جمع بندی چرا خدا در قرآن گفته همه موجوات را جفت آفریده ولی اینطور نیست

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا خدا در قرآن گفته همه موجوات را جفت آفریده ولی اینطور نیست

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بپرسم چرا در قرآن خدا گفته همه موجودات را جفت آفریده ولی اینطور نیست بعنوان مثال کرم خاکی یک موجودی است که یک طرفش نر است و یک طرفش ماده و سلول ها و آمیب ها کلا نر و ماده ندارن و بصورت تقسیم سلولی زیاد میشن.

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد میقات

[="Tahoma"]

bababozorg;374953 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
میخواستم بپرسم چرا در قرآن خدا گفته همه موجودات را جفت آفریده ولی اینطور نیست بعنوان مثال کرم خاکی یک موجودی است که یک طرفش نر است و یک طرفش ماده و سلول ها و آمیب ها کلا نر و ماده ندارن و بصورت تقسیم سلولی زیاد میشن.

«وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد. (ذاریات، 49)

با سلام و درود

در این زمینه برداشت های تفسیر متفاوت است:

1. قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... .

2. زوجیت، به ذرات مثبت و منفی اشاره دارد؛ یعنی تمام اشياى جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروزه از نظر علمى مسلم است كه اتم ها از بار الكتريسته منفى (الكترون) و مثبت (پروتون) تشکیل شده اند.

3. مراد از زوجین، زن و شوهر است.

______________
(ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 242؛ ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 573؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 376)

پاسخ شبهه:

آیت الله معرفت به این شبهه این گونه پاسخ می دهند:

اولا: در آیه هیچ اشاره صریحی به لقاح جنسی نشده است، لذا مراد از زوجیت، دو جنس نر و ماده نیست، بلکه مراد صنف های مختلف از هر گونه حیوان و گیاه است، مانند انواع سیب، انواع گلابی، انواع گوسفند و ... .

از اینرو، این شبهه به خاطر برداشتی است که از تعبیر «زوجین» داشته اند و آن را به معنای جفت نر و ماده گرفته اند، در صورتی که «زوج» در این قبیل آیات، به معنای «صنف»است.

در قرآن آیات مختلفی است که به این معنا اشاره دارد:

«فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ»؛ در آن دو، از هر ميوه‏اى انواع گوناگون قرار دادیم. (رحمن، 52)

«وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»؛ و در زمین از هر نوع میوه، اصاناف گوناگون قرار داده است. (رعد، 3)

«سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛ منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند. (یس، 36)

شیخ طوسی در تفسیر این آیه چنین آورده: ازدواج در این جا به معنای اشکال و انواع است که حیوان، درخت، حبوبات و دیگر گیاهان و هم چنین انجیر، انگور و ... دارای انواع متعدد است. (التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 458)

تعبیر به «تثنیه» (زوجین = دو تا زوج) هم در این گونه موارد به معنای مطلق تعدد و کثرت است که در ادبیات عرب، امری شایع است و در قرآن هم به کار رفته است، مانند: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْن‏»؛ بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن‏ (ملک، 4)، که مراد تداوم و مطلق تکرار و کثرت است.


ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست.

دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.

____________
(ر.ک: شبهات و ردود حول القرآن الکریم، معرفت، ص 313 تا 318)

دوستان گرامی بهتر است بدانید که تقریبا هر چیزی (غیر از خدا) که ما می شناسیم یک متقارن یا همان زوج دارد.مراد از زوجیت حتما مونث و مذکر نیست.
الان در فیزیک وجود چیزی به نام پاد ماده مطرح و اثبات شده است.بدین صورت که هر ماده یک پاد ماده دارد مثلا جسم من در یک بعد دیگر که برای ما قابل لمس نیست یک پاد ماده دارد!!!!!همچنین همه ی ذرات دیگر عالم!!!!!!!البته من از علم فیزیک به خصوص فیزیک نوین چیز زیادی نمیدانم ولی این موضوع پادماده را در یک مستند در تلویزیون دیدم که وجود چیزی به نام پادماده اثبات شده است و وجود چیزی به نام کوارک مطرح شده است که شاید هر دو بتوانند جفت یک ماده یاحتی جفت چیزی مثل روح باشند.
فیزیک نوین هنوز در ابتدای راه است و حتما با ظهور حضرت حجت تمام علوم و همچنین فیزیک به کلی روشن خواهند شد.
البته مصداق آوردن برای آیات قرآن در این زمانه چیزی خیلی درستی نیست چون ممکن است بعد از مدتی آن نظریه اعتبار خود را از دست بدهد یا نقض شود.
به هر حال شاید در آینده فهمیدیم که پادماده می تواند همان زوج باشد.
مطمئنم در آخر یقین پیدا می کنیم که : خدا از همه راست گو تر است.
:ok:

سلام

میقات;378036 نوشت:
علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که حشراتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.

دوست گرامی

حشرات کرم نیستند. لطفا اصلاح بفرمایید

bababozorg;374953 نوشت:
میخواستم بپرسم چرا در قرآن خدا گفته همه موجودات را جفت آفریده ولی اینطور نیست بعنوان مثال کرم خاکی یک موجودی است که یک طرفش نر است و یک طرفش ماده و سلول ها و آمیب ها کلا نر و ماده ندارن و بصورت تقسیم سلولی زیاد میشن.

کرم های خاکی جاندارانی Hermaphrodit (یعنی الهه دو شاخه) یا نرماده هستند .

یعنی هر جاندار در بدن خود هم گامت نر (اسپرم) تولید می کند و هم گامت ماده (تخمک) .از طرف دیگر اسپرم های یک کرم خاکی ، نمی تواند تخمک های خودش را بارور کند و برای باروری به فرد دیگری از گونه خود نیاز دارد

برای همین به کرمهای خاکی از لحاظ تولید مثلی ، هرم آفرودیت دیگر لقاح یا نر ماده دگر بارور گفته می شود

فرمانرو آغازيان (آمیب که دوست گرامی به آن اشاره کردند جزو این فرمانرو می باشد) جانداران گوناگوني را در خود جاي مي‌دهد. آغازيان كه يكي از قديمي‌ترين گروه‌هاي جانداران‌اند، بيش‌تر تك سلولي و ميكروسكوپي هستند؛ اگرچه بعضي از آن‌ها پرسلولي‌اند و جثه‌ي بزرگ دارند. شكل‌گيري مشخص ساختار توليد مثلي و به دنبال آن توليد مثل جنسي ابتدا در اين گروه از جانداران بوده است. آغازيان تك سلولي هنگام توليد مثل جنسي با انجام تقسيم ميتوز، سلول‌هاي گامت را به‌وجود مي‌آورند. اين سلول‌ها باهم لقاح مي‌دهند و سلولي به‌نام زيگوسپور(Zygospore) ايجاد مي‌كنند. زيگوسپور ديواره‌ي ضخيمي دارد و مي‌تواند در شرايط نامساعد تا مدت‌ها باقي بماند. وقتي شرايط محيطي مناسب شد، با انجام تقسيم ميوز، سلول‌هاي هاپلوئيد ايجاد مي‌شوند. اين سلول‌ها با پاره‌كردن ديواره‌ي زيگوسپور از آن خارج مي‌شوند. هركدام از اين سلول‌ها با انجام تقسيم ميتوز تعداد زيادي آغازي تك سلولي توليد مي‌كنند.

تصویر 1: تولید مثل جنسی آمیب

تصویر 2: تولید مثل جنسی کرم خاکی

سلام دوست عزیز
من در واقع نمی خوام به طور علمی پاسخ بدم اما یه نکته در مورد جفت در قرآن می خواستم اضافه کنم که امیدوارم مفید باشه.
جفت شدن معنای گسترده ای داره تو(نوعی) می توانی با کارت با دانش با خانه ات ویا با هر چیز دیگه ای جفت بشی اما نکته قابل تامل اینه که هر جفت شدنی به تولد نوزادی می انجامد و بالاترین جفت شدن همان جفت شدن با ا... است . ممکنه که تو حتی با قرآن و دانش جفت شی اما نوزاد این رابطه غرور باشه .

جمع بندی

پرسش:
چرا در قرآن خدا گفته همه موجودات را جفت آفریده ولی اینطور نیست، بعنوان مثال کرم خاکی یک موجودی است که یک طرفش نر است و یک طرفش ماده، و سلول ها و آمیب ها کلا نر و ماده ندارند و بصورت تقسیم سلولی زیاد می شوند.

پاسخ:
«وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»؛ و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد.(1)

در این زمینه برداشت های تفسیر متفاوت است:
1. قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... .
2. زوجیت، به ذرات مثبت و منفی اشاره دارد؛ یعنی تمام اشياى جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروزه از نظر علمى مسلم است كه اتم ها از بار الكتريسته منفى (الكترون) و مثبت (پروتون) تشکیل شده اند.
3. مراد از زوجین، زن و شوهر است.(2)
پاسخ شبهه:
آیت الله معرفت به این شبهه این گونه پاسخ می دهند:
اولا: در آیه هیچ اشاره صریحی به لقاح جنسی نشده است، لذا مراد از زوجیت، دو جنس نر و ماده نیست، بلکه مراد صنف های مختلف از هر گونه حیوان و گیاه است، مانند انواع سیب، انواع گلابی، انواع گوسفند و ... .
از اینرو، این شبهه به خاطر برداشتی است که از تعبیر «زوجین» داشته اند و آن را به معنای جفت نر و ماده گرفته اند، در صورتی که «زوج» در این قبیل آیات، به معنای «صنف»است.
در قرآن آیات مختلفی است که به این معنا اشاره دارد:
«فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ»؛ در آن دو، از هر ميوه‏اى انواع گوناگون قرار دادیم.(3)
«وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»؛ و در زمین از هر نوع میوه، اصاناف گوناگون قرار داده است.(4)
«سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛ منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند.(5)
شیخ طوسی در تفسیر این آیه چنین آورده: ازدواج در این جا به معنای اشکال و انواع است که حیوان، درخت، حبوبات و دیگر گیاهان و هم چنین انجیر، انگور و ... دارای انواع متعدد است.(6)
تعبیر به «تثنیه» (زوجین = دو تا زوج) هم در این گونه موارد به معنای مطلق تعدد و کثرت است که در ادبیات عرب، امری شایع است و در قرآن هم به کار رفته است، مانند: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْن‏»؛ بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن‏ (7)، که مراد تداوم و مطلق تکرار و کثرت است.
ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست.
دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.(8)

پی نوشت ها:

  1. ذاریات، 49.
  2. ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 242؛ ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 573؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 376.
  3. رحمن، 52.
  4. رعد، 3.
  5. یس، 36.
  6. التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 458.
  7. ملک، 4.
  8. ر.ک: شبهات و ردود حول القرآن الکریم، معرفت، ص 313 تا 318.

 

موضوع قفل شده است