درس اخلاق اسک دینی ها برای یکدیگر (کاربردی)

تب‌های اولیه

1832 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال


"هنگامی که انسانی در پرهیز از اسیب رساندن به دیگری . ثابت قدم و استوار باشد : همه موجودات زنده. فقط با حضور او هر گونه احساس

کینه و دشمنی را به دست فراموشی می سپارند.

چرا شما برای چیزی که به انسانی دیگر تعلق دارد خود را غمگین و یا خشمگین می سازید؟

در این نکته . پاتانچالی اظهار می کند در حضور انسانی که عمل و یا اندیشه اش از هر گونه خشونت و اسیبی .

پاک و مبراست همه ی موجودات زنده . احساس کینه و دشمنی خود را به دست فراموشی می سپارند.

این نکته به ما یاد اوری می کند هنگامی که دارای چنین خصیصه ای هستیم می توانیم بر قلمرو حیوانات نیز

تاثیر گذار باشیم. احتمالا تا به حال داستانهایی در این باره شنیده اید که چطور فرانسیس مقدس فقط با حضورش .

گرگهای بسیار وحشی که همه کس و همه چیز را می دریدند . رام و اهلی می کرد.

علاوه بر این . پرندگان بسیاری روی دستهای او می نشستند . همه ی حیوانات وحشی . عشقی را که از او ساطع می شد.

احساس می کردند. و هر گونه احساس کینه و دشمنی در ان محیط . ناپدید می شد. "

یا حق.

به نام خدا

کسی که نسبت به مردم با اخلاق برخورد می‌کند

ولی نسبت به خدا بداخلاق است و ناشکری و تمرّد دارد،

به احتمال زیاد اخلاق خوبش با دیگران عوام‌فریبی و ضعف روحی است.

پیام معنوی #استاد پناهیان


- خلا . سکوت و مراقبه را تمرین کنید. حتی اگر در این باره اموزش ندیده اید . به خودتان وقت بدهید که فقط لذت سکوت را بشناسید. هر جا

که هستید همه وسایلی را که باعث ایجاد صدا می شوند . خاموش کنید.

بکوشید در طبیعت و دور از هیاهوی انسانی باشید . بیاموزید سفر درونی خود را در فضایی روحانی انجام دهید.

خود را از جهت جسمی و ذهنی لحظه به لحظه ارام تر سازید. نگرانی. برنامه ریزی . اندیشیدن. یاد اوری . تردید و تحیر . امیدواری.

ارزومندی . به ذهن سپردن را از خود دور کنید.

هر گونه احساس مادی و جسمی که توجه شما را به خود جلب می کند. اگاهانه از خود دور سازید.

این کار را هر چند لحظه یک بار تکرار کنید. بکوشید ارتباط خود را با انچه در تملک دارید.

خانه . خانواده . شغل و جسم خود قطع کنید. شکوه ذاتی خلا را احساس کنید.

وقتی از سکوت خارج می شوید . به طور عملی جریان گسستن ارتباط و دور انداختن چیزهایی را که در روز دست کم

یک بار از انها استفاده نمی کنید به طور عملی بیاغازید .

در هیچ بودن. صمیمیت با شکوه تری با منشا خلقت خواهید یافت. "

یا حق.

یگانگی: بکوشید با ارزش نهادن و دوست داشتن بخشی از وجودتان که در سراسر زندگی جاری است . احساس پیوند با همه کسانی

را که با انان رو به رو می شوید . اغاز کنید. احساس وصل بودن به تمام هستی و داوری نکردن و عشق را تمرین کنید.

از خود اغاز کنید. به این معنا که هنگام احساس گناه یا رنجش به جای انکه توجه خود را به سوی افراد یا حوادث بیرونی معطوف سازید.

ببینید شما چه احساسی دارید و کدام احساس شما ازار دیده است.

توجه خود را از جریان های بیرونی به احساس درونی خودتان در باره ان مسئله ویژه برگردانید. به این شکل تمرین یگانگی را اغاز

خواهید کرد. فشار سنج درونی خود را بر عشق و پذیرش احساساتی که به شما دست میدهد تنظیم کنید.

به یاد اورید که شما با خداوند یکی هستید. پس شما عشق هستید. این همه چیزی است که باید پیشکش کنید.

پس با نثار عشق به اجزای اسیب دیده . ناراحت یا مجروح خود اغاز کنید.

وقتی همه وجود خود را یکپارچه می کنید کشف خواهید کرد که جدایی تان از هر کس دیگری که در سیاره ما زندگی می کند ناممکن است.

همین قدر که زمان خشم یا ازردگی را فرصت هایی برای بهتر شناختن و بخشیدن و نیز دوست داشتن خودتان قبول داشته باشید.

اگاهی تان را در مورد موجود یگانه ای که هستید وسعت خواهید بخشید.

تمرین کنید این یگانگی و عشق که جاری می شود به طور طبیعی همه کسانی را در بر گیرد که پیش از این مورد داوری قرار داده اید. "

یا حق.


[="Tahoma"]عارف به سرّالقَدَر را می بینی که همیشه بشّاش و آرام و استوار، چه خوش میگوید:

������ما رأیت الّا جمیلا...
و
������هر چه پیش آمد، خوش آمد...
و
������دل به جمالِ مطلق بسته ایم، هر چه بادا باد...
و
������قل کلٌّ یعمل علی شاکلته؛ هر کسی بر طینَتِ خود می تَنَد...
و
������خلایق هر چه لایق

"امام صادق به اسحاق چنین فرمود:ای اسحاق : از خداوند چنان بیم داشته باش که گویی او را مشاهده می کنی. و اگر تو او را نمی بینی

او بطور قطع تو را می بیند و اگر اعتقاد داری که او تو را نمی بیند .پس کافر گشته ای و اگر میدانی که تو را می بیند ولی با این حال او را

بطور واضح نافرمانی می کنی پس او را حقیرترین و سبک ترین بیننده بر خود بحساب اورده ای.

* * *

امام صادق علیه السلام :

کسی که نسبت بخداوند معرفت و اگاهی داشته باشد . قطعا" ترس او را در دل دارد و کسی که از خدا بیم داشته باشد نفس او از

طلب دنیا باقی می ماند.

* * *

امام صادق علیه السلام :قطعا"ترس زیاد از خداوند عبادت بحساب می اید خداوند می گوید همانا که تنها از خدا دانشمندان خوف وحشت

در دل دارند. و نیز می فرماید: از مردم بیم نداشته باشید از من بترسید.

و نیز می فرماید :کسی که تقوای الهی را پیشه سازد خداوند برای او راه خروج از دشواری را قرار میدهد.

راوی می گوید : امام صادق علیه السلام فرمود : همانا محبت و دوستی بزرگ بینی و فخر و مباهات در دل شخص بیمناک راه ندارد.

* * *

امام باقر علیه السلام فرمود :یکی از کلمات رسول گرامی (ص)این است : ترس از خداوند بزرگ در راس دانایی و حکمت است.

* * *

امام صادق علیه السلام :

کسی که در پنهانی نافرمانی کند و انگاه از خداوند بترسید و از فرشتگان پاسدار و ثبت کننده رفتار و کردار شرمسار گردد خداوند تمامی

گناهانش را می بخشاید اگر چه به اندازه گناهان جن و انس باشد.

یا حق.




بر صراط مستقیم بودن یعنی نبی علیه السلام یا وصی علیه السلام را پیش روی خود قرار دهیم و پیرو ان ها باشیم.

صراط مستقیم دو صراط است که باید انها را پیمود یکی در دنیا . و دیگری در اخرت. اگر امروز . در دنیا درست بر روی صراط مستقیم

مشی کردیم. فردا هم از صراط اخرت که بر روی جهنم است می توانیم عبور کنیم. " کتاب الله و عترتی " در حدیث ثقلین همان

"کتاب الله و سنتی " است چون سنت واقعی رسول الله (ص) در نزد عترت است. بنابر این. باید عترت را واسطه فیض در همه

نعمت ها بدانیم و به انها متوسل شویم. و به ان چه علم داریم ( از راه اجتهاد یا تقلید ) عمل کنیم . و گرنه پشیمان می شویم.

و به ان چه نمی دانیم اقدام نکنیم. وگرنه پشیمان می شویم. بلکه در مواقع شک و شبهه توقف و احتیاط نماییم. تا از اهلش سوال

کنیم. عمل به احتیاط پشیمانی ندارد. "

( ایت الله بهجت )

باسمه الجلیل

کسی که به خداوند، قدرت، مالکیت،حکمت و رزّاقیتش ایمان داشته باشد

با ابراز نیاز در نزد خلق،عزت نفس خویش را مخدوش نمی کند.

حکمت های بسیار :

در ابهام گناهان کبیره و تعیین نکردن ان در قران مجید. حکمتی عظیم و لطفی بزرگ از طرف پروردگار عالم به بندگانش می باشد.

زیرا اگر تعیین می گردید. مردم سعی می کردند که فقط از انها اجتناب کنند و از روی جهالت و هوای نفس. بر اقدام به سایر گناهان

جرات می نمودند. به خیال اینکه سایر گناهان به ایشان صدمه ای نمیزند.

انگاه به مفاسد کثیره ای دست می زدند که از ان جمله : جرات نمودن بر مخالفت نواهی الهی است.

چه بد بنده ای است کسی که بر مولای خود. جری شود و اموری را که امربه ترک ان فرموده . مخالفت کند. بلکه این جرات و بی حیایی

سبب می شود که جرات بر کبائر هم بنماید. زیراکسی که نسبت به نواهی پروردگارش به صغائر بی پروا شد.

کم کم نسبت به گناهان کبیره هم بی باک می گردد.

از ان جمله است ابتلای به تکرار صغیره هم موجب کبیره شدن ان می شود. چون مسلم است که در اثر تکرار . گناه صغیره در حکم

کبیره می شود. پس در ابهام کبائر. حکمت و رحمت الهی است تا بلکه به سبب ابهام و اجمال کبائر. بندگان از سایر گناهان نیز

پرهیز کنند تا مبادا در گناهان کبیره واقع شوند.

و از ان جمله است مبتلا شدن به تحقیر گناه صغیره که موجب کبیره شدن ان می شود. "

یا حق.

شما دارید یک عمل انسانی - اسلامی برای خدا انجام می‌دهید. توانستید انجام بدهید، که به آن نتیجه هم رسیدید.
اگر نتوانستید هم انجام بدهید، باز شما بُرد دارید؛ برای اینکه پیش خداست؛ مطلب الهی است.

کسانی که برای خدا کار می‌کنند هیچ وقت باخت در آن نیست. آنهایی که برای دنیا کار می‌کنند باخت دارند که اگر نرسیدند خوب، باختند و عمرشان را هم هدر دادند. اگر برسند هم باخت دارند، لکن آنهایی که برای خدا قیام می‌کنند، اطاعت امر خدا را می‌خواهند بکنند، نهضت برای خدا، قیام برای خدا، عمل برای خدا، این هیچ وقت شکست ندارد.
در ظاهر هم اگر خیال بشود که ما نتوانستیم، پس شکست خورده ایم، نه. به حَسَبِ واقعش شکستی نخوردیم؛ برای اینکه ما برای خدا کار کردیم، و کسی که برای خدا کار بکند، همین دنیا نیست قضیه؛ جاهای دیگر ما داریم، بُرد آنجاست.

"صحیفه امام خمینی(ره)"


سلام

‍ یک وقتی خدمت آیت الله بهجت بودیم. صحبت در همین زمینه ها شد. فرمود: «همان اندازه که تصمیم گرفتي کار خوب انجام بدهی، خداوند، یک حسنه براي آن نوشت. اگر آن کار را انجام دادی، ده برابر برای تو می نویسد و اگر انجام ندادی، آن یک دانه را هم قلم نمی زند». اگر تصمیم بگیري نماز شب قشنگی بخواني، او فوراً برای تو می نویسد؛ ولو خيلي بدون آداب هم خواندی، او دیگر قلم نمی زند. اگر حال نداری نماز شب بخوانی، وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان. حال آن را هم نداشتی، باز هم سر خود را بگذار روی مهر و بگو: «خدایا! من آمدم؛ کمکم کن.» خداوند، تو را محروم نمی کند. کسی که خدای به این مهربانی را دارد، سزاوار است که کوتاه بیاید؟ منظور اينكه ما می توانیم پرونده های چندین ساله خودمان را با نیم ساعت یا یک ربع ساعت، يا ده دقیقه كه صادقانه به در خانه خدا برویم، همه آن‌ها را اصلاح بکنیم.

به سه چیز هرگز نمیرسید

بستن دهان مردم...
جبران همه‌ي شکستها...
رسیدن به همه آرزوها...

سه چیز حتما به تو میرسد

مرگ ...
نتیجه عملت...
رزق و روزی...

اگر میخواهي
در زندگی به همه
چیز برسی ،توکل به
خدا را سرلوحه‌ی همه‌ی
امور زندگیت قرار بده...

[="Times New Roman"][="Black"]پارسال یک روز فکر میکنم بعد از نماز صبح بود می خواستم دعا کنم ، یه دعایی به ذهنم اومد که خییییلیییییی برای من موثر بود

"خدایا از هرکاری که در پیری از انجام دادنش پشیمون میشم ، در جوانی پشیمانم کن"[/]

Im_Masoud.Freeman;928901 نوشت:
پارسال یک روز فکر میکنم بعد از نماز صبح بود می خواستم دعا کنم ، یه دعایی به ذهنم اومد که خییییلیییییی برای من موثر بود

"خدایا از هرکاری که در پیری از انجام دادنش پشیمون میشم ، در جوانی پشیمانم کن"



احسنت بر شما

بسیار زیبا بود.........

بعضی دوستیها
مثل قصه ی حضرت نوحه،
از ترس طوفان با تو هستند...!

بعضی دوستیها
مثل قصه ی حضرت ابراهیمه،
باید همه چیزتو قربانی کنی...!

بعضی دوستیها
مثل قصه ی حضرت موسی ست،
یه کم که دور میشی ، یه گوساله جاتو میگیره..!

اما بعضی دوستیها هم ،
همون جوری هستند که در معنی هستند؛
کاش یاد بگیریم که
فرق است بین دوست داشتن و داشتن دوست...!!!
دوست داشتن امری لحظه ای ست،
و داشتن دوست، استمرار لحظه های دوست داشتن..

امام علی علیه السلام
روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.


ابوالحسن خرقانی می گوید؛
جواب چهار نفر مرا سخت تکان داد!

مرد فاسدی از کنارم گذشت و من
گوشه لباسم را جمع کردم تا به او نخورد!
او گفت: ای شیخ! خدا می داند که فردا حال ما چه خواهد شد!

مستی دیدم که افتان و خیزان در
جاده های گل آلود می رفت،
به او گفتم: قدم ثابت بردار تا نلغزی!
گفت: من بلغزم باکی نیست، به هوش باش تو نلغزی ای شیخ! که جماعتی از پی تو خواهند لغزید...!

کودکی دیدم که چراغی در دست داشت
گفتم: این روشنایی را از کجا آورده ای؟
کودک چراغ را فوت کرد و آن را خاموش ساخت و گفت: تو که شیخ این شهری،
بگو که این روشنایی کجا رفت؟

زنی بسیار زیبارو که در حال خشم
از شوهرش شکایت میکرد!
گفتم: اول رویت را بپوشان، بعد با من حرف بزن!
گفت: من که غرق خواهش دنیا هستم،
چنان از خود بی خود شده ام که از خویش خبرم نیست، تو چگونه غرق محبت خالقی، که از نگاهی بیم داری...؟

مدیریت‌رفتار

عنوان: واگويه چیست؟

ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﻮیه گویند.

ﻗﺪﺭﺕِ ﻧﻔﻮﺫِ ﮐﻼﻡِ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ، ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻼﻡ ﺩیگرﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ قوی تر است.

ﺍﮔﺮ یکبار ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﮕﻮیید"ﻧﻤﯽﺗﻮﺍنم" باید ﺩیگران ﻫﻔﺪﻩ بار ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮیند"ﻣﯽﺗﻮﺍنید" ﺗﺎ ﺍﺛﺮش ﺧﻨﺜﯽ شود.

«ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﮔــویـــه ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ باشید

‌#امام_حسن_مجتبی(علیه_السلام)
«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیكَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیكَ باطِلاً كَثیرًا.»

بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.

تحف العقول ص 229

از مردم ، توقعی نداشته باش

امام علی علیه السلام در وصیت خود به امام حسن علیه السلام فرمودند: از مردم توقعی نداشته باش زیرا مردمی هستند که:

❖ اگر عالِم باشی به تو ایراد می‌گیرند
و اگر جاهل باشی راهنمایی ات نمی کنند،

❖ اگر در طلب علم برآیی، می‌گویند:
خود را به زحمت انداخته است
و اگر از طلب علم دست بکشی، می‌گویند: ناتوان و کودن است.

❖ اگر در عبادت پروردگارت استوار باشی، می‌گویند: خود نما و ریاکار است.
و اگر عبادتت کم باشد می گویند: کافر است.

❖ اگر سکوت اختیار کنی، می‌گویند:
از سخن گفتن عاجز است و اگر سخن بگویی، می‌گویند: پر حرف است.

اگر انفاق کنی، می‌گویند: اسرافکار است
و اگر صرفه جویی کنی، می‌گویند: خسیس است.

❖ اگر به آنچه آنها دارند نیازمند شوی، از تو می‌بُرند و به بد گویی ات می‌پردازند
و اگر به آنان اعتنایی نکنی، تکفیرت می‌کنند!

آری پسرم!
این است خصوصیت مردم زمانه ی تو.

بحار الأنوار ، جلد ۷۷ ، صفحه ۲۳۴


✅حاج عزت الله مومنی(ره):

امام علی علیه السلام
هر که کرامت و بزرگواری نفس داشته باشد دنیا را پست انگارد.


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

أیُّهَا النّاسُ، مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذَا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازا عَلَى الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیهِ الأَقدامُ...

اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه، نیکو سازد...

براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود، در آن روز که گام ها بر صراط مى لغزد...

عیون أخبار الرضا علیه السلام ج 1 ص297


اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهای قدر - که الآن هم برای ولیّ الله اعظم حضرت صاحب - سلام الله علیه - این معنا امتداد دارد - سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود.

تمام مشکلاتی که ما داریم برای این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن‌طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده است، مشاهده کنیم.
ما گمان می‌کنیم که حیاتِ در اینجا چیزی است و نبودن در اینجا نقصی است، در صورتی که حیات در اینجا نازله آن حقیقتی است که از عالم غیب آمده است و موت - اگر چنانچه موت انسانی باشد - رجوع به همان مرتبه‌ای است که در اول بوده است و البته مراتب مختلف و شوون مختلف است.

و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک -که عید وصال است- ما هم حظی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد می شود، سرفراز بیرون بیاییم...


صحیفه امام خمینی (ره)







ورود بی حساب به جهنم :

کسی که برایند نامه عملش منفی است و دشمن حق است . بی حساب به جهنم می رود.

همان ابتدای کار که نامه عمل را می دهند . اگر شخص در مجموع کسی است که دشمن

خدا بود. دشمن ائمه و انبیا بود . در مسیر خدا و به سوی خدا نبود . پشت به خدا بود.

نامه عملش از پشت به او داده می شود. و "اما کسی که کارنامه اش از پشت سرش

به او داده شود به زودی هلاک خویش خواهد و در اتش افروخته در اید.

این انسان را بدون حساب وارد جهنم می کنند. دیگر میزان و حساب و موقف ندارد.

چرا که این راه منتهی به بهشت است و او اصلا لیاقت بهشت را ندارد.

پیامبر اکرم (ص)فرمود :بی گمان خداوند از جمیع مردم در قیامت حساب می کشد .

مگر از کسی که به خداوند شرک ورزیده است. که

حسابرسی نمی شود . و یکسره به دوزخ روانه می شود.

امام سجاد علیه السلام هم فرمود :ای بندگان خدا. بدانید که برای

مشرکان ترازویی نمی نهند و نامه اعمالی نمی گشایند .

بلکه بی حساب و به صورت گروهی راهی دوزخ می شوند.

تنها برای اهل اسلام ترازو نهاده می شود و نامه اعمال گشاده می گردد. "

یا حق.









"اشتغال به اوامر و نواهی خداوند :

وجمله اشتغاله فیما امره الله به و نهاه عنه . "و همه اشتغال او به کاری منحصر می شود که خداوند او را به ان کار امر یا از ان نهی

فرموده است.

همه دل مشغولی اش انجام اوامر خداوند و ترک نواهی اوست . خداوند دائما" رب است. ایا من هم دائما " عبد هستم.

یا گاهی از ولایت خدا خارج می شوم و تحت ولایت ابلیس می روم.

انسان به هنگام گناهان از ولایت خدا خارج می شود.

لایزنی الزانی حین یزنی و هو مومن ولا یسرق السارق حین یسرق و هو مومن .

زنا کار به هنگامی که عمل زنا را انجام میدهد مومن نیست . و دزد در حالی که دزدی می کند ایمان ندارد. "

یا حق.