جمع بندی آیا وجود رابطه میان برخی از کلمات قرآن، معجزه به شمار می رود؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا وجود رابطه میان برخی از کلمات قرآن، معجزه به شمار می رود؟

من با استفاده از سایت پارس قرآن شمارش کردم و دیدم که تعداد تکرار ط قبل و بعد از کلمه طه در سوره طه برابر است. (636 بار قبل و 636 بار بعد)

جمع شماره سوره ها برابر 6555 و جمع تعداد آیات برابر 6236 و اگر شماره سوره را بعلاوه تعداد آیه اش کنیم نتیجه عددی فرد یا زوج میشود و تعداد فردها 57 و تعداد زوج ها هم 57 است. مجموع فردها برابر مجموع شماره سوره هاست (6555) مجموع زوج ها هم برابر مجموع تعداد آیات است. (6236) 2 ساعت وقت گذاشتم و این رابطه رو بررسی کردم که صحیح بود.

آیا این 2 رابطه معجزه محسوب میشوند؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد هدی

پرسش:
من با استفاده از سایت پارس قرآن شمارش کردم و دیدم که تعداد تکرار "ط" قبل و بعد از کلمه "طه" در سوره "طه" برابر است. (636 بار قبل و 636 بار بعد).جمع شماره سوره ها برابر 6555 و جمع تعداد آیات برابر 6236. و اگر شماره سوره را بعلاوه تعداد آیه اش کنیم، نتیجه عددی فرد یا زوج میشود و تعداد فردها 57 و تعداد زوج ها هم 57 است. مجموع فردها برابرِ مجموع شماره سوره هاست (6555). مجموع زوج ها هم برابرِ مجموع تعداد آیات است. (6236). آیا این 2 رابطه معجزه محسوب میشوند؟

پاسخ:
ما منكر وجود روابط اعجاب آور عددي در ميان آيات قرآن كريم نيستيم؛ اما اعجاز بودن اين روابط، منوط به تحقيقات گسترده، عميق، اصولي، قابل تكرار و اطمينان بخش است. تحقيقاتي كه توجيهات منطقي و علمي داشته باشد. اينكه مجموع شماره سوره ها با مجموع جمع شماره هر سوره و تعداد آياتش يكي است - و بر فرض اينكه رابطه - صحيح باشد، چه نتيجه اي بدست مي دهد؟ يا چه كاربرد علمي دارد؟ آيا ساير متون نيز چنين قابليتي دارند؟
آیا وجود چنين روابطي معجزه محسوب میشود؟ اينها سوالاتي است كه در يك تحقيق گسترده و عميق و اصولي در زمينه روابط عددي در قرآن بايد بدانها پاسخ داده شود، در غير اينصورت و با ارائه تحقيقات نادرست، ناقص و غير اصولي يا مقطعي، به انگاره ي اينكه به ساحت مقدس قرآن كريم و ابعاد اعجاز آن كمك مي كنيم، ممكن است موجبات طعن و وهن به قرآن عزيز را فراهم آوريم و بُعدي كه اساسا اعجاز نبوده را، به عنوان اعجاز معرفي و با سوالات نقضي قرآن ستيزان – به گمان اينكه آن تحقيقات وجهي از اعجاز قران بوده – و اكنون نقض شده با این نتیجه مواجه خواهیم شد که قران كتابي الهي نیست. بنابراین منطقي و معقول، آن است كه چنين روابطي را با حزم و دقت و احتياط بيشتري بررسي نموده و آنگاه آن را در زنجيره ي بسيار وسيع ساير تحقيقات عددي قرآن كريم بسنجيم.(1)

پی نوشت :

1. براي تحقيق و مطالعه بيشتر ر.ك:اعجاز عددي و نظم رياضي قرآن، محمد علي رضايي اصفهاني ، سايت معارف قرآن

موضوع قفل شده است