جمع بندی آیا حدیثی با این مضمون داریم؟ (موجوداتی شبیه شما)

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا حدیثی با این مضمون داریم؟ (موجوداتی شبیه شما)

سلام عرض می کنم خدمت کارشناس پاسخگو و دیگر دوستان عزیز :Gol:
موضوعی در ذهنم هست از چندین وقت پیش که مضمون آن را بیان می کنم و می خواهم بدانم که آیا حدیث یا روایتی با این شرایط داریم یا خیر.و اگر بله معتبر هست یا خیر. و اما:
آنچه در ذهنم هست: از حضرت علی علیه السلام درباره ستاره ها سوال شد که حضرت فرمودند که در اطراف آنها موجوداتی شبیه شما زندگی می کنند.
تشکر از شما:Gol:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

نکته ای که باید در باره روایات شیعه دانست آنکه در جوامع روايي شيعه ، روايات متعدّدي درباره ي موجودات غير زميني يا موجودات زميني ناشناخته يا تقريباً ناشناخته براي بشر امروزي وجود دارد كه در يك تقسيم ابتدايي مي توان آنها را به چند دسته تقسيم نمود كه عبارتند از:
1ـ برخي از اين روايات ناظر به ملائك آسماني و ملائكة الارض كه به خاطر مسلّم بودن وجود آنها از نظر دين اسلام و متديّنين به دين اسلام از ذكر روايات آنها اجتناب مي شود.
2ـ گروه ديگري از اين روايات مربوط به جنّها و انواع گوناگون آنها مي باشد كه وجود آنها نيز اجمالاً از مسلّمات متديّنين به اسلام بوده بي نيازي از بيان است.
3ـ قسم ديگري از اين روايات اشاره دارند به موجودات انسان نمايي كه قبل از حضرت آدم (ع) بر روي زمين زندگي مي نمودند.
4ـ گروه چهارم رواياتي هستند كه از وجود عوالمي قبل از عالم كنوني ما سخن گفته اند و اينكه در آنها نيز موجودات مكلّفي مثل انسان وجود داشته اند ؛ و اينكه بعد از قيامت عالم فعلي ،دوباره عالمي از نو بر پا خواهد شد و موجودات مكلّفي در آن خواهند بود.
5ـ از برخي روايات نيز استفاده مي شود كه عوالمي غير از عالم ما وجود دارند ؛ البته چندان روشن نيست كه آيا مراد از اين عوالم ، عوالم مادّي ديگري به موازات عالم ما هستند يا مقصود عوالم غيبي و غير مادّي هستند كه عالم ملائك و نفوس مجرّده است.
6ـ گروه پنجم رواياتي هستند كه ظاهراً از وجود موجوداتي مادّي ولي فرازميني خبر مي دهند.
7ـ از برخي روايات نيز استفاده مي شود كه در همين زمين فعلي ولي در وجه پنهان آن ، كه براي ما مخفي است ، موجودات مادّي ديگري زندگي مي كنند كه غير از جنّها هستند. در مورد اين روايات دو احتمال عمده را مي توان مطرح نمود ؛ احتمال اوّل اين است كه آنها موجودات مربوط به عالم مثال هستند كه عالمي است غير مادّي ولي داراي شكل و رنگ و اندازه ؛ احتمال دوم اين است كه آنها موجوداتي با ابعاد سه گانه نباشند ؛ مثلاً موجودات چهار بعدي يا پنج بعدي يا حتّي با ابعاد اعشاري باشند.

نمونه اي از روايات ناظر به مطالب فوق:
عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : « أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ » فَقَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ عَالَماً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ يَخْلُقُ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ أَوْ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ وَ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِيِّينَ : جابر بن يزيد، گفت: از امام پنجم(ع) تفسير قول خدای عزّ و جلّ را پرسيدم که می فرماید:«آيا درمانده شديم به آفرينش نخست بلكه آنان هر روز در پوششى از آفرينشى تازه‏اند » (ق: 15) ؛ امام پاسخ فرمودند: اى جابر تأويلش اين است كه چون خدای عزّ و جلّ اين خلق را پايان دهد و اين عالم را نيز ؛ و اهل بهشت در بهشت جا كنند، و اهل دوزخ در دوزخ، خدا ی عزّ و جلّ عالمی غیر اين عالم از نو بيافريند، و عالمی نو به پا می کند بدون ‏نر و ماده ای ،که او را می پرستند و يگانه می شناسند، و زمينى جز اين زمين براى آنها بيافريند كه روى آن باشند، و آسمانى جز اين آسمان كه بر آنها سايه كند. شايد تو پندارى كه خدا ی عزّ و جلّ فقط اين يك عالم را آفريده، يا اينكه خدای عزّ و جلّ آدمى جز شما نيافريده است؟! آرى به خدا سوگند البته خدا ی تبارك و تعالى هزار هزار عالم و هزار هزار آدم (ابو البشر) آفريده و تو دنبال اين همه عالمها و اين همه آدميانى »( بحار الانوار ، ج8 ، ص 375 )

« سَأَلَ ابْنُ الْكَوَّاءِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُكِ قَالَ ذَاتِ الْخَلْقِ الْحَسَنِ ــــ ابن الكوّا ء از اميرالمومنين (ع) درباره ي اين قول خداي تعالي پرسيد كه « وَ السَّماءِ ذاتِ الْحُبُكِ ــ و سوگند به آسمان كه داراي حبك است» ؛ امام فرمودند: يعني داراي مخلوقات نيكوست.» (بحارالأنوار ، ج 55 ، ص92)

میشه بگید منظور از ابعاد اعشاری چیه ؟
بعد چهارم و پنجم چی هست؟

پیام;699345 نوشت:
نمونه اي از روايات ناظر به مطالب فوق:
عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : « أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ » فَقَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ عَالَماً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ يَخْلُقُ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ أَوْ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ وَ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِيِّينَ : جابر بن يزيد، گفت: از امام پنجم(ع) تفسير قول خدای عزّ و جلّ را پرسيدم که می فرماید:«آيا درمانده شديم به آفرينش نخست بلكه آنان هر روز در پوششى از آفرينشى تازه‏اند » (ق: 15) ؛ امام پاسخ فرمودند: اى جابر تأويلش اين است كه چون خدای عزّ و جلّ اين خلق را پايان دهد و اين عالم را نيز ؛ و اهل بهشت در بهشت جا كنند، و اهل دوزخ در دوزخ، خدا ی عزّ و جلّ عالمی غیر اين عالم از نو بيافريند، و عالمی نو به پا می کند بدون ‏نر و ماده ای ،که او را می پرستند و يگانه می شناسند، و زمينى جز اين زمين براى آنها بيافريند كه روى آن باشند، و آسمانى جز اين آسمان كه بر آنها سايه كند. شايد تو پندارى كه خدا ی عزّ و جلّ فقط اين يك عالم را آفريده، يا اينكه خدای عزّ و جلّ آدمى جز شما نيافريده است؟! آرى به خدا سوگند البته خدا ی تبارك و تعالى هزار هزار عالم و هزار هزار آدم (ابو البشر) آفريده و تو دنبال اين همه عالمها و اين همه آدميانى »( بحار الانوار ، ج8 ، ص 375 )

با توجه به این میشه گفت سیاره و کره هایی مثله زمین وجود دارند ک در این فضای لایتنهایی درونش انسان و موجودات زنده وجود دارد درسته؟

علمی هم اثبات پذیره! هیچ انسانی دایره دیدش از کهشکان راه شیری حتی هنوز فراتر نرفته!درحالی ک میلیارد ها کهکشان داریم! ک ممکنه از این میلیارد ها میلیارد یکیش شبیه زمین باشه!

مکیال;698574 نوشت:
سلام عرض می کنم خدمت کارشناس پاسخگو و دیگر دوستان عزیز :Gol:
موضوعی در ذهنم هست از چندین وقت پیش که مضمون آن را بیان می کنم و می خواهم بدانم که آیا حدیث یا روایتی با این شرایط داریم یا خیر.و اگر بله معتبر هست یا خیر. و اما:
آنچه در ذهنم هست: از حضرت علی علیه السلام درباره ستاره ها سوال شد که حضرت فرمودند که در اطراف آنها موجوداتی شبیه شما زندگی می کنند.
تشکر از شما:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم 2 مطلب از قرآن و روایات از 2 کتاب نقل میکنم:
1-
قرآن در آياتى از جمله (آيه ى 29 سوره ى شورى) به پنج خصوصيت و خبر آسمانى توجه داده است:
«وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّمواتِ والْاَرضِ وَ مابثَّ فيهِما مِنْ دابةً و هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ اِذايَشاءُقَدير»
همين يك آيه كافى است ملحدترين و معاندترين افراد را نسبت به قرآن رام و آرام كند. آيه در 14 قرن قبل در زمان و زمينى نازل شده كه جهل و ظلمت فراگير بوده. مخصوصا در حجاز پر از جهل و جهالت، و بر كسى نازل شد كه اُمّى و بى سواد و در ميان افرادى بى سواد بود و همگان نيز او را كاملاً مى شناختند.
ضمير در «فيهما» به «السموات و الارض» برمى گردد. «و ما بثَّ فيهما من دابَّة» و آن چه پراكند در آن دو يعنى در آسمان ها و زمين از جنبندگان.
چون لفظ (دابّة) بر ملائكه شامل نيست، پس در آسمان ها همانند زمين جنبندگانى هستند. حالا اين جنبندگان مانند انسان ها عاقلند يا مثل حيواناتند؟
«وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِم اذا يشاء قدير» ضمير «هم» در «جَمْعِهِم» جانداران عاقل را شامل است كه خدا هرگاه بخواهد مى تواند اين ها را با هم در يك جا جمع كند.
و اين جمع شدن دليل بر اين است كه در آينده اى نامعلوم انسان ها و عقلاى زمينى با عقلاى آسمانى جمع و برخورد خواهند داشت.
«جَمْعِهم» شامل دو جمع شدن و جمع كردن است:
1 ـ جمع شدن قبل از قيامت به قرينه ى درونى همين آيه: «و ما بثَّ فيهما من دابّة»پراكندگى و جمع كردن اين موجودات در دنيا مورد بيان آيه است كه جمع غير مطلق دنيوى است.
2 ـ جمع مطلق اخروى. كه «جمعهم» بيشتر به دليل «و ما بث فيهما من دابة» بر جمع دنيوى دلالت خاص دارد و بر جمع اخروى دلالت عام. اين آيه در 5 مرحله از انسان ها جلوتر است.
1 ـ بشر هنوز فكر مى كند كه آيا در كرات ديگر آب، هوا و غذا هست يا نه؟ 2 ـ آيا در آن ها موجوداتى غير از جمادات هستند؟ 3 ـ آيا عاقلند يا جاهل؟ 4 ـ آيا توانايى و ابزارهايى در اختيارشان هست؟ 5 ـ آيا برخورد و ملاقاتى خواهد بود؟

2-در روايات ما نيز دلالت هاى فراوان بر وجود مكلفانى در آسمان ها و زمين هاى آسمانى هست مانند روايتى از حضرت على عليه السلام كه اين ستارگان درخشانى كه در آسمان هستند در بردارنده شهرهاى متمدنى هستند همچون شهرهاى زمينى كه هر يك از آنها داراى دو استوانه نورانى مى باشند كه هر يك به اندازه دويست و پنجاه سال نورى اند. و در روايتى ديگر از امام صادق عليه السلاماست كه در هر يك از آسمان هاى هفت گانه و ميان آنها آفريدگانى بسيارند، و از رسول گرامى صلى الله عليه و آله است كه در شب معراج در آسمان هفتم ميدانهايى هم چون ميدانهاى زمين شما را ديدم، و نيز روايتى از امام صادق عليه السلام است كه خدا جايگاه هاى بسيار پاكى را آفريده و از جمله در پشت مغرب شما سى و نه مغرب است. شهرهايى كه خورشيد در آنها طلوع و غروب مى كند و اينها پر از عاقلانى هستند كه از معرفت خدا و نعمت او بهره گيرى مى كنند كه هرگز آلوده به گناهى نيستند، و از امام باقر عليه السلام است كه پشت خورشيد شما چهل خورشيد ديگر است كه ميان هر يك چهل سال فاصله است و در هر كدام آفريدگانى بسيارند كه نمى دانند خدا آدم را خلق كرده است يا نه و نيز پشت ماه شما چهل ماه وجود دارد و بين هر يك چهل سال راه است و در هر كدام آفريدگانى بسيارند كه بر خلق اين انسان زمينى آگاهى ندارند. و از اين قبيل روايات بسيار است و در روايتى از ابن عباس در تأييد اصالت رسالت زمينى براى كل جهان آمده است كه هفت زمين در هر يك پيامبرى همچون پيامبر شما و آدمى همچون آدم شما و نوحى همچون نوح شما و ابراهيم و موسى و عيسى هم چون موسى و عيساى شماست. كه اين جا همانندى پيامبران آسمانى با پيامبران زمينى به دو معناست. يا بدين معنا كه رسالتهاى پيامبران زمينى شامل مكلفان آسمانى نيز هست و در حاشيه اين حقيقت، محتمل است كه پيامبران آسمانى هم چون پيامبرانى زمينى در كار باشند ليكن آياتى درباره رسالت هاى زمينى به ويژه رسالت ولى عزم كلى، خاتم النبيين صلى الله عليه و آلهدليل است بر اين كه رسالت هاى مهم زمينى، مكلفان آسمانى را نيز در بر دارد. همان گونه كه مكه (ام القرى) است در آيه "لتنر به امّ القرى و من حولها" مكه معظمه قبله كل جهان تكليف است، رسالت زمينى هم با احتمالى بسيار قوى محور رسالت هاى آسمانى نيز مى باشد. و بر حسب آياتى چند، قيامت هم جهان شاست كه كل مكلفان هم در شريعت وحى و هم در انفجار جهان به هنگام رستاخيز عالم و هم در حساب و جزا با يكديگر مشترك اند. به این آدرس ها:http://www.olumquran.com/fa/publication/farsi-books/item/naghd و http://www.olumquran.com/fa/publication/farsi-books/item/tj-forghan5 با تشکر

[="Navy"]

پیام;699345 نوشت:
چون خدای عزّ و جلّ اين خلق را پايان دهد و اين عالم را نيز ؛ و اهل بهشت در بهشت جا كنند، و اهل دوزخ در دوزخ، خدا ی عزّ و جلّ عالمی غیر اين عالم از نو بيافريند، و عالمی نو به پا می کند بدون ‏نر و ماده ای ،که او را می پرستند و يگانه می شناسند، و زمينى جز اين زمين براى آنها بيافريند كه روى آن باشند، و آسمانى جز اين آسمان كه بر آنها سايه كند.

با سلام

یعنی وقتی این عالم تمام شود اون انفجار عظیم اولیه دوباره برای تولید یک خلقت دیگر تکرار میشود تا نسل جدیدی از حیات شکل بگیرد؟

ولی امام صادق (ع) گمونم روایتی دارد که نقل میکند هر چیزی که بوجود بیاید دیگر از بین نمیرود بلکه از یک حالت به حالت دیگر تبدیل میشود(همینجا خوندم) و ما هستیم که می میریم و این دنیا برای ابد الدهر پابرجاست تا انسان ها آزمایش شوند(شاید میگم)
یعنی ما فقط منتقل می شویم و با مرگ هر کس قیامت و سیر در مواقف ان شروع میشود

گمونم این درست تر باشد چون پیامبر (ص) هم گفتن وقتی بمیرید همان موقع قیامت شما شروع میشود و همینطور با حدیث قانون بقای ماده و انرژی هم پابرجا می مونه

یعنی با مرگ هر ستاره ای ستاره ای نو بوجود میاد و اگر عمر زمین تمام شود انسان به سیارات دیگر کوچ میکنه!(تو قران هم خدا گفت که اگر دیدین دیگه براتون جا نیست کوچ کنین به یک شهر دیگه کشور دیگه سیاره ای دیگه کهکشان دیگه یا شایدم عالم دیگه!)[/]

[="Navy"]

پیام;699342 نوشت:
گروه پنجم رواياتي هستند كه ظاهراً از وجود موجوداتي مادّي ولي فرازميني خبر مي دهند.

در سلام معروف امام رضا (ع) می خوانیم ...... و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ ......

ایا این دلیل این دارد که امام رضا به تمام موجودات سیارات دیگه هم اگاهی داشتن و به ان سیارات سفر میکردن یا امام آنها هم بودن!؟

و اینکه پیامبر (ص) گفتن روزی علمی در سیاره ثریا گم میشود و ایرانیان با سفینه فضایی میرن و با دانشمندانشان گفتگو می کنند و اون علم رو کشف میکنند منظور همین موجودات فضایی هستن؟[/]

[="Navy"]

قرآن حکیم;699783 نوشت:
و از امام باقر عليه السلام است كه پشت خورشيد شما چهل خورشيد ديگر است كه ميان هر يك چهل سال فاصله است و در هر كدام آفريدگانى بسيارند كه نمى دانند خدا آدم را خلق كرده است

سلام

این روایث صحت دارد؟
چون الان می دانیم که نزدیک ترین ستاره یا افتاب به ما چند هزار سال نوری فاصله دارد و این با عقل جور در نمیاد!
و اینکه خدا مخلوقی خلق نمیکند مگر اینکه در این دنیا ازمایش شود به بلا و مصیبت و گناه و خطا و درگیری با مشکلات تا خودش برای خودش در ان دنیا مکانی بسازد چطور میشود موجودی عاقل خلق کند که در دنیای ماده باشد ولی به شهوات و گناه الودگی ها امیحته نباشد؟[/]

پرنس کوچولو;699969 نوشت:

سلام

این روایث صحت دارد؟
چون الان می دانیم که نزدیک ترین ستاره یا افتاب به ما چند هزار سال نوری فاصله دارد و این با عقل جور در نمیاد!
و اینکه خدا مخلوقی خلق نمیکند مگر اینکه در این دنیا ازمایش شود به بلا و مصیبت و گناه و خطا و درگیری با مشکلات تا خودش برای خودش در ان دنیا مکانی بسازد چطور میشود موجودی عاقل خلق کند که در دنیای ماده باشد ولی به شهوات و گناه الودگی ها امیحته نباشد؟

علم بشر محدوده......
ممکنه سیاره های دیگری بلشه عینا مثه زمین! موجوداتی خواه انسان یا جاندار زندگی کنن..........

پرنس کوچولو;699967 نوشت:
در سلام معروف امام رضا (ع) می خوانیم ...... و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ ......

ایا این دلیل این دارد که امام رضا به تمام موجودات سیارات دیگه هم اگاهی داشتن و به ان سیارات سفر میکردن یا امام آنها هم بودن!؟


البته میتونه سلام به فرشته ها باشه

پیام;700237 نوشت:
ازمطالب شما در این زمینه استقبال میکنم

ممنون...
بنده در این مباحث و زمینه ها تحقیقا تزیادی کردم چندین جلد کتاب خوندم عاشق فضا هستم هم قدرت خداوند رو تجلی میکنه هم شگفتی خاصی داره واسه کاوش انسان و ارضای غریضه کنجکاوی....
و نه
تنها انسان هنوز به بخش بسیار ناچیزی از فضا دست پیدا نکرده! بلکه ممکن است در درون سیاه چاله ها ک همه چیز را درون خود میکشند فضایی ماورای این فضا وجود داشته باشد!

و فضا و اون ماده سیاه دائما درحال انبساطه ....هرروز بزرگ تر میشود! اما دانشمندان گفته اند این قضیه مانند یک توپه! که اگر یک مورچه روی توپ راه رود بالاخره برمیگردد سر نقطه اول!
و اون انفجار اولیه در ایجاد کهکشان و زمین و.... بالاخره یک روز دوباره از صفر شروع میشود! این قضیه تا چ حد به قیامت مرتبطه؟
و نکته بعدی این ک خداوند میفرماید زمین و اسمان را در سدت الایام خلق کردم! اما این قضیه با اثبات دانشمندان جور در نمیاد...میشه اینو کمی توضیح بدین؟

پیام;699342 نوشت:
نکته ای که باید در باره روایات شیعه دانست آنکه در جوامع روايي شيعه ، روايات متعدّدي درباره ي موجودات غير زميني يا موجودات زميني ناشناخته يا تقريباً ناشناخته براي بشر امروزي وجود دارد كه در يك تقسيم ابتدايي مي توان آنها را به چند دسته تقسيم نمود كه عبارتند از:
1ـ برخي از اين روايات ناظر به ملائك آسماني و ملائكة الارض كه به خاطر مسلّم بودن وجود آنها از نظر دين اسلام و متديّنين به دين اسلام از ذكر روايات آنها اجتناب مي شود.
2ـ گروه ديگري از اين روايات مربوط به جنّها و انواع گوناگون آنها مي باشد كه وجود آنها نيز اجمالاً از مسلّمات متديّنين به اسلام بوده بي نيازي از بيان است.
3ـ قسم ديگري از اين روايات اشاره دارند به موجودات انسان نمايي كه قبل از حضرت آدم (ع) بر روي زمين زندگي مي نمودند.
4ـ گروه چهارم رواياتي هستند كه از وجود عوالمي قبل از عالم كنوني ما سخن گفته اند و اينكه در آنها نيز موجودات مكلّفي مثل انسان وجود داشته اند ؛ و اينكه بعد از قيامت عالم فعلي ،دوباره عالمي از نو بر پا خواهد شد و موجودات مكلّفي در آن خواهند بود.
5ـ از برخي روايات نيز استفاده مي شود كه عوالمي غير از عالم ما وجود دارند ؛ البته چندان روشن نيست كه آيا مراد از اين عوالم ، عوالم مادّي ديگري به موازات عالم ما هستند يا مقصود عوالم غيبي و غير مادّي هستند كه عالم ملائك و نفوس مجرّده است.
6ـ گروه پنجم رواياتي هستند كه ظاهراً از وجود موجوداتي مادّي ولي فرازميني خبر مي دهند.
7ـ از برخي روايات نيز استفاده مي شود كه در همين زمين فعلي ولي در وجه پنهان آن ، كه براي ما مخفي است ، موجودات مادّي ديگري زندگي مي كنند كه غير از جنّها هستند. در مورد اين روايات دو احتمال عمده را مي توان مطرح نمود ؛ احتمال اوّل اين است كه آنها موجودات مربوط به عالم مثال هستند كه عالمي است غير مادّي ولي داراي شكل و رنگ و اندازه ؛ احتمال دوم اين است كه آنها موجوداتي با ابعاد سه گانه نباشند ؛ مثلاً موجودات چهار بعدي يا پنج بعدي يا حتّي با ابعاد اعشاري باشند.

سلام

ریز کامل مصداقهای روایی این مواردو کجا پیدا کنم؟

سلام ،جلد 54بحار الانوار به این دسته از روایات پرداخته است.

این ویدیوی شگفت انگیز رو هم ببینید (نزدیک 3 دقیقه)
حالا خودتون قضاوت کنید

[FLV]http://www.askdin.com/attachments/3006473770d1435976431-video-a9dec40.mp4[/FLV]

.

فایل: 

تسنیـم;701028 نوشت:
این ویدیوی شگفت انگیز رو هم ببینید (نزدیک 3 دقیقه)
حالا خودتون قضاوت کنید

[FLV]http://www.askdin.com/attachments/3006473770d1435976431-video-a9dec40.mp4[/FLV]

.

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم بسیار زیبا و شگفت انگیز و بهت آور بود حقا که باید گفت:
لا اله الا الله

تسنیـم;701028 نوشت:
این ویدیوی شگفت انگیز رو هم ببینید (نزدیک 3 دقیقه)
حالا خودتون قضاوت کنید

[FLV]http://www.askdin.com/attachments/3006473770d1435976431-video-a9dec40.mp4[/FLV]

.


بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم
قرآن در آياتى از جمله (آيه ى 29 سوره ى شورى) به پنج خصوصيت و خبر آسمانى توجه داده است:
«وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّمواتِ والْاَرضِ وَ مابثَّ فيهِما مِنْ دابةً و هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ اِذايَشاءُقَدير»
همين يك آيه كافى است ملحدترين و معاندترين افراد را نسبت به قرآن رام و آرام كند. آيه در 14 قرن قبل در زمان و زمينى نازل شده كه جهل و ظلمت فراگير بوده. مخصوصا در حجاز پر از جهل و جهالت، و بر كسى نازل شد كه اُمّى و بى سواد و در ميان افرادى بى سواد بود و همگان نيز او را كاملاً مى شناختند.
ضمير در «فيهما» به «السموات و الارض» برمى گردد. «و ما بثَّ فيهما من دابَّة» و آن چه پراكند در آن دو يعنى در آسمان ها و زمين از جنبندگان.
چون لفظ (دابّة) بر ملائكه شامل نيست، پس در آسمان ها همانند زمين جنبندگانى هستند. حالا اين جنبندگان مانند انسان ها عاقلند يا مثل حيواناتند؟
«وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِم اذا يشاء قدير» ضمير «هم» در «جَمْعِهِم» جانداران عاقل را شامل است كه خدا هرگاه بخواهد مى تواند اين ها را با هم در يك جا جمع كند.
و اين جمع شدن دليل بر اين است كه در آينده اى نامعلوم انسان ها و عقلاى زمينى با عقلاى آسمانى جمع و برخورد خواهند داشت.
«جَمْعِهم» شامل دو جمع شدن و جمع كردن است:
1 ـ جمع شدن قبل از قيامت به قرينه ى درونى همين آيه: «و ما بثَّ فيهما من دابّة»پراكندگى و جمع كردن اين موجودات در دنيا مورد بيان آيه است كه جمع غير مطلق دنيوى است.
2 ـ جمع مطلق اخروى. كه «جمعهم» بيشتر به دليل «و ما بث فيهما من دابة» بر جمع دنيوى دلالت خاص دارد و بر جمع اخروى دلالت عام. اين آيه در 5 مرحله از انسان ها جلوتر است.
1 ـ بشر هنوز فكر مى كند كه آيا در كرات ديگر آب، هوا و غذا هست يا نه؟ 2 ـ آيا در آن ها موجوداتى غير از جمادات هستند؟ 3 ـ آيا عاقلند يا جاهل؟ 4 ـ آيا توانايى و ابزارهايى در اختيارشان هست؟ 5 ـ آيا برخورد و ملاقاتى خواهد بود؟
به این آدرس ها:http://www.olumquran.com/fa/publicat...oks/item/naghd و http://www.olumquran.com/fa/publicat...em/tj-forghan5 با تشکر


سلام
من یک سوال دارم
علمای بزرگی که دارای قدرت های طی السما و سفر به کهکشان ها و عوالم دیگر شدن
چرا هیچ وقت از انچه که دیدن برای دانشمندان تعریف نمی کردند یا یک کتابی چیزی دربارش نمی نوشتن ؟!

monji-sec;700245 نوشت:
ممنون...

سلام عزیز
درباره اون نکته سته الایام منظور شش روز زمینی نیست بلکه به شش دوران اشاره میشه:
http://islamquest.net/fa/archive/question/fa3459
http://islamquest.net/fa/archive/question/fa10159
http://islamquest.net/fa/archive/question/fa562
و در انتها تشکر از شما و دیگر دوستان به خاطر شرکت در تاپیک. یا علی علیه السلام

جمع بندی :
سوال :
آیا حدیثی با این مضمون داریم؟ (موجوداتی شبیه شما)(وجود موجودات فضایی)
پاسخ:

نکته ای که باید در باره روایات شیعه دانست آنکه در جوامع روايي شيعه ، روايات متعدّدي درباره ي موجودات غير زميني يا موجودات زميني ناشناخته يا تقريباً ناشناخته براي بشر امروزي وجود دارد كه در يك تقسيم ابتدايي مي توان آنها را به چند دسته تقسيم نمود كه عبارتند از:
1ـ برخي از اين روايات ناظر به ملائك آسماني و ملائكة الارض كه به خاطر مسلّم بودن وجود آنها از نظر دين اسلام و متديّنين به دين اسلام از ذكر روايات آنها اجتناب مي شود.
2ـ گروه ديگري از اين روايات مربوط به جنّها و انواع گوناگون آنها مي باشد كه وجود آنها نيز اجمالاً از مسلّمات متديّنين به اسلام بوده بي نيازي از بيان است.
3ـ قسم ديگري از اين روايات اشاره دارند به موجودات انسان نمايي كه قبل از حضرت آدم (ع) بر روي زمين زندگي مي نمودند.
4ـ گروه چهارم رواياتي هستند كه از وجود عوالمي قبل از عالم كنوني ما سخن گفته اند و اينكه در آنها نيز موجودات مكلّفي مثل انسان وجود داشته اند ؛ و اينكه بعد از قيامت عالم فعلي ،دوباره عالمي از نو بر پا خواهد شد و موجودات مكلّفي در آن خواهند بود.
5ـ از برخي روايات نيز استفاده مي شود كه عوالمي غير از عالم ما وجود دارند ؛ البته چندان روشن نيست كه آيا مراد از اين عوالم ، عوالم مادّي ديگري به موازات عالم ما هستند يا مقصود عوالم غيبي و غير مادّي هستند كه عالم ملائك و نفوس مجرّده است.
6ـ گروه پنجم رواياتي هستند كه ظاهراً از وجود موجوداتي مادّي ولي فرازميني خبر مي دهند.
7ـ از برخي روايات نيز استفاده مي شود كه در همين زمين فعلي ولي در وجه پنهان آن ، كه براي ما مخفي است ، موجودات مادّي ديگري زندگي مي كنند كه غير از جنّها هستند. در مورد اين روايات دو احتمال عمده را مي توان مطرح نمود ؛ احتمال اوّل اين است كه آنها موجودات مربوط به عالم مثال هستند كه عالمي است غير مادّي ولي داراي شكل و رنگ و اندازه ؛ احتمال دوم اين است كه آنها موجوداتي با ابعاد سه گانه نباشند ؛ مثلاً موجودات چهار بعدي يا پنج بعدي يا حتّي با ابعاد اعشاري باشند.
نمونه اي از روايات ناظر به مطالب فوق:
عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : « أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ » فَقَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ عَالَماً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ يَخْلُقُ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ أَوْ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ وَ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِيِّينَ : جابر بن يزيد، گفت: از امام پنجم(ع) تفسير قول خدای عزّ و جلّ را پرسيدم که می فرماید:«آيا درمانده شديم به آفرينش نخست بلكه آنان هر روز در پوششى از آفرينشى تازه‏اند » (ق: 15) ؛ امام پاسخ فرمودند: اى جابر تأويلش اين است كه چون خدای عزّ و جلّ اين خلق را پايان دهد و اين عالم را نيز ؛ و اهل بهشت در بهشت جا كنند، و اهل دوزخ در دوزخ، خدا ی عزّ و جلّ عالمی غیر اين عالم از نو بيافريند، و عالمی نو به پا می کند بدون ‏نر و ماده ای ،که او را می پرستند و يگانه می شناسند، و زمينى جز اين زمين براى آنها بيافريند كه روى آن باشند، و آسمانى جز اين آسمان كه بر آنها سايه كند. شايد تو پندارى كه خدا ی عزّ و جلّ فقط اين يك عالم را آفريده، يا اينكه خدای عزّ و جلّ آدمى جز شما نيافريده است؟! آرى به خدا سوگند البته خدا ی تبارك و تعالى هزار هزار عالم و هزار هزار آدم (ابو البشر) آفريده و تو دنبال اين همه عالمها و اين همه آدميانى »( بحار الانوار ، ج8 ، ص 375 )

موضوع قفل شده است