بازی و بازی و بازی ، این دنیاست بچه ها بیایند

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بازی و بازی و بازی ، این دنیاست بچه ها بیایند

سلام
جالب است که وصف مورد تاکید قرآن کریم درباره دنیا تعبیر : لعب و لهو است و جالب است چه اینکه می بینیم در دنیای امروز بیش از هرچیز بازی ترویج می شود . بازی و بازی حتی برای پیرمردها . پلی استیشن ، ایکس باکس ، گیم نت وووو دهها عنوانی است که در این مورد قابل شمارش است .
بازی شعار کسانی است که زندگی دنیا را عبث می انگارند و فرصت کم چندروزه عمر را تنها فرصت برای خوش بودن وبعدش دیگر هیچ . نه مقصدی نه مقصودی نه استعدادی و نه کمالی .
این نوع نگاه که نگاه مادی الحادی است اصلا شایسته یک مسلمان باورمند به خدا و حیات ابدی نیست . مومنی که زندگی کوتاه دنیوی را فرصتی برای تکاملو سعادت جاودانه میداند نمی تواند لحظات گرانقدرش را صرف ابزارهای بازی که منکرین حقایق ساخته اند بکند .
ایام نوروز در راه است . نکند این همه روز و ساعت و دقیقه ما صرف لعب و لهو شود . تکامل انسانی توقف بردار نیست اگر ما بخواهیم .

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (سوره الحديد 20)
ترجمه:
20- بدانيد زندگى دنيا تنها بازى و سرگرمى، و تجمل پرستى و تفاخر در ميان شما، و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى ‏برد سپس خشك مى ‏شود به گونه ‏اى كه آن را زرد رنگ مى ‏بينى، سپس تبديل به كاه مى ‏شود، و در آخرت يا عذاب شديد است، يا مغفرت و رضاى الهى، و (به هر حال) زندگى دنيا چيزى جز متاع غرور نيست!

تفسير: دنيا چيزى جز متاع غرور نيست!

و از آنجا كه حب و علاقه دنيا سرچشمه هر گناه و" راس كل خطيه" است در آيه20 ترسيم گويايى از وضع زندگى دنيا و مراحل مختلف، و انگيزه‏ هاى حاكم بر هر مرحله را ارائه داده، مى ‏گويد:" بدانيد زندگى دنيا تنها بازى، و سرگرمى، و تجمل پرستى، و تفاخر در ميان شما، و افزون‏ طلبى در اموال و فرزندان است" (اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ).
به اين ترتيب" غفلت" و" سرگرمى" و" تجمل"" تفاخر" و" تكاثر" دوران هاى پنج گانه عمر آدمى را تشكيل مى ‏دهند.
نخست" دوران كودكى" است كه زندگى در هاله ‏اى از غفلت و بيخبرى و لعب و بازى فرو مى ‏رود.
سپس مرحله" نوجوانى" فرا مى‏ رسد، و سرگرمى جاى بازى را مى ‏گيرد، و در اين مرحله انسان به دنبال مسائلى است كه او را به خود سرگرم سازد و از مسائل جدى دور دارد.
مرحله سوم مرحله" جوانى" و شور و عشق و تجمل پرستى است
از اين مرحله كه بگذرد مرحله چهارم فرا مى‏رسد و احساسات" كسب مقام و فخر" در انسان زنده مى‏شود.
و سرانجام به مرحله پنجم مى‏رسد و در اين مرحله به فكر افزايش مال و نفرات و جمع ثروت مى‏افتد.
مراحل نخستين تقريبا بر حسب سنين عمر مشخص است ولى مراحل بعد در افراد كاملا متفاوت مى‏باشد، و بعضى از آنها، مانند مرحله تكاثر اموال، تا پايان عمر ادامه دارد، هر چند بعضى معتقدند كه هر دوره‏اى از اين دوره‏هاى پنجگانه هشت سال از عمر انسان را مى‏گيرد، و مجموعا به چهل سال بالغ مى‏گردد، و هنگامى كه به اين سن رسيد شخصيت انسان تثبيت مى‏گردد.
اين امر نيز كاملا ممكن است كه بعضى از انسانها شخصيتشان در همان مرحله اول و دوم متوقف گردد، و تا پيرى در فكر" بازى و سرگرمى و معركه گيرى" باشند، و يا در دوران تجمل پرستى متوقف گردد، و ذكر و فكرشان تا دم مرگ فراهم كردن خانه و مركب و لباس زينتى باشد، اينها كودكانى هستند در سن كهولت و پيرانى هستند با روحيه كودك! سپس با ذكر يك مثال آغاز و پايان زندگى دنيا را در برابر ديدگان انسانها مجسم ساخته، مى ‏فرمايد:" همانند بارانى است كه از آسمان نازل مى ‏شود، و چنان زمين را زنده مى‏كند كه گياهانشان زارعان را در شگفتى فرو مى ‏برد، سپس خشك مى ‏گردد، به گونه‏اى كه آن را زرد رنگ مى ‏بينى، سپس درهم شكسته و خرد و تبديل به كاه مى‏شود"! (كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً) «1».
در حقيقت آيه مورد بحث همانند آيه 29 سوره فتح كه وقتى سخن از نمو فراوان گياه مى‏كند مى‏گويند: يعجب الزراع:" زارعان را به شگفتى در مى ‏آورد" (يعنى بجاى" كفار"" زارع" گفته شده).
بعضى از مفسران نيز احتمال داده‏اند كه منظور از كفار در اينجا همان كافران نسبت به خداوند است، و پاره‏اى توجيهات براى آن ذكر كرده‏اند، ولى اين تفسير چندان مناسب به نظر نمى ‏رسد، زيرا مؤمن و كافر در اين شگفتى شريكند.
" حطام" از ماده" حطم" به معنى شكستن و خرد كردن است، و به اجزاى پراكنده كاه" حطام" گفته مى‏ شود كه همراه تند باد به هر سو مى ‏دود.
آرى مراحلى را كه انسان در طى هفتاد سال يا بيشتر طى مى‏كند در چند ماه در گياهان ظاهر مى‏ شود، و انسان مى ‏تواند بر لب كشتزار بنشيند و گذشت عمر، و آغاز و پايان آن را در ديدارى كوتاه بنگرد.
سپس به بازده عمر و نتيجه و محصول نهايى آن پرداخته مى ‏افزايد:" اما در سراى آخرت از دو حال خارج نيست: يا عذاب شديد است و يا مغفرت و رضا و خشنودى او" (وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ).
و سرانجام آيه را با اين جمله پايان مى‏ دهد:" و زندگى دنيا جز متاع غرور و فريب چيزى نيست"! (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ).
" غرور" در اصل از ماده" غر" (بر وزن حر) به معنى اثر ظاهر چيزى است، و لذا به اثر ظاهر در پيشانى اسب" غرة" گفته مى‏شود، سپس به حالت غفلت اطلاق شده است كه در ظاهر انسان هوشيار است، اما در حقيقت بيخبر است، و به معنى فريب و نيرنگ نيز استعمال مى ‏شود.
" متاع" به معنى هر گونه وسائل بهره‏گيرى است، بنا بر اين جمله" دنيا متاع غرور است" مفهومش اين است كه وسيله و ابزارى است براى فريبكارى، فريب دادن خويشتن، و هم فريب ديگران و البته اين در مورد كسانى است كه دنيا را هدف نهايى قرار مى‏دهند و به آن دل مى‏بندند، و بر آن تكيه مى‏كنند و آخرين آرزويشان وصول به آن است، اما اگر مواهب اين جهان مادى وسيله ‏اى براى وصول به ارزشهاى والاى انسانى و سعادت جاودان باشد هرگز دنيا نيست، بلكه مزرعه آخرت، و قنطره و پلى براى رسيدن به آن هدفهاى بزرگ است.
بديهى است توجه به دنيا و مواهب آن به عنوان يك" گذرگاه" يا يك" قرارگاه" دو جهت‏گيرى مختلف به انسان مى‏دهد كه در يكى مايه نزاع و فساد و تجاوز و بيدادگرى و طغيان و غفلت است، و در ديگرى وسيله بيدادى است و آگاهى و ايثار و فداكارى و برادرى و گذشت.
نكته‏:
زندگى دنيا مجموعه‏اى از اين انگيزه‏ها است
در آيات مختلف قرآن، گاه زندگى دنيا توصيف" لعب و لهو" شده، مانند وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ:" زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست" (انعام- 32).و گاه توصيف به" لعب و لهو و زينت و تفاخر و تكاثر" شده (مانند آيات مورد بحث) و گاه از آن به" متاع غرور" تعبير شده (مانند آل عمران- 185- و آيات مورد بحث) و گاه به عنوان" متاع قليل" (نساء- 77).


و گاه به عنوان امرى عارضى و ظاهرى و زودگذر (نساء- 94).
از مجموعه اين تعبيرات و تعبيرهاى ديگر قرآن به خوبى ديدگاه اسلام در مورد زندگى مادى و مواهب آن روشن مى‏شود كه براى آن ارزشى ناچيز قائل است، و تمايل و دلبستگى به آن را ناشى از حركتهاى بى‏هدف (لعب) و هدفهاى سرگرم كننده (لهو) و تجمل پرستى (زينة) و حب مقام و رياست و برترجويى بر ديگران (تفاخر) و حرص و آز و افزون‏طلبى (تكاثر) مى‏شمرد، و عشق به آن را سرچشمه انواع مظالم و گناهان مى‏داند.
اما اگر اين مواهب مادى تغيير جهت دهند و نردبانى براى رسيدن به اهداف الهى گردند، سرمايه‏هايى مى‏شوند كه خدا آنها را از مؤمنان مى‏خرد و بهشت جاويدان و سعادت ابدى به آنها مى‏بخشد،" إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ..." (توبه- 111)

تفسیر نومنه ذیل آیه مذکور

والله الموفق

سلام
بنویسید ایام تعطیلاتتان را می خواهید بیشتر صرف چه برنامه ارزنده ای بکنید
والله الموفق

[="Arial"][="Indigo"]سلام
فکر کنم :Gig: مفیدترین کاری که میتونم در این ایام بکنم همون دیدوبازدید و آماده کردن خونه و لوازم برای پذیرایی کردن از مهمانهاست. واسه آقایون که مرخصی هستند فرصت بیشتر فراهمه ولی خانمها چون کارشون زیاده فقط به همین یک کار می رسند:Ghamgin:
[/]

[="Tahoma"][="Black"]

یا الله
سلام و درود

مطالعه، مطالعه، مطالعه

[/]

مهدیسا;326362 نوشت:
سلام فکر کنم مفیدترین کاری که میتونم در این ایام بکنم همون دیدوبازدید و آماده کردن خونه و لوازم برای پذیرایی کردن از مهمانهاست. واسه آقایون که مرخصی هستند فرصت بیشتر فراهمه ولی خانمها چون کارشون زیاده فقط به همین یک کار می رسند

سلام
کم کاری نیست
میگویند عده ای به محضر یکی از معصومین رسیدند . در ضمن صحبت از یکی از همراهان خود خیلی تعریف کردند که چقدر آدم خوبی است . حضرت فرمود : چطور ؟ گفتند : دائما در حال ذکر و فکر است . فرمود پس کارهایش را چه کسی انجام می دهد ؟ گفتند : ما ، ما نمی گذاریم نیاز به انجام کاری پیدا کند . فرمود : شما بهتر از او هستید .
شما که خدمت می فرمایید بهتر از مخدومین خود هستید
والله الموفق

سلام
در فرهنگ قرآن کریم عید یعنی زمان میهمان شدن سر سفره آسمانی لذا کسی که می خواهد عیدی باشد دل و فکر و اندیشه خود را به سر سفره الهی ببرد
بنده بطور مشخص ایام این عید را مشغول مطالعه نهج البلاغه مولا علی علیه السلام خواهم بود ان شاء الله تا نیاز بی حد دل و جانم را به غذای آسمانی کلام مولای عارفان برطرف سازم
شما چی مطالعه می کنید ؟
والله الموفق

سلام
من از اون دسته ادمها هستم که همه تعطیلات عید حتی سینزدهم راهم سر کارم اما از اینکه مجبورم تو این ایام هم پی روزی حلال (انشاالله ) باشم خیلی ناراحت نیستم

من الان با لپ تاب میام اینترنت و خیلی دوس داشتم که یه کامپیوتر داشتم تا بتونم یه بازی پر حجم بازی کنم
الان فقط میتونم بازی های کم حجم دانلود کنم

aligoogle;326670 نوشت:
من الان با لپ تاب میام اینترنت و خیلی دوس داشتم که یه کامپیوتر داشتم تا بتونم یه بازی پر حجم بازی کنم الان فقط میتونم بازی های کم حجم دانلود کنم

سلام
ظاهرا شما مطلب ما را نخوانده اید یک بار بخوانید بد نیست
والله الموفق

یه کلیپ از علامه حسن زاده دیدم که گفت دنیا نتوست اقای خامنه ای رو شکار کنه

حامد;326357 نوشت:
بنویسید ایام تعطیلاتتان را می خواهید بیشتر صرف چه برنامه ارزنده ای بکنید

اگر شد بازی و سرگرمی حلال (مثلاً بازی کامپیوتری یا کارتون سانسور شده یا ...) + خواب.
اما اگر نشد: خواب.

سلام
کار و مطالعه ،اگه بزارن

[="Tahoma"][="Green"]لا حول و لا قوة الا بالله

سوم تا سیزدهم اردوی جهادی لردگان استان کهکیلویه
اگر توفیق بشه میرم اونجا اگر هم نه درس میخونم
[/]

سلام

مطالعه و بعد هم مسافرت

سلام
مطالعه+تفکر....البته تفکری که منجر به شناخت بشه

حامد;326615 نوشت:
بنده بطور مشخص ایام این عید را مشغول مطالعه نهج البلاغه مولا علی علیه السلام خواهم بود ان شاء الله تا نیاز بی حد دل و جانم را به غذای آسمانی کلام مولای عارفان برطرف سازم

ان شاء الله _ التماس دعا

سلام.
اول اینکه موضوع ها رو در انجمن دنبال کنم..
دوم: مطالعه برای کنکور
سوم: چون وقت بیشتی دارم نسبت به قبلا که نهج البلاغه میخوندم...الان با دقت بیشتری بخونم و ادامه بدم..
چهارم: کارهایی رو که قبلا انجام می دادم بدون تنبلی ادامه بدم

حامد;326615 نوشت:
شما چی مطالعه می کنید ؟

سلام دوست من
من هم در ایام تعطیلات دارم صرف و نحو را دوره می کنم
موضوع قفل شده است