جمع بندی آیا عادت ماهیانه کفاره گناه است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا عادت ماهیانه کفاره گناه است؟
سلام استاد . آیا درسته که عادت ماهیانه خانمها به خاطر کفاره گناهی هست که در گذشته تعدادی از خانمها مرتکب شدند؟اگردرست است؟میشه توضیح دهید؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
سلام استاد . آیا درسته که عادت ماهیانه خانمها به خاطر کفاره گناهی هست که در گذشته تعدادی از خانمها مرتکب شدند؟اگردرست است؟میشه توضیح دهید؟
در این خصوص باید به چند نکته توجه بفرمایید: نکته اول: اینکه تمامی زنان به مجازات زنانی در گذشته توبیخ شوند خلاف عدالت است، و قرآن چنین مسئله ای را به صراحت نفی کرده است: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏؛ هیچ کسی بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد»(انعام:164) بنابراین هرگز توجیه پذیر نیست که خدا تمامی زنان از گذشته تا روز قیامت را به خاطر گناه برخی از زنان پیشین آن هم فقط به خاطر اشتراکشان در جنسیت مجازات کند. نکته دوم: اگر خداوند کسی را به خاطر گناهی مجازات کند هرگز راه رهایی از آن مجازات برای آن شخص وجود نخواهد داشت، مجازات های خدا از آن سنخ مجازات هایی نیست که بتوان از دست آن رها شد، اما مسئله عادت ماهیانه زنان اولا تا حدود 60 سالگی است و ثانیا زودتر از این موعد هم با عمل های جراحی و برداشتن رحم، یا خوردن قرص های پیشگیری قابل رفع است. این نشان می دهد که یک حادثه طبیعی بوده و از سنخ مجازات نیست. نکته سوم: یافته های علمی امروز نشان میدهد که این مسئله یک ضرورت طبیعی و نشان از آمادگی رحم برای بچه دار شدن است، توضح بیشتر اینکه: «خونى كه هنگام عادت ماهيانه دفع مى‏شود، خونى است كه هر ماه در عروق داخلى رحم، براى تغذيه جنين احتمالى جمع مى‏گردد، زيرا مى‏دانيم رحم زن در هر ماه توليد يك تخمك مى‏كند، و مقارن آن عروق داخلى رحم به عنوان آماده باش براى تغذيه نطفه مملو از خون مى‏شود، اگر در اين موقع كه تخمك وارد رحم مى‏شود، اسپرم كه نطفه مرد است در آنجا موجود باشد، تشكيل نطفه و جنين مى‏دهد و خونهاى موجود در عروق رحم صرف تغذيه آن مى‏شود، در غير اين صورت، بر اثر پوسته پوسته شدن مخاط رحم، و شكافتن جدار رگها، خون موجود خارج مى‏شود و اين همان خون حيض است‏»(تفسیر نمونه، ج2، ص139)
سلام حیض یک سیستم طبیعی از آمادگی زن برای بچه دار شدن است. اما سیستم طبیعی برای دفع سموم هم هست. لذا در طب سنتی، عادت ماهیانه یکی از راهای دفع فضولات است.  و لذا داروهایی که این سیکل طبیعی را دچار خدشه میکنند، در واقع جلوی دفع را گرفته اند و این برای بدن خوب نیست.
جمع بندی پرسش: آیا درست است که عادت ماهیانه خانمها به خاطر کفاره گناهی هست که در گذشته تعدادی از خانمها مرتکب شده اند؟ پاسخ: در این خصوص باید به چند نکته توجه بفرمایید: نکته اول: اینکه تمامی زنان به مجازات زنانی در گذشته توبیخ شوند خلاف عدالت است، و قرآن چنین مسئله ای را به صراحت نفی کرده است: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏؛ هیچ کسی بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد»(1) بنابراین هرگز توجیه پذیر نیست که خدا تمامی زنان از گذشته تا روز قیامت را به خاطر گناه برخی از زنان پیشین، آن هم فقط به خاطر اشتراکشان در جنسیت مجازات کند. نکته دوم: اگر خداوند کسی را به خاطر گناهی مجازات کند هرگز راه رهایی از آن مجازات برای آن شخص وجود نخواهد داشت، مجازات های خدا از آن سنخ مجازات هایی نیست که بتوان از دست آن رها شد، اما مسئله عادت ماهیانه زنان اولا تا حدود 60 سالگی است و ثانیا زودتر از این موعد هم با عمل های جراحی و برداشتن رحم، یا خوردن قرص های پیشگیری قابل رفع است. این نشان می دهد که یک حادثه طبیعی بوده و از سنخ مجازات نیست. نکته سوم: یافته های علمی امروز نشان میدهد که این مسئله یک ضرورت طبیعی و نشان از آمادگی رحم برای بچه دار شدن است، توضح بیشتر اینکه: «خونى كه هنگام عادت ماهيانه دفع مى‏شود، خونى است كه هر ماه در عروق داخلى رحم، براى تغذيه جنين احتمالى جمع مى‏گردد، زيرا مى‏دانيم رحم زن در هر ماه توليد يك تخمك مى‏كند، و مقارن آن عروق داخلى رحم به عنوان آماده باش براى تغذيه نطفه مملو از خون مى‏شود، اگر در اين موقع كه تخمك وارد رحم مى‏شود، اسپرم كه نطفه مرد است در آنجا موجود باشد، تشكيل نطفه و جنين مى‏دهد و خونهاى موجود در عروق رحم صرف تغذيه آن مى‏شود، در غير اين صورت، بر اثر پوسته پوسته شدن مخاط رحم، و شكافتن جدار رگها، خون موجود خارج مى‏شود و اين همان خون حيض است‏»(2)   پی نوشت ها: 1. انعام:164/6. 2. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش، ج2، ص139  
موضوع قفل شده است