جمع بندی تمثل شیطان در خواب!

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تمثل شیطان در خواب!
سلام. آیا شیطان میتونه به شکل شهدا به خواب کسی بیاد؟ از کجا میشه فهمید خود شهید بوده که به خوابمون اومده یا نه؟ یا اون خواب ساخته و پرداخته ذهن نبوده؟
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام
آیا شیطان میتونه به شکل شهدا به خواب کسی بیاد؟ از کجا میشه فهمید خود شهید بوده که به خوابمون اومده یا نه؟ یا اون خواب ساخته و پرداخته ذهن نبوده؟
در اصل اینکه چنین امکانی دارد یا خیر، بله پاسخ مثبت است، چرا که شیطان و اجنه می توانند به جز چهره ائمه(ع) و معصومین به هر چهره دیگری تبدیل شده و به خواب انسان بیایند. به همین خاطر خواب انسان های غیر معصوم که در معرض تصرفات شیطانی است حجیت و اعتبار 100درصدی ندارد و هرگز نمی توان آنها را ملاکی برای سنجش اعتقادات حق و رفتارهای خداپسندانه به حساب آورد همانطور که امام صادق(ع) می فرمایند: «إِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْم‏؛ به درستی که دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود».(الکافی، ج3، ص482) اما از آنجا که بالاخره دیدن خود شهداء هم در خواب امکان دارد ما باید آن توصیه یا رفتار یا چیزی که در خواب دیده ایم را بسنجیم که اگر مطابق با عقل و دین بود بنا را بگذاریم که آن شهید به خوابمان آمده و آن را به فال نیک بگیریم، و اما اگر یک شخص به ظاهر شهید توصیه ای خلاف عقل یا دین داشت به آن اهمیتی ندهیم و بدانیم قطعا حیله شیطان است.  
مسلم said in بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم شیطان و اجنه می توانند به جز چهره ائمه(ع) و معصومین به هر چهره دیگری تبدیل شده و به خواب انسان بیایند. 
سلام خوب در گذشته امام در میان مردم بوده و چهره امام قابل دیدن و شناسایی بوده است. در این حالت شاید عاقلانه باشد بگوییم : شیطان به چهره امام در خواب نمی آید. الان یا در گذشته، چه ایرادی دارد که شیطان در خواب خودش را پیامبر یا امام معرفی کند؟! چون گاهی خواب نوعی مکاشفه یا ارتباط مستقیم است. اما عموما خواب ها، نماد دارند. مثلا خواب فرعون، دیدن گاو های لاغر و چاق یا دیدن خوشه گندم بود. خوب اینها نماد و نشانه است و نیاز به تعبیر دارد. خواب، ائمه نیز لزوما به معنای حضور و ارتباط با آنها نیست. که عموما همین طور است و نوعی نشانه است. مثلا حتی در کتاب تعبیر خواب ، دیدن سلطان و رهبر و پیامبر آمده است. کسی با دیدن پادشاه در خواب، تصور نمیکند واقعا با شاه ملاقات کرده... اینها نمادهایی هستند که نیاز به تعبیر دارد.
خوب در گذشته امام در میان مردم بوده و چهره امام قابل دیدن و شناسایی بوده است. در این حالت شاید عاقلانه باشد بگوییم : شیطان به چهره امام در خواب نمی آید. الان یا در گذشته، چه ایرادی دارد که شیطان در خواب خودش را پیامبر یا امام معرفی کند؟!
بله اتفاقا حقیقت هم همین است اگر کسی آمد و خودش را امام یا پیامبر(ص) معرفی کرد باز هم نمیتوان گفت خود ایشان هستند، مگر اینکه کسی واقعا چهره واقعی آنها را دیده باشد. بنده در پاسخ به سوال شما که آیا به صورت شهدا در می آیند یا خیر، قاعده را بیان کردم، وگرنه اگر بحث بر سر شبیه شدن آنها به پیامبرو ائمه(ع) بود تذکر درستی که دادید را عرض می کردم 
جمع بندی پرسش: آیا شیطان میتواند به شکل شهدا به خواب کسی بیاید؟ اگر پاسخ مثبت است از کجا میشود فهمید خود شهید بوده که به خوابمان آمده یا خیر؟ پاسخ: در اصل اینکه چنین امکانی دارد یا خیر، بله پاسخ مثبت است، چرا که شیطان و اجنه می توانند به جز چهره ائمه(علیهم السلام) و معصومین به هر چهره دیگری تبدیل شده و به خواب انسان بیایند. البته اگر کسی آمد و خودش را امام یا پیامبر(صلی الله علیه و آله) معرفی کرد باز هم نمیتوان گفت خود ایشان هستند، مگر اینکه کسی واقعا چهره واقعی آنها را دیده باشد. در هر صورت به خاطر آنچه گذشت که شیاطین و اجنه قدرت نفوذ در افکار انسان را دارند، خواب انسان های غیر معصوم که در معرض تصرفات شیطانی است حجیت و اعتبار 100درصدی ندارد و هرگز نمی توان آنها را ملاکی برای سنجش اعتقادات حق و رفتارهای خداپسندانه به حساب آورد همانطور که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْم‏؛ به درستی که دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود».(1) بنابراین شیطان و اجنه قدرت شبیه شدن به شهدا و حضور با چهره ایشان در خواب را دارند، اما از آنجا که بالاخره دیدن خود شهداء هم در خواب امکان دارد ما باید آن توصیه یا رفتار یا چیزی که در خواب دیده ایم را با عقل و دین بسنجیم؛ اگر مطابق با عقل و دین بود بنا را بگذاریم که آن شهید به خوابمان آمده و آن را به فال نیک بگیریم، و اما اگر یک شخص به ظاهر شهید توصیه ای خلاف عقل یا دین داشت به آن اهمیتی ندهیم و بدانیم قطعا حیله شیطان است.   پی نوشت: 1. کلینی، محمد، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407، ج3، ص482  
موضوع قفل شده است