آثار مادی و معنوی وضو

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آثار مادی و معنوی وضو

آثار مادی و معنوی وضو چیست؟

آیا تا به حال اثرات وضو را در زندگی خودتون حس کردید؟

آثار معنوی وضو

  1. طهارت معنوی.
  2. اطاعت پروردگار واظهار بندگی.
  3. محبوبیت نزد خداوند متعال.
  4. خواب با طهارت عبادت محسوب می شود.
  5. کفاره ی بعضی از گناهان( غیر کبیره) است.
  6. سبب زیادی عمر میشود.
  7. " " روزی" .
  8. " نورانی شدن انسان میگردد.
  9. زمینه ساز استجابت دعا میگردد.
  10. در قیامت با نورانیت خاصی محشور میشود.

آثار اعتقادی وضو

  • تحکیم توحید: مستحب است بعد از وضو------> آیه الکرسی بخوانند.
حضرت باقر (ع) می فر مایند: "هر کس پس از وضو یک بار آیه الکرسی بخواند خداوند پاداش ۴۰ سال عبادت به او میدهد و ۴۰ درجه به مقامش می افزاید و ۴۰ حوریه بهشتی به او تزویج می نماید"

  • تحکیم ایمان به معاد.
  • تحکیم رهبری حق: مستحب است در حال وضو----> سوره ی قدر بخوانند.
رسول اکرم( ص) فر مودند: "هر کس در وضوش یک مرتبه سوره ی قدر را بخواند تو فیق میابد که از صدیقین شود و هر کس دو مرتبه بخواندتوفیق میابد که از شهدا شود و هر کس سه مرتبه بخواند توفیق میابد که با انبیا ( ع) محشور شود"

آثار روحی و روانی وضو

نشاط و رفع خستگی.
احساس طهارت و باکی.
اتکای به نفس( روی بای خود ایستادن)

وضو

وضو که یکی از انواع طهارات است دارای صورت باطنی است که در سرّ و باطن وضوگیرنده تأثیر گذار است.
و اگرچه برای وضو و طهارت با آب خواص مختلفی چون پاک شدن اعضاء، رفع کسالت و امور مختلف دیگری را شمرده اند اما اگر به جایگزین آن یعنی تیمم با خاک بنگریم متوجه می شویم که سرّ وضو و تیمم، تطهیر از غیر خداست و اگر آب یافت نشد که دست و پا و سر و صورتی را که به غیر خدا توجه نموده را بشوییم بر هر چه غیر اوست خاک می پاشیم و با تیمم بر زمین، اظهار اخلاص و تواضع و تذلل در مقابل حق می نماییم و اعلام می کنیم که مطیع محض خدائیم زیرا سرّ طهارت « تخلیه وسرّ سرّ آن تجرید و سرّ مستسر آن تنزیه و سرّ مقنّع به سرّ آن، تنزیه و تقیید است و ركن اعظم آن در باب صلوه حاصل می‌شود كه سرّ آن، تنزیه از توحید و تقیید است

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:امتى الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامه ؛

امت مرا دست و پاى نورانى باشد روز قیامت ، از آثار وضوء كه در دنیا گرفته باشد.
(شهاب الاخبار، ص 122)

آثار وضو عنه صلى الله عليه وآله : إذا تَوَضَّأَ الرّجُلُ المُسلِمُ خَرَجَتْ خَطاياهُ مِن سَمعِهِ وبَصَرِهِ ويَدَيهِ ورِجلَيهِ ، فإن قَعَدَ قَعَدَ مَغفوراً لَهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : هرگاه مرد مسلمان وضو بگيرد ، گناهان او از گوش و چشم و دستان و پاهايش بيرون مى‏روند . پس ، چون بنشيند با آمرزش نشسته است. اهمیت وضو الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لاصَلاةَ إلّا بِطَهورٍ . امام باقر عليه السلام : نماز جز با طهارت درست نيست . حکمت وضو الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنّما الوُضوءُ حَدٌّ مِن حُدودِ اللَّهِ ؛ لِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يُطيعُهُ ومَن يَعصيهِ . امام باقر عليه السلام : وضو در حقيقت حدّى از حدود خداست ، تا اين كه خداوند بداند چه كسى از او فرمان مى‏برد و چه كسى نافرمانيش مى‏كند . فضیلت همیشه وضو داشتن رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : أكثِرْ مِن الطَّهورِ يَزِدِ اللَّه ُ‏في عُمرِكَ ، وإنِ استَطَعتَ أن تَكونَ باللَّيلِ والنَّهارِ على‏ طَهارَةٍ فافعَلْ ؛ فإنَّكَ تَكونُ إذا مُتَّ علَى الطَّهارَةِ شَهيداً . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : زياد وضو بگير ، تا خداوند عمر تو را زياد گرداند . اگر توانستى شب و روز با طهارت باشى اين كار را بكن ؛ زيرا اگر در حال طهارت بميرى ، شهيد خواهى بود . وضو به هنگام خواب عنه صلى الله عليه وآله : الطّاهِرُ النّائمُ كالصّائمِ القائمِ . پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : كسى كه با طهارت بخوابد ، همانند روزه‏دارِ شب زنده‏دار است .

فوائد وضو در زندگی انسان



بسیاری در پیرامون وضو گرفتن دقیق نیستند و معنی و مفهوم آن را آنطوریکه باید نمیدانند.
اوامر خدای بزرگ برای آرامش روح و تسکین قلب انسانها بوده و آنانیکه قلباً مطیع فرمان الهی هستند همیشه در زندگی خویش شاداب اند و یقیناً این شادابی در سایه اطاعت و بندگی خدا میسر می باشد.
وضو گرفتن و یا دایم با وضو بودن یکی از بهترین عملیست که انسان همیشه طهارت روح را همراه داشته و از اطمینان فوق العاده برخوردار میباشند و در عین حال دایم الوضو به انسان نورانیّت صورت و قلب نیز خواهد بخشید و مطهّرین و پاکیزگان , شایستگانی هستند که با اطمینان خاطر و گامهای استوار در حّل مشکلات بندگان خدا با طهارت مشغولند و عاشقانه خدمت می کنند.

1 : طهارت: طاهرین به کسانی میگویند که در زندگی طهارت و پاکی را در جسم خویش رعایت می کنند و بعد از رفع و تخلیه درون , همیشه خود را با آب تطهیر نموده و نظافت و پاکی را جداً رعایت می کنند. خدای جلیل کسانی را که در نظافت خویش دقیق هستند را گرامی داشته و از آنان به نیکی یاد می کند.

در حدیث هست: آنانیکه نظافت را رعایت نکرده و جای بول و غایط را با آب شستشو و تطهیر نه می کنند دچار بیماری مزمن می شوند که از جمله عدم تمرکز اعصاب و پریشانی روح هست و یقیناً بعد از مرگ نیز , دچار فشار سنگین قبر خواهند شد.

2 : نیّت : در گرفتن وضو دقت کامل لازم است که در قدم اوّل نیّت می باشد و انسان کوشش کند که برای رضایت خدا دایم با وضو باشند و همیشه خودشان را قربتاً الله پاکیزه نگهدارند.

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -
من جدد وضوءة من غير حدث جدد الله توبته من غير استغفار ؛
هركس وضويش را بدون اينكه باطل شود تجديد كند، خداوند توبه اش را بدون استغفار تجديد مى كند.
(محجة البيضاء، ج 1، ص 302)

به نام خدا

شستن دستهاست : انسان وقتیکه دستها را می شورند باید این اندیشه در او باشد که با این دستها نباید ظلم کند و به کمک ظالم و ستمگر بشتابد. و شستشو کنندگان دست از خدا بخواهند که در حفاظت دستایشان آنان را یاری کند تاکه به معصیّت و گناه و تعدی گرفتار نشود.

موضوع قفل شده است