جمع بندی آیا نماز شب بر پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) واجب بوده است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا نماز شب بر پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) واجب بوده است؟
سلام آیا نماز شب بر پیامبر واهل بیت واجب بوده؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام  دستور به قیام برای نماز شب در مورد پیامبر در چند جای قرآن آمده است. از جمله در ابتدای سوره ی مزّمّل خداوند به پیامبر می فرماید: «یَأَیهَُّا الْمُزَّمِّلُ*قُمِ الَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا؛ شب را ـ جز کمی ـ به پا خیز». 
بر اساس این آیه و دیگر آیات قرآن نماز شب بر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم واجب بوده است و این از اختصاصات پیامبر می باشد که اهل بیت و امامان علیهم السلام نیز این حکم وجوبی را ندارند.
جمع بندی پرسش: آیا نماز شب بر پیامبر واهل بیت واجب بوده است؟ پاسخ: دستور به قیام برای نماز شب در مورد پیامبر در چند جای قرآن آمده است. از جمله در ابتدای سوره ی مزّمّل خداوند به پیامبر می فرماید: «یَأَیهُّا الْمُزَّمِّلُ قُمِ الَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا؛ شب را ـ جز کمی ـ به پا خیز». (۱) در آیه‌ای دیگر آمده است: «وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسىَ أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا محَّمُودًا؛«قسمتی از شب را تهجد کرده و نافله بخوان امید است که پروردگارت تو را به مقام پسندیده ای برساند.» (۲) امر لازم بر پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به وجوب تهجد و عبادت در شب (نماز شب) آمده است که بر اساس این آیات قرآن نماز شب بر پیامبر واجب بوده است و این از اختصاصات ایشان می‌باشد که اهل بیت و امامان (علیهم السلام) نیز این حکم وجوبی را ندارند. این حکم وجوب همیشه لازم بوده است و مفسران و فقها با این دلایل و روایات ذیل آن حکم این مساله را بیان کرده‌اند. (۳)   پی‌نوشت‌ها: ۱. سوره مزمل آیه ۱-۲. ۲. سوره اسرا آیه ۷۹. ۳. مغنیه، محمدجواد، تفسیر الکاشف، تهران، دارالکتاب الاسلامی، ۱۴۲۴ق، ج ۱و ۲ ص ۶۴۴.
موضوع قفل شده است