حکم خرید فروش و استفاده از کالای خارجی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشد

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم خرید فروش و استفاده از کالای خارجی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشد

[h=5]سلام حکم خرید، فروش و استفاده از کالای خارجی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشد اشکال دارد؟رهبری[/h]

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نور

محدثه83;913007 نوشت:
سلام حکم خرید، فروش و استفاده از کالای خارجی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشد اشکال دارد؟رهبری

با سلام و عرض ادب

اگر خريد کالاهای وارداتی از کشورهای غيراسلامی و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمين‌های اسلامی يا مسلمين در سرتاسر عالم، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و بکارگيری و استفاده از آنها اجتناب کنند و درغیر این صورت حتی با وجود کالاهای مشابه داخلی اگر منع قانونی در معامله نباشد خرید و فروش اشکال ندارد.

استفتائات مقام معظم رهبری به شماره ۲۵۸ موجود در سایت معظم له به آدرس:
http://www.leader.ir/fa/book/12/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4%D9%87%D8%A7%D9%89-%D9%85%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%84
و استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم

نور;913408 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر خريد کالاهای وارداتی از کشورهای غيراسلامی و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود

با سلام و احترام

مگر امکان دارد یک دولت کافر به ما کالا بفروشد اما تقویت نشود؟

پس واردات کالا حرام است و باید توسط شورای نگهبان اقدام لازم انجام میشد
اما اکنون که نشده تمام مردم وظیفه شرعی دارند چیزی نخرند...

نور;913408 نوشت:
با سلام و عرض ادب
باعث تقويت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمين‌های اسلامی يا مسلمين در سرتاسر عالم، .

م

همچنین بفرمایید مقصود از واو چیست؟
1
دولتی که هم کافر باشد و هم استعمار گر باشد و هم دشمن اسلام و هم دشمن مسلمین باشد و یا علاوه بر دشمنی قدرت مالی انها را برای هجوم به سرزمینهای اسلامی یا مسلمین در سرتاسر عالم..

اگر همه ی شرایط بود...

مثلا اگر کافر بود اما استعمارگر نبود اشکال ندارد
مثلا اگر استعمارگر بود اما دشمن اسلام و مسلمین نبود اشکال ندارد
مثلا اگر استعمار گر بود و دشمن مسلمین بود نه اسلام اشکال ندارد

2
اگر دولت کافر بود کافی است لازم نیست استعمار گر باشد و خرید و استفاده حرام است
اگر استعمارگر باشد کافی است لازم نیست کافر باشد و ... حرام است
اگر دشمن مسلمین باشد نه اسلام حرام است
اگر فقط باعث تقویت مالی برای هجوم به مسلمانان تنها فلسطین یا تنها فرانسه شود حرام است..

امیدوارم دقیقا مشخص کنید مقصود چیست؟

باز خود هجوم ...
مثلا دولت فرانسه و سایر کشورها با قوانین خود به ضدیت با مسلمانان و اسلام رو اورده اند و این نشان از دشمنی و هجوم انها است
پس کالاهای فرانسه مثل پژو و ... حرام است....

و طاها;913499 نوشت:
همچنین بفرمایید مقصود از واو چیست؟
1
دولتی که هم کافر باشد و هم استعمار گر باشد و هم دشمن اسلام و هم دشمن مسلمین باشد و یا علاوه بر دشمنی قدرت مالی انها را برای هجوم به سرزمینهای اسلامی یا مسلمین در سرتاسر عالم..

اگر همه ی شرایط بود...

مثلا اگر کافر بود اما استعمارگر نبود اشکال ندارد
مثلا اگر استعمارگر بود اما دشمن اسلام و مسلمین نبود اشکال ندارد
مثلا اگر استعمار گر بود و دشمن مسلمین بود نه اسلام اشکال ندارد

2
اگر دولت کافر بود کافی است لازم نیست استعمار گر باشد و خرید و استفاده حرام است
اگر استعمارگر باشد کافی است لازم نیست کافر باشد و ... حرام است
اگر دشمن مسلمین باشد نه اسلام حرام است
اگر فقط باعث تقویت مالی برای هجوم به مسلمانان تنها فلسطین یا تنها فرانسه شود حرام است..

امیدوارم دقیقا مشخص کنید مقصود چیست؟

باز خود هجوم ...
مثلا دولت فرانسه و سایر کشورها با قوانین خود به ضدیت با مسلمانان و اسلام رو اورده اند و این نشان از دشمنی و هجوم انها است
پس کالاهای فرانسه مثل پژو و ... حرام است....

با سلام و عرض ادب

اگر کافر یا استعمارگری که دشمن اسلام یا مسلمین باشند و یا یقین حاصل شود که درآمدشان برعلیه اسلام مصرف می شود، منظور است.

موفق و موید باشید

نور;914231 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر کافر یا استعمارگری که دشمن اسلام یا مسلمین باشند و یا یقین حاصل شود که درآمدشان برعلیه اسلام مصرف می شود، منظور است.

موفق و موید باشید

با سلام و تشکر

1
در این عبارت که ''یا '' اوردید
آیا استعمارگر را از کافر جدا کنم؟

به عبارتی قید '' دشمن اسلام یا مسلمین''
و قید '' مصرف شدن درامد بر علیه اسلام''
آیا مخصوص استعمار گر است؟

به عبارت دیگر آیا صرف کافر بودن کافی است؟

2
اینکه گفتید به مصرف علیه اسلام برسد، مصرف با واسطه هم هست؟
مثلا ما با فلان شرکت خارجی معامله می کنیم اما بخشی از درامد شرکت صرف مالیاتی میشود که بخشی از ان صرف مقابله با اسلام میشود..
در واقع دولت های خارجی از طریق مالیات درامد کسب کرده و با اسلام مقابله میکنند...

3
گفتید به مصرف علیه اسلام برسد
آیا اگر به مصرف علیه مسلمانان برسد اشکال ندارد؟

و طاها;914276 نوشت:
با سلام و تشکر

1
در این عبارت که ''یا '' اوردید
آیا استعمارگر را از کافر جدا کنم؟

به عبارتی قید '' دشمن اسلام یا مسلمین''
و قید '' مصرف شدن درامد بر علیه اسلام''
آیا مخصوص استعمار گر است؟

به عبارت دیگر آیا صرف کافر بودن کافی است؟

2
اینکه گفتید به مصرف علیه اسلام برسد، مصرف با واسطه هم هست؟
مثلا ما با فلان شرکت خارجی معامله می کنیم اما بخشی از درامد شرکت صرف مالیاتی میشود که بخشی از ان صرف مقابله با اسلام میشود..
در واقع دولت های خارجی از طریق مالیات درامد کسب کرده و با اسلام مقابله میکنند...

3
گفتید به مصرف علیه اسلام برسد
آیا اگر به مصرف علیه مسلمانان برسد اشکال ندارد؟

با سلام و احترام مجدد

«توجه: عبارتی که بیان قبلا شد عین متن استفتای معظم له است بنا به تقاضای پرسشگر توضیح عبارات بیان می شود»

1. منظور هر کافری نیست و صرف کافر بودن کافی نیست کافری مورد نظر است که استعمارگر باشد
2. اگر یقین باشد که با واسطه هم علیه مسلمین خرج می شود همان را هم شامل می شود.
3.درصورتی که علیه مسلمانان هم مصرف شود شامل می شود.

همواره به سلامت باشید

موضوع قفل شده است