جمع بندی آغاز وحی از نظر شیعه و سنی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آغاز وحی از نظر شیعه و سنی
 آغاز وحی از نظر شیعه و سنی چگونه است؟ علامه سید حعفر مرتضی نظرش چیست چه کسی را مسببان جعل می داند انگیزه شان از جعل چه بود؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مقداد
MGM23 said in آغاز وحی از نظر شیعه و سنی
 آغاز وحی از نظر شیعه و سنی چگونه است؟
با عرض سلام و ادب در رابطه با آغاز نزول قرآن ميان دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد ،چنان كه در تاريخ بعثت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) در ميان مورخان و محققان اختلاف عقيده موجود است . اكثر محدثان و مفسران،  عقيده دارند كه آغاز نزول قرآن در ماه رمضان است. آغاز  رسالت و بعثت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در روز  27 ماه رجب 13سال پيش از هجرت بود. ولي نزول قرآن به عنوان كتاب آسماني سه سال تاخير داشت . سه سال را به نام فترت مي خوانند، پيامبر(صلی الله علیه و آله) در اين سه سال دعوت خود را سرّي انجام مي داد. در واقع مدت نزول تدريجي قرآن از سال چهارم بعثت به مدت 20سال طول كشيد و تا آخرين سال حيات ايشان ادامه داشت.(1) درباره روز بعثت نیز سخنان متفاوت یاد شده است. مشهور امامیه، 27 رجب(2) و اهل سنت 17 ماه مبارک رمضان(3) را روز مبعث می‌دانند. پی نوشت ها: 1. پژوهشی در تاریخ قرآن، سید محمد باقر حجتی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،چاپ پانزدهم،1379ش.ص38-39. 2. بحار الانوار: المجلسی (م. 1110ق.) ، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403ق. ج18، ص190؛ الصحیح من سیرة النبی(صلی الله علیه و آله): جعفر مرتضی العاملی، بیروت، دار السیره، 1414ق. ج2، ص64-65. 3. السیرة النبویه: ابن هشام (م. 213/218ق.) ، به کوشش محمد محیی الدین، مصر، مکتبة محمد علی صبیح، 1383ق. ج1، ص158؛ الطبقات الکبری: ابن سعد (م. 230ق.) ، به کوشش محمد عبدالقادر، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1418ق. ج1، ص193-194.
در رابطه با نخستین وحی و نزول قرآن لطفاً تاپیک زیر را ملاحظه بفرمایید،اگر سوالی باقی ماند در خدمت شما هستیم:   http://askdin.com/thread/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87%D8%9F
MGM23 said in آغاز وحی از نظر شیعه و سنی
علامه سید حعفر مرتضی نظرش چیست؟چه کسی را مسببان جعل می داند و انگیزه شان از جعل چه بود؟
از نظرشیعه آنچه عایشه و دیگر بزرگان اهل سنت در این باره نقل کرده اند نه با عقل سازگاری دارد نه با نقل نه با مقام حضرت محمد(صلی الله علیه واله وسلم) علامه سید جعفر مرتضی عاملی نیز در الصحیح من سیره النبی الاعظم ضمن رد این گزاراش‎های مجعول ،نظر صحیح را چنین می دانند: ما مطمئن هستيم كه وقتى پيامبر (ص) در غار حرا بود، به او وحى شد. آن حضرت مسرور و شادمان از كرامت الهى و با اطمينان به مأموريت مهمّى كه به او واگذار شده- چنان كه ابن اسحاق روايت كرد- به خانه برگشت. خانواده پيامبر (صلی الله علیه و آله) هم در شادمانى او شريك شد و همه ايمان آوردند. اين معنى از اهل بيت (علیهم السلام) روايت شده است. زراره از امام صادق (علیه السلام) پرسيد: چگونه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نترسيد كه آنچه از سوى خدا به او رسيده، از شيطان باشد؟ حضرت پاسخ داد: هرگاه خداوند يكى از بندگانش را به رسالت برمى‏گزيند، به او آرامش و وقار مى‏دهد. آنچه از سوى خدا به پيامبر (صلی الله علیه و آله) مى‏رسيد، همانند چيزى بود كه به عيان مى‏ دید. از امام صادق (علیه السلام) پرسيدند: پيامبران چگونه از رسالت خود آگاه مى‏شوند؟ فرمود: پرده از آنان برداشته مى‏شود. (حقايق را به عيان مى‏بينند.(1)   پی نوشت: 1. سید جعفرمرتضی عاملی،الصحیح من سیرة النبی الاعظم(صلی الله علیه و آله)،ترجمه محمد سپهری،سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ،1391ش.ج1 ص 394- 412 .
جمع بندی پرسش:  آغاز وحی از نظر شیعه و سنی چگونه است؟نظر علامه سید حعفر مرتضی در مورد روایات مربوط به نزول وحی و حوادث پیرامون آن چیست؟ پاسخ: در رابطه با آغاز نزول قرآن ميان دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد ،چنان كه در تاريخ بعثت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) در ميان مورخان و محققان اختلاف عقيده موجود است . اكثر محدثان و مفسران،  عقيده دارند كه آغاز نزول قرآن در ماه رمضان است. آغاز  رسالت و بعثت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در روز  27 ماه رجب 13سال پيش از هجرت بود. ولي نزول قرآن به عنوان كتاب آسماني سه سال تاخير داشت . سه سال را به نام فترت مي خوانند، پيامبر(صلی الله علیه و آله) در اين سه سال دعوت خود را سرّي انجام مي داد. در واقع مدت نزول تدريجي قرآن از سال چهارم بعثت به مدت 20سال طول كشيد و تا آخرين سال حيات ايشان ادامه داشت.(1) درباره روز بعثت نیز سخنان متفاوت یاد شده است. مشهور امامیه، 27 رجب(2) و اهل سنت 17 ماه مبارک رمضان(3) را روز مبعث می‌دانند. از نظر شیعه آنچه «عایشه» و دیگر بزرگان اهل سنت در رابطه با چگونگی آغاز وحی و عکس العمل همراه با ترس و نگرانی پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) ، نقل کرده اند نه با عقل سازگاری دارد نه با نقل نه با مقام حضرت محمد(صلی الله علیه واله وسلم) «علامه سید جعفر مرتضی عاملی» نیز در «الصحیح من سیره النبی الاعظم» ضمن رد این گزاراش‎های مجعول ،نظر صحیح را چنین می دانند: ما مطمئن هستيم كه وقتى پيامبر (صلی الله علیه و آله) در غار حرا بود، به او وحى شد. آن حضرت مسرور و شادمان از كرامت الهى و با اطمينان به مأموريت مهمّى كه به او واگذار شده- چنان كه «ابن اسحاق» روايت كرد- به خانه برگشت. خانواده پيامبر (صلی الله علیه و آله) هم در شادمانى او شريك شده و همه ايمان آوردند. اين معنى از اهل بيت (علیهم السلام) روايت شده است. «زراره» از امام صادق (علیه السلام) پرسيد: چگونه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نترسيد كه آنچه از سوى خدا به او رسيده، از شيطان باشد؟ حضرت پاسخ داد: هرگاه خداوند يكى از بندگانش را به رسالت برمى‏گزيند، به او آرامش و وقار مى‏دهد. آنچه از سوى خدا به پيامبر (صلی الله علیه و آله) مى‏رسيد، همانند چيزى بود كه به عيان مى‏ دید. از امام صادق (علیه السلام) پرسيدند: پيامبران چگونه از رسالت خود آگاه مى‏شوند؟ فرمود: پرده از آنان برداشته مى‏شود. (حقايق را به عيان مى‏بينند.(4) پی نوشت ها: 1. پژوهشی در تاریخ قرآن، سید محمد باقر حجتی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،چاپ پانزدهم،1379ش.ص38-39. 2. بحار الانوار: المجلسی (م. 1110ق.) ، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403ق. ج18، ص190؛ الصحیح من سیرة النبی(صلی الله علیه و آله): جعفر مرتضی العاملی، بیروت، دار السیره، 1414ق. ج2، ص64-65. 3. السیرة النبویه: ابن هشام (م. 213/218ق.) ، به کوشش محمد محیی الدین، مصر، مکتبة محمد علی صبیح، 1383ق. ج1، ص158؛ الطبقات الکبری: ابن سعد (م. 230ق.) ، به کوشش محمد عبدالقادر، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1418ق. ج1، ص193-194. 4. سید جعفرمرتضی عاملی،الصحیح من سیرة النبی الاعظم(صلی الله علیه و آله)،ترجمه محمد سپهری،سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ،1391ش.ج1 ص 394- 412 .
موضوع قفل شده است