علم ائمه علیهم السلام در دوران کودکی پیش از رسیدن به امامت

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علم ائمه علیهم السلام در دوران کودکی پیش از رسیدن به امامت

با سلام خدمت کارشناس محترم
میخواستم توضیحی درباره علم ائمه قبل از امامت بفرمایید.
آیا قبل از امامت جواب هر هر مسئله رو میدونستند؟
چون روایاتی داریم که بیانگر این مطلب هست که حتی در هنگام کودکی ائمه علیهم السلام از غیب خبر می دادند.
و روایات دیگری که متناقض با این روایات است.


کارشناس بحث : کریم

muhammad-aga;273000 نوشت:
با سلام خدمت کارشناس محترم
میخواستم توضیحی درباره علم ائمه قبل از امامت بفرمایید.
آیا قبل از امامت جواب هر هر مسئله رو میدونستند؟
چون روایاتی داریم که بیانگر این مطلب هست که حتی در هنگام کودکی ائمه علیهم السلام از غیب خبر می دادند.
و روایات دیگری که متناقض با این روایات است.


کارشناس بحث : کریم


باسلام
آنچه در باب علم ائمه در احادیث می بنیم این است که علم توارث دارد وبعد از شهادت ویا رحلت پیامبر وحجتی به حجت بعدی می رسد ووارث تمام این علوم امیرالمومنین است که از پیامبر به ارث برده است وبه تعبیر قران در آیه 43سوره رعد حضرت علی (ع)کسی است که علم الکتاب در نزد اوست و[="red"]من عنده علم الکتاب[/] که اگر به تفاسیر روایی مانند نورالثقلین والبرهان مراجعه کنید احادیث مربوط به این مساله را ذکر کرده اند وونزد آصف بن برخیا تنها یک مورد از این علم وجود داشت که یک چشم به هم زدن به واسطه این علم تخت بلقیس را حاضر کرد.
این علم امامت که به واسطه آن آگاه به جمیع حقائق دینی بوده واحادیث متعدد مانند حدیث مدینه العلم ا[="red"]نا مدینه العلم وعلی بابها[/](مستدرک حاکم ج3)دلالت بر مقام علمی آن حضرات دارد ومردم موظفند برای فهم دین به آنها مراجعه کنند .
آنچه مشخص است علم آن حضرات لدنی وحقیقی است واشتباهی در آن رخ نمی دهد.
اما اینکه قبل از امامت چطور بوده،یک چیز مشخص است وان اینکه علم امامت که برای رهبری جامعه لازم است در ان دوران ندارند چون احادیثی وجود دارد که موقع فرارسیدن شهادت یکی از امامان علم امامت را به امام بعد از خود تحویل می داد با نجواودیدار خصوصی که با هم داشتند البته در قالب چند کلمه که امام با هوش ذکاوت خدادادی وفوق العاده ای که دارد از ان چند کلمه هزاران باب علم برایش آشکار می شود که آدمهای معمولی چنین توانایی را ندارند.
آنچه گفته شد در مورد علم امامت بقود که احادیث زیادی در این رابطه وجود دارد اما در مورد شخصیت ائمه از همان موقع تولد موارد واحادیثی نقل شده است که نشان می دهد آنها مورد توجه خاص بوده ونشانه های ذکاوت وعلم در انها وجود دارد.
وموید این قضیه هم می تواند این باشد که بعضی احادیث که به ما رسیده است برخی از امامان جواب سوال برخی شیعیان خود را به امام بعد از خود که کوچک بوده ودر پیش آنها حاضر بوده واگذار کرده اند.مثلا در موردی امام حسن عسگری جواب سوالات را به امام عصر واگذار می کند .
البته این مساله در مورد بعضی امامان دیگر نیز بوده است واز جواب آنها وتایید امام عصر شان بر می آید که آنها آگاه به مسائل شرعی می باشند .
[="darkorchid"]نتیجه این می شود که امامان در دوران کودکی عالم به احکام ومعارف دینی می باشند ونشانه های امامت از همان زمان در وجود آنها برای شیعیان خالص هویدا است ولی نه در حدی که همانند امام حی وحاضر قبل از آنها عالم وآگاه به علم امامت که ائمه دارند وبحث مفصلی دارد باشند.
[/]

کریم;275182 نوشت:
نتیجه این می شود که امامان در دوران کودکی عالم به احکام ومعارف دینی می باشند ونشانه های امامت از همان زمان در وجود آنها برای شیعیان خالص هویدا است ولی نه در حدی که همانند امام حی وحاضر قبل از آنها عالم وآگاه به علم امامت که ائمه دارند وبحث مفصلی دارد باشند.

با سلام وتشکر از حضرتعالی
اما رویاتی وجود دارد که ائمه علیهم السلام در دوران کودکی حتی از غیب خبر می دادند. و یا خداوند متعال در مورد امام علی علیه السلام می فرماید و من عنده علم الکتاب. پس حضرت علی ع حتی در زمان پیامبر ص علم الکتاب رو داشتند.

سوال بعدی من این است که آیا ائمه علیهم السلام هم مانند پیامبر ص امی و استاد ندیده بودند؟
چون اگر استاد دیده باشند همان شبهه ای که درباره پیامبر مطرح است پیش می آید.
اما روایتی داریم که امام علی ع به معلمی که به امام حسن و امام حسین علیهما السلام قرآن یاد داده بود، هدایای زیادی دادند.
آیا این روایت نشان می دهد که ائمه علیهم السلام در دوران کودکی حافظ قرآن نبودند؟ و بعد از امامت حافظ قرآن شدند؟

muhammad-aga;275214 نوشت:
اما رویاتی وجود دارد که ائمه علیهم السلام در دوران کودکی حتی از غیب خبر می دادند. و یا خداوند متعال در مورد امام علی علیه السلام می فرماید و من عنده علم الکتاب. پس حضرت علی ع حتی در زمان پیامبر ص علم الکتاب رو داشتند.

باسلام شما لطف کنید واین روایات را همراه با منبع وسند حدیث بنویسید.البته علم به غیب چیزی است که خدا بران آگاه است وهرکسی که خدا بخواهد. [="Red"]عالِمُ‏ الْغَيْبِ‏ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (سوره جن،27و26)[/] خداوند عالم به غیب است واحدی را آگاه به غیب نمی کندمگر پیامبری که از اوراضی باشد وبرای او از پیش رو وپشت سر نگهبانانی می گمارد.
وائمه نیز مانند پیامبر هستند واز این آیه بر می آید که می توانند عالم به غیب شوند واینکه در کودکی عالم به غیب بوده اند یا نه باز به خواست وخشنودی خداوند بر می گردد که اگر مصلحت بداند می توانند آنها را آگاه به غیب گرداند.
امیر المومنین (ع)بهترین شاگرد پیامبر بوده واصحاب پیامبر(ص) در اعلمیت او اتفاق نظر دارندوآیه نیز همانطور که فرمودید در رابطه باآنحضرت می باشد اما آنها را از رسول خدا یاد گرفته بود وما در حدیث داریم.[="Purple"]حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ هِلَالٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ عَلَّمَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ ص عَلِيّاً ع أَلْفَ‏ بَابٍ‏ كُلُّ بَابٍ فَتَحَ لَهُ أَلْفَ بَابٍ(بصائرالدرجات ج1ص303)[/]رسول خدا(ص)به علی (ع)هزار باب از علم رایاد داد گه ازهر کدام هزارباب علم دیگر بر آن حضرت گشوده شد.ودر روایات دیگر داریم که این تعلیم در اواخر عمر آنحضرت بوده است .وما نیز مقام ومنزلت علمی آن حضرات را قبل از رسیدن به مقام امامت نفی نمی کنیم اما علم امامت که معدن علوم در نزد امام می باشد از روایات استفاده می شود که موقع فرارسیدن عمر امامی به امام دیگر منتقل می شود.
muhammad-aga;275214 نوشت:
سوال بعدی من این است که آیا ائمه علیهم السلام هم مانند پیامبر ص امی و استاد ندیده بودند؟
چون اگر استاد دیده باشند همان شبهه ای که درباره پیامبر مطرح است پیش می آید.
اما روایتی داریم که امام علی ع به معلمی که به امام حسن و امام حسین علیهما السلام قرآن یاد داده بود، هدایای زیادی دادند.

فلسفه امی بودن پیامبر در این است که بر پیامبر وحی وکلام الهی نازل می شود وآنحضرت اگر از قبل درس می خواند وامی نبود دشمنانش او را متهم می کردند که قرآن کتاب خودش است واز نزد خداوند نیست.اما بر ائمه وحی نازل نمی شد وتفاوت آنها با انبیاءدر این بود که بر آنها وحی نازل نمی شد بنابراین شبهه مربوط به پیامبر در باره آنها مطرح نمی شود.
در مورد دوایتی که می فرمایید بهتر است خود روایات را همراه با منبع آنها ذکر بفرمایید آنوقت روی آنها بحث کنیم.//www.as
موضوع قفل شده است