آیا دین ذهن را شکل می دهد یا دین شکل ذهن را می گیرد؟

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا دین ذهن را شکل می دهد یا دین شکل ذهن را می گیرد؟

درود

یک سوال اساسی که در جامعه شناسی و روانشناسی زیاد مطرح میشه اینه که آیا دین ذهنیت افراد را شکل می دهد یا دین یک فرد، شکل ذهنیتش را به خود می گیرد.

دین ذهنیت افراد را شکل می دهد: یعنی ذهنیت افراد (فرضا خوب یا بد بودن) وابسته به دین است و دین خوب، افراد خوب می سازد و دین بد، افراد بد.

دین شکل ذهن را به خود می گیرد: یعنی افراد خوب، دینشان هم خوب است و برداشتشان از دین، خوبی ها و زیبایی های آن (مثلا گذشت، مهربانی و نوع دوستی) است و افراد بد، برداشتشان از دین بدی های دین (مثلا خشونت و ...) است.

در صورتی که اولی صحیح باشد، می توانیم از روی خوبی و بدی افراد درباره دینشان قضاوت کنیم. در صورتی که دومی صحیح باشد، نمی توانیم.

منظور از دین صرفا اسلام نیست، هر نوع دینی که بطور کامل از کودکی به فردی توسط والدین و سیستم آموزشی کشورها و ... آموزش داده شده. مسلمانی در ایران یا کودک مسیحی در آمریکا در مدرسه مسیحی یا کودک هندو در هند.

نظر شما (به خصوص کارشناس گرامی) در این باره چیست؟

با تشکر

کارشناس بحث : اندیشمند

با سلام خدمت شما


سوال اصلی شما « آیا دین ذهن را شکل می دهد یا دین شکل ذهن را می گیرد؟» را باید اینگونه تصحیح کرد که آیا دین ذهنیت افراد را شکل می دهد یا ذهنیت انسان دین را شکل می دهد» زیرا همانطور که می دانید نه ذهن دین را شکل می دهد و نه دین ذهن را شکل می دهد و همانطور که در توضیحات جنابعالی نیز به آن اشاره شده است منظور ذهنیت است نه ذهن.


قبل از هرچیز باید تعریف یک انسان خوب و یا بد را از دیدگاه شما بدانیم زیرا برای خوب بودن یا بد بودن ملاکاتی لازم است که برخی از این ملاک ها اموری فراگیر نیستند در حالی که برخی دیگر مشترکند.


از دیدگاه یک مسلمان یک انسان خوب انسانی است که تکالیفی که خداوند بر عهده او نهاده است را انجام دهد مانند نماز و روزه و ...و هکذا از دید مسیحیت نیز ملاکاتی هست که از دید یک مسلمان یا یهودی ملاک حساب نمی شوند.


اما امور فراگیر اموری هستند که حتی اگر در متون دینی نیز به انجام آن اشاره نشده باشد باز هم جزو ملاک خوب بودن است مانند عدالت و کمک به تهیدستان و نیازمندان و احترام به پدر و مادر و... که هر انسانی آن را خوب می داند .


دین ذهنیت افراد را شکل می دهد: دین در ذهنیت تاثیر گذار است اما نه به عنوان علت تامه .روشن است دین خوب به تنهایی شخصیت ساز نیست بلکه عمل شخص و تبعیت از آن دین نیز لازمه آن است.دین راه را نشان می دهد و آنکه باید در این راه حرکت کند شخص است نه دین.


دین شکل ذهن را به خود می گیرد:باز هم نمی توان سخن کلی گفت زیرا علاوه بر اینکه بسیاری از خوب بودن ها نسبی است بسیاری هم مشترک هستند و از سویی نیز رفتار را در صورتی می توانیم مربوط به دین بدانیم که برگرفته از دین باشد نه از سلایق و رفتارهای بیگانه از دین.


البته نکته ای که باید ذکر کنم این است که سخن طبق تعریف شما از این موضوعات بود زیرا می توان از این موضوعاتی که بیان داشتید تعاریف دیگری را ذکر کرد.

همچنین در تعریفی که از دین شکل ذهن خود را به خود میگیرد بیان داشتید که « افراد خوب، برداشتشان از دین، خوبی ها و زیبایی های آن (مثلا گذشت، مهربانی و نوع دوستی) است و افراد بد، برداشتشان از دین بدی های دین (مثلا خشونت و ...) است» که این در صورتی است که ما قبلا دیدن را خوب یا بد بدانیم و خوب و یا بد بودن آن به عنوان اصل موضوعی پذیرفته شده باشد و همچنین دین اگر خوب است دیگر بدی های دین معنا ندارد و در واقع دین واقعی بدی ندارد بلکه برداشت ها از دین می توانند نادرست باشند.


موفق باشید


موضوع قفل شده است