جمع بندی از لحاظ اعتقادی با خانواده همسرم مشکل دارم لطفا راهنماییم کنید

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
از لحاظ اعتقادی با خانواده همسرم مشکل دارم لطفا راهنماییم کنید
  سلام من با خانواده همسرم مشکل دارم پسرشان اصلا دوست نداره باهاشون زندگی کنه اونا همیشه من مقصر میدونن وبا حرفاشون آزارم میدن میگن تو پسرمون ازمون گرفتی ونفرین می کنند از لحاظ اعتقادی باهم سنخیتی نداریم دخترم دوست داره چادر بپوشه اونا مسخره میکنند تو محرم و نامحرم نیستند حتی وقتی برنامه سمت خدا رو می گذاشتم مسخره می کنن وقتی باهاشون میرم بیرون توفضای بیرون محرم و نامحرم خانواده با هم می‌رقصند من دوست ندارم آیا جایز باهاشون برم بیرون وشاهد گناه شون باشم اصلاً نمیشه بهشون تذکر داد باهام درگیر لفظی پیدا میکنند وظیفه من چیه؟ خیلی بد دهن هستند.      
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شفیق
هوالمحبوب با سلام و احترام به شما همراه گرامی:با تشکر از اینکه به مرکز اطمینان کرده و مسأله خود را مطرح کرده اید؛ خوب است برای پاسخ به سوالتان، به این پرسش بنده، جواب دهید که؛ آیا همسرتان در این مسائل با شما هم فکر و هم عقیده و همراه هستند؟ ایشان چگونه در این مسائل رفتار می کنند و شما در این مواقع چه برخوردهایی با خانواده همسر خود دارید؟ منتظر پاسختان هستم  
سلام علیکم همسرم بی تفاوت مخالف نیست البته بامن هم همراهی نمی‌کنه میگه کاری باهاشون نداشته باش
جمع بندی پرسش: من با خانواده همسرم مشکل دارم. پسرشان دوست ندارد با آنها زندگی کند و آنها مرا مقصر می دانند و با حرفهایشان آزارم می دهند. از لحاظ اعتقادی باهم سنخیتی نداریم دخترم دوست دارد چادر بپوشد آنها مسخره میکنند و کاری به محرم و نامحرم ندارند و با هم می رقصند.  آیا جایز هست با آنها بیرون بروم و شاهد گناه آنان باشم. تذکر هم به آنها نمی شود داد و درگیری لفظی پیدا می کنند. وظیفه من چیست؟ پاسخ:    داشتن تفاهم مذهبی از مسائلی است که به دوام زندگی مشترک شما کمک می کند. خیلی از زوج ها بعد از ازدواج متوجه می شوند که برای حفظ هماهنگی زندگی زناشوییشان باید با هم مصالحه کنند. اما برای خیلی از زوج ها بعضی از موضوعات دشوارتر از این است که بخواهند سر آن به تفاهم برسند. یکی از مسائلی که ممکن است بعد از ازدواج زوج ها سر آن به مشکل بخورند، تفاوت های مذهبی است. ازدواج هایی که در آن دو نفر با پیش زمینه های مذهبی متفاوت با هم ازدواج می کنند، این روزها خیلی متداول شده است. تفاهم مذهبی با همسر، بسیار مهمتر از تفاهم مذهبی با خانواده همسر است. اما بالاخره خانواده همسر، هم موضوع مهمی در زندگی به حساب می آید. ارتباط با خانواده همسر، در زندگی جایگاه مهمی دارد و نمی شود به این دلایل آن را قطع کرد؛ اگرچه می شود آن را به تعداد دفعات کمتر و زمانهای کوتاهتری تبدیل کرد. اما قطع رابطه باعث از بین رفتن اعتبار و کم شدن شخصیت شما می شود که به عنوان فردی مذهبی برای آنها به حساب می آیید. سعی نمایید خودتان به لحاظ شناختی، دخترتان را تقویت کرده، تا رفتار آنها روی او اثر نگذارد و همچنین خوب است رفت و آمدهایی با خانواده هایی داشته باشید که به شما شباهت دارند. سعی نمایید درباره این مسائل با خانواده همسر خود جدال نکنید که جدال فقط کینه و فاصله بین افراد را بیشتر می کند. طبق روایتی که از پیامبر اکرم (صلوات الله علیهم) آمده است: «يأتي علي الناس زمان الصابر منهم علي دينه كالقابض علي الجمرة ؛ زمانی بر مردم می آید كه ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» .(1)                      آتش در دست داشتن، یعنی بی قراری و احساس درد به صورت مداوم است که تحملش سخت و طاقت فرساست. بیندیشید که سختی و آزمایش دینداری و ایمان شما به اینگونه می باشد و با تفکر درباره این موضوع، صبر شما بیشتر خواهد شد و چه خوب است که از خداوند رحیم، کمک بگیرید برای حلم و بردباری در این مسأله. یکی از مهمترین معیار برای دینداری طبق فرموده رسول اکرم (صلوات الله علیه): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق؛ برای (احیای) مکارم اخلاق و نیکی‌های اخلاقی مبعوث شده‌ام» (2) اخلاق مداری در این موضوع بسیار اهمیت دارد که می تواند چهره دین و دیندار را مطلوب جلوه دهد. مواظب باشید، تفکر روی تفاوت های شما با خانواده همسرتان و خشم نسبت به اینکه آنان شما را مورد تمسخر قرار می دهند، باعث بی اخلاقی و هتک حرمت از طرف شما نشود. از طرفی هم در نظر داشته باشید که دخترتان نه تنها حجاب را از شما آموزش می بیند؛ بلکه الگو و مدل رفتاری شما با بزرگترها و منتقدانش را می بیند و یاد می گیرد.
  • به عقاید آنها احترام بگذارید؛ و حواستان باشد که با کنایه و نیش و رفتارهایتان، اعتقادات آنها را به تمسخر نگیرید. احترام بگذارید تا احترام بگذارند. - وجه اشتراک پیدا کنید؛ با پیدا کردن وجه اشتراک بین باورهای مذهبی خودتان و خانواده همسرتان، می توانید با تفاوت های دینی هم کنار بیایید.
  • به مسائل غیرمذهبی توجه کنید اگر فکر می کنید در مورد مسائل مذهبی هیچوقت با  آنها به  تفاهم نخواهید رسید، سعی کنید روی مسائل غیرمذهبی که هر دو طرف از آن لذت می برید تمرکز کنید.
پی نوشت ها: 1. میرزاحسین نوری،مستدك الوسائل ،بیروت، مؤسسه آلبیت، سال 1388، ج 12 ص 33. 2. سنن كبری، بیهقی، ج ۱۰، ص ۱۹۲؛ مكارم الاخلاق، رضى الدين حسن بن فضل طبرسى‏، ص ۸؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶۷، ص ۳۷۲.    
موضوع قفل شده است