جمع بندی دعای قاموس(سیفی صغیر)

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دعای قاموس(سیفی صغیر)
سلام   آیا خواندن دعای قاموس و سفی صغیر برای دفع طلسم خوب است؟ مجرب است ؟، خواص زیادی درباره آن شنیده ام اما خاصیت رفع طلسم را هم یک یا دوبار شنیده ام ولی همیشه در منابع اینترنتی که مطالعه کرده ام خاصیت دفع طلسم آن ذکر نشده. آیا این خاصیت ضد طلسمش هم منبع موثق دارد؟ و آیا هر کسی میتواند   آن را به دیگران توصیه کرد؟ یا اینکه روش ختم مخصوصی دارد که اگر رعایت نشود مشکلی برای شخص پیش میاورد و نباید بدون علم و دانستن روش  ختم آن را به دیگران توصیه کرد؟ یا حتی برای ازدواج و مجرب بودنش در امر اردواج هم شنیده ام و در منابع اینترنتی خوانده ام اما مطمئن نیستم ؟ آیا منبع موثقی برای ازدواج با خواندن دعای قاموس وجود دارد؟  سوال دیگرم این است که من هم طبق دانسته ام چند باری دعای قاموس را برای رفع طلسم یا ازدواج توصیه کرده ام ولی مطمئن نیستم کارم درست بوده یا نه چون احتمال میدهم و فکر کنم جایی خوانده ام که روش ختم مخصوصی دارد که باید رعایت شود؟ 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
  با سلام و درود دعای «سیفی صغیر» معروف به «دعای قاموس» در منابع روایی شیعی نیامده است؛ لذا آن را نمی توان از ادعیه ماثوره (ادعیه وارد شده از معصوم) به حساب آورد. خواص و آثاری هم که برای آن ذکر شده است را نمی توان به دین و شرع نسبت داد. البته مضمون این دعا با معارف قرآنی و ادعیه، سازگاری دارد.   لازم به ذکر است که عالمان اخلاق و عرفان، به این دعا عنایت داشته و توصیه می کرده اند لذا می توان گفت این دعا از مجربات است.   مرحوم «شیخ عباس قمی» این دعا را در «مفاتیح الجنان» آورده است؛ ایشان در باره آثار این دعا، چنین می آورد: «شيخ اجل ثقة الاسلام نورى (عطر الله مرقده) در «صحيفه ثانيه علويه» آن را ذكر كرده و فرموده كه از براى اين دعا در كلمات ارباب طلسمات و تسخيرات، شرح غريب است و از براى او آثار عجيبه ذكر كرده ‏اند و من‏ چون اعتماد بر آن نداشتم ذكر نكردم، لكن اصل دعا را ذكر مى‏كنم تسامحا و تأسيا بالعلماء الاعلام» (مفاتیح الجنان، باب اول: در تعقیبات نمازها و ادعیه، فصل ششم: ذکر بعضی از ادعیه مشهوره، دعای سیفی صغیر معروف به دعای قاموس، ص 106 و 107) طبق این بیان، کاربرد آن برای طلسم ها نیز ذکر شده؛ البته مرحوم «نوری» چون به این گفته ها اعتماد نداشته، متذکر آن ها نشده اند.   بنابر این: اصل دعا و متن آن، در منابع روایی موجود نیست. آثاری هم که برای آن ذکر شده، پشتوانه شرعی ندارد؛ البته با توجه به عنایت علمای عرفان، می توان آن را از مجربات دانست. ختم این دعا نیز از طرف شرع وارد نشده است ولی از باب رجاء و امید به ثواب و نیز اعتماد به عالمان عرفان، می توان آن را خواند و یا به دیگران توصیه کرد ولی نمی توان به دین و به معصوم، نسبت داد.  
از این لینک من ی چیزایی خوندم دعای قاموس القدره راهی برای رسیدن به مقام مکاشفه اگر کسی اطلاعات دیگه ای داره بیاد بگه
از این لینک من ی چیزایی خوندم دعای قاموس القدره راهی برای رسیدن به مقام مکاشفه اگر کسی اطلاعات دیگه ای داره بیاد بگه
  با سلام و درود با وجود همه این مطالب، عرض کردم:
بنابر این: اصل دعا و متن آن، در منابع روایی موجود نیست. آثاری هم که برای آن ذکر شده، پشتوانه شرعی ندارد؛ البته با توجه به عنایت علمای عرفان، می توان آن را از مجربات دانست. ختم این دعا نیز از طرف شرع وارد نشده است ولی از باب رجاء و امید به ثواب و نیز اعتماد به عالمان عرفان، می توان آن را خواند و یا به دیگران توصیه کرد ولی نمی توان به دین و به معصوم، نسبت داد.
جمع بندی پرسش: آیا دعای قاموس و سیفی صغیر معتبر است؟ برای این دعا خواص زیادی شمرده اند مثل دفع طلسم، ازدواج و... حتی روش ختم مخصوصی دارد. آیا این ها صحت دارد؟ پاسخ: دعای «سیفی صغیر» معروف به «دعای قاموس» در منابع روایی شیعی نیامده است؛ لذا آن را نمی توان از ادعیه ماثوره (ادعیه وارد شده از معصوم) به حساب آورد. خواص و آثاری هم که برای آن ذکر شده است را نمی توان به دین و شرع نسبت داد. البته مضمون این دعا با معارف قرآنی و ادعیه، سازگاری دارد.   لازم به ذکر است که عالمان اخلاق و عرفان، به این دعا عنایت داشته و توصیه می کرده اند لذا می توان گفت این دعا از مجربات است.   مرحوم «شیخ عباس قمی» این دعا را در «مفاتیح الجنان» آورده است؛ ایشان در باره آثار این دعا، چنین می آورد: «شيخ اجل ثقة الاسلام نورى (عطر الله مرقده) در «صحيفه ثانيه علويه» آن را ذكر كرده و فرموده كه از براى اين دعا در كلمات ارباب طلسمات و تسخيرات، شرح غريب است و از براى او آثار عجيبه ذكر كرده ‏اند و من‏ چون اعتماد بر آن نداشتم ذكر نكردم، لكن اصل دعا را ذكر مى‏كنم تسامحا و تأسيا بالعلماء الاعلام» (1) طبق این بیان، کاربرد آن برای طلسم ها نیز ذکر شده؛ البته مرحوم «نوری» چون به این گفته ها اعتماد نداشته، متذکر آن ها نشده اند.   بنابر این: اصل دعا و متن آن، در منابع روایی موجود نیست. آثاری هم که برای آن ذکر شده، پشتوانه شرعی ندارد؛ البته با توجه به عنایت علمای عرفان، می توان آن را از مجربات دانست. ختم این دعا نیز از طرف شرع وارد نشده است ولی از باب رجاء و امید به ثواب و نیز اعتماد به عالمان عرفان، می توان آن را خواند و یا به دیگران توصیه کرد ولی نمی توان به دین و به معصوم، نسبت داد.   پی نوشت: 1. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باب اول: در تعقیبات نمازها و ادعیه، فصل ششم: ذکر بعضی از ادعیه مشهوره، دعای سیفی صغیر معروف به دعای قاموس.
موضوع قفل شده است