جمع بندی آیا اسم فرزندم را تغییر دهم؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا اسم فرزندم را تغییر دهم؟

با سلام و خسته نباشین، من دختر 8 ساله ای دارم که نامش را زهرا گذاشته ایم.من نام زهرا را دوست دارم و با اصل اسم مشکلی ندارم ولی بیشتر اقوام هنگام تلفظ، ه را تلفظ نمیکنند و زرا گفته میشهو تلفظ زشتی پیدا میکنه که این موضوع به شدت روح و روان مرا بهم ریخته و میریزد. و در فکر فرو میروم که کاش برای گرفتن شناسنامه عجله نکرده بودم و کاش اسم مذهبی دیگه ای مثل ملیکا و کوثر انتخاب کرده بودم(چون این اسمها هم پیشنهاد شد و من هم دوست داشتم). چون همسرم قبل از گرفتن شناسنامه، گفت من نیت کردم زهرا بذارم که بعد از گرفتن شناسنامه گفت منظورم هر نامی که منسوب به ائمه هست بوده و من بیشتر آتشی شدم. چون این حرف را زده بود ذهن من روی حرفش متمرکز شده بود و به زبونم نیومد که اعتراض کنم که این اسم را نمیخواهم بذارم و تسلیم شدم و الان سالهاست با خودم کلنجار میرم و همسرم را مقصر میدانم و کاشکی کاشکی میکنم.حتی اقدام هم برای تغییر نام از زهرا به نام مذهبی دیگر هم کردیم و موافقت شده ولی دخترم راضی نمیشه.من در دوران نوزادی هم برای تغییر اسم مراجعه کردم ولی اون موقع نشد.خلاصه کمک میخواهم. خودم را توجیه میکنم و میگم این اسم قسمتش بوده و یا کاش دو اسمش کرده بودم از همون نوزادی، بهتر از این بود که سالها عذاب بکشم. الان هم دائم باید به بقیه بگه اسمم را خوب تلفظ کنین و یه جورایی حساس شده و این هم نگران کننده است.راهنمایی ام کنید، چه راه حلی دارین ؟چکار باید انجام بدم؟ متشکرم

اگر همون زمان نوزادی که بچه هنوز با اسمش آشنا نیست با عالم یا روانشناسی مشورت کرده بودم و شرایطم رو گفته بودم شاید الان راحت بودم.

برچسب: 
با نام و یاد دوست             کارشناس بحث: استاد شفیق
هوالمحبوب با سلام به شما دوست عزیز نامگذاری از وظایف مهم هر پدر و مادری است و شما نام بسیار نیکو و پسندیده ای برای دختر عزیزتان درنظر گرفته اید. اما به نظر می رسد در حال حاضر خیلی روی این موضوع تمرکز کرده اید و همین موضوع باعث شده که حساس شده و زمانی که دیگران، دخترتان را صدا می کنند روی آن بسیار توجه دارید و روی آن هم فکر می کنید و بنابراین این موضوع بیشتر از اندازه خودش، دارد از شما انرژی می گیرد یعنی صداکردن دخترتان در عالم واقع توسط دیگران؛ تا حدودی مورد توجه است ولی شما بیش از اندازه و اهمیت آن؛ دارید روی آن تمرکز می کنید و آشفتگی برای خود ایجاد نموده اید و حساسیت شما به دخترتان هم منتقل شده است. ممکن بود شما نام دیگری را انتخاب کنید و آن را هم درست خطاب نکنند. به نظر؛ بهتر است روی این موضوع؛ حساسیتتان را کم کنید و زمانی که با دیگران هستید که می خواهند دخترتان را صدا کنند، توجه خود را به سمت دیگری معطوف کنید و سعی ننمایید مدام به دیگران هشدار دهید که درست واژه را بیان کنند. آنچه برای شخصیت دختر شما اهمیت دارد غیر از نام( که شما نام نیکویی برای او انتخاب کرده اید) منش و ویژگی های فردی اوست که این حساسیتی که نسبت به اسمش برای دخترتان ایجاد شده اگر ترمیم نشود ممکن است این حساسیت به مسائل دیگر هم توسعه پیدا کند و احساس نقص و شرم در خود نماید. حالا که دخترتان موافق تغییر نامش نیست؛ کمی فرصت بدهید شاید کم کم با تغییر نامش موافقت کرد ولی قبل از این موضوع خوب است هم شما و هم ایشان؛ سعی نمایید سازگار شرایط شدن را با خود تمرین کنید و اینکه همیشه انسان نمی تواند هر چه را که باب میلش نبود تغییر دهد.
با سلام، ضمن تشکر از پاسخ شما، شما فرمودین  هنگام صدا کردن زهرا خودم را متوجه چیز دیگری نمایم،از طرفی گفتین تذکر دهم،حالا چکار کنم بی توجه باشم  یا مدام تذکر دادن که اینکار باعث آزار خودم و دیگران میشود؟ 
زهرا خیلی نام خوبی است. یکی از نام های پرطرفدار و محبوب است. متعجبم که این قدر روی تلفظ دیگران زوم کرده و حساس شده اید. شما باید به نیت افراد بنگرید و نه نوع تلفظ.. بله برخی اسم ها وقتی خوب تلفظ نشوند کاملا معنای بدی پیدا میکنند... اما زهرا اصلا اینطور نیست... آن تغییری که میگویید تغییر لحنی است و نه تغییر معنایی... و اطرافیان هم قصد خاصی ندارند... اتفاقا گاهی باب صمیمیت چنین لحن و تلفظ هایی معمول است. پس باید این حساسیت وسواس گونه را کنار بگذارید و ذهن خود را اصلاح کنید. ذهن شما اصولا نباید روی چنین چیزی حساس باشد...  
ممنون از صبوری و پاسخ های شما، یه سوال دیگه هم داشتم، اینکه با خودم میگم وقتی نتونستم در مقابل گذاشتن این اسم عکس العملی نشان دهم و یا به زبونم نیومد مخالفت کنم، آیا میشه گفت این اسم روزی و قسمت این بچه بوده و من اجازه تغییر نداشتم؟با سپاس.
بیش از آنکه فکر و تصورات ما مهم باشد باید به خواست خدا که در قرآن و روایات آمده است دل خوش کرد و راضی باشیم به آنها.. لذا وقتی اسم نیکی انتخاب شده که یکی از بهترین اسم ها می باشد، چنین تصوراتی را باید با توکل و رضایت درونی حل کرد. اگر شما دلتان را صاف کنید، خداوند هیچ مشکلی با اسم زهرا ندارد. هیچ کس در این دنیا نیست که بگوید خداوند با اسم زهرا برای دختر شما مشکل دارد. اتفاقا چنین اسمی را نیک و محبوب میدانند. لذا اگر هم بدی ای هم باشد به خاطر این اسم نیست بلکه به خاطر تصورات ما یا گناهان دیگران است.  
[quote comment=1052924] با سلام، ضمن تشکر از پاسخ شما، شما فرمودین  هنگام صدا کردن زهرا خودم را متوجه چیز دیگری نمایم،از طرفی گفتین تذکر دهم،حالا چکار کنم بی توجه باشم  یا مدام تذکر دادن که اینکار باعث آزار خودم و دیگران میشود؟  منظور بنده این است که به افرادی که فکر می کنید تذکرتان اثر دارد بگویید ولی در مورد آنهایی که تذکر اثری ندارد؛ بی توجه باشد و توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید. 
[quote comment=1052931] ممنون از صبوری و پاسخ های شما، یه سوال دیگه هم داشتم، اینکه با خودم میگم وقتی نتونستم در مقابل گذاشتن این اسم عکس العملی نشان دهم و یا به زبونم نیومد مخالفت کنم، آیا میشه گفت این اسم روزی و قسمت این بچه بوده و من اجازه تغییر نداشتم؟با سپاس. نام نیک داشتن از روزی شخص و سعادت هر فردی در زندگی است و نامی به این زیبایی برای دختر عزیزتان را روزی و نعمت خدا بدانید و احساستان را نسبت به آن زیبا کنید و به گفته دیگران درباره اسمشان اهمیت ندهید؛ مهم این است که شما ایشان را زیبا خطاب کنید و حساسیت شما هست که روی دخترتان هم اثر گذاشته است.
با سلام خدمت شما استاد محترم،تشکر میکنم از بابت پاسخهای خوب و آرامبخش شما، التماس دعای خیر.
جمع بندی سوال: با سلام و خسته نباشین، من دختر 8 ساله ای دارم که نامش را زهرا گذاشته ایم.من نام زهرا را دوست دارم و با اصل اسم مشکلی ندارم ولی بیشتر اقوام هنگام تلفظ، ه را تلفظ نمیکنند و زرا گفته میشهو تلفظ زشتی پیدا میکنه که این موضوع به شدت روح و روان مرا بهم ریخته و میریزد. و در فکر فرو میروم که کاش برای گرفتن شناسنامه عجله نکرده بودم و کاش اسم مذهبی دیگه ای مثل ملیکا و کوثر انتخاب کرده بودم(چون این اسمها هم پیشنهاد شد و من هم دوست داشتم). چون همسرم قبل از گرفتن شناسنامه، گفت من نیت کردم زهرا بذارم که بعد از گرفتن شناسنامه گفت منظورم هر نامی که منسوب به ائمه هست بوده و من بیشتر آتشی شدم. چون این حرف را زده بود ذهن من روی حرفش متمرکز شده بود و به زبونم نیومد که اعتراض کنم که این اسم را نمیخواهم بذارم و تسلیم شدم و الان سالهاست با خودم کلنجار میرم و همسرم را مقصر میدانم و کاشکی کاشکی میکنم.حتی اقدام هم برای تغییر نام از زهرا به نام مذهبی دیگر هم کردیم و موافقت شده ولی دخترم راضی نمیشه.من در دوران نوزادی هم برای تغییر اسم مراجعه کردم ولی اون موقع نشد.خلاصه کمک میخواهم. خودم را توجیه میکنم و میگم این اسم قسمتش بوده و یا کاش دو اسمش کرده بودم از همون نوزادی، بهتر از این بود که سالها عذاب بکشم. الان هم دائم باید به بقیه بگه اسمم را خوب تلفظ کنین و یه جورایی حساس شده و این هم نگران کننده است.راهنمایی ام کنید، چه راه حلی دارین ؟چکار باید انجام بدم؟ متشکرم اگر همون زمان نوزادی که بچه هنوز با اسمش آشنا نیست با عالم یا روانشناسی مشورت کرده بودم و شرایطم رو گفته بودم شاید الان راحت بودم. پاسخ:  نامگذاری از وظایف مهم هر پدر و مادری است و شما نام بسیار نیکو و پسندیده ای برای دختر عزیزتان درنظر گرفته اید. اما به نظر می رسد در حال حاضر خیلی روی این موضوع تمرکز کرده اید و همین موضوع باعث شده که حساس شده و زمانی که دیگران، دخترتان را صدا می کنند روی آن بسیار توجه دارید و روی آن هم فکر می کنید و بنابراین این موضوع بیشتر از اندازه خودش، دارد از شما انرژی می گیرد یعنی صداکردن دخترتان در عالم واقع توسط دیگران؛ تا حدودی مورد توجه است ولی شما بیش از اندازه و اهمیت آن؛ دارید روی آن تمرکز می کنید و آشفتگی برای خود ایجاد نموده اید و حساسیت شما به دخترتان هم منتقل شده است. ممکن بود شما نام دیگری را انتخاب کنید و آن را هم درست خطاب نکنند. به نظر؛ بهتر است روی این موضوع؛ حساسیتتان را کم کنید و زمانی که با دیگران هستید که می خواهند دخترتان را صدا کنند، توجه خود را به سمت دیگری معطوف کنید و سعی ننمایید مدام به دیگران هشدار دهید که درست واژه را بیان کنند. آنچه برای شخصیت دختر شما اهمیت دارد غیر از نام( که شما نام نیکویی برای او انتخاب کرده اید) منش و ویژگی های فردی اوست که این حساسیتی که نسبت به اسمش برای دخترتان ایجاد شده اگر ترمیم نشود ممکن است این حساسیت به مسائل دیگر هم توسعه پیدا کند و احساس نقص و شرم در خود نماید. حالا که دخترتان موافق تغییر نامش نیست؛ کمی فرصت بدهید شاید کم کم با تغییر نامش موافقت کرد ولی قبل از این موضوع خوب است هم شما و هم ایشان؛ سعی نمایید سازگار شرایط شدن را با خود تمرین کنید و اینکه همیشه انسان نمی تواند هر چه را که باب میلش نبود تغییر دهد.
موضوع قفل شده است