جمع بندی پاسخ شبهه: مقایسه جنگ های پیامبر اسلام با جنگ های ایران

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پاسخ شبهه: مقایسه جنگ های پیامبر اسلام با جنگ های ایران
سلام میگن پیامبر اکرم در جنگ ها با تدبیر عمل می کردند و کاری میکردند که همیشه کمترین خسارت و هزینه به مسلمانها وارد بشه، و با کمترین هزینه جنگ هارو تمام می کردند اما ایرانی ها در جنگ هایی که داشتند باعث خسارت بیشتر به خودشان شدند و اگر مثل پیامبر با تدبیر بیشتر عمل میکردند هزینه کمتری به خودشان وارد میشد میگن راه درست اینه که با تدبیر عمل کنی و مسائل رو از راه تدبیر حل کنی لطفا این شبهه را پاسخ دهید  سپاس
برچسب: 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
جمع بندی ___________________________________ پرسش: گفته می شود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ ها با تدبیر عمل می کردند به گونه ای که همیشه کمترین خسارت و هزینه به مسلمانها وارد بشود. اما ایرانی ها در جنگ هایی که داشتند باعث خسارت بیشتر به خودشان شدند؟ علت این نوع رفتار چیست؟ پاسخ: در اینکه جنگ باید با تدبیر اداره شود به گونه ای که کمترین میزان خسارت را داشته باشد حرفی نیست، همچنین در اینکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) چنین شیوه ای را در پیش می گرفتند نیز تردیدی نیست. اما اینکه ایرانی ها در جنگ از این تدبیر بهره نبرده، و بی جهت باعث می شدند که خسارت بیشتری متوجه آنها شود از کجا اثبات می شود؟ البته جنگ های پیش از انقلاب اسلامی ایران که اصلا قابل دفاع نیستند، یعنی اگر اشکالی هم متوجه آنها باشد شبهه ای محسوب نمی شود چون آن جنگ ها منتسب به یک حکومت دینی نبوده اند، بلکه توسط پادشاهانی که عموما بی کفایت بوده اند اداره می شده اند و هر بار موجب جدا شدن بخش هایی از ایران شده است همانطور که در دوره قاجار به وضوح این بی کفایتی ها را می بینیم!! اما در مورد ایران بعد از انقلاب اسلامی اتفاقا در جنگی که به آن تحمیل شد با کمترین امکانات به بهترین نتیجه دست یافت. علی رغم تحریم نظامی ایران، و حمایت تمام قد غرب از نیروهای بعث عراق، از تسلیحات نظامی گرفته تا حضور مستشاران با تجربه نظامی در عراق، تا حمایت های بین المللی و مانند آن هرگز نتوانستند به کوچکترین درصد از اهداف خود از جنگ نظامی علیه ایران دست یابند. شاید منظور اشکال از بی تدبیری، شهادت طلبی باشد که در نگاه نظامی تلفات محسوب میشود، اما باید توجه داشت شهادت طلبی در نیروهای نظامی به معنای بی تدبیری نیست، بلکه کاملا با تدبیر قابل جمع است. اعتقاد به شهادت و عشق به آن بدین معناست که انسان در هر صورت پیروز است، چه پیروزی ظاهری و چه شهادت؛ قرآن کریم می فرماید: «هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ؛ «آيا درباره ما، جز يكى از دو نيكى را انتظار داريد؟!(يا پيروزى يا شهادت)»(1) پس شهادت به معنای افزایش شجاعت است که وقتی با تدبیر جمع شود از یک لشگر نظامی، یک لشگر شکست ناپذیر می سازد، و پیروزی ایران در جنگ تحمیلی از همین اعتقاد نشأت می گیرد. بنابراین اتفاقا جنگ تحمیلی ایران یکی از درخشان ترین کارنامه های جنگی نه در این زمان، بلکه در طول تاریخ است، و اگر نگوییم حتی از جنگ های صدر اسلام بالاتر است، قطعا پایین تر نیست. پی نوشت ها: 1. توبه:52/9.  
موضوع قفل شده است