جمع بندی آیا تخم مرغ شکستن جهت دفع چشم جواب می دهد؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا تخم مرغ شکستن جهت دفع چشم جواب می دهد؟
سلام وقت بخیر میخواستم بدونم شکستن تخم مرغ چشم زخم رو باطل می کنه یا نه. اگر نه، پس چنانچه فردی یا افراد زیادی ادعا کنند که کسی براشون تخم مرغ شکسته و این جوری تونستند بیماری یا مشکلات زندگی خودشون که بهشون گفته شده ناشی از چشم زخم بوده رو درمان یا حل کنند چه پاسخی می دهید؟ چنانجه شکستن تخم مرغ به هر دلیلی - حتی دلایل ناشناخته - بتونه چشم زخم رو دفع کنه آیا مراجعه به افرادی که با نوشتن اسم افراد روی تخم مرغ و شکسته شدن تخم مرغ چشم زخم رو باطل می کنند مجاز هست یا نه؟ اگر نه چرا؟ لطفا کامل پاسخ بدین. با تشکر از شما.
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
میخواستم بدونم شکستن تخم مرغ چشم زخم رو باطل می کنه یا نه.
با سلام و درود اگر از نظر آیات و روایات بخواهیم بدانیم، خیر، چنین چیزی در آیات و روایات نیامده و مستند شرعی ندارد. البته چشم زخم حقیقت دارد و در روایات هم آمده است و برای در امان ماندن از چشم زخم نیز توصیه هایی در روایات داریم ولی هیچ کدام از این راه ها تخم مرغ شکستن نیست. بیشتر راه حل ها، در قالب توسل و دعا و ذکر است. پس نمی توان تخم مرغ شکستن را به دین نسبت داد.  
اگر نه، پس چنانچه فردی یا افراد زیادی ادعا کنند که کسی براشون تخم مرغ شکسته و این جوری تونستند بیماری یا مشکلات زندگی خودشون که بهشون گفته شده ناشی از چشم زخم بوده رو درمان یا حل کنند چه پاسخی می دهید؟
اما این که افراد زیادی در خصوص شکستن تخم مرغ، ادعا کنند چشم زخم برطرف شده است، این نیازمند اثبات است، زیرا:   1. افراد زیادی هم هستند که برخلاف این ادعا، می گویند ما چنین کردیم و هیچ تأثیری نداشت. 2. از کجا معلوم، این برطرف شدن چشم زخم، فقط به خاطر تخم مرغ شکستن بوده است؛ ممکن است شخصی کارهای مختلفی اعم از ادعیه و اذکار و صدقه و توسل و... انجام داده که یکی از آن ها تخم مرغ شکستن بوده است. لذا برطرف شدن چشم زخم ـ ولو پس از شکستن تخم مرغ ـ را نمی توان اثر مستقیم و مخصوص آن دانست زیرا چه بسا این اثر کارهای دیگر بوده که از اتفاق، زمان تأثیرش وقتی بوده که شخص تصور کرده به خاطر شکستن تخم مرغ بوده است. 3. اگر واقعا شکستن تخم مرغ ـ به خودی خود ـ تأثیری در کائنات داشته و می توانسته اثر چشم زخم را برطرف کند، چرا اثری از آن در آیات قرآن کریم و یا در روایات معصومین (علیهم السلام) نمی بینیم؛ در صورتی که توصیه آن راحت بوده است؛ حتی می توانستند بفرمایند تخم مرغ بشکنید و دعا هم بخوانید، ولی اصلا چنین چیزی نفرموده اند.   نکته: دین که آن را تایید نمی کند؛ اگر هیچ توجیه منطقی و معقولانه ای هم نداشته باشد، جزء خرافات و مطالب بی پایه و اساس محسوب می شود و کار بیهوده و باطلی است. پرداختن به آن هم به نوعی ترویج خرافات و موجب گمراهی دیگران است.    
چنانجه شکستن تخم مرغ به هر دلیلی - حتی دلایل ناشناخته - بتونه چشم زخم رو دفع کنه آیا مراجعه به افرادی که با نوشتن اسم افراد روی تخم مرغ و شکسته شدن تخم مرغ چشم زخم رو باطل می کنند مجاز هست یا نه؟ اگر نه چرا؟
این فرض شما موقعی متصور است که فارغ از توجیه دینی و منطقی و معقولانه، کسی مدعی شود مثلا در علوم غریبه کاربرد دارد و می تواند آثار مثبتی داشته باشد. در این باره باید گفت: 1. علوم غریبه ـ بر فرض اثبات و صحت ـ کار هر کسی نیست و در این زمینه یا نمی توان اهل فنی پیدا کرد و یا اگر هم باشد، بسیار نادر و دست نیافتنی است. 2. علوم غریبه و اطلاع از راه های تأثیرگذار در تکوین و طبیعت، نیازمند تهذیب نفس و کمالات نفسانی و روحانی بسیار بالایی است و کار هرکسی نیست، لذا عصای موسی، موسایی هم می خواهد تا اژدها شود یا دریا را بشکافد. در حالی که تخم مرغ شکستن را غالبا پیرزن ها و افراد بی سواد انجام می دهند. 3. بله، امروزه بسیار مدعی دارد زیرا هم منبع درآمدزای خوبی است، هم روش و اسلوب مشخصی به عنوان مقیاس و معیار ندارد لذا هر کسی می تواند هر چیزی را که خواست، ادعا کند از علوم غریبه است. 4. افزون بر این، امروزه هر کسی با اندک اطلاعاتی که از اینترنت یا کتبی که استنادش مشخص نیست و اعتبار هم ندارد، مدعی است؛ غافل از این که چون اهل فن نیست و به همه رموز آن احاطه ندارد، باعث می شود گرفتاری و سختی های انسان بیشتر شده و مشکلی بر مشکلاتش اضافه شود. 5. خیلی از این مدعیان دروغین، زمینه گسترش فعالیتشان را جهل و نادانی و خرافاتی بودن مردمی می دانند که به جای این که در روشنایی دین و عقل و منطق، به دنبال حل مشکلات باشند، دوست دارند مشکلاتشان را در تاریکی و از طریق خیالات و وهمیات، حل کنند. 6. فارغ از همه این ها، آیا تخم مرغ شکستن و اسم آوردن از افراد مختلف و سپس قرعه را به اسم یکی زدن، با آموزه های دینی و تعالیم ارزشمند اسلامی که می گوید حسن ظن داشته باشید، غیبت نکنید، تهمت نزنید، نسبت دروغ ندهید، آبروی یکدیگر را حفظ کنید، و...، سازگار است؟! نیست.   بنابر این: تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم، نه پشتوانه دینی و شرعی دارد، و نه معقولانه و منطقی است. افزون بر این که مفاسد و مضرات هم دارد.    
برخی از ادعیه و اذکار، برای مقابله با چشم زخم   عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع:‏ رَقَى النَّبِيُّ ص حَسَناً وَ حُسَيْناً فَقَالَ: "أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ‏ شَرِّ كُلِ‏ عَيْنٍ‏ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ"؛ ثُمَّ الْتَفَتَ النَّبِيُّ ص إِلَيْنَا فَقَالَ هَكَذَا كَانَ يُعَوِّذُ إِبْرَاهِيمُ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ ع» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: امير مؤمنان (علیه السلام) فرمود: پيامبر (صلی الله علیه و آله) براى حسن و حسين "رقيه"[دعا، حرز، تعویذ] گرفت و اين دعا را خواند: شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آن گاه كه حسد ورزد مى ‏سپارم. سپس پيامبر (صلی الله علیه و آله) نگاهى به ما كرد و فرمود: اين چنين ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق تعويذ نمود.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏2، ص 569، ح 3) لذا کسی که برای خودش بخواهد این خرز را بخواند، چنین بگوید: «أُعِيذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ، وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً، مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ، وَ مِنْ‏ شَرِّ كُلِ‏ عَيْنٍ‏ لَامَّةٍ، وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»   ذکر خدا بگو تا خودت یا دیگران را چشم نزنی عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: «الْعَيْنُ حَقٌّ وَ لَيْسَ تَأْمَنُهَا مِنْكَ عَلَى نَفْسِكَ وَ لَا مِنْكَ عَلَى غَيْرِكَ فَإِذَا خِفْتَ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ فَقُلْ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثَلَاثاً» از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: چشم حق است و در امان نیستی از آن بر خودت و بر غیرت (یعنی هم می توانی خودت را چشم بزنی و هم دیگری را)، اگر ترسیدی از چشم زخم، سه بار بگو: «مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»(مكارم الأخلاق، ص 386؛ بحار الأنوار، (ط - بيروت)، ج ‏60، ص 26) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: «أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَيْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْ‏ءٌ فَلْيَذْكُرِ اللَّهَ فِي ذَلِكَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ لَمْ يَضُرَّهُ‏» امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: چشم حقیقت دارد، اگر کسی چیزی در برادرش دید که چشم گیر بود (چشمش را گرفت)، ذکر خدا را بگوید، پس اگر ذکر خدا را بگوید ضرری به او نمی رساند. (بحار الأنوار، ج ‏60، ص 25)   «فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى إِنْسَانٍ أَوْ إِلَى دَابَّةٍ أَوْ إِلَى شَيْ‏ءٍ حَسَنٍ فَأَعْجَبَهُ فَلْيَقُلْ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ وَ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهُ لَا تُضِرُّ عَيْنُهُ» از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: هرگاه یکی از شما انسان یا حیوان یا چیزی را ببیند که از آن خوشش آید بگوید: «آَمَنتُ بِاللهِ وَ صَلَّی الله ُعَلَی مُحَمَّدٍ وَ اَلِه» تا چشم او به آن زیان نرساند.(دعائم الإسلام، ج ‏2، ص 141؛ بحار الأنوار، ج ‏60، ص 18)   ذکر و حرز برای جلوگیری و یا برطرف شدن چشم زخم امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ الْعَيْنَ‏ حَق‏ فَاكْتُبْ فِي رُقْعَةٍ الْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ اجْعَلْهَا فِي غِلَافِ الْقَارُورَةِ» چشم [بد] حقیقت دارد، پس بنویس در رقعه ای سوره های حمد، توحید، ناس، فلق و آیة الکرسی را و آن را در ظرف و حفاظی قرار بده.(مكارم الأخلاق، ص 386؛ بحار الأنوار، ج ‏60، ص 26) وَ قَالَ ع:‏ «إِذَا تَهَيَّأَ أَحَدُكُمْ تَهْيِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْيَقْرَأْ حِينَ يَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ الْمُعَوِّذَتَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يَضُرُّهُ شَيْ‏ءٌ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى» در روایت دیگری آمده: هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سوره های فلق و ناس) بخوانید؛ پس به اذن الهی، هیچ چیزی (چشم زخمی) در شما اثر نمی کند.(مكارم الأخلاق، ص 386) «سَأَلْتُ الرِّضَا ع ... وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْعَيْنِ فَقَالَ هُوَ حَقٌّ فَإِذَا أَصَابَكَ ذَلِكَ فَارْفَعْ كَفَّيْكَ بِحِذَاءِ وَجْهِكَ وَ اقْرَأِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ امْسَحْهُمَا عَلَى نَوَاصِيكَ فَإِنَّهُ نَافِعٌ بِإِذْنِ اللَّهِ‏» امام رضا (علیه السلام) در پاسخ سؤال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ فرمودند: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین(ناس و فلق) را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌ کند. (بحار الأنوار، ج ‏92، ص 129)  
جمع بندی   پرسش: آیا شکستن تخم مرغ، چشم زخم را باطل می کند؟   پاسخ: اگر از نظر آیات و روایات بخواهیم بدانیم، خیر، چنین چیزی در آیات و روایات نیامده و مستند شرعی ندارد. البته چشم زخم حقیقت دارد و در روایات هم آمده است و برای در امان ماندن از چشم زخم نیز توصیه هایی در روایات داریم ولی هیچ کدام از این راه ها تخم مرغ شکستن نیست. بیشتر راه حل ها، در قالب توسل، دعا و ذکر است. پس نمی توان تخم مرغ شکستن را به دین نسبت داد.   ممکن است گفته شود، افراد زیادی ادعا می کنند که برایشان تخم مرغ شکسته اند و بیماری و مشکلشان که ناشی از چشم زخم بوده، حل شده است؛ در این صورت چه می گویید؟ در جواب باید گفت این که افراد زیادی در خصوص شکستن تخم مرغ، ادعا کنند چشم زخم برطرف شده است، این نیازمند اثبات است، زیرا: 1. افراد زیادی هم هستند که برخلاف این ادعا، می گویند ما چنین کردیم و هیچ تأثیری نداشت. 2. از کجا معلوم، این برطرف شدن چشم زخم، فقط به خاطر تخم مرغ شکستن بوده است؛ ممکن است شخصی کارهای مختلفی اعم از ادعیه و اذکار و صدقه و توسل و... انجام داده که یکی از آن ها تخم مرغ شکستن بوده است. لذا برطرف شدن چشم زخم ـ ولو پس از شکستن تخم مرغ ـ را نمی توان اثر مستقیم و مخصوص آن دانست زیرا چه بسا این اثر کارهای دیگر بوده که از اتفاق، زمان تأثیرش وقتی بوده که شخص تصور کرده به خاطر شکستن تخم مرغ بوده است. 3. اگر واقعا شکستن تخم مرغ ـ به خودی خود ـ تأثیری در کائنات داشته و می توانسته اثر چشم زخم را برطرف کند، چرا اثری از آن در آیات قرآن کریم و یا در روایات معصومین (علیهم السلام) نمی بینیم؛ در صورتی که توصیه آن راحت بوده است؛ حتی می توانستند بفرمایند تخم مرغ بشکنید و دعا هم بخوانید، ولی اصلا چنین چیزی نفرموده اند. بنابر این: دین که آن را تایید نمی کند؛ اگر هیچ توجیه منطقی و معقولانه ای هم نداشته باشد، جزء خرافات و مطالب بی پایه و اساس محسوب می شود و کار بیهوده و باطلی است. پرداختن به آن هم به نوعی ترویج خرافات و موجب گمراهی دیگران است.   ممکن است پرسیده شود، چنانجه شکستن تخم مرغ به هر دلیلی - حتی دلایل ناشناخته - بتواند چشم زخم را دفع کند، آیا مراجعه به افرادی که با نوشتن اسم افراد روی تخم مرغ و شکسته شدن تخم مرغ، چشم زخم را باطل می کنند مجاز هست یا نه؟ اگر نه چرا؟ در جواب باید گفت این فرض شما موقعی متصور است که فارغ از توجیه دینی و منطقی و معقولانه، کسی مدعی شود مثلا در علوم غریبه کاربرد دارد و می تواند آثار مثبتی داشته باشد. در این باره  توجه به چند نکته مفید است: 1. علوم غریبه ـ بر فرض اثبات و صحت ـ کار هر کسی نیست و در این زمینه یا نمی توان اهل فنی پیدا کرد و یا اگر هم باشد، بسیار نادر و دست نیافتنی است. 2. علوم غریبه و اطلاع از راه های تأثیرگذار در تکوین و طبیعت، نیازمند تهذیب نفس و کمالات نفسانی و روحانی بسیار بالایی است و کار هرکسی نیست، لذا عصای موسی، موسایی هم می خواهد تا اژدها شود یا دریا را بشکافد. در حالی تخم مرغ شکستن را غالبا پیرزن ها و افراد بی سواد انجام می دهند. 3. بله، امروزه بسیار مدعی دارد زیرا هم منبع درآمدزای خوبی است، هم روش و اسلوب مشخصی به عنوان مقیاس و معیار ندارد لذا هر کسی می تواند هر چیزی را که خواست، ادعا کند از علوم غریبه است. 4. افزون بر این، امروزه هر کسی با اندک اطلاعاتی که از اینترنت یا کتبی که استنادش مشخص نیست و اعتبار هم ندارد، مدعی است؛ غافل از این که چون اهل فن نیست و به همه رموز آن احاطه ندارد، باعث می شود گرفتاری و سختی های انسان بیشتر شده و مشکلی بر مشکلاتش اضافه شود. 5. خیلی از این مدعیان دروغین، زمینه گسترش فعالیتشان را جهل و نادانی و خرافاتی بودن مردمی می دانند که به جای این که در روشنایی دین و عقل و منطق، به دنبال حل مشکلات باشند، دوست دارند مشکلاتشان را در تاریکی و از طریق خیالات و وهمیات، حل کنند. 6. فارغ از همه این ها، آیا تخم مرغ شکستن و اسم آوردن از افراد مختلف و سپس قرعه را به اسم یکی زدن، با آموزه های دینی و تعالیم ارزشمند اسلامی که می گوید حسن ظن داشته باشید، غیبت نکنید، تهمت نزنید، نسبت دروغ ندهید، آبروی یکدیگر را حفظ کنید، و...، سازگار است؟! نیست.   بنابر این: تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم، نه پشتوانه دینی و شرعی دارد، و نه معقولانه و منطقی است. افزون بر این که مفاسد و مضرات هم دارد.   برخی از ادعیه و اذکار، برای مقابله با چشم زخم حرز و تعویذ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: امير مؤمنان (علیه السلام) فرمود: پيامبر (صلی الله علیه و آله) براى حسن و حسين "رقيه"[دعا، حرز، تعویذ] گرفت و اين دعا را خواند: «أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ‏ شَرِّ كُلِ‏ عَيْنٍ‏ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»؛ سپس پيامبر (صلی الله علیه و آله) نگاهى به ما كرد و فرمود: اين چنين ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق تعويذ نمود.(1) لذا کسی که برای خودش بخواهد این خرز را بخواند، چنین بگوید: «أُعِيذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ، وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَى كُلِّهَا عَامَّةً، مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ، وَ مِنْ‏ شَرِّ كُلِ‏ عَيْنٍ‏ لَامَّةٍ، وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»   ذکر خدا بگو تا خودت یا دیگران را چشم نزنی از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: «الْعَيْنُ حَقٌّ وَ لَيْسَ تَأْمَنُهَا مِنْكَ...»؛ چشم حق است و در امان نیستی از آن بر خودت و بر غیرت (یعنی هم می توانی خودت را چشم بزنی و هم دیگری را)، اگر ترسیدی از چشم زخم، سه بار بگو: «مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»(2) در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «الْعَيْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ...»؛ چشم حقیقت دارد، اگر کسی چیزی در برادرش دید که چشم گیر بود (چشمش را گرفت)، ذکر خدا را بگوید، پس اگر ذکر خدا را بگوید ضرری به او نمی رساند.(3) هم چنین از پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: هرگاه یکی از شما انسان یا حیوان یا چیزی را ببیند که از آن خوشش آید بگوید: «آَمَنتُ بِاللهِ وَ صَلَّی الله ُعَلَی مُحَمَّدٍ وَ اَلِه» تا چشم او به آن زیان نرساند.(4)   ذکر و حرز برای جلوگیری یا برطرف شدن چشم زخم امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ الْعَيْنَ‏ حَق‏ فَاكْتُبْ فِي رُقْعَةٍ الْحَمْدَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ اجْعَلْهَا فِي غِلَافِ الْقَارُورَةِ»؛ چشم [بد] حقیقت دارد، پس بنویس در رقعه ای سوره های حمد، توحید، ناس، فلق و آیة الکرسی را و آن را در ظرف و حفاظی قرار بده.(5) در روایت دیگری آمده: «إِذَا تَهَيَّأَ أَحَدُكُمْ تَهْيِئَةً تُعْجِبُهُ...»؛ هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سوره های فلق و ناس) بخوانید؛ پس به اذن الهی، هیچ چیزی (چشم زخمی) در شما اثر نمی کند.(6) هم چنین امام رضا (علیه السلام) در پاسخ سؤال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ فرمودند: «هُوَ حَقٌّ فَإِذَا أَصَابَكَ ذَلِكَ...‏»؛ آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین(ناس و فلق) را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌ کند. (7)   پی نوشت ها: 1. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 569، ح 3. 2. طبرسى، مكارم الأخلاق‏، ناشر: الشريف الرضي‏ ـ قم، 1370 ه.ش، چاپ چهارم، ص 386؛ مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏60، ص 26. 3. بحار الأنوار، پیشین، ج ‏60، ص 25. 4. ابن حيون، دعائم الإسلام‏، محقق/مصحح: فيضى، ‏ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام ـ ‏قم، ‏1385 ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 141؛ بحار الأنوار، پیشین، ج ‏60، ص 18. 5. مكارم الأخلاق، پیشین، ص 386؛ بحار الأنوار، پیشین، ج ‏60، ص 26. 6. مكارم الأخلاق، پیشین، ص 386. 7. بحار الأنوار، پیشین، ج ‏92، ص 129.  
موضوع قفل شده است