دلیل نجاست ادرار چیست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دلیل نجاست ادرار چیست؟
سلام، وقت بخیر... چرا میگیم ادرار نجس هست؟؟ چون در قرآن ذکر نشده که ادرار نجسه فقط از کلمه غائط یاد شده که به معنای مدفوع است...آیا روایت خاصی داریم در این مورد که میگیم ادرار نجسه؟ اگر نه رو چه حسابی آن را نجس میدانیم؟؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مستنبط
سلام علیکم نجاست ادرار در قرآن: دلیل نجاست ادرار، آیه قرآن و روایات مختلف است. آیه 6 سوره مائده، عواملی را ذکر می کند که اگر برای انسان اتفاق بیفتد، مبطل وضو است و برای نماز، باید دوباره وضو بگیرد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ ... وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ ... وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[1]»، هان اى كسانى كه ايمان آورديد چون خواستيد به نماز بايستيد صورت و دستهايتان را تا آرنج‏ها بشوئيد ... و اگر بيمار و يا در حال سفر بوديد، و يا يكى از شما از چاله- گودالى كه براى ادرار كردن بدانجا مى‏روند- آمد ... خدا نمی خواهد شما دچار مشقت شويد، و ليكن مى‏خواهد پاكتان كند، و نعمت خود را بر شما تمام سازد، باشد كه شكر به جاى آريد[2]. در عبارت" أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ" تا چه اندازه و چقدر زيبا رعايت ادب شده است، ... براى اينكه منظور خود را با كنايه فهمانده، و آن كنايه آمدن از غائط (چاله گودى) است، چون كلمه غائط به معناى محلى است كه نسبت به اطراف خود گود باشد، و مردم صحرانشين همواره براى قضاى حاجت به چنين نقاطی مى‏رفتند، تا به منظور رعايت ادب نسبت به مردم، خود را در آنجا پنهان سازند و استعمال كلمه" غائط" در معنايى كه امروز معروف است [به معنای مدفوع در برابر ادرار] يك استعمال جديد و نو ظهور، و از قبيل كناياتى است كه حالت كنايه بودن خود را از دست داده است[3].   دليل نجاست ادرار در روایات: روايات فراوانی به ما دستور می دهند که محل خروج بول (ادرار) یا لباسی که ادرار با آن برخورد داشته، باید شسته شود و همچنین جايز نیست بدون تجدید وضو و بدون طهارت و شستن، نماز بخواند كه اين دليل نجاست آنهاست.   پی نوشت ها: [1] سوره مائده/ 6 [2] علامه طباطبایی، الميزان فی تفسیر القرآن، با ترجمه موسوى همدانى سيد محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ 5، قم - 1374 ش، ج 5، ص 354. [3]. همان، ج 5، ص 369.
سلام و تشکر از شما... من در لغتنامه دهخدا خواندم که معنای غائط ، مدفوع هست حتی متضاد این کلمه غائط را بول، نوشته!!!! و اینکه افراد برای مدفوع به محل گود میروند نه ادرار.... حال اگر واقعا چنین است من از شما سوالی دارم که زندگی را کمی سخت کرده که مخالف دین هست که دین ما، دین آسانیست... راستش در جایی که من زندگی میکنم در دستشویی ها از آب استفاده نمیکنند و فقط دستمال کاغذی دارند...باتوجه به کارم که خب مجبورم به محل کار بروم آنجا که دستشویی میروم من خودم را نمیشورم و متاسفانه شهری که من در آنجا هستم بسیار بسیار هوای گرمی دارد و همیشه بدنم بسیار عرق میکند...حال سوال من این است خب منکه عرق میکنم و شلواری که به تن دارم هم مرطوب میشود حال چطور میتوانم بگویم اگر جایی نشستم با شلوار مرطوبم، آنجا نجس شده...چون در اینصورت باتوجه به گرما و عرق شدید بنده، خب هرجا که من بنشینم آنجا نجس میشود...خب اینطور که نمیشود من همه جای محل کارم را نجس بدانم!!  سوال من از این جهت هست که چیزی مثل مدفوع یا خون مشخص هست از روی رنگ و سایر مشخصات ولی وقتی ادرار میکنیم و بدنمان عرق میکند و شلوار مرطوب میشود مشخص نیست که آن ادرار سرایت کرده به بیرون یا خیر...چون مشخصات ادرار مثل همان عرق هست و معلوم نمیشود...حالا من برای حل مشکلم چکار کنم؟ 
لطفا چند روایت در زمینه نجاست ادرار را هم ذکر بفرمایید... متشکرم...