توصيه هاي امام علي (ع) به" جوانان "

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توصيه هاي امام علي (ع) به" جوانان "

توصیه امام علی(علیه‌السلام) به جوانان
بزرگوارتر از آن باش که به پستی تن دهی هرچند تو را به مقصود رساند، زیرا نمی توانی در برابر آن چه از آبرو و شخصیت در این راه از دست می دهی بهایی به دست آوری، و بنده دیگری مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.
1- تقوا و پاک دامنی
اهمیت و جایگاه تقوا برای جوانان آن وقت معلوم می شود که تمایلات و احساسات دوره جوانی مد نظر قرار گیرد. برای جوانی که در معرض طغیان غرایز و احساسات تند و شکوفایی خواهش های نفسانی و غریزه جنسی و تخیلات موهوم به سر می برد، تقوا به منزله قلعه و حصار مستحکمی است که او را از تاخت و تاز دشمنان مصون می دارد و مانند سپری است که از اصابت تیرهای زهراگین شیاطین باز می دارد.
امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «اعلموا عبادالله ان التقوی دار حصن عزیز»1؛ بدانید ای بندگان خد، تقوا دژی مستحکم و غیرقابل نفوذ است.
استاد مطهری(ره) در این خصوص می گوید: نباید تصور کرد که تقوا از مختصات دین داری است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا لازمه انسانیّت است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد.2
جوان همواره بین دو راهی قرار دارد و به سوی دو نقطه متضاد کشیده می شود. از یک طرف، ندای وجدان اخلاقی و الهام الهی او را به سوی خوبی ها سوق می دهد و از طرف دیگر غرایز درونی و نفس اماره و وسوسه های شیطانی او را به ارضای خواهش های نفسانی فرمان می دهد. در این جنگ و گریز تنها جوانی می تواند از این صحنه کشمکش و نزاع بین عقل و شهوت، خیر و فساد و پاکی و آلودگی به سلامت خارج شود که خود را به سلاح ایمان و تقوا مجهز کرده و از ابتدای جوانی به خودسازی و جهاد با نفس بپردازد.
حضرت یوسف(علیه السلام) در سایه همین تقوا بود که توانست با اراده ای قوی از آزمون سخت الهی سربلند بیرون آید و به اوج عزت نایل شود.
2- تقویت اراده
بسیاری از جوانان از ضعف اراده و فقدان قدرت تصمیم گیری شکایت می کنند و برای درمان آن چاره جویی می کنند. آنان می گویند:
برای ترک عادات زشت و ناپسند بارها تصمیم گرفته ایم اما کم تر موفق شده ایم.
امام علی(علیه السلام) از تقوا به عنوان عامل تقویت اراده و مالکیت نفس که نقش عمده ای در ترک گناه و عادات ناپسند دارد، یاد می کند و می فرمایند: آگاه باشید! خطاها و گناهان مانند اسب های سرکش و لجام گسیخته ای هستند که گناه کاران بر آن ها سوارند و آنان را در قعر دوزخ سرنگون خواهند ساخت و تقوا همانند مرکب های راهوار و آرامی است که صاحبانشان بر آن ها سوارند و زمامشان را به دست دارند و آنان را تا بهشت پیش می برند.3
باید در نظر داشت که این کار شدنی است. افرادی که در این وادی قدم بنهند، مشمول الطاف خفیه الهی خواهند بود. چنان که قرآن کریم می فرمایند:«والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» 4 آنان که در راه ما جهاد و کوشش می کنند، راه های خود را به آن ها نشان می دهیم.
3- فرصت جوانی:
بدون تردید یکی از عوامل مهم موفقیت و کام یابی، بهره برداری صحیح و اصولی از شرایط و فرصت های مناسب است، که فرصت جوانی از اساسی ترین آن ها به شمار می رود.
نیروی معنوی و قوای جسمانی، گوهر گران سنگی است که خداوند متعال در اختیار نسل جوان قرار داده است. بر این اساس پیشوایان دین همواره بر اغتنام فرصت جوانی تاکید کرده اند. امام علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند: بادر الفرصة قبل ان تکون غصه (5) پیش از آن که فرصت از دست رود و مایه اندوهت گردد، آن را غنیمت شمار.
سعدی با الهام از سخنان بزرگان می گوید:
جوانا ره طاعت امروز گیر * که فردا جوانی نیاید ز پیر
قضا روزگاری زمن در ربود * که هر روزش از پی شب قدر بود
من آن روز را قدر نشناختم * بدانستم اکنون که درباختم
امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «لاتنس صحتک و قوتک وفراغک وشبابک ونشاطک ان تطلب بها الاخرة»6 ؛ سلامتی و قدرت و فراغ بال و جوانی و نشاط خود را فراموش مکن، از آن ها در راه آخرت استفاده کن.
آن حضرت درباره کسانی که از نعمت جوانی بهره صحیح و کافی نبرده اند، می فرمایند: آن ها در ایام سلامت بدن سرمایه ای مهیا نکردند و در اولین فرصت های زندگی درس عبرتی نگرفتند، آیا کسی که جوان است جز پیری انتظار دارد.7
سؤال از جوانی
جوانی و نشاط و بالندگی، نعمت بزرگی است که در روز قیامت از آن سؤال می شود. امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
«شیئان لایعرف فضلهما الا من فقدهما: الشباب والعافیه»8 ؛ دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد: یکی جوانی و دیگری تندرستی.
خودسازی:
بهترین زمان برای تربیت و خودسازی، دوره جوانی است، زیرا صفحه دل جوان با زشتی ها و خصلت های ناپسند شکل نگرفته و چراغ فطرت در دلش خاموش نگشته است. امام علی(علیه السلام) به فرزندش امام حسن(علیه السلام) چنین می فرمایند: «انما قلب الحدث کالارض الخالیه ما القی فیها من شیء قلبه فبادرتک بالادب قبل ان یقسوا قلبک ویشتغل لبک»9 ؛
قلب نوجوان مانند زمین خالی است که هر ذچه در آن بیفشانی آن را می پذیرد، پس پیش از آن که قلبت سخت شود و فکرت به امور دیگر مشغول گردد، به تعلیم و تربیت تو مبادرت کردم و همت خود را بر تربیت تو گذاشتم.
عادات ناپسند در دوران جوانی ریشه دار نشده است، از این رو مبارزه با آن سهل و آسان است. جوانان باید از این امتیاز بزرگ به شایستگی استفاده کنند
باید جوانان عزیز این هشدار امام علی(علیه السلام) را جدی بگیرند که می فرمایند: «غالب الشهوة قبل قوة ضراوتها فانها ان قویت ملکتک واستفادتک ولم تقدر علی مقاومتها»10 پیش از آن که تمایلات نفسانی به تجری و تندروی عادت کنند با آن ها مقابله کن، زیرا اگر تمایلات در تجاوز و خودسری نیرومند شوند، فرمانروای تو خواهند شد و تو را به هرسو که بخواهند می برند و قدرت مقاومت در برابر آن ها را از دست خواهی داد. مولوی می گوید:
زان که خوی بد بگشته ست استوار
مور شهوت شد ز عادت هم چو مار
مار شهوت را بکش در ابتدا
ورنه اینک گشت ما رت اژدها

ممنون داداش از این که این تاپیک و به و وجود اوردی خیلی به درد خرد

خیلی متشکریم برادر.

به جز شهوت و غضب دیگه باید روی چه خصلت های بدی کار کرد؟کدوم خصلت ها خطرناک ترند و پس از جوانی اصلاحشون امکان پذیر نیست؟

سخنان امام علی طوریه که آدم فکر میکنه این حرفارو یه روانشناس که سالها مطالعه داشته و همین زمون خودمونم زندگی میکرده گفته. جدا که جای تفکر داره این حرفا

آخه کسی این حرف رو زده که خودش این همه کنیز و دختر و اینها زیر دستش بودند و چندین زن و صیغه ای و اینها داشته البته من جسارت نمیکنم خدای نکرده ولی کسی که خودش از همه لحاظ از لحاظ شهوت مشکلی نداشته و راحت میتونسته خودش رو با اون زنها تخلیه بکنه چجوری حرفش میتونه روی یه جوونی که اصلا دستش به هیچ جایی بند نیست و نمیتونه ازدواج بکنه تاثیر داشته باشه؟ هان؟ چجوری؟

hadihama1360;319890 نوشت:
آخه کسی این حرف رو زده که خودش این همه کنیز و دختر و اینها زیر دستش بودند و چندین زن و صیغه ای و اینها داشته البته من جسارت نمیکنم خدای نکرده ولی کسی که خودش از همه لحاظ از لحاظ شهوت مشکلی نداشته و راحت میتونسته خودش رو با اون زنها تخلیه بکنه چجوری حرفش میتونه روی یه جوونی که اصلا دستش به هیچ جایی بند نیست و نمیتونه ازدواج بکنه تاثیر داشته باشه؟ هان؟ چجوری؟

خواهشا بدون علم پست نزنین. 2 تا نقل راجع به سن ازدواج حضرت علی هست یکی 21 سال و یکی 25 سال (تا اونجا که من سرچ کردم و پیدا کردم) در سال 2 هجری هم با حضرت فاطمه ازدواج کردن و تا سال 11 هجری که حضرت فاطمه شهید میشن ( لعنت خدا بر مسببش باد) تنها همسر ایشون حضرت فاطمه بودن. پس این تهمتها به حضرت علی نمی چسبه.

تهمت چیه میتونی بری از کتابها تاریخ اسلام مطالعه بمنی ببینی ایشون تا آخر عمر چند تا زن گرفتند؟

امام صادق (ع) فرمود : مردی را پیش حضرت علی(ع) آوردند که با آلت خود بازی کرده (و به این طریق خود را ارضا می کرد)، حضرت آن قدر بر روی دست های او زدند که دستانش قرمز شد و سپس با بودجه بیت المال او را متأهل نمودند.

حق دوست;320543 نوشت:
امام صادق (ع) فرمود : مردی را پیش حضرت علی(ع) آوردند که با آلت خود بازی کرده (و به این طریق خود را ارضا می کرد)، حضرت آن قدر بر روی دست های او زدند که دستانش قرمز شد و سپس با بودجه بیت المال او را متأهل نمودند.

ببخشید الان دیگه این کارها جواب نمیده چون بودجه ای نمونده و گرونی انقدر بیداد میکنه که مردم جراتشون کم شده واسه ازدواج و نکته بعدی اینه که مگر میشه جلوی نیاز و غریضه رو نگهداشت؟ اونم سالها؟ اون موقع اکثرا خیلی زود ازدواج میکردند و اصلا چندین همسر داشتند و راحت از لحاظ جنسی سیر میشدند اما تکلیف نوجوانها و جوانان الان چیه؟ انقدر تشنه میمونند که دیگه بهشون فشار وارد میشه

[="Blue"]اون غریضه واسه ی همه هست ولی یه عده منحرف میشن یه عده خودشونو نگه میدارن . همش بستگی به این داره که تو اوجش چطوری خودتو نگه داری، بعدش که آروم شدی تعجب میکنی که چقد قبلش اوج گرفته بودی ولی خطا نکردی و حالا هیچ اثری از اون لحظات بحرانی نیست . به همین منوال میتونی روزها و ماه ها و سال ها خودتو حفظ کنی[/]

سلام

hadihama1360;319890 نوشت:
آخه کسی این حرف رو زده که خودش این همه کنیز و دختر و اینها زیر دستش بودند و چندین زن و صیغه ای و اینها داشته البته من جسارت نمیکنم خدای نکرده ولی کسی که خودش از همه لحاظ از لحاظ شهوت مشکلی نداشته و راحت میتونسته خودش رو با اون زنها تخلیه بکنه چجوری حرفش میتونه روی یه جوونی که اصلا دستش به هیچ جایی بند نیست و نمیتونه ازدواج بکنه تاثیر داشته باشه؟ هان؟ چجوری؟

اگرتمايل داشتيدباهم صحبت دوستانه ای داشته باشيم،البته نه دراينجا

امام علی عليه السلام درتمام سخنانش سعی می كنداين رابه جوانان بفهماندكه خودرااسيرچيزی نكنندواينقدربرده ی ذهنی اين وآن نباشند
وبيشترگناهانی كه دراسلام حرام شده اندذهن وجسم انسان هارامحدودومحدودترمی كنند
برخی ازاينگونه احكام اسلام بااصل آزادگی توجيه می شوند

چون صيغه كردن برای كسانی كه قدرت حفظ شهوات راندارندسفارش بدون شك خودمولااست
امابرده ی شب وروزشهوات بودن نابودكننده ی بودن قيدوشرط انسانيت است

اسلام دينی نيست كه جلوی چيزهايی راكه انسان دوست داردرابگيرد
اصلاً همچين سفارشی ازيك دين الهی بعيداست

جناب باك مينسترفولرمی گويد:99درصدازوجودوماهيت انسان غيرمادی است
گفته ی بسياری ازبزرگترين استادان روحانی،معنوی،فلسفی وعلمی تاريخ همين است
كه تمايلات اين يك درصدانسان كه باعث اسارت وی می شوددليل فراموش كردن آن بخش عظيم انسان است

سفارشات آنهااين است كه باحفظ آزادگی ومقاومت دربرابراسارت ومحدوديت های ديوانه واردنيوی بنگريم كه واقعاً ازژرفنای وجودچه چيزی رادوست داريم
كه اگردنبال اين علاقه ی فطری رويم به قول روبرت لوئيزاستيونسن زيرسايه ی لطف خداوندی قرارخواهيم گرفت

شماآياليست مغزهای متفكروانديشمندان بزرگ تاريخ كه ايده هايشان باعث تحولی عظيم درمسيرتاريخ بشريت شده است راديده ايديانه؟؟؟
اولين نفردراين ليست كسی است كه به اولقب فانت خردكبيرراداده اند
آری،جناب سقراط حكيم می فرمايند:«هركس ميل داردنفس اوجاويدان بماندبايدقبل ازمردن آن رابميراند»

همانطوركه قبلاً عرض كردم آنهاباتمايلات جنسی انسان كاری نداردند،آنهاتنهامخالف سلب آزادگی هستند

موضوع قفل شده است