جمع بندی من موسیقی متال گوش میدم
تبهای اولیه
با نام و یاد دوست
سلام
یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود
لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:
سلام .
همه جا بدون اطلاع از متن آهنگ و فقط به خاطر صدای وکالیست فورا میگن این موسیقی حرامه و گوش دادنش گناهه !!!!
ولی من متن تمام آهنگ هایی که گوش میدم رو دارم و تو اون آهنگها هیچ کفر و توهینی نمیشه و فقط از مرگ و دنیای تاریک و افسرده گی میگن ..
به نظر اساتید من اشتباه میکنم؟؟ ..
لطفا جوابمو بدید
با تشکر
در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
[="]
[="]
[="]با سلام و تقدیم احترام خدمت شما کاربر محترم!
[="]اجازه دهید قبل از هر چیز به حکم و ملاک حرمت موسیقی بپردازیم تا پاسخ شما نیز بیان شود:
[="]به فتواي صريح حضرت امام (ره) موسيقي اگر به صورت غنا باشد حرام است.(1) مشهور فقها، هم غنا را اين طور تعريف ميكنند: غنا عبارت از صوتي كه همراه با چهچهه طرب انگيز باشد و منظور از صوت هم صوت انسان است. مرجع تشخيص غنا هم عرف است يعني طرب انگيزي كه در تعريف گفته شد طرب انگيزي نوعي است نه شخصي بنابراين اگر صوتي براي اكثر مردم طرب آور باشد از مصاديق غنا است، اگر چه براي افراد خاصي طرب انگيز نباشد.
[="]از همین جا واضح می گردد که معیار در حرمت موسیقی کفر و توهینی که در برخی از اشعار آن است مد نظر نیست .[/SIZE][="]
سلام
شما در تعریف غنا فرمودید مقصود صوت انسان است
اما موسیقی متال که فقط صوت انسان نیست...
بخش اعظم موسیقی توسط ابزار و آلات موسیقی تولید میگردد...
ضمنا در مورد ملاک حرمت دو مسئله عنوان میشود :
طرب انگیزی
مناسبت با مجالس لهو
که در این زمینه ظاهرا علما و مراجع دو دسته هستند :
1
برخی هر دو را ملاک میدانند
2
و برخی فقط مناسبت با مجالس لهو را
طبق نظر دسته دوم طرب انگیز بودن ملاک نیست... مثلا در یک مولودی هم ممکن است مداح چهچهه بزند و به طرب آورد ولی حرام نیست...
طبق نظر دسته اول معلوم نیست مقصودشان از اینکه گفتند هر دو ملاک است چیست؟
اگر مقصود این باشد که هر دو ملاک جمع شود پس باید موسیقی هم طرب آور باشد و هم لهوی...
پس اگر طرب اور بود ولی مناسب مجالس لهو نبود
یا مناسب مجالس لهو بود ولی طرب آور نبود
حرام نیست...
ولی بعید است مقصودشان این باشد...
پس به نظر میرسد وجود هر یک از ملاک ها را برای حرمت کافی میدانند..
یعنی اگر فقط مطرب بود یا اگر فقط مناسب مجالس لهو بود، برای حرمتش کافی است...
با سلام و عرض ادب
چرا انسان باید چشمش رو روی زیبایی های این دنیا ببنده و خودش رو غرق در افسردگی کنه؟؟؟
این آهنگ ها در یک انسان معمول ایجاد بیماری افسردگی می کنه و در یک بیمار افسرده ممکن هست منجر به خود کشی بشه !!!
در کل اهداف این سبک در ایجاد تنفر و افسردگی خلاصه می شه
چیزی که سودی برای انسان نداره و تبدیل به اعتیاد شده
بدون شک برای انسان مضر هست و بهترین کار ترک اعتیاد به اون کار هست ...
در هر زندگی مهم ترین و بالاترین احتیاج انسان داشتن آرامش و آسایش است که نخستین شرط آن حفظ سلامت و صحّت و تعادل روان و اعصاب است.
در بدن انسان دو سیستم اعصاب به نام های سمپاتیک و پاراسمپاتیک وجود دارد که به موازات یکدیگر در تمام بدن منتشر می شوند و وظیفه آن دو کاملا عکس یکدیگر است .
از آنجایی که موسیقی دارای ارتعاشات بی شمار و زیر و بم ها و آهنگ ها و نواهای گوناگون است یک محرّک برای این دو سیستم عصبی به شمار میرود و چون موسیقی تاثیر مستقیمی بر روی این دو عصب دارد، لذا هر چه ارتعاشات دریافت شده از طریق موسیقی بیشتر باشد، اختلالات ایجاد شده در این دو سیستم عصبی و آثار مخرّب آن بیشتر خواهد بود .
این اختلال ممکن است در جسم و یا روح انسان ایجاد شود. به طوری که موسیقی های نشاط انگیز افراطی موجب اختلال در هضم، جذب، دفع و ترشّحات غدد، ضربان قلب و تاثیر در فشار مایعات بدن علی الخصوص خون شده و فرد را به انواع بیماری ها دچار می کند .
و نیز از نظر روانی چنان افراد را دچار تهییج می کند که فرد به تدریج دچار ناراحتی های روانی و در نتیجه شب بیداری های زیاد، فعّالیت های بی موقع، خوشی های ناگهانی، خنده های بی جا، پرگویی، ادای سخنان مسخره و هذیان آمیز، حالت عصبانیّت و ناراحتی های دیگر می شود؛ که برای افرادی که معتاد به موسیقی هستند در صورت ادامه ممکن است آنها را به نوعی جنون مبتلا کند. [1]
پی نوشت :
1. حسین عبداللهی خروش، کتاب تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب، صفحه12
شما در تعریف غنا فرمودید مقصود صوت انسان است
به دو نکته دقیق توجه فرمایید:
1. اگر به تعریف غنا دقت داشته باشید عرض کردیم هر صوت ...
صوت به معنای صدا است حال ممکن است این صدا حاصل از صوت انسان باشد یا از آلات موسیقی...
2. نکته ی دیگر اینکه معیار و ملاک همه ی نظرات مراجع محترم همان ایجاد حالتی است که عرض کردم. حال ممکن است مشروط به طرب شود یا مجالس لهوی یا هر دو شرط باشند که دقیق این موضوع باید از گروه فقه استعلام شود ولی در هر صورت حتی بسیاری از روانشناسان منصف نیز به گوش دادن موسیقی توصیه ننموده اند.
موفق باشید.
2. نکته ی دیگر اینکه معیار و ملاک همه ی نظرات مراجع محترم همان ایجاد حالتی است که عرض کردم. حال ممکن است مشروط به طرب شود یا مجالس لهوی یا هر دو شرط باشند که دقیق این موضوع باید از گروه فقه استعلام شود ولی در هر صورت حتی بسیاری از روانشناسان منصف نیز به گوش دادن موسیقی توصیه ننموده اند.
موفق باشید.
این هم اشتباه است
حرمت ربطی به آن حالت ندارد
شما گفتید :
ملاک حالتی است که در انسان وارد شده و او را از خود بیخود می کند،
موسیقی میتواند حرام باشد بدون اینکه چنین حالتی بر انسان وارد شود...
و اتصاف چنین ملاکی به علما نادرست است...
موسیقی میتواند حرام باشد بدون اینکه چنین حالتی بر انسان وارد شود...
و اتصاف چنین ملاکی به علما نادرست است...
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز!
همه ی آنچه موجب اختلاف بین ما و شما در مورد موسیقی و معیارهای حرمت آن مطرح شد نشان از اختلاف مراجع در معیار حرمت و دلیل آن است.
توصیه ی حقیر این است که ادامه ی این پست از طریق گروه فقه یا گروه فلسفه ی احکام صورت گیرد به همین دلیل این پست به یکی از این دو گروه ارجاع می گردد.
باتشکر
من موسیقی متال گوش میدم. آیا به لحاظ روانی میتونه روی من تأثیر منفی بذاره در حالی که مطالب کفر آمیزی هم درش وجود نداره؟
پاسخ:
موسیقی از نگاه اسلام و روانشناسی
مقدمه
دين اسلام كه به عنوان برترين، جامع ترين و آخرين دين، گرانبهاترين ارمغان را براي بشريت آورده است براي تمامي حالات، شرايط، سنين مختلف و... دستورات و نكات كاربردي بيان كرده است. همان مقدار كه توصيه به نماز و عبادت شده، به همان مقدار توصيه به «تفريحات سالم و ورزش شده»، آن گونه كه نهي از برخي از خوردني هاي حرام شده، بيشتر از آن توصيه به خوراكي ها و نوشيدني هاي مفيد و سالم شده و اگر امر به عزاداري كرده، در مقابل بشارت بر آسايش رواني و اجر و ثواب بر آن داده است و در كنار آن توصيه مؤكد بر شادي و نشاط شده است.
اسلام با اصل موسيقي مخالف نيست و آن را تحريم نكرده است. اما اگر موسيقي موجب تهييج شهوت شود و آدمي را ازحالت معقول خارج کند و تأثير منفي در اعصاب، اخلاقيات و معنويات انسان بگذارد حرام مي شود.(1)
پیشینه موسیقی
تاثيرات دنيوي موسيقي در روايات(4)
1. بي تفاوت شدن نسبت به ناموس: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: زماني كه در خانة كسي به وسيلة موسيقي، زنان و مردان گرد هم آيند، شيطان نَفَسي شيطاني در او مي دمد كه بعد از آن غيرت را از دست مي دهد.2. مرگ ناگهاني و قبول نشدن دعا: امام صادق فرمودند: خانه اي كه در آن غنا باشد، از مرگ و معصيت دردناك ايمن نيست، و دعا در آن به اجابت نمي رسد و فرشتگان وارد آن نمي شوند. 3. نفاق: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: نواختن موسيقي نفاق را در دل مي روياند همان طوري كه آب سبزه را مي روياند. 4. رفتن بركت: پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: فرشتگان به خانه اي كه شراب و وسائل موسيقي و قمار در آن باشد وارد نمي شوند. دعاي اهل خانه مستجاب نمي گردد و خير و بركت هم از آنها مي رود. تاثيرات اخروي موسيقي در روايات: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: كسي كه اهل غنا و موسيقي است از قبرش بيرون مي آيد در حالي كه نابينا و گنگ و كر خواهد بود.
1. يكي از دانشمندان اسلامي: علامه محمدتقي جعفري (ره) در تحقيقي كه به عمل آورده اند مي فرمايند كه موسيقي ضررهاي زيادي دارد از جمله ايجاد عدم تعادل بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك، مرض ماني (نوعي جنون است) كوتاهي عمر، ضعف اعصاب، بيماري فشار خون، عامل فحشاء، هيجان، سلب اراده، سلب غيرت، عامل جنايت، تهييج عشق، جوانمرگي، افسردگي و خمودگي.(5)
2. دانشمندان غربی
دكتر ولف آدلر: موسيقي علاوه بر اينكه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن سخت خسته مي كند. عمل ارتعاش صوتي كه در موسيقي انجام مي شود توليد باز شدن خارج از حد طبيعي در پوست مي نمايد كه بسيار زيان آور است.(6)
دکتر آرنولد فريدماني (پزشک بيمارستان نيويورک و رئيس کلنيک سردرد) او با کمک دستگاه هايي الکتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي که طي مراجعه ي هزاران بيمار بدست آورده ثابت کرده است يکي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فکري و سردردهاي عصبي، گوش دادن به موسيقي راديو است مخصوصاً براي کساني که به موسيقي آن دقت و توجه مي کنند (7)
دكتر الكسيس كارل فيزيولوژيست بزرگ فرانسوی: ساز و آواز و كنسرت ها نمي توانند جاي فعاليت ها و كارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيكال، كاهلي كاملي به كساني مي بخشد كه با آن سرگرمند.(8)
جمع بندی و نتیجه گیری
در موسیقی متال گرچه محتوای شعرها مسائل کفری و اعتقادی را ترویج نمی کند اما سبک استفاده از آن به سبک غنا در موسیقی حرام نزدیک است. لذا توصیه می کنیم تا حد امکان از اینگونه موسیقی ها ولو به ظاهر مشکلی ایجاد نمی کنند، خودداری شود.
موسیقی از نگاه عقل و علم به صورت کامل رد است و اینکه می گویند موسیقی غذای روح است کاملا اشتباه است زیرا از احادیث و نظرات دانشمندان چنین استنباط میشود که موسیقی عذاب روح است. بوسیله موسیقی ما به آرامش نخواهیم رسید، خداوند در قرآن کریم میفرمایید: آگاه باشید که دل ها تنها به یاد خدا آرام می یابد. ببینید خداوند می فرماید تنها با یاد خدا! آیا ما از خدا بهتر و بیشتر می فهمیم؟
پی نوشت:
1. مراجعه به رساله ی مراجع تقلید
2. حسینی، علی؛ الموسیقی، بیجا، 1371، چاپ اول، ص9 و شمس، بهاءالدین؛ موسیقی در عهد باستان، تهران، نور، 1383، چاپ اول، ص13-12.
3. شمس، بهاءالدین؛ پیشین، ص12-11.
4. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: اسوه، 1372، ج6، ص432.
5. جعفري، محمد تقي، موسيقي از ديدگاه فلسفي و رواني، نشر كرامت، چاپ اول، 1380، ص11.
6. عبداللهی خروش، حسین، تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان، اصفهان، بادران، 1386، ص 133.
7. مردانی، خیر الله ، بررسی مسایل اسلامی: انگیزه تحریم موسیقی از نظر دین و دانش ، تهران: آیین جعفری، ص 47.
8. عبداللهی خروش، حسین، تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان، اصفهان: بادران، 1386، ص 134.
جهت مطالعه ی بیشتر:
http://www.askdin.com/archive/index.php/t-11690.html
http://www.askdin.com/archive/index.php/t-33293.html
http://www.askdin.com/archive/index.php/t-4797.html