جمع بندی آیا انسان نامیرا متولد خواهد شد؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا انسان نامیرا متولد خواهد شد؟

شرکت به نام Humai اعلام کرده که در حال کار روی پروژه‌ای است که بتواند یک انسان نامیرا به وجود بیاورد.
نامیرایی و داشتن زندگی ابدی همیشه ذهن انسان فانی را به خودش مشغول کرده است. از قدیم صحبت از معجون‌ها، وردها و دستورالعمل‌هایی برای نامیرایی بود که همه تخیلی بودند و هیچ‌کدام نتوانستند واقعیت مرگ را از وجود انسان حذف کنند.
اما حالا شرکت Humai حرف از عملی شدن این کار به کمک هوش مصنوعی (AI) تا سی سال آینده می‌زند.
در حال حاضر این شرکت در نظر دارد تا زندگی را به انسانی که از دنیا رفته برگرداند؛ به عبارت دیگر، تولد دوباره‌ای که با استفاده از هوش مصنوعی ممکن می‌شود.
برای این منظور ابتدا اطلاعات انبوهی درباره‌ی فردی که مرده جمع‌آوری می‌شود و بعد این اطلاعات روی بدنی که با یک مغز واقعی کار می‌کند، قالب یک انسان حقیقی را شکل می‌دهند که قرار است جای انسان مرده را بگیرد.
اما آیا واقعا به همین سادگی است؟ این بیش‌تر به محتوای یک فیلم علمی-تخیلی شبیه است.
در حال حاضر دو محقق روی جنبه‌ی هوش مصنوعی این پروژه کار می‌کنند. ضمن آن‌که علوم نانوتکنولوژی، بایونیک و حسگرها هم به دقت تحت مطالعه و بررسی هستند.
به نام خدا
با عرض سلام.این خبری بود که در سآیت نیک صالحی دیدم.سوال بنده ای است که آیا واقعا چنن امری ممکن است؟ اگر اینطور باشد تمام اعتقادات من تخریب میشود.میگوییم عمر دست خداست و خالق هم خداست.اگر این امر محقق شود با این مسائل تناقض ندارد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مسلم

nafan;759116 نوشت:
شرکت به نام Humai اعلام کرده که در حال کار روی پروژه‌ای است که بتواند یک انسان نامیرا به وجود بیاورد.
نامیرایی و داشتن زندگی ابدی همیشه ذهن انسان فانی را به خودش مشغول کرده است. از قدیم صحبت از معجون‌ها، وردها و دستورالعمل‌هایی برای نامیرایی بود که همه تخیلی بودند و هیچ‌کدام نتوانستند واقعیت مرگ را از وجود انسان حذف کنند.
اما حالا شرکت Humai حرف از عملی شدن این کار به کمک هوش مصنوعی (AI) تا سی سال آینده می‌زند.
در حال حاضر این شرکت در نظر دارد تا زندگی را به انسانی که از دنیا رفته برگرداند؛ به عبارت دیگر، تولد دوباره‌ای که با استفاده از هوش مصنوعی ممکن می‌شود.
برای این منظور ابتدا اطلاعات انبوهی درباره‌ی فردی که مرده جمع‌آوری می‌شود و بعد این اطلاعات روی بدنی که با یک مغز واقعی کار می‌کند، قالب یک انسان حقیقی را شکل می‌دهند که قرار است جای انسان مرده را بگیرد.
اما آیا واقعا به همین سادگی است؟ این بیش‌تر به محتوای یک فیلم علمی-تخیلی شبیه است.
در حال حاضر دو محقق روی جنبه‌ی هوش مصنوعی این پروژه کار می‌کنند. ضمن آن‌که علوم نانوتکنولوژی، بایونیک و حسگرها هم به دقت تحت مطالعه و بررسی هستند.
به نام خدا
با عرض سلام.این خبری بود که در سآیت نیک صالحی دیدم.سوال بنده ای است که آیا واقعا چنن امری ممکن است؟ اگر اینطور باشد تمام اعتقادات من تخریب میشود.میگوییم عمر دست خداست و خالق هم خداست.اگر این امر محقق شود با این مسائل تناقض ندارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام

برای پاسخ به سوال شما باید علاوه بر فهم هدف این پروژه، حقیقت انسان، حقیقت مرگ، و معنای این که مرگ و زندگی به دست خداوند است بررسی شود، که هر کدام مجال خود را می طلبد، اما ما در نگاه دینی و با پذیرش پیش فرض های اسلامی خودمان می توانیم در خلال چهار نکته این گونه پاسخ دهیم:

نکته اول:

ابزاری که شرکت humai برای رسیدن به این هدف در پی آن هست تقریبا یک بدن مصنوعی است که به مغز انسانی پیوند خورده است، یعنی از اساس این ادعا مبتنی بر یک پیش فرض به نام نبود روح و نفس انسان است، مبتنی بر پیش فرض اندیشمندان تجربه گراست که می گویند هر چه هست از تفکر و تصمیم گیری و احساسات و... در همین مغز است، و خبری از روح و نفس نیست.
آنها معتقد هستند که اطلاعات انسان روی مغز او ذخیره می شود و با سوار کردن و ارتباط مغز با یک بدن دیگر، همان انسان متولد خواهدشد! در حالی که ما معتقد هستیم که مغز ابزاری برای یادگیری است، اما این نفس و روح انسان است که علم را درک می کند و در خود ذخیره می کند، نه مغز.
لذا آنها از اساس بنا را روی پایه ای استوار ساخته اند که خودش متزلزل بوده، و اثبات نشده، بلکه با دلائل متعدد مردود است که در جای خود بحث شده است.

نکته دوم:

اگر قرار باشد که مغز انسان با بدنی غیر گوشتی پیوند بخورد تا انسان نامیرا متولد شود، خب این پیوند مشکل را حل نخواهد کرد، چون سلول های مغزی هم پیری را تجربه خواهند کرد، پیری و از کار افتادگی مختص سایر اجزاء غیر از مغز نیست تا با تغییر آنها، مشکل حل شود، بلکه این از کارافتادگی مغز را هم شامل می شود، از این بالاتر، حتی خود آن بدن غیر گوشتی هم ابدی نخواهد بود، اساسا همه اشیاء و اجسام مادی میرا بوده و محکم ترین فلزات هم ابدیت را به ارمغان نخواهند آورد و روزی فرسوده خواهند شد، این اختلاف مواد با هم در اصل نابودی نیست، بلکه مواد در زمان نابودی اختلاف دارند، چون بالاخره همگی زوال پذیر هستند، بنابراین مقدمه این که مثلا یک ماشین را مرتب با تعویض قطعات سرپا نگه داریم موجب نمی شود که بگوییم آن ماشین انتهایی نداشته و نامیرا است.

نکته سوم:

یکی از پیش فرض‌هایی که این نظریه بر آن تکیه کرده، مدد گرفتن از «هوش مصنوعی» است، در این صورت اگر مرادشان این است که یک هوش مصنوعی با تمام اطلاعاتی که مغز آن فرد، آنها را دارا بوده جایگزین آن مغز میشود، در این صورت باز هم این انسان سابق نیست که زندگی می کند، بلکه یک ماشین کپی بردازی شده از اوست، که در صورت شباهت کامل در اطلاعات و گفتار و رفتار و چهره، می تواند برای بازماندگان مناسب باشد!!!

نکته چهارم:
این که می گوییم مرگ و زندگی به دست خداست، بدین معنا نیست که انسان هیچ نقشی در این خصوص ندارد، بلکه یعنی همه عواملی که در طول عمر یا کوتاهی عمر انسان و سایر موجودات نقش دارند، معلول خداوند و در حیطه قدرت او هستند، مثلا کسی اگر خودش را از بالای برج به پایین بیندازد و خودکشی کند بدین معنا نیست که قدرت خداوند را محدود نموده، بلکه همین جاذبه زمین، همین آسیب پذیری او و تمام قوانینی که در کشته شدن او نقش داشته اند، به جعل الهی بوده و در حیطه قدرت خداوند هستند، لذا در صورتی که بخواهد آتش ابراهیم(ع) را نمی سوزاند و چاقو گلوی اسماعیل را نمی بُرد. و در مقابل، این که انسان می تواند با تغذیه مناسب و تحرّک، بر طول عمر خودش بیفزاید نیز به جعل الهی و قوانینی است که او در عالَم حاکم نموده است، نه اینکه قانونی باشد که حاکمیت الهی را زیر سوال ببرد.
پس بر فرض و با نادیده گرفتن تمامی اشکالات سه گانه فوق در صورتی که بشر موفق به ساخت چنین انسانی با چنین طول عمری بشود، هرگز اینطور نیست که نعوذبالله حاکمیت الهی را نقض کرده باشد، بلکه بشر موفق به کشف یکی دیگر از قوانین الهی شده و آن را در جهت اهداف خویش به کار گرفته است.
بنابراین حتی اگر بشر روزی توانست مرگ خویش به خاطر عوامل طبیعی، پیری و بیماری و... را چاره سازد اما باز هم نمی تواند از مرگ نهایی خویش برای حاضر شدن در دادگاه عدل الهی بگریزد، بالاخره روزی خواهد رسید که:

«يَوْمَ نَطْوِى السَّمَاءَ كَطَىّ‏ِ السِّجِلّ‏ِ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَعِلِين‏»؛ در آن روز كه آسمان را چون طومارى در هم مى‏پيچيم، (سپس) همان گونه كه آفرينش را آغاز كرديم، آن را بازمى‏گردانيم اين وعده‏اى است بر ما، و قطعاً آن را انجام خواهيم داد.(انبیاء:21/104)

درباره امکان عملی این پروژه نمی شه به راحتی قضاوت کرد. اما میشه گفت با دانش فعلی بشر نمی شه چنین کاری کرد. مثلا طبق قانون دوم ترمودینامیک هر سیستمی به سمت آنتروپی بیشتر می ره، مگر این که انرژیی در راستای ابقای اجزاء سیستم به اون وارد کنیم. پس یه سیستم زنده جاودانه حداقل به منبع انرژی پایداری برای بقا نیاز داره.
با این حال علم پزشکی تو چند صده اخیر امید به زندگی رو دوبرابر کرده. دور از ذهن نیست اگه تصور کنیم روزی عمر طبیعی انسان بسیار بیشتر از عمر امروزی انسانها باشه.

درباره امکان عملی این پروژه نمی شه به راحتی قضاوت کرد. اما میشه گفت با دانش فعلی بشر نمی شه چنین کاری کرد. مثلا طبق قانون دوم ترمودینامیک هر سیستمی به سمت آنتروپی بیشتر می ره، مگر این که انرژیی در راستای ابقای اجزاء سیستم به اون وارد کنیم. پس یه سیستم زنده جاودانه حداقل به منبع انرژی پایداری برای بقا نیاز داره.
با این حال علم پزشکی تو چند صده اخیر امید به زندگی رو دوبرابر کرده. دور از ذهن نیست اگه تصور کنیم روزی عمر طبیعی انسان بسیار بیشتر از عمر امروزی انسانها باشه.

بله انسان تلاششو میکنه که جاودانه بشه ولی قرآن میگه(كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ)الرحمن-26

width: 100%

[TD="class: QuranFarsi width: 49%"]
هر چه بر [زمين] است فانى‏شونده است.

[/TD]

[TD="class: QuranEnglish width: 2%"] [/TD]

سلام

دراصل رباتهایی با خصوصیات انسانی مربوط به هر شخص میخوان طراحی کنن .. این پروژه خیلی وقته کلید خورده همونطور که تو فیلمها هم میبینیم واقعا دیوانه وار دنبال این هستن ... اما اسم اون موجود دیگه انسان نیست که!!

اینها پروژه ی یهود هستن ، خیلی از مرگ میترسن و دست به هر کاری میزنن برای جاودانگی .. در قرآن هم اومده که از مرگ میترسن !! و این هراس در دلشون ابدیه ...

اینها دراصل فکر میکنن که میتونن با علم ، رو دست خدا بلند شن پله پله دارن یه مواردی رو تست میکنن !! :khandeh!: .. اما با یه حساب کتاب ساده ، همونطور که کارشناس گفتن ، شدنی نیست ! و تمام هستی در تسخیر خداست :ok:

سوال
در برخی از سایت ها خبری و علمی آمده است شرکتی اعلام کرده که در حال کار روی پروژه‌ای است تا بتواند با بهره گیری از نانوتکنولوژی، بایونیک، و حسگرها برای ساخت قالب یک انسان، و همچنین استفاده از هوش مصنوعی، و مغز انسان، یک انسان نامیرا به وجود بیاورد.
سوال بنده این است که آیا واقعا چنن امری ممکن است؟ اگر اینطور باشد تمام اعتقادات من تخریب میشود. چون ما میگوییم خداوند است که خالق انسان است و عمر انسان هم به دست اوست. اگر این امر محقق شود با این مسائل تناقض ندارد؟


پاسخ

برای پاسخ به سوال شما باید علاوه بر فهم دقیق این پروژه، حقیقت انسان، حقیقت مرگ، و معنای این که مرگ و زندگی به دست خداوند است بررسی شود، که هر کدام مجال خود را می طلبد، اما ما در نگاه دینی و با پذیرش پیش فرض های اسلامی خودمان می توانیم در خلال چهار نکته این گونه پاسخ دهیم:

نکته اول:
ابزاری که شرکت مذکور برای رسیدن به این هدف در پی آن هست تقریبا یک بدن مصنوعی است که به مغز انسانی پیوند خورده است، یعنی از اساس این ادعا مبتنی بر یک پیش فرض به نام نبود روح و نفس انسان است، مبتنی بر پیش فرض اندیشمندان تجربه گراست که می گویند هر چه هست از تفکر و تصمیم گیری و احساسات و... در همین مغز است، و خبری از روح و نفس نیست.
آنها معتقد هستند که اطلاعات انسان روی مغز او ذخیره می شود و با سوار کردن و ارتباط مغز با یک بدن دیگر، همان انسان متولد خواهدشد! در حالی که ما معتقد هستیم که مغز ابزاری برای یادگیری است، اما این نفس و روح انسان است که علم را درک می کند و در خود ذخیره می کند، نه مغز. لذا آنها از اساس بنا را روی پایه ای استوار ساخته اند که خودش متزلزل بوده، و اثبات نشده، بلکه با دلائل متعدد مردود است که در جای خود بحث شده است.(1)

نکته دوم:
اگر قرار باشد که مغز انسان با بدنی غیر گوشتی پیوند بخورد تا انسان نامیرا متولد شود، خب این پیوند مشکل را حل نخواهد کرد، چون سلول های مغزی هم پیری را تجربه خواهند کرد، پیری و از کار افتادگی مختص سایر اجزاء غیر از مغز نیست تا با تغییر آنها، مشکل حل شود، بلکه این از کارافتادگی مغز را هم شامل می شود، از این بالاتر، حتی خود آن بدن غیر گوشتی هم ابدی نخواهد بود، اساسا همه اشیاء و اجسام مادی میرا بوده و محکم ترین فلزات هم ابدیت را به ارمغان نخواهند آورد و روزی فرسوده خواهند شد، این اختلاف مواد با هم در اصل نابودی نیست، بلکه مواد در زمان نابودی اختلاف دارند، چون بالاخره همگی زوال پذیر هستند، بنابراین مقدمه، اینکه مثلا یک ماشین را مرتب با تعویض قطعات سرپا نگه داریم موجب نمی شود که بگوییم آن ماشین انتهایی نداشته و نامیرا است.

نکته سوم:
یکی از پیش فرض‌هایی که این نظریه بر آن تکیه کرده، مدد گرفتن از «هوش مصنوعی» است، در این صورت اگر مرادشان این است که یک هوش مصنوعی با تمام اطلاعاتی که مغز آن فرد، آنها را دارا بوده جایگزین آن مغز میشود، در این صورت باز هم این انسان سابق نیست که زندگی می کند، بلکه یک ماشین کپی بردازی شده از اوست، که در صورت شباهت کامل در اطلاعات و گفتار و رفتار و چهره، فقط می تواند برای بازماندگان مناسب باشد!!!

نکته چهارم:
این که می گوییم مرگ و زندگی به دست خداست، بدین معنا نیست که انسان هیچ نقشی در این خصوص ندارد، بلکه یعنی همه عواملی که در طول عمر یا کوتاهی عمر انسان و سایر موجودات نقش دارند، معلول خداوند و در حیطه قدرت او هستند، مثلا کسی اگر خودش را از بالای برج به پایین بیندازد و خودکشی کند بدین معنا نیست که قدرت خداوند را محدود نموده، بلکه همین جاذبه زمین، همین آسیب پذیری او و تمام قوانینی که در کشته شدن او نقش داشته اند، به جعل الهی بوده و در حیطه قدرت خداوند هستند، لذا در صورتی که بخواهد آتش ابراهیم(ع) را نمی سوزاند و چاقو گلوی اسماعیل را نمی بُرد. و در مقابل، این که انسان می تواند با تغذیه مناسب و تحرّک، بر طول عمر خودش بیفزاید نیز به جعل الهی و قوانینی است که او در عالَم حاکم نموده است، نه اینکه قانونی باشد که حاکمیت الهی را زیر سوال ببرد.
پس بر فرض و با نادیده گرفتن تمامی اشکالات سه گانه فوق در صورتی که بشر موفق به ساخت چنین انسانی با چنین طول عمری بشود، هرگز اینطور نیست که نعوذبالله حاکمیت الهی را نقض کرده باشد، بلکه بشر موفق به کشف یکی دیگر از قوانین الهی شده و آن را در جهت اهداف خویش به کار گرفته است.
بنابراین حتی اگر بشر روزی توانست مرگ خویش به خاطر عوامل طبیعی، پیری و بیماری و... را چاره سازد اما باز هم نمی تواند از مرگ نهایی خویش برای حاضر شدن در دادگاه عدل الهی بگریزد، بالاخره روزی خواهد رسید که:

«يَوْمَ نَطْوِى السَّمَاءَ كَطَىّ‏ِ السِّجِلّ‏ِ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَعِلِين‏»؛ در آن روز كه آسمان را چون طومارى در هم مى‏پيچيم، (سپس) همان گونه كه آفرينش را آغاز كرديم، آن را بازمى‏گردانيم اين وعده‏اى است بر ما، و قطعاً آن را انجام خواهيم داد.(2)
_________________________________
1. طباطبایی، محمد حسین، نهایة الحکمة، انتشارات موسسه امام خمینی(ره)، چاپ سوم، 1388ش، قم، ص 256.
2. انبیاء:21/104.

موضوع قفل شده است