چگونگی انجام غسل با 3 لیتر آب

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونگی انجام غسل با 3 لیتر آب
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و خسته نباشید مرجع تقلید: آیت الله خامنه ای (ولی کلی بیان کنید لطفا برای عموم) حدیثی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند به شرح زیر: غسل با یک صاع یعنی حدود سه لیتر آب انجام می گیرد . به زودی مسلمانانی خواهند آمد این مقدار را کم خواهند دانست. اینان بر خلاف سنت و روش من عمل خواهند کرد (وسائل الشیعه، ج 1، ص 483) همچنین حدیث دیگری از امام باقر (علیه السلام) به شرح زیر: پیامبر با یک صاع (3 کیلو) آب غسل می کرد (وسائل الشیعه، ج 1، ص 338) سوال: لطفا جناب عالی، که در این ضمینه، تجربه دارید، و مرجع دین هستید، با جزئیات، بفرمائید که: ما با یک تشت حاوی 3 لیتر آب، باید دقیقا چطور غسل کنیم (با جزئیات کامل) با تشکر خدانگهدار
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مستنبط
با یک تشت حاوی 3 لیتر آب، باید دقیقا چطور غسل کنیم؟
سلام علیکم در سیره برخی بزرگان نقل شده است که برای انجام غسل، حتی بدون آنکه نیاز به حمام باشد، در ایوان خانه، با مقداری بسیار کمتر از یک صاع آب (حدود 3 کیلو/لیتر) هم غسل می کرده اند. به این شکل که پارچه ای را در ظرف آب، خیس کرده و بر سر و دیگر اعضای بدن می کشیده اند تا بدن خیس شود. برای انجام غسل لازم نیست حتما آب از سراسر بدن جاری باشد! همین که اعضای بدن خیس شود، کافی است و برای این کار می توان آب را مشت مشت بر روی بدن ریخت یا از لیوان، کاسه و ... استفاده نمود و سپس مانند وضو، بر بدن دست کشید.    
مستنبط said in با یک تشت حاوی 3 لیتر آب،
با یک تشت حاوی 3 لیتر آب، باید دقیقا چطور غسل کنیم؟
سلام علیکم در سیره برخی بزرگان نقل شده است که برای انجام غسل، حتی بدون آنکه نیاز به حمام باشد، در ایوان خانه، با مقداری بسیار کمتر از یک صاع آب (حدود 3 کیلو/لیتر) هم غسل می کرده اند. به این شکل که پارچه ای را در ظرف آب، خیس کرده و بر سر و دیگر اعضای بدن می کشیده اند تا بدن خیس شود. برای انجام غسل لازم نیست حتما آب از سراسر بدن جاری باشد! همین که اعضای بدن خیس شود، کافی است و برای این کار می توان آب را مشت مشت بر روی بدن ریخت یا از لیوان، کاسه و ... استفاده نمود و سپس مانند وضو، بر بدن دست کشید.
با تشکر از وقت شما لطفا در صورت امکان منبع سخنان خود را نیز بیان کنید چون ظاهرا آیت الله سیستانی در مورد دست کشیدن در اعضاء در زمان غسل می فرمایند: دست به آب زدن و با آن کشیدن به اعضا به نیت غسل در واقع یک نوع مسح کردن است نه شستن! و آب باید جاری شود... اگر آب باید جاری شود پس گذشتگان چگونه آب را با دستمان یا دست، آنهم در جاهایی که امکانش نیست، جاری می کردند؟! با تشکر
(مدیر ارجاع) محترم، لطفا سوال را به فرد دیگری ارجاع دهید، فرد پاسخگو، با نام کاربری (مستنبط) 27 روز است که در سایت شما حضور ندارد...
مگر این وبسایت به هدف (تبادل نظر) و (مباحثه) طراحی نشده است؟ پس چرا پاسخی نمی آید؟ اگر غیر از این بود، ما به راحتی سوالمان را از دفتر مراجع می پرسیدیم... لزومی به ارسال به اینجا نبود... سوال در اینجا پرسیده شده، زیرا نیاز به (تبادل نظر) و (مباحثه) دارد... (مسئول محترم) کارشناس مربوطه، دیگر در دسترس نیست... لطفا به کار مردم رسیدگی کنید...
سلام اگر یک صاع را سه لیتر بدانیم. و هر لیتر را تقریبا معادل ۴ لیوان بدانیم.   یعنی ۱۲ لیوان آب داریم.   اعضای بدن را تقسیم بندی می کنیم : ۲ دست ۲ پا یک تنه  یک سر یعنی ۶ قسمت اصلی داریم. برای هر قسمت دو لیوان آب در نظر می گیریم.   پس برای دست راست : ۲ لیوان برای دست چپ : ۲ لیوان برای پای راست : ۲ لیوان برای پای چپ : ۲ لیوان برای تنه : ۲ لیوان برای سر و گردن : ۲ لیوان که مجموعا همان ۱۲ لیوان یا ۳ لیتر یا یک صاع خواهد بود. لیوان اول برای خیس کردن و مرطوب کردن عضو استفاده میشود. لیوان دوم آب را در سطح پوست جاری خواهد کرد.   در این روش نباید آب را روی عضو بریزید جون هدر می رود. بلکه باید دست را داخل آب ببرید و بدون اینکه مشتتان را پر آب کنید روی بدن بکشید. با این روش با چند بار کشیدن دست خیس، کاملا متوجه جاری شدن آب خواهید شد. جهت اطلاع پیش از شما افراد زیادی به شیوه کار مدبران و کارشناسان اعتراض کردند و پاسخی نگرفتند.  امید که پاسخ سوالات خود را گرفته باشید و بتوانید با یک صاع غسل کنید.  
این نکته را هم در نظر بگیرید که  ما میتوانیم با یک لیوان آب اعضای وضو را بشوییم... یعنی با یک لیوان آب دست راست و دست چپ تا آرنج و صورت را می شوییم.   پس طبیعتا شستن یک دست تا شانه با دو لیوان نباید امری ناممکن و سختی باشد.  
نکته دیگر اینکه  ما به صورت تئوری بدن را به ۶ قسمت تقسیم کردیم. اما در واقع اینطور نیست و برای غسل کردن ۳ قسمت داریم. خوب این چه ثمره ای دارد؟! ثمره و فایده اش در این است که ما وقتی نیمه راست بدن را می شوییم از بالا به پایین شستشو می دهیم. طبیعتا وقتی با دست خیس ، دست راست و بالا تنه را می شوییم، آب ها به سمت پایین تنه جاری خواهد شد و این جریان آب نیز کمک خواهد کرد. یعنی اینطور نیست وقتی بالای شانه را آب میزنیم، آب در همانجا بماند، بلکه به سمت پایین می آید و به شستن قسمتهای پایین کمک میکند. به عبارت ساده ، هدر رفت آب در تقسیم بندی سه گانه کمتر است. ( و تقسیم بندی تئوری را نباید مد نظر قرار داد ) در این تقسیم ما برای نیمه راست بدن = ۵ لیوان آب داریم. برای نیمه چپ = ۵ لیوان داریم. که کافی خواهد بود.
روش علمی برای کافی بودن سه لیتر آب به این صورت است : سطح پوست بدن تقریبا ۲ متر مربع است. خوب شما ۲ متر مربع از کف یک اتاق را در نظر بگیرید. اگر ۲ لیتر آب را روی این سطح بریزیم ، تا چه اندازه بالا خواهد آمد؟ فکر میکنم تنها یک میلی متر روی سطح را خواهد گرفت. حالا اگر یک لیتر اضافه کنیم، میشود ۱.۵ میلی متر. خوب به نظر کم می آید ! ولی حداقل به صورت تئوری به مسئله جواب می دهد. حالا اگر این سطح دو متر مربعی را زوایه دار کنیم، احتمالا آب جاری خواهد شد و حداقل یک لیتر در پایین سطح جمع خواهد شد. یعنی آب اضافه داریم. البته برای بررسی دقیق باید به صورت تجربی کار کنیم. همچنین باید جسبندگی آب به سطح پوست را هم در نظر داشته باشیم تا به پاسخ درستی برسیم‌        
مسئله دیگر در بررسی علمی، تاثیر چین و چروک ها و موها می باشد. مثلا سطح روده ها به علت چین و چروک ها، خیلی بیشتر میشود. به هر حال به لحاظ فیزیکی و علمی باید سطح چسبندگی آب به پوست و جریان آب روی آن بعلاوه چین و چروک ها را در نظر گرفت. راه ساده هم این است که به روشی که قبلا توضیح دادم غسل کنید و خودتان صحت و سقم موضوع را تجربه کنید. یا حق
با سلام مجدد و با تشکر از پاسخ های کاربر گرامی با نام (بیت المعمور) پاسخ های شما ظاهرا مفید بود، ممنون از وقت شما، ولی پاسخ من نبود من قبلا دقیقا همین سوال بالا را بصورت رسمی از طریق (وبسایت رسمی آیت الله سیستانی) پرسیده بودم. که پاسخ زیر به من ارسال شده بود: (کد استفتاء: ۱۰۹۱۰۳۳ ... بسمه تعالى ... برای دریافت پاسخ می توانید با دفتر قم تماس بگیرید: 02537741415 ... موفق باشید) هم اکنون (برای برطرف شدن ابهامی که در این سوال ایجاد شده بود و در بالا در مورد آن توضیح داده بودم) با دفتر آیت الله سیستانی در قم تماس گرفتم و فرد پاسخگو گفت: اگر با (دست خیس) روی اعضا می کشید، نباید مثل (روغن مالی) باشد، و در این صورت، غسل صحیح نیست... و سپس پرسیدم :منظور از (روغن مالی) چیست؟ و در نهایت، مشخص شد، که منظور از (روغن مالی) این است که: وقتی (دست) را در داخل آب می کنیم، باید بعد از مالیدن (دست خیس شده) به بدن، برای مالیدن (دست) به قسمت دیگر (که هنوز خیس نشده)، باید مجددا (دست) را در داخل آب کنیم... یعنی نمی شود، همان (دست خیس) را که قبلا به قسمتی از بدن زده ایم، مجددا به قسمت دیگر بزنیم... مستقیما از دفتر آیت الله خامنه ای (بصورت تلفنی) هم پرسیده شد و پاسخ آمد که: اگر این عمل (دست کشیدن با دست خیس برای غسل)، بعنوان شستن اعضاء صدق بکنه، غسل صحیح است... یعنی اگر یک آدم عادی ببینه، بفهمه که این فرد داره اعضای خودش رو می شوره... در این حالت غسل صحیح است مستقیما از دفتر آیت الله مکارم در قم (بصورت تلفنی) هم پرسیدم و پاسخ آمد که: این عمل کفایت نمی کند... باید حتما آب جاری شود... یعنی اگر با دست است باید دست را مشت کنید و به اعضا بزنید... و در مورد دستمال و ابر هم همینطور است که باید آب جاری شود... سپس با عنوان کردن (پاسخ این فرد) به (فرد دیگری در همین مرکز) انتقاد کردم و گفتم: پس من نمی دونم مردم در گذشته، (اعضایی رو که نمی شه آب رو روی اونها جاری کرد) رو چطوری می شستن؟! و سپس اون فرد در پاسخ گفت: (اعتنا نکنيد) و بعد من گفتم: (یعنی با دست خیس کفایت می کند؟ منظورم دست تر نیست... یعنی دستی که در آب فرو رفته و همان لحظه به عضو زده می شود) و او گفت: (اشکالي ندارد) من فقط پیام اونها رو منتقل کردم... قضاوت با خوانندگان... ما رفتیم... خدانگهدار
سلام به شما در مورد انتقادات، دیگر فایده ای برای انتقاد به کارشناسان و مدیران و..‌ نمی بینم. اما با توجه به صحبتهایی که منتقل کردید سه رویکرد دیده میشود : اول ) اگر عرف بگوید ما اعضا را میشوریم صحیح است. دوم ) اگر آب جاری شود درست است. سوم ) روغن مالی که البته مقصود آنها قابل درک نبود. چون قسمت های بدن یک محیط متصل و پیوسته هستند و نمیتوان میان قسمتهای مختلف پوست مرزبندی انجام داد. لذا اینکه گفتند برای دست کشیدن روی قسمت خشک باید دوباره دست در آب کرد نامفهوم است. لذا یا باید این روغن مالی را در قالب مورد دوم یعنی جریان اب تفسیر کرد. یا اینکه بگوییم به شستن فقط تا جایی معنا دارد که دست از سطح پوست جدا نشود که باز خلاف عرف است و بعید است چنین معنایی را قصد کرده باشند. اما به هر حال در پست بعدی روشی را خواهم گفت که جمع میان روش دوم و سوم و حتی اول است و مشکل را حل خواهد کرد.   در مورد اول : در عرف امروز ، صرف اینکه آب روی پوست جریان پیدا کند، به معنای شستن نیست. حداقل باید در کنار جریان آب ، دست هم کشیده شود. یا جریان آب به اندازه ای چشم گیر باشد که بگویند شسته شد. این مبنا به نظر کلی تر است و معمولا مبنای فقهی عموم علما به همین مسئله باز می گردد. در این مورد ممکن است این احتمال باشد که عرف عصر حاضر با عصر گذشته متفاوت است و ملاک ما عرف گذشته است. اما به نظر چنین تفکیکی در مسئله شستن که خودش یک مسئله عرفی عام است صدق نمیکند و درست نیست. در مورد دوم : اگر جریان آب به خاطر اصل قبلی نباشد. به خاطر ترجمه لغوی خواهد بود. که مثلا بخواهند معنای لغوی آن روزگار را به عرف آن زمان متصل کنند و بگویند صرف جریان آب کافی است.          
با این توضیحات  اگر عرف عصر حاضر را در نظر بگیریم ، چنین غسلی شستن بدن محسوب نمیشود. عصر گذشته هم اگر غسل گفته اند بیشتر به خاطر تبعیت از روایات بوده یا جریان آب را برای شستن کافی می دانستند. که ما اگر مورد اخیر را ملاک قرار دهیم، میتوانیم با همان دست در آب کردن مشکل را حل کنیم.   نکته : برای اینکه شما از روغن مالی خلاص شوید اما در عین حال آب جاری شود و نیازی به کشیدن دست به جای خشک نداشته باشید به این شیوه عمل کنید : مثلا ابتدا دست را در آب بزنید و روی یک قسمت بکشید. دوباره دست در آب بزنید و روی همان قسمت قبلی بکشید تا آب جاری شود. با این روش اگر بار اول آب جاری نشود عموما با برای بار دوم یا سوم آب جاری خواهد شد. در این روش شما دست را روی قسمت های دیگر نمیکشید و با هر بار دست در آب کردن روی همان قسمت قبلی تمرکز میکنید تا آب روی آن قسمت جاری شود. امتحان کنید.‌... اما اگر این مورد هم دارای اشکال بود باید از روش زیر استفاده کرد : هر بار که دست در آب می کنیم،  مشت را تا اندازه ای پر آب کنیم و این آب را روی قسمتی از بدن رها کنیم و با دست آب را روی آن قسمت در حین جریان یافتن پخش کنیم. در این روش آب بیشتری مصرف خواهد شد و باید امتحان کنید که آیا میتوان با یک صاع یا سه لیتر چنین غسلی انجام داد؟