حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدود حجاب شرعی با استناد به قرآن

حد و اندازه حجاب از دیدگاه اسلام و قرآن




دین دارانِ مسلمانِ درست کردار، مبنا و پایه ی دینمداری خویش را، سخنان خدا قرار می دهند. خدا در دین اسلام بسیار آشکارا با احکامی قطعی، اعمالی را نهی کرده و انجام رفتارهایی را به ایمان آورندگان به اسلام، سفارش کرده است. اما چگونه است که از پس این احکام روشن و تکرار مکرر خود خداوند که می گوید: «ما قرآن را برای وعظ و اندرز، بر فهم آسان کردیم»(1) کسانی تاویل گر و تفسیر گر چنان رشد و نمو پیدا کرده و پای گستاخی را تا به اندازه ای دراز کرده که در جایگاه خداوندی، برای مردم حکمی را به نام خدا صادر کنند ؟

آیا خدا انتظاری به غیر از بشارت دهندگی مردم داشت؟
آیا حضرت محمد(ص) چیزی به جز احکام خداوند را برای مردم ابلاغ می کرد ؟
آیا امکانی وجود دارد که خدا پیامی را جا انداخته باشد تا بشر به رفع نقص بپردازد ؟

اسلام یعنی کلام خدا (= قرآن). من در هیچ کجای قرآن به حد و حدود حجابی که مفسران مدعی هستند، بر نخوردم و مشخص نیست چگونه برخی مدعی اند که «مو»ی بانوان بایستی پوشیده باشد.

آیا به راستی خدا نمی دانسته که پوشش مو تا به اندازه ی پیدا نبودن یک تار مو، می توانسته زیان بار باشد؟
اینکه خدا حد و حدود حجاب مو (پوشش مو) را تا این اندازه( اندازه ای که مفسران ادعا می کنند) نیاورده، دلیل بر کامل نبودن دین خدا است ؟
آیا اینکه مفسران، زینت را جابجا «مو» تفسیر می کنند، درست است؟
خدایی که از پوشاندن گردن و سینه می گوید، یعنی نمی توانسته از پوشاندن سر و مو هم سخن بگوید تا ما مجبور نباشیم کلامش را تفسیر کنیم ؟

نیک می دانیم دین اسلام در همه عرصه های زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، حضور دارد و پیام و احکامی را سفارش کرده است، حال چگونه است که برخی از مفتی ها احکام شرعی دیگری را که در قرآن نیامده است، مومنان مسلمان را ملزم به اجرای آن می دانند ؟ آیا چنین می پندارند که خدا همه چیز را نگفته است؟ آیا آنان خود بیش تر از خدا می دانند؟

برای نمونه می توان به احکام زیر اشاره کرد که در قرآن با جزییات کامل از آن سخن گفته شده است:

احکام حقوقی: ارث، تعزیرات، دیه، قصاص، زنا، حقوق بردگان، مجازات سارق و...
احکام اقتصادی: ربا، غنیمت، تجارت، خرید و فروش، انفال و ...
احکام مرتبط با طبیعت: خوردنی ها و آشامیدنی ها از جمله تحریم شراب خواری و...
احکام زناشویی: ازدواج و نفقه و مهریه و طلاق و ...
احکام نیایش: نماز، حج، خمس، زکات، روزه، تیمم، امر به معروف و نهی از منکر و ...

آیا به نظر شما این بدنام شدن مسلمانان، به خاطر دخالت کلام بشری و در نهایت تحریف کلام خدا نیست ؟



اجازه دهید مردم خود با مراجعه به کلام خدا، دستور اختیاری خداوند را مطابق با کلامش اجرا کنند. پس با هم آیات سوره های مبارکه «النور» و «الأحزاب» را در که در رابطه با پاکدامنی و حجاب است، با سه ترجمه می خوانیم:


  • قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ(2)
  • فولادوند: به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است.
  • مکارم: به مؤ منان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزه تر است، خداوند از آنچه انجام مي‏دهيد آگاه است.
  • خرمشاهی: به مردان مؤمن بگو ديدگان [از نظر بازى‏] فرو گذارند، و ناموسشان را محفوظ بدارند، اين براى آنان پاكيزه‏تر است، بى‏گمان خداوند به آنچه مى‏كنند آگاه است.
  • وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(3)
  • فولادوند: و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد.
  • مکارم: و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤ منان تا رستگار شويد.
  • خرمشاهی: و به زنان مؤمن [هم‏] بگو ديدگانشان را فروگذارند و ناموسشان را محفوظ بدارند و زينتشان را جز آنچه از آن آشكار است، آشكار نكنند، روسريهايشان را بر گريبانهايشان بيندازند، و زينتشان را آشكار نكنند مگر بر شوهرشان يا پدرشان، يا پدران شوهرشان يا پسرانشان، يا پسران شوهرشان، يا برادرشان يا پسران برادرشان، يا پسران خواهرشان يا زنان [همكيش‏]شان، يا ملك يمينهايشان، يا غلامانى كه نيازمند [به زن‏] نيستند، يا كودكانى كه بر نهانيهاى زنان آگاه نيستند، و بگو كه چنان پاى نكوبند تا زينتى كه پنهان داشته‏اند، معلوم شود، و اى مؤمنان همگى به درگاه خداوند توبه كنيد، باشد كه رستگار شويد.
  • يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا(4)
  • فولادوند: اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
  • مکارم: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلبابها (روسري هاي بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براي اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است.
  • خرمشاهی: اى پيامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مسلمان بگو كه روسريهاى خود را بر خود بپوشند، كه به اين وسيله محتمل‏ترست كه شناخته شوند و رنجانده نشوند، و خداوند آمرزگار مهربان است.
اگر پوشش «مو» برای زنان واجب بود، خدا می گفت با جلباب ( یا هر پوشاک دیگری) مو های خود را بپوشانید. چنانکه خدا حتی از زیور پای زنان(خلخال) هم غافل نبوده است و همچنین زنان را سفارش به پوشاندن عورت خود از کودکان هم کرده است.

برهان;33357 نوشت:

اگر پوشش «مو» برای زنان واجب بود، خدا می گفت با جلباب ( یا هر پوشاک دیگری) مو های خود را بپوشانید. چنانکه خدا حتی از زیور پای زنان(خلخال) هم غافل نبوده است و همچنین زنان را سفارش به پوشاندن عورت خود از کودکان هم کرده است.

اتفاقا امر پوشش مو با جلباب را خداوند فرموده است
به معنی جلباب در زبان عرب توجه فرمائید، برای نمونه چند مورد ترجمه فارسی کلمه جلباب را ذکر می کنم
در مفردات راغب که کتاب دقیق ئ معتبری در خصوص شرح لغتهای قرآن است آمده : «الجلَباب:القَمصُ وَالخُمُر»یعنی پیراهن و روسری

لسان العرب : جامه ای از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر . زن به وسیله آن سر و سینه خود را می پوشاند.

قاموس :جامه گشاد و بزرگ، کوچکتر از ملحفه یا خود ملحفه که زن به وسیله آن تمام جامه خویش را می پوشاند.

پس معلوم می شود جلباب لباس هایی بلند و چیزی شبیه به چادر یا عبا می باشد که از روی سر شروع می شود و بلند است واینکه قرآن امر به نزدیک ساختن جلباب می کند(یُدنین عَلَیهِنَ مِن جلابیبهُنَ)یعنی آنرا بی اثر و بی خاصیت رها نکن ، آنرا جمع و جور کن، خودت را با آن بپوشان .

در آیه31 سوره نوراگر تاکید بر پوشش گردن و گریبان شده به معنای عدم پوشش سر نیست زنان عرب روسری روی سر قرار می دادند اما از پشت سر می آویختند و گوشها و گردن و جلو سینه نمایان بود.

این آیه دستور می دهد روسریها را از دو طرف روی گریبان بیاندازید تا قسمتهای یاد شده پوشیده گردد.

این آیه به صراحت حد پوشش لازم را بیان می کند.

شفا;33519 نوشت:
اتفاقا امر پوشش مو با جلباب را خداوند فرموده است
به معنی جلباب در زبان عرب توجه فرمائید، برای نمونه چند مورد ترجمه فارسی کلمه جلباب را ذکر می کنم
در مفردات راغب که کتاب دقیق ئ معتبری در خصوص شرح لغتهای قرآن است آمده : «الجلَباب:القَمصُ وَالخُمُر»یعنی پیراهن و روسری

لسان العرب : جامه ای از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر . زن به وسیله آن سر و سینه خود را می پوشاند.

قاموس :جامه گشاد و بزرگ، کوچکتر از ملحفه یا خود ملحفه که زن به وسیله آن تمام جامه خویش را می پوشاند.

پس معلوم می شود جلباب لباس هایی بلند و چیزی شبیه به چادر یا عبا می باشد که از روی سر شروع می شود و بلند است واینکه قرآن امر به نزدیک ساختن جلباب می کند(یُدنین عَلَیهِنَ مِن جلابیبهُنَ)یعنی آنرا بی اثر و بی خاصیت رها نکن ، آنرا جمع و جور کن، خودت را با آن بپوشان .

در آیه31 سوره نوراگر تاکید بر پوشش گردن و گریبان شده به معنای عدم پوشش سر نیست زنان عرب روسری روی سر قرار می دادند اما از پشت سر می آویختند و گوشها و گردن و جلو سینه نمایان بود.

این آیه دستور می دهد روسریها را از دو طرف روی گریبان بیاندازید تا قسمتهای یاد شده پوشیده گردد.

این آیه به صراحت حد پوشش لازم را بیان می کند.

با سلام

الف)از انجا که جلباب و خمار لباس های سنتی زمان نزول قرآن در عربستان بوده است خداوند از این کلمات استفاده کرده است و هدفش این بوده که هر جامعه ای لباس های سنتی خود را حفظ کند اما مواردی که در ادامه ایه می آید را در آن رعایت کنند.

ب)با اوردن جلباب و خمار هدف بیان ویژگی های این دو نوع پوشش یعنی پوشش سر و سینه هم بوده و جامعه باید در انتخاب لباس ها این ویژگی ها را در انها رعایت کند.
به نظر من بهتر است از این به بعد بحث را روی این فرض ها(که کدام درست تر است) و سایر فرضیه های دوستان در مورد کاربرد کلمات جلباب و خمار انجام دهیم.

ضمن اینکه فلسفه حجاب در قرآن بیان شده است:
آیه دوم :
59 سوره احزاب:...ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ...

2. باید بدانیم خداوند (مستقیما)دستور نداده است که با جلباب و خمار خود را بپوشانید. بلکه گقته است با این جلباب ها و خمار ها چه کنید.(آن را بر روی سینه خود بندازید و ان را بلند تر انتخاب کنید.

3.می دانیم که پوشش زنان در زمان پیامبر جلباب و خمار بوده(یا حد اقل این کلمات برای انها شناخته شده بوده و از این پوشش ها استفاده می کرده اند) 4.جلباب و خمار معنای کلی پوشش را نیز دارند(همانطور که در معنی ایه هم اورده شده است.) 5.خداوند در این ایه نمی فرماید که تمام زنان باید جلباب و خمار بپوشانند.(اگر چنین بود با موازین عقلی جور در نمی امد که تمام زنان دست از لباس های سنتی خود بر دارند و فقط از چادر و روسری استفاده کنند.)پس چه می گوید؟ دو فرض به ذهن من می رسد:

1. اول به استناد این ایات که ذکر شده مشخص می شود حکم حجاب در اسلام است.

59 سوره احزاب:...ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ...
...اين براي آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است ...
پس 1 سوال: اگر جوری لباس بپوشیم که فلسفه حجاب رعایت شود ایا می توان گفت حجاب ما کامل است؟

برهان;33543 نوشت:
پس 1 سوال: اگر جوری لباس بپوشیم که فلسفه حجاب رعایت شود ایا می توان گفت حجاب ما کامل است؟

*از نظر شرع مقدس اسلام لباس باید دارای این خصوصیات باشد:
1-نازک و بدن نما نباشد.
2- لباس شهرت نباشد.
3- لباس جنس مخالف نباشد.
4- مروج فرهنگ ابتذال و دشمنان نباشد.
5- باعث تهییج و تحریک نگردد.

بهترین نوع پوشش و لباسی که همه شرایط فوق را در بر گیرد ؛چادر است
اما به این معنا نیست که هیچ لباس دیگری نمی تواند چنین شرایطی را فراهم آورد .

* توضیح المسائل مراجع،م832 و845

برهان;33357 نوشت:
اسلام یعنی کلام خدا (= قرآن). من در هیچ کجای قرآن به حد و حدود حجابی که مفسران مدعی هستند، بر نخوردم و مشخص نیست چگونه برخی مدعی اند که «مو»ی بانوان بایستی پوشیده باشد.

با سلام خدمت دوستان

احساس مي كنم بحث از روال منطقي برخوردار نيست مشكلي را كه جناب برهان مطرح كرده اند بحثي مبنايي است و همانطور كه از بيان ايشان پيداست ايشان احكام اسلامي را فقط از قرآن قابل برداشت مي دانند در حالي كه شيعه و سني قرآن و سنت (و ...) را منبع احكام اسلامي مي داند و هيچ شيعه و سني اي ادعا نمي كند كه اسلام يعني فقط قرآن !

لذا به نظر مي رسد ابتداء بايد اين مسئله حل شود كه آيا اعتقاد ايشان واقعا اينطور است كه نوشته اند اگر اينگونه است اين مسئله نه مربوط به علوم قرآن و نه مربوط به فقه است بلكه مرتبط با علم كلام مي باشد كه متصدي اثبات آن است .

اگر جناب برهان توضيح بيشتر دارند بفرمايند تا بتوان بحثي منطقي را مطرح كرد .

عاشق;33620 نوشت:
با سلام خدمت دوستان

احساس مي كنم بحث از روال منطقي برخوردار نيست مشكلي را كه جناب برهان مطرح كرده اند بحثي مبنايي است و همانطور كه از بيان ايشان پيداست ايشان احكام اسلامي را فقط از قرآن قابل برداشت مي دانند در حالي كه شيعه و سني قرآن و سنت (و ...) را منبع احكام اسلامي مي داند و هيچ شيعه و سني اي ادعا نمي كند كه اسلام يعني فقط قرآن !

لذا به نظر مي رسد ابتداء بايد اين مسئله حل شود كه آيا اعتقاد ايشان واقعا اينطور است كه نوشته اند اگر اينگونه است اين مسئله نه مربوط به علوم قرآن و نه مربوط به فقه است بلكه مرتبط با علم كلام مي باشد كه متصدي اثبات آن است .

اگر جناب برهان توضيح بيشتر دارند بفرمايند تا بتوان بحثي منطقي را مطرح كرد

.

بسیار خب .

تصور می کنم همگی بر این قول متفق باشیم که قرآن اولین و مهمترین سند و مرجع اسلام است .

چون بدون شک و بدون واسطه از جانب خداوند است .

حرفی از آن مورد شک و تردید احدی از مسلمین قرار ندارد .

در حالیکه چنین وضعی را در مورد سایر مستندات اسلامی نداریم .

تاریخ پر است از هزاران هزار مورد جعل حدیث و جعل تاریخ و نقش حاکمان صاحب قدرت و ثروت در تغییر این دستاوردها ...

بعلاوه اینکه در همان احادیث هم کیست که از مباحثی چون "تقیه" که در اثر خفقان رژیم های حاکم بر معصومین و صاحبان حدیث تحمیل می گردید ، آگاهی نداشته باشد.

و چقدر احادیث و روایات داریم که خطاب به یک سوال کننده پاسخی مطابق و موافق با میزان فهم و درکش داده شده و همان سوال از شخص شخیصتر و خاصتر پاسخ متفاوتی را دریافت کرده است ...

پس "قرآن" خالص ترین و کامل ترین گنجینه آسمانی بشر می باشد که بی هیچ تردید و بی هیچ شک و شبهه ای در اختیار بشر قرار دارد.

بنابراین در مورد بحث حجاب و هر مساله دیگری ، اولین مرجع و اساسی ترین تکیه گاهمان باید کلام الله باشد .
و چه خوب است کلام معصوم را آویزه گوش کنیم که حتی اگر حدیث متقنی را یافتید و آن را برقرآن عرضه کردید و مطابق نیافتید ، آن را به دیواری بکوبید .

سلام

پوشش مو : که اگر یکمی تحقیق می کردید متوجه می شوید که مو هم یک زیور است که به زیبای زنان می افزاید .
نمونه های این زیبای را در جامعه می توانیم ببینیم .
زنانی که موی خود را بیرون می ریزند به زیبای خود می افزایند و باعث انحراف دیگران می شوند و گناه دیگران.

برهان;33676 نوشت:
پس "قرآن" خالص ترین و کامل ترین گنجینه آسمانی بشر می باشد که بی هیچ تردید و بی هیچ شک و شبهه ای در اختیار بشر قرار دارد.


ما هم قبول داريم قرآن سند اصلي است اما پاسخم را نگرفتم آيا شما احاديث را قبول داريد ، آيا همه احاديث را جعلي مي دانيد يا خير ؟ چرا ؟
بعد از اينكه پاسخ پرسش حقير را فرموديد آن وقت مي شود بحث كرد ...

عاشق;33726 نوشت:

ما هم قبول داريم قرآن سند اصلي است اما پاسخم را نگرفتم آيا شما احاديث را قبول داريد ، آيا همه احاديث را جعلي مي دانيد يا خير ؟ چرا ؟
بعد از اينكه پاسخ پرسش حقير را فرموديد آن وقت مي شود بحث كرد ...

ببینید دوست من ،
موضوع این است که ما داریم در مورد یک منبع اصلی و اساسی اسلام به نام قرآن صحبت می کنیم و قصد داریم ببینیم بیان قرآن کریم از بحث حجاب چگونه است.

پس تحلیل روایی از این موضوع نخواهیم داشت . و این بدان معنی نیست که روایات صحیحی نداشته باشیم و همه را جعلی بدانیم .

در قرآن در آیه 59 سوره احزاب بصراحت هدف و فلسفه حجاب ذکر شده است :

ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ

حال می خواهیم پیرو همین هدف و فلسفه بحث نماییم و ببینیم حدود و شروطی که خداوند در "قرآن" برای حجاب بیان می کند چگونه است.

اگر تا اینجا را همراه هستید ادامه بدهیم.

  • «در المنجد می‏نویسد: " ''الجلباب: القمیص او الثوب الواسع'' " (یعنی جلباب پیراهن یا لباس گشاد است).در مفردات راغب که کتاب دقیق و معتبری است و مخصوص شرح لغتهای‏ قرآن کریم نگاشته شده است می‏گوید: " ''الجلابیب: القمص و الخمر'' " (یعنی پیراهن و روسری).قاموس می‏گوید: " ''و الجلباب کسرداب و سنمار: القمیص و ثوب واسع للمرأه دون‏ الملحفة او ما تغطی به ثیابها من فوق کالملحفة، او هو الخمار ''. یعنی‏ جلباب عبارت است از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ کوچکتر از ملحفه. و یا خود ملحفه (چادر مانند) که زن به وسیله آن تمام جامه‏های خویش را می‏پوشد، یا چارقد ".در لسان العرب می‏نویسد: " الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المرأه رأسها و صدرها. یعنی جلباب جامه‏ای است از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر. زن‏ به وسیله آن سر و سینه خود را می‏پوشاند ".عبارت " کشاف " نیز قریب به همین است. و در تفسیر مجمع البیان‏ آنجا که لغت را معنی می‏کند می‏گوید: " ''الجلباب خمار المرأه الذی یغطی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة ''. یعنی جلباب عبارت است از روسری ای که در موقع خروج از منزل به کار برده می‏شود و سر و صورت را با آن می‏پوشانند ".ولی ضمن تفسیر آیه می‏گوید: " ''ای قل لهولاء فلیسترن موضع الجیب بالجلباب و هو الملائة التی تشتمل‏ بها المرأه ''یعنی مقصود اینست که با روپوشی که زن به خود می‏گیرد محل‏ گریبان را بپوشاند ".بعد می‏گوید: " و گفته شده است که جلباب همان چارقد است و مقصود آیه اینست که‏ زنان آزاد در وقت بیرون رفتن پیشانیها و سرها را بپوشانند ".
چنانکه ملاحظه می‏فرمائید معنی جلباب از نظر مفسران چندان روشن نیست. آنچه صحیحتر به نظر می‏رسد اینست که در اصل لغت، کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می‏شده است، ولی غالبا در مورد روسریهائی که از چارقد بزرگتر و از ردا کوچکتر بوده است به کار می‏رفته است. ضمنا معلوم می‏شود دو نوع‏ روسری برای زنان معمول بوده است: یک نوع روسریهای کوچک که آنها را خمار یا مقنعه می‏نامیده‏اند و معمولا در داخل خانه از آنها استفاده‏ می‏کرده‏اند. نوع دیگر روسریهای بزرگ که مخصوص خارج منزل بوده است.

با توجه به این موضوع که شرح دقیقی از جلباب صدر اسلام در دست نیست، نمی توان چندان به گفته ی شما تکیه کرد. برای مثال حمزه اصفهانی هم وقتی که به لباس زنان حضرت محمد(ص) می رسد، نقل می کند که: زنان پیامبر جلباب های سفید و مشکی می پوشند که فراخ و گشاد است.(1) همو می نویسد: مردان هم از این جلباب ها اما بیشتر سفید به تن می کنند.(2)

با ذکر این موضوع که مردان هم جلباب می پوشیدند، این برداشت بیشتر تقویت می شود که جلباب همانگونه که

المجند و قاموس می گویند: یک پیراهن گشاد و بلند بوده است که هم مردان و هم زنان از آن بهره می برده اند.«این گونه لباس ها به خاطر گرمی هوا در سرزمین جزیره عرب مناسب مردان و زنان بود.»(3)

برهان;35570 نوشت:
با توجه به این موضوع که شرح دقیقی از جلباب صدر اسلام در دست نیست، نمی توان چندان به گفته ی شما تکیه کرد. برای مثال حمزه اصفهانی هم وقتی که به لباس زنان حضرت محمد(ص) می رسد، نقل می کند که: زنان پیامبر جلباب های سفید و مشکی می پوشند که فراخ و گشاد است.(1) همو می نویسد: مردان هم از این جلباب ها اما بیشتر سفید به تن می کنند.(2) با ذکر این موضوع که مردان هم جلباب می پوشیدند، این برداشت بیشتر تقویت می شود که جلباب همانگونه که المجند و قاموس می گویند: یک پیراهن گشاد و بلند بوده است که هم مردان و هم زنان از آن بهره می برده اند.«این گونه لباس ها به خاطر گرمی هوا در سرزمین جزیره عرب مناسب مردان و زنان بود.»(3)

با سلام و تشكر از شما

مانند عباهاي امروز عرب هاست كه به دو صورت نسائي و رجالي موجود است و تفاوت ظاهري چنداني با هم ندارند .
هر دو عبا ناميده مي شوند اما خانم ها آنرا به سر مي كشند و آقايان آنرا به دوش مي اندازند اگر اين نقل تاريخي درست باشد ظاهرا اشاره به همين شيوه دارد و دليلي بر پوشيده نبودن موي زنها بوسيله جلباب نيست .

موفق باشيد

شفا;33557 نوشت:
*از نظر شرع مقدس اسلام لباس باید دارای این خصوصیات باشد:
1-نازک و بدن نما نباشد.
2- لباس شهرت نباشد.
3- لباس جنس مخالف نباشد.
4- مروج فرهنگ ابتذال و دشمنان نباشد.
5- باعث تهییج و تحریک نگردد.

بهترین نوع پوشش و لباسی که همه شرایط فوق را در بر گیرد ؛چادر است
اما به این معنا نیست که هیچ لباس دیگری نمی تواند چنین شرایطی را فراهم آورد .

* توضیح المسائل مراجع،م832 و845


اینکه بهترین پوشش چادر است تنها نظر شخصی شماست. لطفا از دیدگاه قران بیشتر صحبت کنید!

nilufar;35745 نوشت:
اینکه بهترین پوشش چادر است تنها نظر شخصی شماست. لطفا از دیدگاه قران بیشتر صحبت کنید!

سلام
چادر همه دیدگاههای مورد نظر قرآن رو داره ....

[=Comic Sans MS]در تمام پاسخ های همکاران شما به سوالات مربوط به معنای "جلباب" اشاره به پو ششی کوتاه تر از چادر شده است.:Gig: پارچه ای که سر و صورت و سینه را بپوشاند. پس چادر کشف جدید آقایان برای خانمهاست!!!
و پوشش مورد نظر قرآن نیست.
:Sokhan:

با سلام.
بنده احساس کردم به سوال اول بحث پاسخ کاملی داده نشده لذا این متن را از سایت آسک قرآن براتون نقل میکنم.

باسمه تعالی


خداوند حکیم است و شخص حکیم ، زمانی که در مقام بیان حکم است تمام جزئیات واستثناهای آنرا – اگر وجودداشته باشد _ بیان میکندتا مردم برداشت جاهلانه و نادرست از حکم الهی نداشته باشند .در آیه مورد نظر ( ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن) نیز همانگونه که قبلا هم عرض شد توجه به واژه خمار1 ( پوششی که زنان با آن موی سر را می پوشاندند ) روشن کننده این مطلب است که موی سر زن نیز باید پوشیده باشد و اگر پوشاندن مو اشکالی نداشت و داخل در حکم الهی نبود قطعا استثنا می شد همانگونه که در بسیاری از احکام درقران کریم ، زمانی که قسمتی از یک مساله از حکم خارج است به وضوح بیان شده ومستثنا گردیده است با این بیان واژه خمار بیانگر پوشاندن کامل موی سر است.
درقران کریم تصریح شده است که وظیفه تبیین احکام و آیات الهی بر عهده پیامبر(ص) است2 و ما در خصوص فهم درست و دقیق احکام و فرامین الهی باید به عملکرد و دستور نبی مکرم (ص) نیز توجه کنیم تا در برداشت از آیات دچار اشتباه نشویم
در واقع این قسمت از آیه :«و لیضربن بخُمُرهنّ علی جیوبهن» به صورت صریح دلالت بر وجوب پوشش سر و گردن میكند چون همانگونه كه درلغت بیان شده "خُمُر" جمع خمار است و خمار به معنای مقنعه است و مقنعه نیز پوششی است كه به طور كامل سر و اطراف آن مثل مو، گردن و گریبان را میپوشاند. از ابن عباس که از شاگردان بزرگ امام علی ـ علیه السّلام ـ در تفسیر قرآن است درباره «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن» نقل شده است «تغطی شعرها و صدرها و ترائبها وسوالفها»یعنی زن مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند این عبارت ابن عباس به طور روشن دلالت میكند كه از آیه پوشش سر و گردن و اطراف آن استفاده میشود. از بكار رفتن صیغه امر در آیه شریفه و الفاظ آیه نیز حكمی غیر از حكم وجوب پوشش سر و گردن استفاده نمیشود.
علاوه بر این از روایات نیز استفاده میشود كه پوشش سر بر بانوان واجب است.
. در مورد حد پوشش شرعی که در قران کریم آمده است روایاتی از پیامبر (ص) وائمه معصومین (ع) وارد شده که دقیقا حد شرعی حجاب را بیان می کند :
ازپیامبر (ص) نقل شده است که خطاب به اسماء (خواهر عایشه) فرمود :" ای اسماءزن هنگامی که به بلوغ می رسد ، صحیح نیست که غیر از این قسمت و این قسمتاز بدنش پیدا باشد و بصورت و کفین خویش اشاره کرد "3
از امام رضا ـ علیه السّلام ـ در روایتی نقل شده است «یؤخذ الغلام بالصلاه و هو ابن سبع سنین و لا تغطی المرأه شعرها منه حتی یحتلمپسرهفت ساله درباره نماز قابل مؤاخذه و پرسش است اما بر زن واجب نیست ازپسران غیر بالغ موی سر خود را بپوشاند....آیا شما از مفهوم این روایت چیزی غیر از وجوب پوشش موی سر زنان می فهمید؟
یا در روایت دیگر:در روایتی از امام صادق ـ علیه السّلامـ نقل شده است: علی الصبی اذا احتلم الصیام و علی الجاریه اذا حاضت الصیاموالخمار ...بر پسر بالغ روزه واجب است بر دختر بالغ نیز روزه و پوشش سر ازنامحرم واجب است .
وقتی پوشش سر واجب شد به طریق اولی پوشش مو هم واجب میشود لذا اگر در برخی روایات صراحت در پوشش مو ذکر نشده به خاطر همین است کهبا ذکر وجوب پوشش سرحق مطلب ادا شده است.ونیازی به ذکر مو نبوده است
­پي نوشتها :

1-
خمار لباسی است که زن باآن سرش را می پوشاند ( مصباح المنیر ، ج1 ، ص181 و لسان العرب ، ج 4 ،ص257) نیز چادر و مقنعه از دیدگاه قران و حدیث ، همان .
2-
و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس مانزل الیهم1(و این قران را بسوی تو فرودآوردیم تا برای مردم آنچه را بسوی ایشان نازل شده است توضیح دهی) نحل/44
3-
ابی داوود ، سنن ابی داوود ، دار احیاء السنة النبویة ، ج 4 باب فیما تبدیالمراة من زینتها ، ص64 نیز در این زمینه ر.ک: وسائل الشیعه ، ج14 ، ابواب مقدمات نکاح ، باب 109 ، ص 146، ح 5.
ویرایش توسط پاسخگوی قرآنی 3 : 2010/12/04 در ساعت 06:52 PM

یا علی (ع)جان:
کتاب وصف تو را آب بحر کافی نیست
که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم

نقل قول:

در نهج البلاغه آمده که از امام علی (ع) در مورد وصف زنان مکه سئوالی پرسیدند که پاسخ امام علی بخوبی روشن میکند که زنان مسمان قریش نه تنها موهای خود را نمیپوشاندند بلکه آن را با نهایت آرایش و زیبایی در معرض دید میگذاشتند آنطور که مورد ستایش امام بوده
من متن این گفتگو رو کامل یادم نیست ،چون نهج البلاغه هم دم دست ندارم ادرسش رو هم نمیتونم پیدا کنم


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ببینید اینکه مخالف باشید یه چیزه و اینکه به امام دروغ ببندید یه چیز دیگه واقعا" نمی دونم به این بی شرمی چی باید گفت .

نقل قول:
در تمام پاسخ های همکاران شما به سوالات مربوط به معنای "جلباب" اشاره به پو ششی کوتاه تر از چادر شده است.:gig: پارچه ای که سر و صورت و سینه را بپوشاند. پس چادر کشف جدید آقایان برای خانمهاست!!!
و پوشش مورد نظر قرآن نیست.
:sokhan:

سر - صورت -سینه ! ببینم دست ها - پاها - آلت جنسی چطور ؟
پوشیدن لباسی که اونقدر چسبونه که سایز تمام اندام ها رو نشون میده چطور؟ خوب اگه فقط قراره یه لایه باشه خودتونو رنگ کنید چطوره؟
البته کشف علمی شما هم خیلی جالبه ها . اینو با قرآن شناسیتون جمع کنیم چی میشه . قدر خودتونو بدونید .

نقل قول:

اینکه بهترین پوشش چادر است تنها نظر شخصی شماست. لطفا از دیدگاه قران بیشتر صحبت کنید!

خوب اینی هم که شما میگید تنها نظر شخصی شماست.
ببینم خانم محترم آیا منابع اسلامی تنها شامل قرآن میشه . در قرآن نماز آمده ولی کیفیت و چگونگی آن نیامده . خوب این دلیل میشه هرطور و هر تعداد رکعت که خواستیم بخونیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ببینم شما ها واقعا" به چیزهایی که میگید اعتقاد دارید یا فقط برای توجیه عملتون این حرف ها رو میزنید؟؟؟
حجاب بحث خیلی جالبیه یکی کلا" منکره رابطه ی پوشش و تحریک و فساد میشه - یکی پوشش جودشو جامع و مانع میدونه - و .... .
این قصه سر دراز دارد اما اخرش قیامته و آشکار شدن حقائق که گریزی ازش نیست

نخودسیاه;229407 نوشت:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ببینید اینکه مخالف باشید یه چیزه و اینکه به امام دروغ ببندید یه چیز دیگه واقعا" نمی دونم به این بی شرمی چی باید گفت .

سر - صورت -سینه ! ببینم دست ها - پاها - آلت جنسی چطور ؟
پوشیدن لباسی که اونقدر چسبونه که سایز تمام اندام ها رو نشون میده چطور؟ خوب اگه فقط قراره یه لایه باشه خودتونو رنگ کنید چطوره؟
البته کشف علمی شما هم خیلی جالبه ها . اینو با قرآن شناسیتون جمع کنیم چی میشه . قدر خودتونو بدونید .

خوب اینی هم که شما میگید تنها نظر شخصی شماست.
ببینم خانم محترم آیا منابع اسلامی تنها شامل قرآن میشه . در قرآن نماز آمده ولی کیفیت و چگونگی آن نیامده . خوب این دلیل میشه هرطور و هر تعداد رکعت که خواستیم بخونیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ببینم شما ها واقعا" به چیزهایی که میگید اعتقاد دارید یا فقط برای توجیه عملتون این حرف ها رو میزنید؟؟؟
حجاب بحث خیلی جالبیه یکی کلا" منکره رابطه ی پوشش و تحریک و فساد میشه - یکی پوشش جودشو جامع و مانع میدونه - و .... .
این قصه سر دراز دارد اما اخرش قیامته و آشکار شدن حقائق که گریزی ازش نیست

نخود سیاه پرید وسط معرکه :loool:
شوخی کردم... بسیار ممنون... پاسخ آخری بسیار منطقی و قانع کننده ای بود...

البته به نظر من مانتو هم هیچ مشکلی نداره ولی به شرط اینکه به قول نخودسیاه چسبان نباشه... من خواهر خودم مانتویی هست، مانتویی که میپوشه نه اون رو مثل امل ها می کنه و نه مثل ارازل... نه چسبان و نه دیگه اینقدر گشاد که انگشت نمای خاص و عام بشی... (نه افراط و نه تفریط... به نظر من اعتدال بهترین راهه)

برهان;33357 نوشت:
مکارم: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلبابها (روسري هاي بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براي اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است.

باسلام.
این شناخته شدن یعنی چه مواردی رو شامل میشه؟ این عدم شناخته شدن منجر به خانه نشینی زن نمیشه؟

☀ مهدی ☀;256261 نوشت:

البته به نظر من مانتو هم هیچ مشکلی نداره ولی به شرط اینکه به قول نخودسیاه چسبان نباشه... من خواهر خودم مانتویی هست، مانتویی که میپوشه نه اون رو مثل امل ها می کنه و نه مثل ارازل... نه چسبان و نه دیگه اینقدر گشاد که انگشت نمای خاص و عام بشی... (نه افراط و نه تفریط... به نظر من اعتدال بهترین راهه)

واژه امل واژه قشنگی نیست که بکار بردید !
کاملترین نوع حجاب چادره همه هم این رو قبول دارند اما اگر کسی بخواد حجابشو رعایت کنه و صحیح هم باشه یعنی طبق شرع مقدس اسلام پس بایستی لباسی یا همان مانتویی گشاد بر تن کنه.
من هم در همین جامعه زندگی میکنم و همون چادر مشکی که مادرم سرش میکرد سر میکنم خیلی جاهام انگشت نما میشم و کاملا خودم این رو حس میکنم اما آیا باید از این انگشت نما شدن ترسید؟

به نظر من جمله زیر کاملا درست است :
نگاه به نامحرم تیری زهر آلود از ناحیه شیطان است ..

موضوع قفل شده است