جمع بندی آیا این روایت معتبر است؟ (دعای مقابله با کرونا)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا این روایت معتبر است؟ (دعای مقابله با کرونا)

سلام ضمن تشکرو عرض خسته نباشید
میخواستم بدونم آیا این روایت معتبر هست؟

از مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سیداحمد خوانساری نقل شده است:
در سال‌های دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود؛ بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه‌ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند مگر خانه‌هایی که هر روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح می‌خواندند که به آن‌ها هیچ صدمه‌ای وارد نشد.

 از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است:
 هرکس این 6 آیه را هر روز صبح بخواند خداوند متعال او را از هر بدی کفایت فرماید، هرچند او خودش را به هلاکت انداخته باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَ عَلَى‌اللَّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿توبه:٥١﴾
وَإِنْ یَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ  وَإِنْ یُرِدْكَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ  یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿یونس:١� ٧﴾
وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِی كِتَابٍ مُبِینٍ ﴿هود:٦﴾
وَكَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاكُمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ﴿عنکبوت:٦� ﴾
مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَ مَا یُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ ﴿فاطر:٢﴾
قُلْ أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿زمر:٣٨﴾
 در ادامه بگویید: حَسْبِیَ اَللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِیمِ

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد میقات

جمع بندی

 

پرسش:
از مرحوم آیت ‌الله ‌العظمی حاج سید احمد خوانساری نقل شده که وقتی بیماری وبا آمده بود، مرگ و میر زیاد بود و خانواده هایی که دعای معروف به ««قُلْ لَنْ يُصِيبَنا ...» که چندین آیه دارد را بعد از نماز صبح می خواندند، از این بیماری به سلامت گذشتند؛ آیا این روایت معتبر است؟

 

پاسخ:

«علامه مجلسی» (ره) این حدیث را این گونه می آورد:

«وَجَدْتُ بِخَطِّ الشَّيْخِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْجُبَاعِيِّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ وَجَدْتُ بِخَطِّ الشَّهِيدِ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ رُوِيَ عَنْ مَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَاتِ السِّتَّ فِي كُلِّ غَدَاةٍ كَفَاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ لَوْ أَلْقَى نَفْسَهُ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ هِيَ‏:

«قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»‏(1)

«وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏»(2)

«وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ‏»(3)

«وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاكُمْ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»‏(4)

«ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏»(5)

«قُلْ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ‏ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ»(6)

«حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ‏»(7)

وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ‏ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ‏ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. (8)

 

ترجمه:

یافتم به خط «جباعی»، او یافته به خط «شهید»(ره) که روایت شده امام علی (علیه السلام) می فرمایند: کسی که این شش آیه را در هر صبح قرائت کند خداوند متعال او را از هر بدی کفایت می ‌کند حتی اگر خودش را به هلاکت بیندازد و این آیات [این است]:

«بگو: هيچ حادثه ‏اى براى ما رخ نمى ‏دهد، مگر آن چه خداوند براى ما نوشته و مقرّر داشته است؛ او مولا (و سرپرست) ماست؛ و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكّل كنند»

«و اگر خداوند، (براى امتحان يا كيفر گناه،) زيانى به تو رساند، هيچ كس جز او آن را برطرف نمى ‏سازد؛ و اگر اراده خيرى براى تو كند، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد! آن را به هر كس از بندگانش بخواهد مى ‏رساند؛ و او غفور و رحيم است‏»

«هيچ جنبنده ‏اى در زمين نيست مگر اين كه روزى او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى ‏داند؛ همه اين ها در كتاب آشكارى ثبت است! [در لوح محفوظ، در كتاب علم خدا]»

«چه بسا جنبنده‏ اى كه قدرت حمل روزى خود را ندارد، خداوند او و شما را روزى مى‏ دهد؛ و او شنوا و داناست‏»

«هر رحمتى را خدا به روى مردم بگشايد، كسى نمى ‏تواند جلو آن را بگيرد؛ و هر چه را امساک كند، كسى غير از او قادر به فرستادن آن نيست؛ و او عزيز و حكيم است‏»

«و اگر از آن ها بپرسى: چه كسى آسمان ها و زمين را آفريده؟ حتماً مى‏ گويند: خدا! بگو: آيا هيچ در باره معبودانى كه غير از خدا مى ‏خوانيد انديشه مى ‏كنيد كه اگر خدا زيانى براى من بخواهد، آيا آن ها مى ‏توانند گزند او را برطرف سازند؟! و يا اگر رحمتى براى من بخواهد، آيا آن ها مى ‏توانند جلو رحمت او را بگيرند؟! بگو: خدا مرا كافى است؛ و همه متوكّلان تنها بر او توكّل مى ‏كنند!»

«اگر آن ها (از حق) روى بگردانند، (نگران مباش!) بگو: خداوند مرا كفايت مى ‏كند؛ هيچ معبودى جز او نيست؛ بر او توكّل كردم؛ و او صاحب عرش بزرگ است‏»

و به حول و قوه‌ الهی از حول و قوه دیگران، امتناع (جلوگیری) می ‌کنم و از پروردگار سپیده دم، برای [دفع] شرّ تمام آن چه آفریده است، کمک می ‌طلبم و پناه می ‌برم به آن چه خدا می ‌خواهد. هیچ نیرویی جز از سوی خداوند بلند مرتبه و بزرگ نیست.

 

چند نکته:

1. این روایت در منابع روایی دست اول و مشهور، مثل کتب اربعه و یا حتی سایر منابع روایی نیامده است و فقط در «بحار الانوار» مرحوم مجلسی نقل شده است.

2. همان طور که ملاحظه می فرمایید، این روایت، سلسله راویان ندارد؛ علامه مجلسی می گوید «یافتم این روایت را به خط جباعی» لذا طریق و واسطه بین ایشان و جباعی، مشخص نیست.

3. از طرفی «جباعی» نیز خودش این روایت را به خط «شهید»(ره) یافته است، لذا راویان و طریق جباعی به شهید نیز مشخص نیست.

4. شهید(ره) نیز می گوید «رُوِیَ» (چنین روایت شده)، یعنی بدون ذکر راویان و واسطه ها تا امام، از معصوم روایت می کند.

5. لذا این روایت از نظر سند و اتصال روات به معصوم، مشکل دارد و از این جهت ضعیف محسوب می شود.

6. اما مضمون روایت، هیچ مشکلی ندارد و عمل کردن به آن و انجام به قصد رجاء و ثواب، صحیح است و به ثواب می رسد.

7. در صورت اثبات این نقل به آیت الله خوانساری(ره)، این دعا از مجرّبات (تجربه شده ها) نیز محسوب می شود؛ یعنی تجربه شده و مؤثر بوده است.

 

پی نوشت ها:
1. توبه: 9/ 51.
2. یونس: 10/ 107.
3. هود: 11/ 6.
4. عنکبوت: 29/ 60.
5. فاطر: 35/ 2.
6. زمر: 39/ 38.
7. توبه: 9/ 129.
8. مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم‏، ج 83، باب 45.

موضوع قفل شده است