بخشش گناهان در شب قدر

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بخشش گناهان در شب قدر

درسته که اگه شب قدر گناهامون بخشیده نشن ، طول سال هم بخشیده نمیشه؟
چطوری بفهمیم خدا تو شب قدر ما رو به خاطر خطاهای گذشته بخشیده یا نه؟:Gol:

اگرتوبه واقعی باشه ودیگه گناهامون تکرار نشه توبه پذیرفته است از رحمت خدا ناامید شدن خودش گناه کبیره است...
مطمئن باش خدا خیلی وهاب

با سلام

یکی دیگر از ویژگیهای شب قدر بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان است، لذا باید تلاش نمود تا این فیض عظمای الهی شامل حال انسان شود .
وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد;
چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من ادرک لیلة القدر فلم یغفر له فابعده الله (1) ; کسی که شب قدر را درک کند، پس بخشیده نشود [و مورد حمت بی پایان الهی واقع نشود] پس خدا او را [از رحمت خویش] دور می سازد .»
و در جای دیگر فرمود: «من حرمها فقد حرم الخیر کله ولایحرم خیرها الا محروم (2) ; هرکس که از فیض شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات محروم [و بی نصیب] شده است و محروم نمی ماند از [برکات و] خیرات شب قدر، مگر کسی که [با اعمال خویش] خود را محروم نموده باشد .»
لذا باید تلاش مضاعف نمود تا غفران الهی در این شب بخشش گناهان شامل حال انسان گردد .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من قام لیلة القدر ایمانا واحتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه (3) ; کسی که در شب قدر به پاخیزد [و آن شب را] از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص بیدار باشد،] گناهان گذشته اش بخشوده می شود .»
در بحارالانوار در ذیل این روایت اضافه شده: «من صلی لیلة القدر ایمانا واحتسابا غفرالله ماتقدم من ذنبه (4) ; هرکس در شب قدر، از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص] نماز گذارد، خداوند گناهان گذشته او را می بخشد .»

امام باقر عليه السلام فرمود: هر كسي شب قدر را احياء بگيرد گناهش آمرزيده مي شود اگر چه گناهانش به تعداد ستارگان آسمان و سنگيني كوهها و پيمانه هاي دريا باشد.5

1) بحارالانوار (همان)، ج 94، ص 80، ح 47 .
2) کنز العمال، علی متقی هندی، بیروت، مؤسسه الرساله، ج 8، ص 534، ح 28 . 24 .
3) وسائل الشیعه، ج 10، ص 358، ح 13601 .
4) بحارالانوار، ج 93، ص 366، ح 42 .
5)
(بحارالانوار، ج95، ص168)

مهراز;136621 نوشت:
چطوری بفهمیم خدا تو شب قدر ما رو به خاطر خطاهای گذشته بخشیده یا نه؟

یکی از علادم بخشایش گناهان اسان شدن ترک گناه است
پس اگر دیدید همچنان ترک گناه سخت است پس لوث ان از وجود بیرون نرفته است
و دیگر علامت ان رقت قلب است و جاری شدن اشک از شوق و از خوف الهی
و روان شدن اشک با شنیدن مصائب دوستان خدا

البته علائم زیادی وجود دارد که اینها مشت نمونه خروار بودند

لیلة القدر در کلام امام متقیان

شب قدر دارای آنچنان مقامی است که به تعبیر قرآن کریم قابل درک نیست. اگر هم کسانی بتوانند این شب بسیار با عظمت را درک کنند باید متصل به وحی باشند ...

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لِأَصْحَابِهِ‏ آمِنُوا بِلَیْلَةِ الْقَدْرِ إِنَّهَا تَكُونُ- لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ لِوُلْدِهِ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ بَعْدِی‏. [1]
كلینى در كافى از حسن بن عباس از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله حدیث كرده است كه حضرت به اصحابش فرمود: به شب‏ قدر ایمان آورید، زیرا آن شب از على‏ بن ابى طالب و یازده فرزندش بعد از وى مى‏باشد. [2]
شب قدر دارای آنچنان مقامی است که به تعبیر قرآن کریم قابل درک نیست. اگر هم کسانی بتوانند این شب بسیار با عظمت را درک کنند باید متصل به وحی باشند. بزرگان فرموده اند که این خطاب هر جند به ظاهر بر پیغمبر است که تو چه می دانی شب قدر چبست؟ لکن معنا ندارد کسی که ملائکه بر او در این شب وارد می شود شب قدر را درک نکند پس این خطاب کنایه است اولا برای نشان دادن عظمت این شب و ثانیا خطاب در واقع به عموم است که قادر به درک آن نیستند. در این میان بعد از حضرت رسول صلی الله علیه و آله شخصیتی والاتر از امیرالمۆمنان علی بن ابی طالب در عالم وجود ندارد تا بتواند درباره چنین شبی سخن به میان آورد. بر این اساس سعی شده است تا حد امکان به کلمات امیر بیان در خصوص شب قدر پرداخته شود.
معنی شب قدر

رمضان
ادامه مطلب ...

[=&quot]قدرشناسي شب قدر:[/][=&quot]

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.[/]

[="Tahoma"]


سلام علیکم

رضا;136730 نوشت:
[=century gothic]
وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد;
چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من ادرک لیلة القدر فلم یغفر له فابعده الله (1) ; کسی که شب قدر را درک کند، پس بخشیده نشود [و مورد حمت بی پایان الهی واقع نشود] پس خدا او را [از رحمت خویش] دور می سازد .»
[=century gothic]
1) بحارالانوار (همان)، ج 94، ص 80، ح 47 .

منظور پیامبر از این گفتشون که فرمودند:درک کند،بخشیده نشود، چی بوده است؟

یا حق:Gol:

نام‌ها و عنوان‌های شب قدر
1) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود».
2) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».
3) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است، این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
4) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند: «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

«سید رضوی»;254754 نوشت:
نظور پیامبر از این گفتشون که فرمودند:درک کند،بخشیده نشود، چی بوده است؟

با سلام
یعنی در آن موقع زنده باشد و حضور داشته(درک کند) و اگر مورد بخشش قرار نگیرد (به واسطه اعمال و حالات خودش) در اینصورت خدا او را از رحمت خویش دور می سازد.

ایا میتوان فقط معانی دعاها را خواند؟چون من وقتی فارسی دعا را میخوانم حال و درک بهتری دارم.

خدا همیشه مهربون و بخشنده اما شب قدریه جور عیدی به هممون میده

موضوع قفل شده است