جمع بندی چرا کودک و نوجوانی که اعمال طواف نساء رو درست انجام نداده، نمی تونه ازدواج کنه؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا کودک و نوجوانی که اعمال طواف نساء رو درست انجام نداده، نمی تونه ازدواج کنه؟
سلام. خداقوت. ببخشید چرا کودک یا نوجوانی که اعمال طواف نساء رو درست انجام نداده، نمی تونه ازدواج کنه؟ ایا همچین چیزی صحیحه ؟  آیا دلیل علمی یا منطقی برای این کار وجود داره؟
با نام و یاد دوست         کارشناسان بحث: استاد نور و استاد مسلم
سلام. خداقوت.   ببخشید چرا کودک یا نوجوانی که اعمال طواف نساء رو درست انجام نداده، نمی تونه ازدواج کنه؟   ایا همچین چیزی صحیحه ؟  دلیل علمی یا منطقی برای این کار وجود داره؟
با سلام و احترام اگر فرد نابالغ به طور صحیح مُحرم شده باشد، باید طواف و نماز آن‌را به جا آورد و اگر نمی‌تواند، قبل یا بعد از برگشت - تا هر زمانی که به طول انجامد - ‌باید نایب بگیرد و با توجه به این‌که یکی از کارهای حرام برای شخص مُحرم، ازدواج است، تا زمانی که اعمال خود را تمام نکرده ازدواج برای او جایز نیست، اما سائر محرمات احرام بر او حرام نیست. برای اطلاع از دلالیل احکام می توانید از کارشناسان اعتقادی و کلام راهنمایی بگیرید. مناسک حج محشی، امام خمینی ره و سایر مراجع
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
ببخشید چرا کودک یا نوجوانی که اعمال طواف نساء رو درست انجام نداده، نمی تونه ازدواج کنه؟ ایا همچین چیزی صحیحه ؟  آیا دلیل علمی یا منطقی برای این کار وجود داره؟
ببینید این حکم به عنوان جریمه نیست تا بگوییم چرا کودک و نوجوان که حالا به هر دلیلی این طواف را انجام نداده نمی تواند ازدواج کند. اساسا ترک طواف نساء در ممنوعیت ازدواج و ارتباط جنسی نقش اساسی و محوری ندارد، آنچه که در اصل مانع ازدواج انسان است خود احرام است. طبق احکام حج و عمره شخصی که مُحرِم می شود برخی کارها بر او حرام می شود از جمله لذت جنسی حتی از همسر حلال. به همین خاطر تا از احرام بیرون نیاید همچنان این مسئله بر او حرام است. بنابراین دلیل این حکم، به این مسئله بر می گردد که چرا انسان در حالت احرام نباید دنبال لذت جویی برود. حکمت کامل و شفاف بسیاری از احکام برای ما پوشیده است اما آنچه می توان در مقام تحلیل به عنوان بخشی از فلسفه این حکم بیان کرد این است که روح حج فاصله گرفتن از دنیا و منیّت ها و خواهش های نفسانی است. انسان وقتی وارد احرام می شود نباید حتی به خودش در آیینه نگاه کند، و حتی لباس دوخته نباید بپوشد. در یک منطقه خشک که جاذبه های گردشگری ندارد سکونت گزیده و از جاذبه های دنیا دور می شود و کاملا غرق در محبوب شود. پایان این محدودیت ها با حلق و تقصیر و طواف نساء است، و انسان تا زمانی که این امور را انجام ندهد در احرام باقی مانده و تمام آن رفتارهایی که بر مُحرم حرام است، همچنان بر او حرام است. ازدواج و وجود همسرانی از جنس خودمان بدون شک یکی از نعمت های بزرگ الهی است، و انسانی که میخواهد از احرام خارج شود با طواف نساء شکر این نعمت را به جا می آورد تا بتواند از این نعمت بهره مند شود. نکته دیگر اینکه درست است که مسئله ازدواج مسئله بسیار مهمی در زندگی هر کسی تلقی میشود، اما نباید موجب شود که ما روی طواف نساء خیلی حساس بشویم و یک مسئله حیثیتی بشود! یک مسئله راحت است که همه مسئولین کاروان ها نسبت به آن تأکید می کنند و همه مردم هم آن را انجام میدهند، و یا نائب می گیرند. حتی اگر انسان شک کند که آن را درست انجام داده یا نه هم لزم نیست حساسیت به خرج دهد،  و بنا بر یک فرض نادر حتی اگر انسان بعد از بازگشت به ایران هم فهمید انجام نداده باز هم همانطور که کارشناس فقه و احکام فرمودند به راحتی نایب می گیرد و مسئله حل میشود.
جمع بندی پرسش: آیا این درست است که کودک یا نوجوانی که اعمال طواف نساء را درست انجام نداده، نمی تواند ازدواج کند؟ اگر پاسخ مثبت است آیا دلیل علمی یا منطقی برای این حکم وجود دارد؟   پاسخ: بله، اگر فرد نابالغ به طور صحیح مُحرم شده باشد، باید طواف و نماز آن ‌را به جا آورد و اگر نمی‌تواند، قبل یا بعد از برگشت - تا هر زمانی که به طول انجامد - ‌باید نایب بگیرد و با توجه به این‌که یکی از کارهای حرام برای شخص مُحرم، ازدواج است، تا زمانی که اعمال خود را تمام نکرده ازدواج برای او جایز نیست.(1)   اما در خصوص چرایی این حکم باید توجه بفرمایید که این حکم از باب جریمه نیست تا بگوییم چرا کودک و نوجوان که حالا به هر دلیلی این طواف را انجام نداده نمی تواند ازدواج کند. اساسا ترک طواف نساء در ممنوعیت ازدواج و ارتباط جنسی نقش اساسی و محوری ندارد، آنچه که در اصل مانع ازدواج انسان است خود احرام است. طبق احکام حج و عمره شخصی که مُحرِم می شود برخی کارها بر او حرام می شود از جمله لذت جنسی حتی از همسر حلال. به همین خاطر تا از احرام بیرون نیاید همچنان این مسئله بر او حرام است. بنابراین دلیل این حکم، به این مسئله بر می گردد که چرا انسان در حالت احرام نباید دنبال لذت جویی برود. حکمت کامل و شفاف بسیاری از احکام برای ما پوشیده است اما آنچه می توان در مقام تحلیل به عنوان بخشی از فلسفه این حکم بیان کرد این است که روح حج فاصله گرفتن از دنیا و منیّت ها و خواهش های نفسانی است. انسان وقتی وارد احرام می شود نباید حتی به خودش در آیینه نگاه کند، و حتی لباس دوخته نباید بپوشد. در یک منطقه خشک که جاذبه های گردشگری ندارد سکونت گزیده و از جاذبه های دنیا دور می شود و کاملا غرق در محبوب شود. پایان این محدودیت ها با حلق و تقصیر و طواف نساء است، و انسان تا زمانی که این امور را انجام ندهد در احرام باقی مانده و تمام آن رفتارهایی که بر مُحرم حرام است، همچنان بر او حرام است. ازدواج و وجود همسرانی از جنس خودمان بدون شک یکی از نعمت های بزرگ الهی است، و انسانی که میخواهد از احرام خارج شود با طواف نساء شکر این نعمت را به جا می آورد تا بتواند از این نعمت بهره مند شود. نکته دیگر اینکه درست است که مسئله ازدواج مسئله بسیار مهمی در زندگی هر کسی تلقی میشود، اما نباید موجب شود که ما روی طواف نساء خیلی حساس بشویم و یک مسئله حیثیتی بشود! یک مسئله راحت است که همه مسئولین کاروان ها نسبت به آن تأکید می کنند و همه مردم هم آن را انجام میدهند، و یا نائب می گیرند. حتی اگر انسان شک کند که آن را درست انجام داده یا نه هم لازم نیست حساسیت به خرج دهد،  و بنا بر یک فرض نادر حتی اگر انسان بعد از بازگشت به ایران هم فهمید انجام نداده باز هم قابل حل می باشد و به راحتی نایب می گیرد و مسئله حل میشود. پی نوشت ها:
  1. مناسک حج محشی، امام خمینی ره و سایر مراجع
 
موضوع قفل شده است