جمع بندی نحوه ی اجرای نماز استغاثه به حضرت زهرا (س)

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نحوه ی اجرای نماز استغاثه به حضرت زهرا (س)

[=&quot]با سلام و خسته نباشید[/]
[=&quot]لطفا زمان و نحوه خواندن نماز [/][=&quot]استغاثه به حضرت زهرا (س) را به طور دقیق و ترتیب و تعداد اذکار بیان نمایید طوری که بشود اجرا کرد.[/]
[=&quot]1- لطفا اذکار را با اعراب بنویسید که بشود خواند و ضمنا در اینترنت اختلافاتی در تعداد اذکار دیدم حتی در همین سایت، لذا دقیق آن را بیان بفرمایید حتی در جایی که لازم است تسبیحات حضرت زهرا (س) گفته شود، خود ذکر و تعداد آن را هم به ترتیبی که باید گفته شود بنویسید چون حقیقتا با خواندن مطالب متفاوت در اینترنت یکم گیج شدم.[/]

[=&quot] [/]

[=&quot]2- اگر هنگام گفتن اذکار به صلوات شمار نگاه کنیم آیا اشکال دارد یا خیر؟ چون به هرحال باید عدد دقیق گفته شود نه بیشتر و نه کمتر پس باید به یک روشی شمارش شود.[/]

[=&quot] [/]
[=&quot]3- وقتی گفته میشود سمت راست صورت را بر زمین قرار میدهیم منظور بر روی مهر نماز است یا خود زمین؟[/]

[=&quot]تشکر فراوان[/]

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد آلاء و استاد نور

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛

Mohamad1;828268 نوشت:
لطفا زمان و نحوه خواندن نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) را به طور دقیق و ترتیب و تعداد اذکار بیان نمایید طوری که بشود اجرا کرد.
1- لطفا اذکار را با اعراب بنویسید که بشود خواند و ضمنا در اینترنت اختلافاتی در تعداد اذکار دیدم حتی در همین سایت، لذا دقیق آن را بیان بفرمایید حتی در جایی که لازم است تسبیحات حضرت زهرا (س) گفته شود، خود ذکر و تعداد آن را هم به ترتیبی که باید گفته شود بنویسید چون حقیقتا با خواندن مطالب متفاوت در اینترنت یکم گیج شدم.

در پاسخ به سوال شما دوست گرامی باید عرض کنم این نماز در چند منبع روایی چنین گزارش شده است :
روایت اول : وَ مِنْهَا اسْتِغَاثَةٌ إِلَى فَاطِمَةَ ع‏ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ فَكَبِّرِ اللَّهَ تَعَالَى ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِيحَ الزَّهْرَاءِ ع وَ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْمَنَ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ عُدْ إِلَى السُّجُودِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْسَرَ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ عُدْ إِلَى السُّجُودِ وَ قُلْ كَذَلِكَ مِائَةً وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ.( كفعمى، ابراهيم بن على عاملى، البلد الأمين و الدرع الحصين - بيروت، چاپ: اول، 1418 ق)
ترجمه :
و از ان جمله است استغاثه به فاطمه زهرا سلام الله علیها ؛ دو رکعت نماز میگذاری و هنگامی که سلام نماز را دادی 33 بار تکبیر می گویی و سپس تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و بعد به سجده می روی ( وسط پیشانی بر مهر)100 مرتبه می گویی « يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏» سپس سمت راست پیشانی را بر بر زمین(مهر) قرار می دهی به حالت سجده و همین ذکر را تکرار100 بار می کنی(يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي) و بعد به سجده می روی ( وسط پیشانی بر مهر)100 مرتبه می گویی « يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏» سپس سمت چپ پیشانی را بر بر زمین(مهر) قرار می دهی به حالت سجده و همین ذکر را 100بار تکرار می کنی(يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي) سپس وسط پیشانی را بر بر زمین(مهر) قرار می دهی به حالت سجده و همین ذکر را 110بار تکرار می کنی(يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي) .
عین همین متن را بحارالانوار مجلسی در ج99؛ ص254 به نقل از بلد الامین بیان کرده است.
روایت دوم : روى المفضّل بن عمر، عن أبي عبد اللّه عليه السّلام، قال:إذا كانت لك حاجة إلى اللّه و ضقت بها ذرعا، فصلّ ركعتين، فإذا سلّمت،كبّر اللّه ثلاثا، و سبّح تسبيح فاطمة عليها السّلام، ثمّ اسجد و قل مائة مرّة: يا مولاتي [يا] فاطمة أغيثيني، ثمّ ضع خدّك الأيمن على الأرض، و قل مثل ذلك، ثمّ عد إلى السجود و قل ذلك مائة مرّة و عشر مرّات، و اذكر حاجتك، فإنّ اللّه يقضيها.
منبع حدیث : ( بحرانى اصفهانى، عبد الله بن نور الله، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق، ج‏11-قسم-2-فاطمةس ؛ ص1145)
ترجمه :
از مفضل بن عمر به نقل از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقتی حاجتی به سوب خداوند داشتید و کار بر شما سخت شد دو رکعت نماز بخوانید؛ بعد از سلام؛ 30 بار تکبیر بگوئید و بعد تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویید و سپس به سجده می روی( وسط پیشانی بر مهر) و 100 مرتبه می گویی«: يا مولاتي [يا] فاطمة أغيثيني» بعد طرف راست پیشانی را بر مهر می نهی و همان ذکر را به همان تعداد تکرار می کنی بعد دوباره وسط پیشانی را بر مهر مینهی و مثل همان ذکر را «: يا مولاتي [يا] فاطمة أغيثيني» 110 بار تکرار میکنی و سپس حاجتت را می خواهی قضا خواهد شد .
اما در سومین منبع از منابع حدیث شیعه که این نماز در آن بیان شده است چنین گزارش شده است:
روایت سوم: «...وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ إِبْرَاهِيمُ الْكَفْعَمِيُّ فِي الْبَلَدِ الْأَمِينِ‏، هَكَذَا تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ كَبِّرِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِيحَ الزَّهْرَاءِ ع وَ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ يَا مُوَلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْمَنَ‏ وَ قُلْ كَذَلِكَ‏ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْسَرَ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ عُدْ إِلَى السُّجُودِ وَ قُلْ كَذَلِكَ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ اذْكُرْ حَاجَتَكَ تُقْضَى.»
منبع حدیث : نورى، حسين بن محمد تقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل - قم، چاپ: اول، 1408ق، ج6،ص313.
ترجمه : ترجمه این روایت هم عینا مثل روایت قبل است.
بررسی نهایی : از ارزیابی این سه متن مختلف در مورد نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها موارد زیر قابل بررسی است:
اولا در مورد زمان خواندن این دعا؛ زمان خاصی از جهت روز یا شب بودن دعا بیان نشده است ؛ فقط بیان شده است که وقتی حاجتی داشتی و به خصوص کار بر تو دشوار شد این نماز را بخوان.
دوما در مورد نحوه­­ی انجام عمل؛ نویسنده کتاب در روایت سوم در ابتدای روایت ادعا کرده است که روایت را از کتاب بلد الامین کفعمی نقل کرده است در حالی که مقداری از روایت را معلوم نیست به چه دلیلی مرحوم نوری ذکرنکرده است. با توجه به این که ایشان از بزرگان حدیث شناس ما هستند بعید است که این عدم ذکر از روی فراموشی و یا خطا باشد و حتما دلیلی برای عدم ذکر سجده طرف چپ داشته اند.
اما روایت دوم و سوم هم که شبیه به هم هستند با این که از دو متن متفاوت بیان شده اند و در هر دو سجده سمت چپ دیده نمی شود.
از این رو از سه روایت بیان شده در خواندن این نماز یک روایت از جهت عمل مفصل­تر از دیگری است. اما در مورد سند این روایات هر سه روایت از جهت سندی اعتبار لازم برای صحت را ندارند که البته بر مبنای حدیث شناسان چون محتوای این احادیث در مورد مستحبات است ؛ این ضعف سند اشکالی ندارد .
اما در مرحله­ی عمل که شما دوست گرامی در مورد ان سوال دارید باید عرض کنم از این مرحله به بعد تخصص بنده جوابگو نیست لطفا به دوستان کارشناس فقه و احکام در انجمن مربوطه پیام دهید و از ایشان بپرسید در مرحله ­ی عمل باید شما چگونه نماز را به جا اوردید آیا نماز طولانی تر ملاک عمل است یا نماز مختصرتر و به عبارت بهتر باید طبق روایت شماره اول عمل کرد یا روایت شماره دو و سه .

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛

Mohamad1;828268 نوشت:
2- اگر هنگام گفتن اذکار به صلوات شمار نگاه کنیم آیا اشکال دارد یا خیر؟ چون به هرحال باید عدد دقیق گفته شود نه بیشتر و نه کمتر پس باید به یک روشی شمارش شود.

بله کاملا درست فرمودید بسیار مهم هست که تعداد اذکار چه در این عمل و چه در اعمال مستحبی دیگر رعایت شود؛ باید دقت فرمایید تعداد نه یک رقم بیشتر و نه یک رقم کمتر باشد؛ از این رو اشکالی ندارد در حدی که تعداد اذکار را مرور فرمایید به صلوات شمار نگاه کنید.

Mohamad1;828268 نوشت:
- وقتی گفته میشود سمت راست صورت را بر زمین قرار میدهیم منظور بر روی مهر نماز است یا خود زمین؟

در مورد این سوال هم در ضمن پاسخ اول البته اشاره ای داشتم مهر باشد یا هر موضعی که در کتاب های توضیح المسائل اجازه سجده بر آن داده شده است.

Mohamad1;828268 نوشت:
2- اگر هنگام گفتن اذکار به صلوات شمار نگاه کنیم آیا اشکال دارد یا خیر؟ چون به هرحال باید عدد دقیق گفته شود نه بیشتر و نه کمتر پس باید به یک روشی شمارش شود.

3- وقتی گفته میشود سمت راست صورت را بر زمین قرار میدهیم منظور بر روی مهر نماز است یا خود زمین؟

تشکر فراوان

با سلام و عرض ادب

2. اگر عرفا از حالت نمازگزار خارج نشوید اشکال ندارد.
3. منظور بر مهر یا چیزی است که سجده بر آن صحیح است.

موفق و موید باشید

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض ادب و سلام خدمت دوستان گرامی؛

نور;829650 نوشت:
2. اگر عرفا از حالت نمازگزار خارج نشوید اشکال ندارد.
3. منظور بر مهر یا چیزی است که سجده بر آن صحیح است.

باتشکر از کارشناس محترم فقه با آدی «نور» ؛ لطفا حالا که قدم رنجه فرمودید و به پست ما سری زدید در مورد سوال مساله زیر هم نظر فقهی لازم را بفرمایید . باتشکر از شما

آلاء;829198 نوشت:
اما در مرحله­ ی عمل که شما دوست گرامی در مورد ان سوال دارید باید عرض کنم از این مرحله به بعد تخصص بنده جوابگو نیست لطفا به دوستان کارشناس فقه و احکام در انجمن مربوطه پیام دهید و از ایشان بپرسید در مرحله ­ی عمل باید شما چگونه نماز را به جا اوردید آیا نماز طولانی تر ملاک عمل است یا نماز مختصرتر و به عبارت بهتر باید طبق روایت شماره اول عمل کرد یا روایت شماره دو و سه .

آلاء;829902 نوشت:
باتشکر از کارشناس محترم فقه با آدی «نور» ؛ لطفا حالا که قدم رنجه فرمودید و به پست ما سری زدید در مورد سوال مساله زیر هم نظر فقهی لازم را بفرمایید . باتشکر از شما

با سلام و احترام

تشکر از پاسخ کامل استاد بزرگوار

الحمدلله پاسخ کامل توسط استاد گرامی ارائه شد درنحوه ی خواندن نماز مانند نمازهای دیگر است فقط سمت راست و چپ را بر سجده گذاشتن منظور این است گونه ها را بر مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد .

التماس دعا هنگام خواندن نماز

نور;830425 نوشت:
الحمدلله پاسخ کامل توسط استاد گرامی ارائه شد درنحوه ی خواندن نماز مانند نمازهای دیگر است فقط سمت راست و چپ را بر سجده گذاشتن منظور این است گونه ها را بر مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد .

استاد نور
با سلام و خسته نباشید
همانطور که فرمودید استاد آلاء زحمت کشیدند و پاسخ کاملی رو ارائه فرمودند اما مورد سئوال از جنابعالی رفع تناقض بین مورد یک و دو و سه است با توجه به اینکه هر سه مورد از کتب معتبر استخراج شده است از نظر اصول فقهی کدام مورد صحیح یا به عبارتی صحیحتر است؟؟
منتظر پاسخ جنابعالی هستیم
تشکر

Mohamad1;830931 نوشت:
استاد نور
با سلام و خسته نباشید
همانطور که فرمودید استاد آلاء زحمت کشیدند و پاسخ کاملی رو ارائه فرمودند اما مورد سئوال از جنابعالی رفع تناقض بین مورد یک و دو و سه است با توجه به اینکه هر سه مورد از کتب معتبر استخراج شده است از نظر اصول فقهی کدام مورد صحیح یا به عبارتی صحیحتر است؟؟
منتظر پاسخ جنابعالی هستیم
تشکر

با سلام و عرض ادب

از نظر شرعی نحوه خواندن نماز بیان شد ولی در اینکه کدام روایت صحیح تر است و به کدام استناد نمایید بحث فقهی و شرعی نیست از نظر شرعی هرکدام صحیح باشد و به آن عمل نمایید مکفی است اگر استاد آلاء بزرگوار بفرمایند کدام روایت را با توجه به بررسی سندی و محتوایی ملاک قرار دهند ظاهرا پاسخ دقیق تر و تخصصی تری ارائه شود.

همواره به سلامت باشید

سوال:
نحوه ی به جا آوردن نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها را با ذکر اذکار و ترتیب آن به شکل کامل بیان کنید؟ آیا اگر د ر حین نماز به دلیل رعایت تعداد اذکار؛ نماز گذار به صلوات شمار یا تسبیح نگاه کند اشکال دارد؟ منظور از قسمت راست پیشانی را بر زمین گذاردن ؛ زمین است و یا مهر ؟

پاسخ:
نحوه ی انجام این نماز در چند منبع روایی چنین گزارش شده است :
روایت اول : « وَ مِنْهَا اسْتِغَاثَةٌ إِلَى فَاطِمَةَ ع‏ تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ فَكَبِّرِ اللَّهَ تَعَالَى ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِيحَ الزَّهْرَاءِ ع وَ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْمَنَ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ عُدْ إِلَى السُّجُودِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْسَرَ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ عُدْ إِلَى السُّجُودِ وَ قُلْ كَذَلِكَ مِائَةً وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ (1).»
ترجمه :
و از ان جمله است استغاثه به فاطمه زهرا سلام الله علیها ؛ دو رکعت نماز میگذاری و هنگامی که سلام نماز را دادی 33 بار تکبیر می گویی و سپس تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و بعد به سجده می روی ( وسط پیشانی بر مهر)100 مرتبه می گویی « يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏» سپس سمت راست پیشانی را بر بر زمین(مهر) قرار می دهی به حالت سجده و همین ذکر را تکرار100 بار می کنی(يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي) و بعد به سجده می روی ( وسط پیشانی بر مهر)100 مرتبه می گویی « يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏» سپس سمت چپ پیشانی را بر بر زمین(مهر) قرار می دهی به حالت سجده و همین ذکر را 100بار تکرار می کنی(يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي) سپس وسط پیشانی را بر بر زمین(مهر) قرار می دهی به حالت سجده و همین ذکر را 110بار تکرار می کنی(يَا مَوْلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي) .
همین متن را بحارالانوار مجلسی در ج99؛ ص254 به نقل از بلد الامین بیان کرده است.
روایت دوم : «روى المفضّل بن عمر، عن أبي عبد اللّه عليه السّلام، قال:إذا كانت لك حاجة إلى اللّه و ضقت بها ذرعا، فصلّ ركعتين، فإذا سلّمت،كبّر اللّه ثلاثا، و سبّح تسبيح فاطمة عليها السّلام، ثمّ اسجد و قل مائة مرّة: يا مولاتي [يا] فاطمة أغيثيني، ثمّ ضع خدّك الأيمن على الأرض، و قل مثل ذلك، ثمّ عد إلى السجود و قل ذلك مائة مرّة و عشر مرّات، و اذكر حاجتك، فإنّ اللّه يقضيها .(2)»
ترجمه :
از مفضل بن عمر به نقل از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقتی حاجتی به سوب خداوند داشتید و کار بر شما سخت شد دو رکعت نماز بخوانید؛ بعد از سلام؛ 30 بار تکبیر بگوئید و بعد تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویید و سپس به سجده می روی( وسط پیشانی بر مهر) و 100 مرتبه می گویی«: يا مولاتي [يا] فاطمة أغيثيني» بعد طرف راست پیشانی را بر مهر می نهی و همان ذکر را به همان تعداد تکرار می کنی بعد دوباره وسط پیشانی را بر مهر مینهی و مثل همان ذکر را «: يا مولاتي [يا] فاطمة أغيثيني» 110 بار تکرار میکنی و سپس حاجتت را می خواهی قضا خواهد شد .
اما در سومین منبع از منابع حدیث شیعه که این نماز در آن بیان شده است چنین گزارش شده است:
روایت سوم: «...وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ إِبْرَاهِيمُ الْكَفْعَمِيُّ فِي الْبَلَدِ الْأَمِينِ‏، هَكَذَا تُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ كَبِّرِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِيحَ الزَّهْرَاءِ ع وَ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ يَا مُوَلَاتِي‏ يَا فَاطِمَةُ أَغِيثِينِي‏ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْمَنَ‏ وَ قُلْ كَذَلِكَ‏ ثُمَّ ضَعْ خَدَّكَ الْأَيْسَرَ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُلْ كَذَلِكَ ثُمَّ عُدْ إِلَى السُّجُودِ وَ قُلْ كَذَلِكَ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ اذْكُرْ حَاجَتَكَ تُقْضَى(3) .»
ترجمه : ترجمه این روایت هم عینا مثل روایت قبل است.
بررسی نهایی : از ارزیابی این سه متن مختلف در مورد نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها موارد زیر قابل بررسی است:
اولا در مورد زمان خواندن این دعا؛ زمان خاصی از جهت روز یا شب بودن دعا بیان نشده است ؛ فقط بیان شده است که وقتی حاجتی داشتی و به خصوص کار بر تو دشوار شد این نماز را بخوان.
دوما در مورد نحوه­­ ی انجام عمل؛ نویسنده کتاب در روایت سوم در ابتدای روایت ادعا کرده است که روایت را از کتاب بلد الامین کفعمی نقل کرده است در حالی که مقداری از روایت را معلوم نیست به چه دلیلی مرحوم نوری ذکرنکرده است. با توجه به این که ایشان از بزرگان حدیث شناس ما هستند بعید است که این عدم ذکر از روی فراموشی و یا خطا باشد و حتما دلیلی برای عدم ذکر سجده طرف چپ داشته اند.
اما روایت دوم و سوم هم که شبیه به هم هستند با این که از دو متن متفاوت بیان شده اند و در هر دو سجده سمت چپ دیده نمی شود.
از این رو از سه روایت بیان شده در خواندن این نماز یک روایت از جهت عمل مفصل­تر از دیگری است. اما در مورد سند این روایات هر سه روایت از جهت سندی اعتبار لازم برای صحت را ندارند که البته بر مبنای حدیث شناسان چون محتوای این احادیث در مورد مستحبات است ؛ این ضعف سند اشکالی ندارد .
اما در مرحله­ ی عمل با رجوع به فقیه و احکام شرعی باید به شکل صحیح نماز دست یافت.

منابع:
(1).كفعمى، ابراهيم بن على عاملى، البلد الأمين و الدرع الحصين - بيروت، چاپ: اول، 1418،ص159.
(2).بحرانى اصفهانى، عبد الله بن نور الله، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق، ج‏11-قسم-2-فاطمةس ؛ ص1145.
(3). نورى، حسين بن محمد تقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل نورى، قم، چاپ: اول، 1408ق.، ج6،ص313.

موضوع قفل شده است