جمع بندی فضیلت سوره زخرف

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فضیلت سوره زخرف

باسلام میشه لطفا فضیات وخواص سوره زخرف را بیان بفرمایید

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد یاسین

سوال:فضایل و خواص سوره زخرف چیست؟

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

در احاديث اسلامى در كتب مختلف تفسير و حديث فضيلت بسيارى براى تلاوت اين سوره ذكر شده، از جمله: در حديثى از پيامبر اسلام مى‏خوانيم:«من قرء سورة الزخرف كان ممن يقال له يوم القيامة يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ‏ ادخلوا الجنة بغير حساب»

[1]
( كسى كه سوره زخرف را تلاوت كند از كسانى است كه روز قيامت به اين خطاب مخاطب مى‏شود:اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شما است، و نه غمى، بدون حساب وارد بهشت شويد).

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ حم الزُّخْرُفَ آمَنَهُ اللَّهُ فِي قَبْرِهِ مِنْ هَوَامِّ الْأَرْضِ وَ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ حَتَّى يَقِفَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ جَاءَتْ حَتَّى تُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏.

[2]از ابى بصير روايت شده است كه امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس سوره زخرف را بسيار تلاوت كند خداوند جسد او را در قبر از زيان حشرات الارض و گزندگان و از فشار قبر ايمن دارد تا آن هنگام كه در پيشگاه حقّ جلّ و علا بايستد و در موقف قيامت حاضر شود، و آنگاه آن سوره بيايد و بفرمان الهى وارد بهشتش گرداند.

روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: هر کس سوره زخرف را بنویسد و با خود داشته باشد از شر هر حاکم و پادشاهی در امان خواهدبود و نزد مردم از محبوبیت برخوردار می شود.(3)


مرحوم کفعمی در کتاب المصباح می نویسد: اگر از آب حاصل از شسته شدن این سوره به زنی که اطاعت از شوهر نمی کند بنوشانند مطیع خواهد شد.(4)
_____________________________________________________________
[1]- تفسير نور الثقلين، ج‏4، ص: 591
[2] - شیخ صدوق،ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 113.
3- تفسیرالبرهان،ج4، ص843.
4- المصباح کفعمی، ص457.

موضوع قفل شده است