آيا ناصبي کافر است؟

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا ناصبي کافر است؟

[="arial"]سلام

کسي که با علي عليه السلام بغض داشته باشد...

ايا او ناصبي است؟
آيا او کافر است؟
آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟ [/]

فرقه که زیاد هستش!....
من شنیدم کافر نیستن...چون با اینکه دینشون اشتباهه اما دین دارن!....

با سلام

ناصبى كيست ؟

در اقرب الموارد آمده است : ( ناصبيه و نواصب كسانى هستند كه اعتقاد به دشمنى على عليه السلام دارند ، زيرا نصب به معناى دشمنى است ) . در قاموس نيز نظير همين را گويد .

طريحى در مجمع البحرين گويد : نصب به معناى دشمنى است ، گويند : نصبت فلانا يعنى او را دشمن داشتم . و ناصبى نيز از همين ريشه است و او كسى است كه تظاهر به دشمنى اهل بيت عليهم السلام يا دوستان آنان به جهت آن كه پيرو اهل بيت هستند مى كند .

يكى از فاضلان گويد : در تحقيق معناى ناصبى اختلاف است ، برخى پندارند كه ناصبى كسى است كه با اهل بيت عليهم السلام دشمنى ورزد . و برخى ديگر پندارند كه كسى است كه با شيعيان اهل بيت دشمنى ورزد ، و در احاديثى معناى دوم تصريح گرديده است .

امام صادق عليه السلام فرمود : ناصبى كسى نيست كه ما خاندان را دشمن بدارد ، زيرا نمى يا بى مردى را كه گويد : من محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم را دشمن مى دارم ، بلكه ناصبى كسى است كه با شما ( شيعيان ) دشمنى ورزد در حالى كه مى داند شما ما را دوست مى داريد و از شيعيان ما هستيد .

در كتاب جواهر الكلام ج 6 ص 66 از شرح فاضل مقداد نقل كرده است كه :

ناصبى پنج قسم است :

1 ) كسى كه از خوارج باشد و درباره على عليه السلام طعن زند .

2 ) كسى كه به يكى از امامان عليهم السلام نسبتى دهد كه موجب سقوط عدالت باشد .

3 ) كسى كه اگر فضيلت آنان را بشنود انكار كند .

4 ) كسى كه معتقد به برترى ديگران بر على عليه السلام باشد .

5 ) كسى كه منكر وجود نص بر على عليه السلام باشد .

صاحب جواهر رحمه الله گويد : اين معنا در نفس تقويت مى شود كه ناصبى عموم دشمنان اهل بيت عليهم السلام را گويند گرچه معتقد به دشمنى با آنان نباشند . . . بلكه در جامع المقاصد ومجمع البحرين آن را به دشمن شيعيان اهل بيت نيز عموميت داده اند .

علامه كبير حاج آقا رضا همدانى رحمه الله گويد : مراد از ناصبى در روايات ظاهرا مطلق مخالفان است نه خصوص كسى كه اظهار دشمنى اهل بيت كند و معتقد به دشمنى با آنان باشد ، چنان كه خبر معلى بن خنيس شاهد آن است ، كه گفت : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : ( ناصبى كسى نيست كه با ما اهل بيت دشمنى ورزد ، زيرا نمى يا بى كسى را كه گويد : من محمد و آل محمد را دشمن مى دارم ، بلكه ناصبى كسى است كه با شما دشمنى ورزد با آن كه مى داند شما ما را دوست مى داريد و از دشمنان ما بيزارى ميجوييد ) .

و نيز دلالت دارد بر تحقق معناى نصب به صرف كنار زدن امامان عليهم السلام از مقامشان و دشمنى با شيعيانى كه حق امامان را مى شناسند روايتى كه ابن ادريس در مستطرفات سرائر ( ص 479 ) از محمد بن عيسى آورده است كه گفت : ( در نامه اى از امام هادى عليه السلام پرسيدم از ناصبى ، كه آيا در آزمايش و شناخت او نيازى هست به بيش از آن كه جبت و طاغوت را مقدم بدارد و معتقد به امامت آن دو باشد ؟ پاسخ آمد : هر كه چنين باشد ناصبى است ) .

در جواهر از حدائق نقل كرده است كه : حكم به كفر مخالفان و دشمنى آنان و حكم به نجاستشان در كلام اصحاب پيشين ما مشهور است ، و سخن شيخ ابن نوبخت را كه از متقدمان اصحاب ماست شاهد آورده كه در كتاب فص الياقوت گفته است : آنان كه نص را رد مى كنند در نزد جمهور اصحاب ما كافر به حساب مى آيند . . . (جواهر الكلام ج 6 ص 61 )

استاد كل ، شيخ اعظم : انصارى رحمه الله فرموده است : ظاهر آن است كه عامه ( اهل سنت ) چند قسم اند ، برخى ناصبى ، برخى مستضعف و برخى ميان اينها هستند ، نه اينند و نه آن .

و آن گروه كه به سبب وجود اخبار و اجماع محكوم به نجاستند همان قسم اولند . بلكه بسا حكم به نجاست آنها نيز مشكل به نظر مى رسد ، زيرا آنچه از اخبار و تواريخ ظاهر است آن است كه بسيارى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و كسانى كه در زمان حضرت امير عليه السلام بودند و اصحاب جمل و صفين بلكه همه شاميان و بسيارى از مردم مكه و مدينه در عداوت سختى نسبت به اهل بيت عليهم السلام بودند ،.

و روايت شده است كه : ( شاميان از روميان بدترند ، و اهل مكه آشكارا به خدا كفر مى ورزيدند ولى اهل مدينه هفتاد مرتبه از آنها پليدترند ) و با اين حال نقل نشده كه از آنان دورى مى جسته اند . . .

آرى ، ممكن است اين شبهه را چنين رد كرد كه معلوم نيست همه كسانى كه در بالا شمرده شدند دشمن واقعى بوده اند بلكه بسيارى از آنان - به ويژه در دولت بنى اميه - از روى تقيه اظهار دشمنى مى نموده اند . . .

به علاوه ممكن است كه حكم به نجاست ناصبى در زمان امام باقر و امام صادق عليهما السلام انتشار يافته باشد ، زيرا بسيارى از احكام پيش از زمان آن دو بزرگوار مخفى بود چنان كه از پاره اى اخبار و سخنان برخى از نيكان ظاهر مى شود . و سخن درباره خوارج نيز از آنچه درباره ناصبى گفتيم معلوم مى شود ، زيرا آنان سخت ترين ناصبيانند به علاوه كه در زيارت جامعه نام مشرك بر آنان اطلاق شده است : ( و هر كه با شما جنگيد مشرك است ) . و خلاصه هيچ چيز روشن تر و آشكارتر از كفر يزيد نيست كه لعنت خدا بر او ( و بر هوادارانش ) باد . ( مصباح الفقيه - كتاب الطهاره 334 )

و نيز فرموده است : بلكه در شرح المفاتيح آمده است : از بديهيات مذهب آن است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با منافقان مشورت مى كرد و از آنان دورى نمى جست . مگر آن كه گفته شود : اين گونه معامله با منافقانى كه اظهار اسلام مى كردند مخصوص صدر اسلام بوده است . و از همين جا استدلالى كه در كتاب معتبر براى پاكى عامه آورده ضعيف مى نمايد كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از فلان مرد و فلان مرد و فلان زن و فلان زن دورى نمى جست ، زيرا اگر اين استدلال تمام باشد بر عدم نجاست ناصبيان نيز دلالت مى كند . پس ناگزير بايد آن را بر مصلحتى حمل نمود كه عدم تحرز از آنان و امثالشان از ديگر منافقان را ايجاب مى نموده است . . . البته نبايد از حكم به طهارت آنان حكم به ثبوت مزيتى براى آنان تو هم شود ، ما تنها براى برداشتن حرج از مؤمنان حكم به طهارت آنان مى كنيم . ( مصباح الفقيه - كتاب الطهاره 334 )

فقيه بزرگوار حاج آقا رضا همدانى رحمه الله گويد :
گاه حكم به كفر آنان مشكل مى نمايد ، زيرا دشمنى با اهل بيت عليهم السلام در دولت بنى اميه و اختلاط ياران أئمه عليهم السلام با ناصبيان و خوارج شايع بوده است و پرهيز أئمه عليهم السلام و يارانشان از آنان معروف نيست ، بلكه ظاهر آن است كه با آنان مانند ساير مسلمانان معاشرت مى كرده اند ، و اين كه اين گونه معاشرت را در زمانهاى در از حمل بر تقيه كنيم در غايت بعد است .

و گاه از اين شبهه اين گونه پاسخ داده اند كه بيشتر مردم از ترس سلطان جور اظهار دشمنى و بيزارى از ائمه عليهم السلام مى كرده اند و در واقع ناصبى نبوده اند . اما اين پاسخ درست نيست ، زيرا ظاهر قول و فعل هر كس حجتى بسيار خوب است كه نمى توان آن را ناديده گرفت .

و بهترين پاسخ همان است كه شيخ ما مرتضى رحمه الله داده است كه اغلب احكام شرعى در عصر امام باقر و امام صادق عليهما السلام منتشر شده است ، و مانعى ندارد كه كفر ناصبيان نيز از همان احكام باشد ، بنابر اين ياران ائمه در دولت بنى اميه با ناصبيان آميزش داشتند بدون آن كه از حكم آنان با خبر باشند ، اما خود ائمه - صلوات الله عليهم - معلوم نيست كه در غير مقام تقيه با ناصبيان و خوارج آميزش داشته باشند ، والله اعلم ( مصباح الفقيه - كتاب الطهاره 568 )


.

ابومهدي;220130 نوشت:
سلام

کسي که با علي عليه السلام بغض داشته باشد...

ايا او ناصبي است؟
آيا او کافر است؟
آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟

با سلام.

به اجماع کل علمای شیعه ناصبی ها از کافر بدترند و در اصول ماست که امام صادق(روحی لتراب نعله فداء) فرمودند : اگر دیدید ناصبی داشت در اب دریا عرق می شد به غرق شدنش کمک کنید و... امام صادق(روحی لتراب نعله فداء) به طور عجیبی انها را از کافر بدتر و ازسگ نجس تر می دانند اگر می خواهید روایات وارده از امام صادق(روحی لتراب نعله فداء) را می اورم .

لعنت الله علیهم

ابومهدي;220130 نوشت:
سلام

آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟

سلام
امام صادق عليه السلام فرمود : خداوند آفريده اى بدتر از سگ نيافريده است ، و دشمن ناصبى ما نزد خدا از سگ پست تر است .
جواهر الكلام ج 6 ص 63

و فرمود : خداى متعال آفريده اى نجس تر از سگ نيافريده است ، و دشمن ناصبى ما خاندان ، از سگ نجس تر است .
وسائل الشيعه ( آل البيت) ج 1 ص 220

وسائل‏الشيعة 1 220 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحما

فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْكَلْبِ وَ إِنَّ النَّاصِبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَنْجَسُ مِنْهُ

خداوند خلقی نجس تر از سگ نیافرده است و ناصبی برای ما اهل بیت از سگ نجس تر است

مستدرك‏الوسائل 17 432 25- باب عدم قبول شهادة ولد الزنى ..
َ
انَّ نُوحاً حَمَلَ فِي السَّفِينَةِ الْكَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ وَ لَمْ يَحْمِلْ فِيهَا وَلَدَ الزِّنَى وَ إِنَّ النَّاصِبَ شَرٌّ مِنْ وَلَدِ الزِّنَى

نوح در کشتی خویش سگ و خوک را سوار کرد ولی ولدالزنا را سوار نکرد و ناصبی بدتر و شرورتر از ولدالزنا است

بحارالأنوار 27 221 باب 10- ذم مبغضهم و أنه كافر حلال ا

َ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً أَشَرَّ مِنَ الْكَلْبِ وَ النَّاصِبُ أَشَرُّ مِنْه‏

خداوند خلقی شرورتر از سگ نیافرده و ناصبی از سگ شرورتراست

مصادی راجع به کفر مبین ناصبی ها و نجس تر بودن انها از سگ و کافر و جواب تمام سوالاتی که گفتید از زبان امام صادق(روحی لتراب نعله فداء)

الكافي 3 14 باب ماء الحمام و الماء الذي تسخنه ا

وسائل‏الشيعة 1 219 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحما

وسائل‏الشيعة 1 220 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحما

مستدرك‏الوسائل 17 432 25- باب عدم قبول شهادة ولد الزنى ..

بحارالأنوار 5 287 باب 12- علة عذاب الاستيصال و حال ول

بحارالأنوار 27 221 باب 10- ذم مبغضهم و أنه كافر حلال ا

بحارالأنوار 27 236 باب 10- ذم مبغضهم و أنه كافر حلال ا

بحارالأنوار 73 71 باب 3- آداب الحمام و فضله و أحكامه

بحارالأنوار 77 36 باب 6- حكم ماء الحمام ..... ص : 34

بحارالأنوار 78 47 باب 3- وجوب غسل الجنابة و علله و كي

الأمالي‏للطوسي 273 [10] المجلس العاشر و فيه بقية أحادي

ثواب‏الأعمال 211 عقاب الناصب و الجاحد لأمير المؤمنين‏

جامع‏الأخبار 162 الفصل السابع و العشرون و المائة في

الصراطالمستقيم 3 58 فصل ..... ص : 54

علل‏الشرائع 1 292 220- باب آداب الحمام ..... ص : 292

المحاسن 1 185 47- باب الراد لحديث آل محمد ص .....

الوسيلة 72 فصل في بيان أحكام المياه ..... ص :

الوسيلة 76 فصل في بيان أحكام النجاسات و وجوب إ

وسائل‏الشيعة 1 220 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحم

zahrarezaei;220132 نوشت:
فرقه که زیاد هستش!....
من شنیدم کافر نیستن...چون با اینکه دینشون اشتباهه اما دین دارن!....

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...کمی فکر...

[="arial"]جزاکم الله خيرا....

ولي به عائشه چه کار کنيم آيا اونم نجسه؟

مراد من از نجس ، نجس مثل کافر است....

آيا فتوى در مورد نجس بودن کسي که با علي عليه السلام بغض دارد، داريم؟

ببخشيد مزاحمتان شده ام ولي من به اين مطالب براي يک مناظره، احتياج دارم....

يعني صرِيحا مي توانيم بگوئيم که مُبغض علي عليه السلام کافر است؟[/]

ابومهدي;220217 نوشت:
ولي به عائشه چه کار کنيم آيا اونم نجسه؟ مراد من از نجس ، نجس مثل کافر است.... آيا فتوى در مورد نجس بودن کسي که با علي عليه السلام بغض دارد، داريم؟ ببخشيد مزاحمتان شده ام ولي من به اين مطالب براي يک مناظره، احتياج دارم.... يعني صرِيحا مي توانيم بگوئيم که مُبغض علي عليه السلام کافر است؟


با سلام

علي باب حطة من دخل منه كان مؤمنا ومن خرج منه كان كافرا (دارقطني عن ابن عباس)

وفي كنزالعمال علي بن ابيطالب باب حطة من دخل منه كان مؤمنا و من خرج منه كان كافرا و قال اخرجه
الدارقطني في الافراد و ذكره المناوي في فيض القدير و قال في الشرح يعني انه سبحانه وتعالي كما جعل لبني اسرائيل دخولهم الباب متواضعين خاشعين سببا للغفران جعل لهذه الامة مودة علي عليه السلام والاهتداء بهداه وسلوك سبيله و توليه سببا للغفران و دخول الجنان و نجاتهم من النيران و المراد بخرج منه خرج عليه و اقول مقتضي هذا الحديث و شرحه من المناوي ان من خرج علي علي عليه السلام كافر و هو كذلك .

33101- عن عباد بن عبد الله الأسدى قال : بينا أنا عند على بن أبى طالب فى الرحبة إذا أتاه رجل فسأله عن هذه الآية {أفمن كان على بينة من ربه ويتلوه شاهد منه} [ هود : 17 ] فقال ما من رجل من قريش جرت عليه المواسى إلا قد نزلت فيه طائفة من القرآن والله والله لأن يكونوا يعلمون ما سبق لنا على لسان النبى الأمى - صلى الله عليه وسلم - أحب إلى من أن يكون لى على هذه الرحبة ذهبا وفضة والله إن مثلنا فى هذه الأمة كمثل سفينة نوح فى قوم نوح وإن مثلنا فى هذه الأمة كمثل باب حطة فى بنى إسرائيل (أبو سهل القطان فى أماليه ، وابن مردويه) [كنز العمال 4429]

برادر!

علي باب حطة : من دخل منه كان مؤمنا ، ومن خرج منه كان كافرا
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: الذهبي - المصدر: ميزان الاعتدال - الصفحة أو الرقم: 1/532
خلاصة حكم المحدث: [="red"]باطل[/]

علي بن أبي طالب باب حطة ، من دخل فيه كان مؤمنا ، ومن خرج منه كان كافرا
الراوي: عبدالله بن عمر المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الضعيفة - الصفحة أو الرقم: 3913
خلاصة حكم المحدث: [="red"]باطل[/]

[="arial"][="blue"]
بردران من!

آيا در نجس بودن آن ناصبي فتوى داريم؟[/][/]

ابومهدي;220422 نوشت:
خلاصة حكم المحدث: باطل


با سلام

چرا باطل ؟ چون جناب ذهبی خوشش نیامده ؟ جرح باید مفسر باشد و علتش مشخص .

ظاهرا در نجاست جاحد شکی نیست .

[="arial"]برادر محترم!

مي دانم ذهبي و الباني بنا بر حواس خودشان روايات را باطل مي دانند.... اما اين روش براي وهابي راه فرار است....

اما جاحد چيز ديگري هست و مبغض چيز ديگري است....

سوال من اينه که چرا عالمان ما بنابر اين روايات فتواي کفر نه داده اند ؟[/]

با سلام

http://www.ensani.ir/fa/content/61251/default.aspx

http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=9143

غلات كه على (ع ) را خدا مى دانند و خوارج و نواصب كه دشمن اهل بيت اند و مجسمه كه خدا را جسم مى دانند، نجس اند. و هم چنين هر كه در اصل كافر نباشد، يعنى پدر و مادر او مسلمان باشد و مرتد شود، يعنى انكار يكى از ضروريات دين كند، چون نماز يا روزه يا زكات يا حج ، باز كافر و نجس است .

http://www.ghadeer.org/ahkam/tohfeh_r/425-0003.htm

فقیهان شیعه به پیروى از قرآن و احادیث پیامبر اكرم (ص ) و ائمه (ع ), واژه كفر را در پنج معنا به كار برده و در مجموع , پنج گروه ـ با توجه به اختلاف فتاوا آدر اصطلاح فقه و كلمات فقها كافر شمرده شده اند: 1 ـ منكران خداوند یا مادیون , 2 ـ مشركان , 3 ـ پیروان دیگر ادیان آسمانى , مثل اهل كتاب (یهودیان , مسیحیان وزردشتیان ), 4 ـ منكران ضروریات دین با آگاهى از ضرورى بودن آن , حتى خوارج , ناصبیان و برخى از غلاة , 5 ـ منكران امامت .
فـقـیـهان شیعه در كافر بودن سه گروه اول اتفاق نظر دارند, اما نظر آن ها درباره گروه چهارم مختلف است , زیرا برخى از فقیهان , همه دسته هاى نامبرده درآن گروه را كافر و نجس مى دانند و بـرخـى دیـگر گرچه همه آن ها را نجس مى دانند, برخى راكافر نمى دانند, هم چنان كه گروهى نجاست آن ها را هم منكرند.
دربـاره گروه پنجم هم هر چند تقریبا همه فقهاى شیعه منكران امامت را كافرندانسته اند, تعداد اندكى از آن ها, دسته پنجم را كافر به معناى منكر حقیقت امامت شمرده اند.
لازم اسـت بـر ایـن نـكته تاكید شود كه گرچه شمار اندكى از علماى شیعه عنوان كافر به معناى خـاص نـوع پـنـجـم را بـر غـیر امامى اطلاق كرده اند, این استعمال دراصطلاح علم فقه تاءثیرى نـگـذاشـته و واژه كافر در اصطلاح فقه و فقهاى شیعه درچهار معناى اول منحصر است , و هر جا سخن از كافر و احكام كافر است , مقصودهمان گروه هاى چهارگانه است .
http://www.rasekhoon.net/library/content-57935-1.aspx

جزاک الله خيرا...

حالا اگر کسي نمي داند که بغض علي عليه السلام کفر است، حکم آن چيست؟

ابومهدي;220503 نوشت:
جزاک الله خيرا... حالا اگر کسي نمي داند که بغض علي عليه السلام کفر است، حکم آن چيست؟


السلام علیکم ، شکرا

اگر دقت کنید فقهای عظام فرموده اند :منكران ضروریات دین با آگاهى از ضرورى بودن آن

بزبان دیگر اگر جاهل به موضوع باشد حکم مستضعف را پیدا میکند :

در اصول کافی آمده :

امام باقر (ع) درباره «مستضعف» سئوال شد. فرمود:
هُوَ الذّی لایَهتَدی حیلَهً اِلیَ الکُفرِ فَیَکفُرَ و لا یَهتَدی سَبیلاً اِلی الایمانِ؛ لاَ یَستَطیعُ اَن یؤمِنَ وَ لاَیَستَطیعُ اَن یَکفُرَ. فَهُم الصِبیانُ وَ مَن کانَ مِنَ الرِجالِ وَ النساءِ عَلی مِثلِ عُقُولِ الصِبیانِ مَرفُوعٌ عَنهُمُ القَلَمُ .


مستضعف کسی است که راهی به سوی کفر ندارد تا کافر شود و راهی به سوی ایمان ندارد؛ نه می تواند ایمان بیاورد و نه می تواند کافر شود. پس اینها (مستضعفین) کودکان هستند و مردها و زنانی که در عقل همچون کودکانند. از اینها تکلیف برداشته شده است.

مَن عَرَفَ اختلافَ الناسِ فَلَیسِ بِمُستَضفٍ
کسی که اختلاف میان (مذاهب) مردم را بداند و بفهمد، مستضعف نیست.


المستضعف عند أكثر الاصحاب من لا يعرف الامام ولا يوالى أحدا بعينه وقال ابن ادريس (ره): هو من لا يعرف اختلاف الناس في المذاهب ولايبغض أهل الحق على اعتقادهم وهذا أوفق باأحاديث هذا الباب وأظهر لان العالم بالخلاف والدلائل إذا توقف لا يقال له مستضعف ولعل فزعه عليه السلام بإعتبار أن سفيان كان من أهل الاذاعة لهذا الامر. فلذلك قال على سبيل الانكار. " فتركتم أحدا يكون مستضعفا " يعنى أن المستضعفين من لا يكون عالما بالحق والباطل وما تركتم أحدا على هذا الوصف لافشاكم أمرنا حتى تحدثت النساء والجوارى في خدورهن و والسقايات في طريق المدينة وانما خص العواتق بالذكر وهى الجارية أول ماأدركت لانهن إذا علمن مع كمال استتار هن فعلم غيرهن به أولى.

9551 - 7 - علي بن أبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن جمل بن دراج، عن زرارة قال: قلت لابي جعفر (ع) إني أخشى أن لايحل لي أن أتزوج من لم يكن على أمري فقال: مايمنعك من البله من السناء؟ قلت: وما البله؟ قال: هن المستضعفات من اللاتي لا ينصبن ولا يعرفن ما أنتم عليه.

2 955 - 8 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن عبدالرحمن بن أبي نجران، عن عبدالله بن سنان قال: سألت أباعبدالله (ع) عن الناصب الذي قد عرف نصبه وعداوته هل نزوجه المؤمنه وهو قادرعلى رده وهو لا يعلم برده؟ قال: لا يزوج المؤمن الناصبة ولا يتزوج الناصب المؤمنه ولا يتزوج المستضعف مؤمنه.

ثم أقبل على عمروبن عبيد فقال له: اتق الله وأنتم أيها الرهط فاتقوا الله فإن أبي حدثني وكان خير أهل الارض وأعلمهم بكتاب الله عزوجل وسنة نبيه صلى الله عليه واله: أن رسول الله صلى الله عليه واله قال: من ضرب الناس بسيفه ودعا هم إلى نفسه وفي المسلمين من هو أعلم منه فهو ضال متكلف.



[="arial"]جزاک الله خيرا...... برادر![/]

[="Tahoma"]

ابومهدي;220130 نوشت:
سلام

کسي که با علي عليه السلام بغض داشته باشد...

ايا او ناصبي است؟
آيا او کافر است؟
آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟

با سلام خدمت دوستان عزيز

زبیدی در تاج العروس می‌نویسد :

النواصب ، والناصبیة ، وأهل النصب : وهم المتدینون ببغضة سیدنا أمیر المؤمنین ویعسوب المسلمین أبی الحسن علی بن أبی طالب ، رضی الله تعالى عنه وكرم وجهه ؛ لأنهم نصبوا له ، أی : عادوه .(1)

نواصب و ناصبیة و اهل نصب : ایشان کسانی هستند که دین خود را بر دشمنی سرور ما امیر مومنان و پادشاه مسلمانان ابو الحسن علی بن ابی طالب رضی الله عنه وکرم الله وجهه است ؛ زیرا ایشان نسبت به وی نصب دارند ؛ یعنی با وی دشمنی دارند.

ابن حجر عسقلانی می‌نویسد :والنصب، بغض علی وتقدیم غیره علیه(2)

نصب بغض علی است و مقدم کردن غیر او( معاویه) بر او .

حسن بن فرحان مالكی می‌نویسد :

النصب فهو كل انحراف عن على واهل البیت سواء بلعنه أو تفسیقه ، كما كان یفعل بعض بنى أمیة أو بالتقلیل من فضائله كما یفعل محبّوهم أو تضعیف الأحادیث الصحیحة فی فضله أو عدم تصویبه فی حروبه أو التشكیك فى شرعیّة خلافته وبیعته أو المبالغة فى مدح خصومه ، فهذا وأمثاله هو النصب (3).

نصب عبارت از هرگونه انحرافی از علی و اهل بیت است ؛ و فرقی ندارد با لعن کردن ایشان باشد یا با فاسق دانستن ایشان - همان کاری که عده ای از بنی امیه انجام می دادند – و یا با کوچک کردن فضائل ایشان – همان کاری که دوست داران ایشان (بنی امیه) انجام می دهند – یا تضعیف کردن روایات صحیح كه در مدح آنان وارد شده و یا اعتقاد این که علی در جنگ ها (جنگ جمل، صفین و نهروان) اشتباه کرده است یا شک کردن در مشروعیت خلافت امیر مومنان و بیعت با آن حضرت و یا مبالغه کردن در مدح دشمنان ایشان ، پس این موارد و مشابه آنها ، نصب محسوب می شود.

در منابع روايي شيعه و اهل سنت رواياتي نقل شده است كه دلالت بر كافر بودن ناصبي ها(دشمنان اهل بيت)دارند:

پيامبر (ص) فرمود: "الا و من مات علي بغض آل محمد مات كافراً" هر كسي بر بغض آل محمد (ص) بميرد كافر از دنيا رفته است.(4)

2- پيامبر (ص) فرمود: "علي خير البشر من ابي فقد كفر" علي بهترين بشر است هر كس ابا نمايد و قبول نكند كافر است.(5)

3- از امام باقر ـ عليه السلام ـ سؤال شد كه آيا زن مؤمنه شيعه مي تواند با ناصبي ازدواج كند فرمود: "لا لانّ الناصب كافرٌ"(6)فرمود: نه، چون ناصبي كافر است.

مراجع بزرگوار تقليد حكم به نجاست كسي كرده اند كه به يكي از دوازده امام(ع)دشنام دهد يا با آنان دشمني داشته باشد.

نكته مهمي كه لازم به تذكر است،اينكه: به كساني ناصبي گفته مي شود كه دشمني با اهل بيت ـ عليهم السلام ـ دارند، و يا به آنان دشنام دهد، و يا به يكي از ائمه ـ عليهم السلام ـ دوازدهگانه شيعه دشمني، و يا دشنام دهد،(7)لذا به هيچ وجه برادران اهل سنت از نظر شيعيان ناصبي نمي باشند، چون آنها اولاً اهلبيت را دوست دارند و ثانياً دشمنان آل محمد ـ عليهم السلام ـ را كافر مي دانند، و ثالثاً تمام علماي ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر ميت آنها داده اند.

پي نوشتها:

(1). تاج العروس ،‌ ج2 ،‌ ص436 ، ماده «نصب»

(2). مقدمة فتح الباری ، ص460 .

(3). نحو إنقاذ التاریخ الإسلامی ، ص 298، الناشر مؤسسة الیمامة الصحفیّة ، الاردن ، ط . 1418 هجریة .

(4). محمد بن عمر زمخشري، الكشاف (دار الكتاب العربي، 1407 ه 1987م) ج4، ص220.

(5). علاء الدين علي المتقي، الهندي، كنزل العمال في سنن الاقوال و الافعال (مؤسسة الرسالة، بيروت، 1405 ه 1915م) ج11، ص610.

(6). وسائل الشيعه،من ابواب ما يحرم من النكاح، حديث 15.

(7). رساله توضيح المسائل مراجع عظام، بحث كفر و اقسام آن، و عروة الوثقي، سيد يزدي، ج1، بحث كفر (از بحث نجاسات) در بعضي رساله ها مساله 117 - بعضي 113 - بعضي 111.

موضوع قفل شده است