.[/]

مقداد;1020719 نوشت:
به دستور پیامبر(صلی الله علیه و آله) حفاری در آن آغاز گردید، و گنج «بنی النضیر» به دست سربازان اسلام افتاد.اکنون باید کنانه به سزای اعمال خود برسد، اوعلاوه بر جرم کتمان چنین امری، یکی از افسران اسلام را ناجوانمردانه ترور کرده بود.یعنی سنگ بزرگی را غافلگیرانه بر سر «محمود بن مسلمه » افکنده و او را کشته بود.پیامبر برای اخذ انتقام و ادب کردن سائر یهودیان - که بار دیگر با حکومت اسلامی از در حیله و تزویر و دروغ وارد نشوند - او را به دست برادر مقتول داد، و برادر مقتول، «کنانه » را به انتقام برادر خویش کشت. (1) بنابراین اولاً شکنجه ای در کار نبوده است ثانیاً اعدام کنانه فقط بخاطر مخفی کردن محل پولها نبوده است.
با سلام و تشکر این روایات که کنانه بخاطر کتمان اموال شکنجه شد از کجا آمده؟ از کجا مطمئن شویم اینها دروغ هستند و کنانه بخاطر کتمان اموال نبوده است؟ درسته ما بعنوان مسلمان باید به عصمت پیامبر و رحمت بودن وی باور داشته باشیم در تاریخ داریم که پیامبر انسان درستکار بوده اما این اعتقاد برای ابطال این چنین نقلیات تاریخی کافی نیست.و نیاز به مستندات تاریخی معتبر داریم

مقداد;1020731 نوشت:
[="3"]

علیکم السلام.
بر اساس گزارشات تاریخی بعضی از آنان از جمله حُیَیّ‌ بن اَخطب که دخترش صفیه پس از فتح خیبر در سال هفتم هجری به همسری پیامبر درآمد و ابی الحقیق (همسر اول صفیه)، به خیبر رفتند، و برخی به شام مهاجرت کردند.(1)

پی نوشتها:
1. حلبی، علی بن ابرهیم، السیرة‌ الحلبیة، ج۲، ص۲۰۷. ؛ ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۴، ص۸۷-۸۸.[/]

سلام ممنونم ولی این جواب سوال من نبود !
سوال من اینه چطور این دختر به اسارت و بعد هم به نکاح پیامبر در امده و بعد از تموم شدن ماجرا تحویل خانواده اش داده نشده؟ شما دارید میگید پدرش زنده بود پس بجز شوهر کشته شده اش اقوام دیگه ای هم داشته ؟
واضحتر میگیم بجز اموالی که از بنی نضیر گرفته شد مشخصه زنانشون هم بعنوان غنیمت گرفته شدن

[="3"]

بی ادعا;1020732 نوشت:
با سلام و تشکر این روایات که کنانه بخاطر کتمان اموال شکنجه شد از کجا آمده؟ از کجا مطمئن شویم اینها دروغ هستند و کنانه بخاطر کتمان اموال نبوده است؟ درسته ما بعنوان مسلمان باید به عصمت پیامبر و رحمت بودن وی باور داشته باشیم در تاریخ داریم که پیامبر انسان درستکار بوده اما این اعتقاد برای ابطال این چنین نقلیات تاریخی کافی نیست.و نیاز به مستندات تاریخی معتبر داریم

با عرض سلام و ادب

ضمن تبریک اعیاد با برکت شعبانیه،در پاسخ به سوال شما باید عرض کنیم:
اتفاقاً یکی از فیلترهایی که گزارشات تاریخی باید از آن بگذرد،اصول مسلم و قطعی کلامی و اعتقادی است.یعنی وقتی با دلایل متقن عقلی و نقلی ثابت شده است که پیامبران و ائمه(صلوات الله علیهم اجمعین) دارای مقام عصمت هستند،هر گزارشی که بر خلاف این اصل مسلم و ثابت شده باشد،غیر قابل اعتماد خواهد بود.لذا بر خلاف فرمایش شما،اعتقاد به عصمت خود بهترین و مهمترین عامل برای نقد و بررسی و قبول یا رد گزارشات تاریخی است،هر چند گزارش تاریخی قابل توجهی برای رد گزارش مورد بحث وجود نداشته باشد.

اما در مورد موضوع مورد بحث ما علاوه بر بحث عصمت پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)،با مراجعه به منابع تاریخی مشخص می شود که در بسیاری از منابع اصلاً بحث شکنجه مطرح نشده است و علت قتل او هم صرف نشان ندادن محل گنج ها نبوده است،بلکه علت اعدام او این بوده است که یکی از مسلمانان را به شهادت رسانده بود.[/]

[="3"]

sнαвηαм;1020738 نوشت:
سلام ممنونم ولی این جواب سوال من نبود !
سوال من اینه چطور این دختر به اسارت و بعد هم به نکاح پیامبر در امده و بعد از تموم شدن ماجرا تحویل خانواده اش داده نشده؟ شما دارید میگید پدرش زنده بود پس بجز شوهر کشته شده اش اقوام دیگه ای هم داشته ؟
واضحتر میگیم بجز اموالی که از بنی نضیر گرفته شد مشخصه زنانشون هم بعنوان غنیمت گرفته شدن

علیکم السلام.
اتفاقاً عرض بنده کاملا در پاسخ به سوالی بود که مطرح فرمودید.سوال شما این بود که مگر اهالی بنی نضیر بعد از عهد شکنی از مدینه اخراج نشده بودن که صفیه که از بنی نضیر بود در بین اسرا بود؟
بنده هم بر اساس مستندات تاریخی عرض کردم که در جریان برخورد پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) با یهودیان بنی نضیر،تعدادی از آنها به یهودیان خیبر ملحق شده و در خیبر ساکن شدند.
علت اینکه تصور کرده اید پاسخ بنده،مناسب سوال شما نبوده این است که ظاهراً به این نکته توجه نداشتید که صفیه در هنگام جنگ خیبر به اسارت مسلمین در آمده بود نه جنگ با بنی نضیر.یعنی صفیه که به همراه پدر و شوهر اولش در جریان اخراج بنی نضیر در منطقه خیبر ساکن شده بودند،در جریان جنگ خیبر اسیر شده بود.
پدر و شوهر صفیه هنگام جنگ با بنی نضیر زنده بودند نه بعد از اسیر شدن.
در جریان جنگ خیبر،وقتی صفیه اسیر شد،ابتدا مسلمان شد و بعد هم با پیشنهاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) با آن حضرت ازدواج کرد.[/]

مقداد;1020775 نوشت:
[="3"]

علیکم السلام.
اتفاقاً عرض بنده کاملا در پاسخ به سوالی بود که مطرح فرمودید.سوال شما این بود که مگر اهالی بنی نضیر بعد از عهد شکنی از مدینه اخراج نشده بودن که صفیه که از بنی نضیر بود در بین اسرا بود؟
بنده هم بر اساس مستندات تاریخی عرض کردم که در جریان برخورد پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) با یهودیان بنی نضیر،تعدادی از آنها به یهودیان خیبر ملحق شده و در خیبر ساکن شدند.
علت اینکه تصور کرده اید پاسخ بنده،مناسب سوال شما نبوده این است که ظاهراً به این نکته توجه نداشتید که صفیه در هنگام جنگ خیبر به اسارت مسلمین در آمده بود نه جنگ با بنی نضیر.یعنی صفیه که به همراه پدر و شوهر اولش در جریان اخراج بنی نضیر در منطقه خیبر ساکن شده بودند،در جریان جنگ خیبر اسیر شده بود.
پدر و شوهر صفیه هنگام جنگ با بنی نضیر زنده بودند نه بعد از اسیر شدن.
در جریان جنگ خیبر،وقتی صفیه اسیر شد،ابتدا مسلمان شد و بعد هم با پیشنهاد پیامبر(صلی الله علیه و آله) با آن حضرت ازدواج کرد.[/]


بله من متوجه تفاوت غزوه خیبر و بنی نضیر نشده بودم. فکر کردم فقط یه نبرد بوده. ولی بازم شبهه من رفع نشد.
ببینید در اینکه اسیر شده شکی وجود نداره. سوال من اینه چرا پیامبر زنان رو اسیر کرده؟ چرا ایشان رو ازاد نکرده ؟ مگه زنان غنیمت جنگی بودن که باید بین مسلمانان تقسیم میشدن ؟ این رفتار پیامبر دقیقا همبن رو نشان میده.
میگید پدر و شوهر صفیه در جنگ خیبر کشته شدن . من که هر چی خوندم فقط کشته شدن شوهر دومش اومده بود. ایا دیگر خاندان ایشان هم در جنگ خیبر از بین رفتن ؟ بفرض هم از بین رفتن باشن دیگه بحث اسارات زنان رو چطور میشه توجیح کرد؟

متن زیر رو بخونید ::::

پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به بلال حبشی فرمان داد، صفیه و دختر عمویش را کنار بارها و جایگاه خود ببرد. [۲۳] [۲۴] [۲۵] [۲۶] یکی از مسلمانان به نام دحیه کلبی در نظر داشت تا از رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) صفیه را بخواهد. اتفاقاً خود رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از کنار صفیه عبور فرمود و ردای خویش را بر او افکند [۲۷] [۲۸] و به این طریق مسلمانان متوجه شدند که حضرت او را برای خود برگزیده است. برای رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در هر جنگی از هر غنیمتی برگزیده‌ای مقرر بود و ایشان در این جنگ صفیه را برای خود برگزید و دختر عموی صفیه را نیز به دحیه کلبی بخشید. [۲۹] [۳۰] [۳۱] [۳۲] حضرت اسلام را بر صفیه عرضه فرمودند و گفتند: «اگر بخواهی به دین خودت باشی تو را مجبور به ترک آن نمی‌کنم؛ ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی تو را به‌ همسری خود برمی‌گزینم». [۳۳] صفیه گفت: «حتماً خدا و پیامبر او را برمی‌گزینم». حضرت او را آزاد کرد و سپس به همسری خویش برگزید و آزادی‌اش را صداقش قرار داد. [۳۴] [۳۵] [۳۶] [۳۷]

اینجا نمیگه اول ازاد شده بعد ازدواج کرده میگه اول پیامبر صفیه رو برای خودش در نظر گرفته و بهش گفته اگه مسلمان شی باهات ازدواج میکنم پس فعلا بحث ازادی صفیه منتفی بوده. شاید اگه نمیپذیرفت ازاد نمیشه یه زن برده باقی می ماند. غیر از این بوده ؟ یا من اشتباه متوجه شدم؟

منبع کلی : http://wikifeqh.ir/صفیه_بنت_حیی_بن_اخطب

sнαвηαм;1020777 نوشت:
بله من متوجه تفاوت غزوه خیبر و بنی نضیر نشده بودم. فکر کردم فقط یه نبرد بوده. ولی بازم شبهه من رفع نشد.
ببینید در اینکه اسیر شده شکی وجود نداره. سوال من اینه چرا پیامبر زنان رو اسیر کرده؟ چرا ایشان رو ازاد نکرده ؟ مگه زنان غنیمت جنگی بودن که باید بین مسلمانان تقسیم میشدن ؟ این رفتار پیامبر دقیقا همبن رو نشان میده.
میگید پدر و شوهر صفیه در جنگ خیبر کشته شدن . من که هر چی خوندم فقط کشته شدن شوهر دومش اومده بود. ایا دیگر خاندان ایشان هم در جنگ خیبر از بین رفتن ؟ بفرض هم از بین رفتن باشن دیگه بحث اسارات زنان رو چطور میشه توجیح کرد؟

عرض سلام و ادب.
یکی از احکامی که در جنگها وجود داشت این بود که اگر کفار وارد جنگ با مسلمانان می شدند،مردان و زنانی که در جنگ اسیر می شدند،بعنوان برده و کنیز غنیمت گرفته شده و بر اساس احکام و شرایط خاصی بین مشلمانان تقسیم می شدند.صفیه هم از جمله کسانی بود که در جنگ اسیر شده بود و طبعتاً بعنوان کنیز سهم یکی از مسلمانان می شد.

اینکه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به یک زنی که اسیر شده و کنیز محسوب می شود،پیشنهاد می دهند که اگر مسلمان شوید شما را آزاد کرده و با شما ازدواج خواهم کرد،بیانگر نهایت محبت و بزرگواری آن حضرت می باشد.
در مورد زنانی که در جنگ اسیر می شدند، باید گفت: این گروه یا خود کنیز بودند(یعنی به عنوان برده در جامعه کفر زندگی می کردند) که در حکم دیگر کنیزان هستند . زمانی که تحت تملک یک مسلمان درآیند، با توجه به شرایط خاصی که در این زمینه وجود دارد ،بر صاحب خود حلال خواهند بود .
اما اگر زنی آزاد باشند ، اگر در حکم کنیز در می آمدند، به محض تعلق این عنوان بر یک زن ، عقد ازدواج او با همسر قبلی اش ( اگر شوهر داشت) ملغی محسوب شده ، امکان بازگشت او به بلاد کفر منتفی می شد . بر اساس ضوابط خاص خود در تملک مردی مسلمان در می آمد و رابطه با او بعد از گذراندن عده حلال بود .
البته در هر دو نوع اسیر امکان ازدواج با این افراد هم ممکن است ،یعنی مرد مسلمانی که مالک این زن شده است ،می تواند او را آزاد کرده و با او ازدواج نماید ، چنان که در بسیاری از موارد همین رفتار با زنان متشخص می شد تا حرمت و جایگاه اجتماعی مناسب خود را دارا باشند .

برای مطالعه بیشتر در مورد کنیز و احکام و فلسفه آن به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
http://www.pasokhgoo.ir/node/23104

موضوع قفل شده است