حکم شرعی پولی که پلیرها برای عضویت در بازی پرداخت می کنند

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم شرعی پولی که پلیرها برای عضویت در بازی پرداخت می کنند

سلام و عرض ادب

چند نفر دور هم جمع میشوند یک بازی مثل پلی استیشن بازی میکنن

این چند نفر که تیمی رو بر میدارند باید برای ورود به جام مقداری پول بدهند و این پول به نفر برتر داده میشود!

آیا این عمل هماننده قمار محسوب میشود؟

این کار باطل است؟

باتشکر

کارشناس بحث : پارسا

[="microsoft sans serif"][="green"]

madanchi11;240523 نوشت:
ند نفر دور هم جمع میشوند یک بازی مثل پلی استیشن بازی میکنن

این چند نفر که تیمی رو بر میدارند باید برای ورود به جام مقداری پول بدهند و این پول به نفر برتر داده میشود!

آیا این عمل هماننده قمار محسوب میشود؟

سلام

اگر بهای داده شده جزء اموال نفر سو نباشه بله قماره

مثلا منو شما داریم مسابقه می دیم یه نفر دیگه میاد و به برنده مسابقمون جایزه میده بدون اینکه ما پولی داده باشیم

این نو دریافت قمار نمیشه

اما اگر ما خودمون پول بگزاریم و برنده از این پول نصیب ببره و در حقیقت این بها برای جایزه دادن به برنده است

قملر میشه

حالا مرجعتو بگو تا اساتید جاب بدند[/][/]

سلام

خیلی از کمپانی مسابقات اینکار انجام میدن از شرکت کننده ها حق عضویت میگیرد و به نفرات برتر از همون پول جوایزی میدهند!

madanchi11;240523 نوشت:
سلام و عرض ادب

چند نفر دور هم جمع میشوند یک بازی مثل پلی استیشن بازی میکنن

این چند نفر که تیمی رو بر میدارند باید برای ورود به جام مقداری پول بدهند و این پول به نفر برتر داده میشود!

آیا این عمل هماننده قمار محسوب میشود؟

این کار باطل است؟

باتشکر



به نام خدا و سلام بر شما
وقت بخیر

قمار عبارت است از بازی با وسایل ویژه برای قمار چه اینکه همراه با برد و باخت باشد یا نباشد. و همچنین بازی با وسایل غیر مخصوص به قمار اگر همراه با برد و باخت باشد.

شرط برد و باخت عبارت است از این که:

طرفین بازی مال (یا هر چیزی که ارزش مالی دارد) را بگذارند که هر کدام برنده شد، آن مال برای او باشد. و این کار قمار و حرام است. زیرا در آن برد و باخت وجود دارد. به این معنا که فرد یا افرادی مالی را باخته و فرد یا افرادی مالی را برنده می شوند.

البته استثنائاتی همچون برد و باخت در مسابقه تیرانداری و اسب سواری وجود دارد که اگر نیاز هست، بفرمایید تا جرئیات آن بیان شود.

لذا در موردی که شما اشاره کردید اگر جایزه از پولی که خود شرکت کنندگان می دهند تامین می شود، برد و باخت است و حرام می باشد، ولی اگر فرد یا افراد یا موسسه ای خارج از دایره بازیکنان جایزه را تامین کند، برد باخت (با توضیحی که عرض شد) در میان نیست و بازی از این جهت اشکالی ندارد.

در رابطه با قمار توضیحات دیگری را نیز در پست های بعدی عرض خواهم کرد تا مساله روشن تر شود.
(گرچه پاسخ اصلی سوال شما همین بود که عرض شد.)

- نکاتی در خصوص بازی ها، قمار و مسائل مربوط به برد و باخت

نکته اول:

- بازی ها به چهار گروه تقسیم می شوند:

1- بازی با آلات قمار با شرط بندی
2- بازی با آلات قمار بدون شرط بندی
3- بازی با غیر آلات قمار با شرط بندی
4- بازی با غیرآلات قمار بدون شرط بندی

نکته دوم:

فقها درباره تعریف «قمار» اختلاف نظر دارند، ولی بدون تردید حكم دو نوع بازی روشن است:

قسم چهارم قمار نیست و به هیچ وجه حرمت ندارد، همان طور كه در قمار بودن قسم اول و حرام بودن آن تردید نیست.

نوع سوم نیز تقریبا محل اتفاق نظر علمای دینی است و بسیاری از فقها اصلا ملاک قماربازی را همراه بودن آن با برد و باخت و شرط بندی می دانند. حتی اگر بازی با آلات قمار نباشد، مانند فوتبال كه فی نفسه حرام نیست اما اگر با شرط بندی و برد و باخت مالی همراه باشد، قمار شمرده شده، حرام می گردد.

پس شرط بندی در هرگونه بازی حرام است مگر در موارد استثنایی مانند تیراندازی و اسب سواری.

تنها مورد اختلاف قسم دوم است. یعنی بازی با آلات قمار بی آن كه با برد و باخت و شرط بندی همراه باشد.

نکته سوم:

قبل از هر چیز باید یاد آور شد، قمار و بازی با آلات قمار متفاوت است؛ زیرا همان طور كه گفته شد، ممكن است قمار بدون آلات قمار نیز صورت پذیرد.

از سوی دیگر، بازی ها تنها به خاطر قمار بودن حرمت ندارند. براساس روایات و فتوای فقها، بازی با آلات قمار نیز حرام است. مراد از آلت قمار، ابزاری است كه نوعا با آن قمار بازی می كنند.

به عبارت دیگر:

چیزی كه در عرف متدینان و كسانی كه تقید شرعی دارند، ابزار قمار بازی شمرده می شود، هر چند به قصد سرگرمی یا پرورش فكر بدون بردو باخت نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ این كار بازی با آلت قمار شمرده می شود و طبق روایات حرام است، اگر چه قمار نام نگیرد.

نکته چهارم:

دلیل تغییر حكم برخی بازی ها به دلیل آن است كه، ممكن است یكی از آلات قمار به تدریج تغییر ماهیت دهد و دیگر در عرف متدینان ابزار قمار شمرده نشده، ابزار تفریح و سرگرمی یا پرورش فكر خوانده شود. (چنان كه برخی درباره شطرنج اظهار می دارند.) در این صورت حكم آن تغییر می كند، زیرا حكم تابع موضوع است و با دگرگونی موضوع دگرگون می شود.

لذا این که مرسوم است برخی می گویند: حکم شطرنج تغییر کرده است، صحیح نیست و بهتر است در این موارد به جای «تغییر حكم» از عبارت «تغییر موضوع» استفاده كنیم تا این شبهه پیش نیاید که: اگر حلال و حرام پیغمبر صلوات الله علیه و آله ابدی است، چرا حكم خدا دگرگونی می یابد و حرمت به حلیت تبدیل می شود؟

نکته پنجم:

گاهی مرجع تقلید كه كارشناس امور دینی است، یقین دارد (یا به وسیله تشخیص کارشناسان فن یقین پیدا می کند) که وسیله ای ابزار قمار شمرده می شود، در این صورت، بازی با آن را حرام اعلام می كند.

گاهی نیز ممكن است مرجع تقلید در صدق این عنوان تردید داشته باشد و لذا وارد موضوع نشده و تشخیص آن را به عهده مکلف می گذارد.

بنابراین، فتوای هر مرجع تقلید برای مقلدان خودش اعتبار دارد.

پس ممكن است یک مرجع تقلید بازی با وسیله ای را که قبلا جزء آلات قمار بوده و اکنون در خارج شدن آن از عنوان آلات قمار تردید است، مطلقا حرام بداند، ولی مرجع تقلید دیگری به شرط آن كه آلت قمار باشد، حرام به شمار آورد؛ بر این اساس چنانچه از آلت قمار بودن خارج شود، حرمتش نیز پایان می یابد.

- نتیجه:

بنابراین، هرگونه بازی اگر همراه شرط بندی و یا با آلات قمار باشد، حرام است، مانند تخته نرد (که در حال حاضر مسلما تحت عنوان آلات قمار است)؛ و شرط بندی در فوتبال. و چنانچه وسیله ای قبلا آلت قمار بوده و اكنون در آلت قمار بودنش تردید داریم، باید برای شناختن حكم آن به مرجع تقلید خود مراجعه كنیم.

[="Tahoma"][="Magenta"]

پارسا;242226 نوشت:
لذا در موردی که شما اشاره کردید اگر جایزه از پولی که خود شرکت کنندگان می دهند تامین می شود، برد و باخت است و حرام می باشد، ولی اگر فرد یا افراد یا موسسه ای خارج از دایره بازیکنان جایزه را تامین کند، برد باخت (با توضیحی که عرض شد) در میان نیست و بازی از این جهت اشکالی ندارد.

لا حول ولا قوه الا بلله العلی و العظیم

بسم الله الحکیم و الشافی و العلیم

سلام

حال اگر این کار شد

مثلا گروهی مالی را گزاشتند که به برنده بدهند خارج از شرکت کنندگان اصلی

حال خود نیز شرکت کنند قمار است؟[/]

موضوع قفل شده است