جمع بندی چکار کنیم تا امام زمان (عج) ما رو به عنوان یار خودشان بپذیرند؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چکار کنیم تا امام زمان (عج) ما رو به عنوان یار خودشان بپذیرند؟
سلام علیکم  ما چیکار باید بکنیم تا در زندگی خودمان سهمی در یاری امام زمانمون (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشته باشیم تا ایشون  ما رو به عنوان یار خودش بپذیره؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
ما چیکار باید بکنیم تا در زندگی خودمان سهمی در یاری امام زمانمون (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشته باشیم تا ایشون  ما رو به عنوان یار خودش بپذیره؟
با سلام امام صادق (عليه السلام) مي فرمايند: « إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اللَّهَ عَبْدٌ عِنْدَ غَيْبَتِهِ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ؛ براي صاحب امر غيبتي طولاني است. در اين دوران هر كسي بايد تقواي الهي پيشه كرده و چنگ در دين بزند.»(1) در روایت دیگری حضرت میفرماید: «مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاق‏؛ هر كسي دوست دارد در شمار اصحاب حضرت قائم باشد، بايد اهل انتظار باشد و به ورع و محاسن اخلاقی عمل کند.»(2) پی نوشت ها:
  1. بحارالانوار، ج52، ص135.
  2. همان، ص140.
  در روایتی که به امیرالمومنین(علیه السلام) منسوب است آمده است که حضرت حجت(عج) پس از ظهور در بین صفاو مروه به یاران خود میفرماید: «إنّي لست‏ قاطعا أمرا حتّى تبايعوني‏ على ثلاثين خصلة تلزمكم لا تغيّرون منها شيئا و لكم عليّ ثماني خصال‏ .... ؛ هيچ برنامه روشني براي شما ارائه نمي دهم، مگر اين كه با من هم پيمان شويد كه سي خصلت را همواره مراعات كنيد و هرگز هيچ يك از آنها را تغيير ندهيد و رها نكنيد، در برابر پيماني كه شما با من مي بنديد، من هم با شما پيمان مي بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.» آنان عرض مي كنند: ما گوش به فرمان و مطيع هستيم، اي پسر پيامبر خدا! هر شرطي كه مي خواهي مطرح فرما، پس از آن كه ياران اعلان آمادگي كردند، حضرت صاحب الزمان(عج)، به طرف كوه صفا حركت مي كند و آنان نيز همراه آن حضرت حركت مي كنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان مي فرمايد: «اما آن سي نكته اي كه بايد منشور هم پيماني شما با من باشد، مواردي است كه در ذيل مي آيد: 1- هرگز از اطاعت من سرپيچي نكنيد و از هيچ يك از اصول توافقات عقب نشيني نكنيد. 2- هرگز دست به دزدي نزنيد. 3- هرگز به زناكاري آلوده نگرديد. 4-هرگز فعل حرام انجام ندهيد. 5- هرگز به فحشا و فساد گرايش نداشته باشيد. 6- به ناحق هيچ كس را نزنيد. 7- به زراندوزي و جمع كردن طلا مبادرت نكنيد. 8- به جمع كردن نقره مشغول نشويد. 9- گندم را احتكار نكنيد. 10- هرگز جو را احتكار نكنيد. 11- هيچ مسجدي را خراب نكنيد. 12- هرگز شهادت باطل ندهيد. 13- هرگز از مؤمنين بدگويي نكنيد. 14- هرگز ربا نخوريد. 15- در سختي ها بردبار باشيد. 16- بر هيچ خداپرستي لعنت نفرستيد. 17- هرگز شراب نخوريد. 18- هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشيد. 19- هرگز پارچه ابريشمي را به روي خود نيندازند. 20- لباسي كه از ديباج «پارچه ابريشمي رنگ شده» دوخته شده است را نپوشيد. 21- دشمن شكست خورده در حال فرار را تعقيب نكنيد و نكشيد. 22- هيچ خون ناحقي را نريزيد. 23- با هيچ مسلماني به حيله و نيرنگ برخورد نكنيد. 24- حتي بر كفار هم تجاوز و ستم نكنيد. 25- با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نكنيد. 26- هرگز لباس دوخته شده از ابريشم بر تن نكنيد. 27- در زندگي ساده زيست باشيد و خاك، فرش زندگي شما باشد. 28- از فساد و فحشا همواره بيزاري بجوييد. 29- امر به معروف را سرلوحه زندگي خويش قرار دهيد. 30- همواره نهي از منكر كنيد. هرگاه شما نسبت به اين 30مورد ذكر شده با من پيمان بستيد، اين حق را خواهيد داشت كه من هم در مورد هشت چيز با شما پيمان بسپارم: 1- متعهد مي شوم، شما دوستان خاص من باشيد و ديگران را بر شما ترجيح ندهم. 2- لباس هايي را كه مي پوشم، مانند لباس هاي شما باشد. 3- غذا و خوراكم مانند غذاي شما باشد. 4- مركب سواري من همتراز مركب شما باشد. 5- در همه حال و هر زمان با شما باشم. 6- همواره همراه با شما حركت كنم. 7- در زندگي به مقدار كم راضي باشم. 8- زمين پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد كنم. پس همگان، خدا را آن گونه كه شايسته است، عبادت مي كنيم، من به عهدم با شما وفا مي كنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانيد.» پی نوشت: 1. إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج‏2، ص168.
جمع بندی پرسش: چه کار کنیم تا امام زمان (عجل الله فرجه) ما را به عنوان یار خودشان بپذیرند؟ پاسخ: امام صادق(علیه السلام) در این باره می فرمایند: «مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاق‏؛ هر كسي دوست دارد در شمار اصحاب حضرت قائم باشد، بايد اهل انتظار باشد و به ورع و محاسن اخلاقی عمل کند.»(1) در این روایت به جنبه‌های مختلف وظایف یک شیعه در قبال مقدمه سازی و نقش آفرینی در حکومت جهانی امام زمان(عجل الله فرجه) اشاره شده است. انجام این وظایف که شامل امور فردی و اجتماعی می‌شود افتخار همراهی و یاری حضرت را نصیب فرد می‌کند. انتظار: انتظار مفهومی است که لوازم معنایی زیادی دارد. انتظار به معنای چشم به راه کسی و یا چیزی بودن. انتظار به خودی خود رنج آور و آزار دهنده است. بنابراین منتظر از وضعیت موجود راضی نیست و تلاش میکند آن را بهبود ببخشد. منتظر هر کاری که از دستش بر بیاید برای پایان پذیرفتن انتظار و دیدن کسی که انتظارش را میکشد انجام میدهد. ورع: پرهیزگاری و دوری از گناه شرط اساسی برای یاری و همراهی حضرت است. یک حرکت مقدس نمیتواند از عناصر آلوده بهره بگیرد. همانطوری که سید الشهدا(علیه السلام) در مسیر حرکت به کربلا از دریافت کمک افرادی مانند عبید الله بن حر امتناع فرمودند(2) و این آیه شریفه را تلاوت کردند که: «وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدا؛ افراد گمراه را به کمک نخواهم گرفت.»(3) نهایتا نیز در شب عاشورا با اعلام خبر شهادت خود و یارانش و برداشتن بیعت از آنها باعث شد سپاه از عناصر دنیا طلب و سست ایمان خالی شود.   محاسن اخلاقی: محاسن اخلاقی نیز جز بایسته های زمینه سازی ظهور و یاری امام زمان(عجل الله فرجه) است. فضائل اخلاقی عامل اصلی الفت اجتماعی و وحدت آفرینی است که در حرکت های جمعی و جهانی ضروری است. اشاره به ویژگی اخلاقی فرد منتظِر در این روایت اشاره ای است به اینکه تلاش فردی کافی نیست و باید در یاری حضرت موج جمعی ایجاد نمود. پی نوشت:
  1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج52، ص140.
  2. ابن بابویه، محمد بن علی(381ق)، امالی(صدوق)، تهران، کتابچی، ص154.
  3. کهف، 51.
موضوع قفل شده است