راز تسلیم (سلام دادن) در پایان نماز
تبهای اولیه
حکیم فرزانه و مفسر گرانمایه قرآن، آیت الله جوادی آملی، در زمینه اسرار نماز، کتاب گرانسنگی با همین نام به زبان عربی به رشته تحریر درآورده اند که به فارسی نیز برگردانده شده است.
در فصول پایانی کتاب یاد شده، معظم له در تبیین راز تسلیم (سلام دادن) در پایان نماز، لطیفه ای عرفانی و معرفت زا از محی الدین عربی، معروف به شیخ اکبر، آورده اند که بسی ژرف و نکته آموز است:
«صاحب الفتوحات المكیة را كه بعد از وی هرچه در زمینه معارف و اسرار، به تازی و فارسی، یا نظم و نثر، تصنیف یا تألیف شده است، نسبت به نوشتار شیخ اكبر «چه شبنمی است كه در بحر میكشد رقمی»، درباره سرّ سلامِ پایانی، لطیفهای است به یاد ماندنی كه آن را مرحوم قاضی سعید قمی، به عنوان «قال بعض أهل المعرفة» ، بدون تعیین نام آن قائل نقل نمود. اصل كلام محی الدین در فتوحات چنین است: «سلام نمازگزار درست نیست، مگر آنكه در حال نماز از ما سوی الله غایب شده و با خداوند مناجات كند؛ هنگامی كه از نماز منتقل میشود و موجودهای خلقی را مشاهده مینماید، چون غایب از آنها بود و تازه در جمع آنها حاضر میشود؛ لذا بر آنان سلام میكند، و اگر نمازگزار همواره با موجودهای خلقی بوده و حواس او متوجه مردم بود، چگونه بر آنها سلام مینماید، زیرا كسی كه در جمع دیگران هماره حاضر است، به آنها سلام نمیكند و این نمازگزار، باید شرمنده شود، چون با سلام خود ریاكارانه به مردم نشان میدهد كه من در نزد خدا بودم و تازه به جمع شما پیوستم...، و سلام عارف برای انتقال از حالی به حال دیگر است؛ یك سلام بر منقول عنه، و یك سلام بر منقول الیه... ».
وی آنگاه ادامه می دهد:
و از روایت عبدالله بن فضل هاشمی از حضرت امام صادق(علیهالسلام) استفاده میشود كه سلام نشانه ایمنی است؛ هم از طرف سلام كننده و هم از طرف جواب دهنده، و همین نشانه در پایان نماز، به منظور تحلیل كلام آدمی كه با «تكبیرةالإحرام» حرام شده بود، و به قصد در امان بودن نماز، از چیزی كه او را تباه كند، قرار داده شد، و سلام اسمی از اسمای خداست، و از طرف نمازگزار، بر دو فرشته موكل خدایی فرستاده میشود.
با سلام و تشکر از تاپیک خوب شما:Gol:
ببخشید میشه لطفا کمی در مورد این قسمت از سلام نماز توضیح بدید؟
السلام علینا و علی عبادالله صالحین:Gol:
با سلام و تشکر از تاپیک خوب شما:gol:ببخشید میشه لطفا کمی در مورد این قسمت از سلام نماز توضیح بدید؟
السلام علینا و علی عبادالله صالحین:gol:
این فراز از نماز در حقیقت به نماز گزار می گوید :
تو تنها نیستی. صالحان، که به گونه ای شایسته و سزاوارند که خدا را عبودیت کنند، در این صف همراه تو هستند.
كلمه «عباد الله الصالحين» شامل تمام بندگان شايسته خدا ميشود چون اين كلمه، به صورت جمع آمده كه «ال» هم روي آن آمده ودلالت بر جميع ميكند، يعني هر كس كه صالح باشد چه انبياء باشند و چه مؤمنين انسي و چه مؤمنين جني، نمازگزار بر همه آنها سلام ميدهد.
وقتي معراج مؤمن رو به پايان است، وقتي سير انسان رو به بالاست آن وقت است که آدم ميگويد «السلام علينا و علي عباد الله الصالحين»نمازگزار، وقتى در سلام نماز، به همه مؤ منان و بندگان صالح و بر خودش سلام مى دهد، احساس مى كند كه تنها نيست و يكى از آحاد امّت بزرگ اسلام است و با مردان خدا در هر جاى زمين ، احساس همبستگى مى كند.((اَلسَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحينَ)) شامل همه انبيا و اوصياى گذشته و امامان معصوم مى شود.
خداوند نيز خود بر پيامبرانش سلام و درود مى فرستد: (سلام على المرسلين )، (سلام على نوح )، (سلام على ابراهيم )، (سلام على موسى و هارون )
با این سلام در حقیقت خود را با بندگان صالح خدا پيوند مى دهيم . پيوند و رابطه اى فراتر از مرزهاى زمان و مكان ، با همه پاكان و صالحان در طول تاريخ در همه عصرها و نسلها.
در اين سلامها، سلسله مراتب مراعات شده است، ابتدا رسول خدا، بدنبال او انبيا و اوليا و صالحان و پس از آنها مؤمنان و پيروان.
سلام، خواستاری سلامتی، امنیت، خیر و بركت و سعادت است. نمازگزار با سلام دادن، نشان می دهد كه دوستدار و خیرخواه همه خوبان و نیكوكاران است و همواره آرزوی سلامتی آنان را دارد. این مسأله باعث نزدیكی قلبها به هم و مستحكمتر شدن دوستیها و برادریها است.
«سلام نمازگزار درست نیست، مگر آنكه در حال نماز از ما سوی الله غایب شده و با خداوند مناجات كند؛
سلام
هرچند کلام حقی است ولی مفهومش سنگین است . منظور این است که تا ماقبل سلام به ما سوی الله توجه نکند .
اما این نکته هم قابل بیان است که قبل از سلام ، شهادت به نبوت و صلوات داریم و این بدون توجه به آن حقایق ممکن نیست لذا اگر بیان جناب ابن عربی را در سلام اصل بگیریم مفهومش این است که توجه به پیامبر و آل او صلوات الله علیهم اجمعین توجه به غیر خدا نیست وگرنه لازم بود قبل از شهادت به نبوت پیامبر ص و صلوات بر او و خاندانش (ص )، به ایشان سلام می کردیم .
اما اینجا این سوال پیش می آید که اگر غیر نیستند چرا در سلام به ایشان هم سلام داده می شود ؟
جواب این است که ایشان را دو حکم است حکم عدم غیریت که مستلزم عدم سلام است و حکم غیریت که مستلزم سلام است . فتامل جیدا
نهایتا بنده عرض می کنم همین که دیگران در طریق انبیاء و اولیاء هستند و همان کار می کنند که ایشان می کنند و همان می گویند که ایشان می گویند خود مایه عزتی است حال اگر به حقیقت مطلب هم برسند چه بهتر . "ربنا وسعت کل شی رحمه و علما فاغفر للذین تابوا واتبعوا سبیلک"
موفق باشید