جمع بندی عدد چهل در روایات و منابع اسلامی

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدد چهل در روایات و منابع اسلامی

در روایت آمده است که هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص گرداند خداوند چشمه های حکمت را از قلبش به زبانش جاری خواهد کرد:Mohabbat:

برچسب: 

هر کس چهل مومن را دعا کند خداوند دعای او را مستجاب میکند:khaneh:

در چله گیری سعی کنید روی خداوند و یاد او متمرکز شوید و از کثرت و زیادی خواسته های نفسانی خود برهیز کنید و خود را از هر چیزی جز یاد خداوند خالص گردانید:Hedye:

در روایت آمده است که در جریان تولد حضرت زهرای مرضیه(سلام الله..) جبرءیل بر بیامبر اکرم (ص) نازل گردید و به ایشان گفت :چهل روز ار حضرت خدیجه کناره گیرد بیامبر در این مدت روزها روزه و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمینه برای بیدایش و تولد حضرت فاطمه (سلام الله..) فراهم گردید:Mohabbat:

معنای چله گیری نشستن در منزل و فقط و فقط عبادت خداوند کردن و دوری گزیدن از مردم نیست
بلکه معنای واقعی آن حضور داشتن در اجتماع و اینکه گره از کار مردم باز کردن و کمک به دیگران در انجام کارهاست. و اینکه انسان قدرت بر گناه داشته باشه اما آنقدر بر نفس خود مسلط باشه که آن گناه رو انجام ندهد

دوستان عزیز
توجه به خداوند واخلاص برای خداوند در این مدت چهل روز هر چند که از روی میل هم نباشه و علاقه هم نداشته باشید در ابتدا اگه براتون سخت باشه منظورم هستا باز هم این 40 روزه دارای اثر و نتیجه هست اولش سخته که آدم روی دور کار عبادی نیوفتاده اما همینقد که بسم الله گفتی دیگه براتون شیرین و لذت بخش میشه
کافیه یک بار تجربه کنید

چله گیری را ابتدا اگه خواستید شروع کنید به صورت جزِئی دنبال کنید یعنی اینکه چله بردارید برای اینکه فلان صفت بد رو به فلان صفت خوب تبدیل کنید به تدریج از همین تبدیل صفات شورع کنید تا ان شالله بتوانید خود را از فضایل و رضایل نابسند دور کنید

در آخرم یه چیزی بگم من خودم این مطالب رو امروز بعضی هاشو متوجه شدم چون برام زیبا بود گفتم اینجا مطرحش کنم تا حداقل یه چند تایی دیگه هم بهره ببرند
ما رو از دعای خیرتون محروم نکنید


با سلام و احترام

در روایات به واژه چهل خیلی اشاره شده و حتی در این زمینه کتاب های مستقلی نوشته شده.

ضمناً در باب دوازدهم کتاب "نجم الثاقب" هم به موارد مختلفی (حدود بیست مورد) در باب اشاره به عدد 40 در روایات، گردآوری شده.

با تشکر

سلام سرکار گرامی
بله درست فرمودید من در واقع می خواستم در مورد چله گیری مطلب بنویسم اینجا اما نمیدونم چرا به اسم عدد 40 در روایات اسلامی ثبت شد:Gig: متاسفانه بلد هم نبودم چجور میشه ویرایشش کرد

آرام بذکر الله;156368 نوشت:
سلام سرکار گرامی بله درست فرمودید من در واقع می خواستم در مورد چله گیری مطلب بنویسم اینجا اما نمیدونم چرا به اسم عدد 40 در روایات اسلامی ثبت شد متاسفانه بلد هم نبودم چجور میشه ویرایشش کرد

سلام علیکم جمیعا

با سپاس و قدر دانی از آرام به ذکر الله گرامی

حقیر آخرین سخنرانی ای که از استاد صمدی شنیدم ایشان از سن چهل سالگی با عنوان سن عقل توصیف و تفسیر جالبی داشتند و البته روایاتی که پیامبر اکرم نیز در چهل سالگی به پیامبری مبعوث شدند.

و همچنین روایاتی که به عدد چهل صجه میگذارد مثل چهل حدیث از فلان بزرگوار چهل شب یا شب چهلم و..

از طرفی از رفتار برخی علمای منحرف یهودی هم خبرها و روایاتی هست که بر همین عدد چه بر روز ها و چه بر تعداد صحه میگذارند و همچنین عارفان شیطان پرست و جن پرست نیز با این عدد سرو کار دارند.

من فرض مثال
حضرت علی علیه السلام بنا به توصیه ای سال چهلم به شهادت میرسد ولی این امر در مورد معاویه و عمر و عاص و پلید بودند اتفاق نمی افتد.
یا مشرکان مکه به توصیه یهود 40 نفر را برای کشتن رسول خدا در بسترش میفرستند ( کتاب آیات ولایت در قران )
یا یهود برای تمسخر نبی اکرم 40 تن از علمای خود را در زمانی خاص به سراغ نبی میفرستند .

و البته موارد زیاد است

لذا این امر کمی شبهه انگیز است .

نمیدانم

نظر اساتید و دوستان در این رابطه چگونه است ؟

یاحق

سلام

من در جایی خوندم مفاهیمی که در عرش خدا توسط ملائک درک میشود در دنیای بیرون یعنی دنیای ماده به صورت عدد و اسم شنیده و دیده میشه!(یعنی معادلش اینا میشه)

مثلا امام حسین (ع) می گفت (اگه اشتباه نکنم) در عرش و ملکوت اسم من به صورت حروف دیده با خوانده نمیشه بلکه به صورت ستونهایی از عرش خداست هست (باز اگر اشتباه نکنم) که ملائک دورش می گردند

اون عدد چهل هم فکر میکنم چنین تعبیری دارد

حالا اساتید اگه بیشتر میدونند کمک کنند

[="Tahoma"][="Blue"]

bina88;156401 نوشت:
سلام علیکم جمیعا

با سپاس و قدر دانی از آرام به ذکر الله گرامی

حقیر آخرین سخنرانی ای که از استاد صمدی شنیدم ایشان از سن چهل سالگی با عنوان سن عقل توصیف و تفسیر جالبی داشتند و البته روایاتی که پیامبر اکرم نیز در چهل سالگی به پیامبری مبعوث شدند.

و همچنین روایاتی که به عدد چهل صجه میگذارد مثل چهل حدیث از فلان بزرگوار چهل شب یا شب چهلم و..

از طرفی از رفتار برخی علمای منحرف یهودی هم خبرها و روایاتی هست که بر همین عدد چه بر روز ها و چه بر تعداد صحه میگذارند و همچنین عارفان شیطان پرست و جن پرست نیز با این عدد سرو کار دارند.

من فرض مثال
حضرت علی علیه السلام بنا به توصیه ای سال چهلم به شهادت میرسد ولی این امر در مورد معاویه و عمر و عاص و پلید بودند اتفاق نمی افتد.
یا مشرکان مکه به توصیه یهود 40 نفر را برای کشتن رسول خدا در بسترش میفرستند ( کتاب آیات ولایت در قران )
یا یهود برای تمسخر نبی اکرم 40 تن از علمای خود را در زمانی خاص به سراغ نبی میفرستند .

و البته موارد زیاد است

لذا این امر کمی شبهه انگیز است .

نمیدانم

نظر اساتید و دوستان در این رابطه چگونه است ؟

[="arial black"]نفس انسانی به جهت تجردش از عالم ماده دارای خواصی است که از جمله آن خواص صدور افعال عجیب و شگفت آور بعد از انجام ریاضتها و چهله نشینی هاست و صدور این افعال شگفت وابسته به انجام اعمال شرعی نیست بلکه این از خواص نفس است که اگر چند روزی به دور از تعقات و هواههای جسمانی و مادی قرار گیرد آثار شگفت آوری از آن پدید می آید آثاری چون واژگون کردن ماشینها و یا متوقف کردن قطار و امثال آن.
به تمثیل میتوان گفت شخصی که در کنار برکه زلال آبی ایستاده میتواند عکس خود را در روی آب ببیند اما این دیدن اختصاص به این آب زلال ندارد بلکه اگر در یک ظرفی مقداری ادرار هم ریخته شود باز هم این ظرف ادرار خصوصیت آن را دارد که چهره و عکس دیگران را نشان دهد. پس صرف نشان دادن عکس دلیل بر پاکی نیست همچنان که از نجاسات هم این خاصیت برمی آید.
اسلام، آئین معتدل و بدور از افراط و تفریط است. از این جهت با روش های مرتاضان هند و راهبان مسیحی و اعمال و رفتار خلاف عقل سلیم، مخالف است، هرچند این اعمال و ریاضات گاه به صدور افعال عجیبی از انسان منجر شود. از نظر اسلام، مقصود از ریاضت، ‌ترک دنیا و رهبانیت به روش هندوها و پیروان کلیسا و یا چله نشینی و عزلت اصحاب خانقاه نیست ، بلکه مقصود از ریاضت و چهله نشینی ، تمرین و وادار کردن خویش به کارهای خیر و سنن صالحه، از ادای واجبات و ترک محرمات و سایر امور حسنه است و مبانی عرفان اسلامی در جهت نظری، با قرآن مجید و احادیث نبوی و اقوال پیشوایان دین و مشایخ، ‌و در جنبة عملی با سیرت رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ و اصحاب و یاران و رفتار امامان ـ علیه السّلام ـ و بزرگان دین منطبق است.
[/][/]

آرام بذکر الله;156120 نوشت:

چطوری این 40 روز تجربه کنیم؟
آخه من که الان مدرسه میرم...خودم حاضرم برا اینکه به خدا نزدیکتر بشم از همه چی حتی درس و مدرسه بگذرم...ولی خونواده چی میشه؟؟ احتمال 99.999 درصد نمیزارن...
ولی من باید چیکار کنم الان؟

سلام علیکم
parisa1 ارزش این چله گیری و 40 روز خالص شدن ( و کلا خالص شدن تا آخر عمر) این هست که از روال عادی زندگیتون عقب نمونید. شما در کنار درس می تونید این چله هم بگیرید و کلا شروع کنید برای همیشه به مخلِص و بعد مخلَص شدن.
در ره منزل لیلی که خطر هاست در آن--شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

تربیت نفس آدمی ره صد ساله دارد نه یک شبه اما آنچه در این مسیر تسریع می شود:

1. اجتناب جدی از حرام موثرترین عامل است فراتر از هر ذکر و عبادتی

2. انجام فرائض به خصوص نماز اول وقت

3. اجتناب از حق الناس

4. مداومت بر سوره واقعه، الرحمن، یس، حدید

5-خواندن سوره حشر هر روز

6. روز دوشنبه و پنج شنبه زیارت آل یاسین و عرض ارادت به حضرت ولی عصر(عج) و همچنین روزه گرفتن در این دو روز.

7.خواندن نماز شب و یا حداقل قضای آن در روز

8.خواندن زیارت عاشورا هر روز

9.دائم و ذکر بودن و در هر لحظه به یاد خدا بودن

10.خواندن دعای عهد در سحر هر روز

11.خواندن نماز جناب جعفر طیار هر روز و یا هر جمعه

انشالله این اعمال می تونه تسریع ببخشه تو این مسیر.

من توصیه می کنم عزیزانی که می خوان شروع کنند :
یک چیزی شبیه جدول رسم کنند و هر روز اعمالی که انجام دادند رو تیک بزنند تا چهل روز که تمام شد جدولی دیگر برای چهل روز بعدی انشالله.

دوستان التماس دعا

ممنونم بخاطر این اطلاعات خوبی که دادین...
ولی من الان خیلی وقته نمازمو به موقع می خونم و سعی میکنم همیشه به یاد خدا باشم....
حتا وقتی میخام درس بخونم...میگم خا بخاطر رضای تو و برا نزدیک شدن به تو درسمو می خونم...
تازه هرروز حتا شده چن تا آیه قرآن میخونم و ی خطبه از نهج البلاغه...بعدش میشینم فکر میکنم به این چیزی که خوندم...
اما بعضی وقتا میگم اصلن من که از این دنیا هیچی نمیخام...چرا دارم زندگی میکنم و اصلن چرا زنده موندم؟؟
حتی ی مدت از مدرسه رفتن بدم میومد....آخه همش میگن چرا امسال اینقدر آرووم شدی؟؟
من دوس ندارم برم جاهای شلوغ....هروقتم دورم شلوغ باشه ی جور حواسمو پرت میکنن انگار...
خوب من میخام فقط درگیر خدام باشم...همین..
میخام ی جوری بشه که غیر از خدا دیگه حواسم به هیچی نباشه
بنظرتون این چیززیادیه؟؟
بعضی وقتا اصلن خیلی حالم ی جوری میشه...وقتایی که الکی حالم خوبه....
در این مورد فقط با بابام حرف زدم...چون برام سوال بود و نمیدونستم باید چیکار کنم.....خوب همین الانم نمیدونم باید چیکار کنم...چون هرکاری میکنم احساس میکنم بیشتر از قبل هیچی نمیفهمم....بابام فقط گفت مربوطه به عرفان و فقط میدونم میگن راه پر خطری داره.....
---------------------
سوال دومم اینه که: من احساس می کنم وقتی یه کاری میکنم بیشتر از قبل به خدا فکر میکنم...ولی اون کارم میدونم خیلی کار درست و خوبی نیست....باید چیکار کنم؟

[="Georgia"][="Blue"]

parisa1;295878 نوشت:
چطوری این 40 روز تجربه کنیم؟
آخه من که الان مدرسه میرم...خودم حاضرم برا اینکه به خدا نزدیکتر بشم از همه چی حتی درس و مدرسه بگذرم...ولی خونواده چی میشه؟؟ احتمال 99.999 درصد نمیزارن...
ولی من باید چیکار کنم الان

همانطوری که در پست 13 به عرض محضر رسید از نظر اسلام مقصود از ریاضت و چهله نشینی ، تمرین و وادار کردن خویش به کارهای خیر و سنن صالحه، از ادای واجبات و ترک محرمات و سایر امور حسنه است و این مقدار با درسو کلاس و مدرسه در تضاد نیست.
اصل آن است که شما در کنار درسهایتان به انجام واجب و ترک محرمات بپردازید که این خود در ادامه راه برکات معنوی و عرفانی بسیاری را برایتان به ارمغان خواهد داشت. اگر این اصل مهیا شد و شما همچنان از فراغت و نشاط روحی برخوردار بودید و محیط خانواده هم موافق چهله نشینی شما بود میتوانید دستوراتی از این قسم را نیز به عنوان برنامه روزانه خود قرار دهید که البته باید مراقب باشید به افراط مبتلا نشوید که افراط و تفریط دو لبه تیغ برنده ایمان فرد است.

سوال:
در روایات تاکید زیادی بر عدد چهل شده است. سوال این است که آیا اهتمام به این عدد در نزد مرتاضان نیز می توانید موجب کشف و شهود آنان گردد؟

پاسخ:
نفس انسانی به جهت تجردش از عالم ماده دارای خواصی است که از جمله آن خواص صدور افعال عجیب و شگفت آور بعد از انجام ریاضتها و چله نشینی هاست و صدور این افعال شگفت وابسته به انجام اعمال شرعی نیست بلکه این از خواص نفس است که اگر چند روزی به دور از تعقات و هواهای جسمانی و مادی قرار گیرد آثار شگفت آوری از آن پدید می آید آثاری چون واژگون کردن ماشینها و یا متوقف کردن قطار و امثال آن.

به تمثیل می توان گفت شخصی که در کنار برکه زلال آبی ایستاده می تواند عکس خود را در روی آب ببیند اما این دیدن اختصاص به این آب زلال ندارد بلکه اگر در یک ظرفی مقداری ادرار هم ریخته شود باز هم این ظرف ادرار خصوصیت آن را دارد که چهره و عکس دیگران را نشان دهد. پس صرف نشان دادن عکس دلیل بر پاکی نیست همچنان که از نجاسات هم این خاصیت برمی آید.

اسلام، آئین معتدل و بدور از افراط و تفریط است. از این جهت با روش های مرتاضان هند و راهبان مسیحی و اعمال و رفتار خلاف عقل سلیم، مخالف است، هرچند این اعمال و ریاضات گاه به صدور افعال عجیبی از انسان منجر شود. از نظر اسلام، مقصود از ریاضت، ‌ترک دنیا و رهبانیت به روش هندوها و پیروان کلیسا و یا چله نشینی و عزلت اصحاب خانقاه نیست ،

بلکه مقصود از ریاضت و چله نشینی ، تمرین و وادار کردن خویش به کارهای خیر و سنن صالحه، از ادای واجبات و ترک محرمات و سایر امور حسنه است و مبانی عرفان اسلامی در جهت نظری، با قرآن مجید و احادیث نبوی و اقوال پیشوایان دین و مشایخ، ‌و در جنبه عملی با سیرت رسول الله (صلّی الله علیه و آله) و اصحاب و یاران و رفتار امامان(علیه السّلام ) و بزرگان دین منطبق است.

موضوع قفل شده است