جمع بندی روضه ی امام حسین (ع) در روز محشر

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated در include_once() (خط 29 از /home/askdinorg/domains/askdin.com/public_html/sites/all/modules/bbcode/bbcode.module).

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روضه ی امام حسین (ع) در روز محشر

سلام
اینکه گفته میشود روز قیامت در صحرای محشر روضه امام حسین خوانده میشود صحت دارد یا خیر و اگر صحیح است این روضه قبل از حساب کتاب است یا خیر .
ممنون

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عمار

[TD][/TD]

[=arial]با سلام و ادب
در روایتی نقل شده است که:

وَ عِنَ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قالَ:
اذا کانَ یَوْمَ الْقِیامَةِ تَأْتی فاطِمَةُ ع فی لُمَّةٍ مِنْ نِسائِها.
فَیُقالُ لَها: أُدْخُلِی الْجَنَّةَ.
فَتَقُولُ: لا أُدْخُلُ حَتَّی أَعْلَمَ ما صَنَعَ بِوَلَدی مِنْ بَعْدی.
فَیُقالُ: لَها أُنْظُری فی قَلْبِ الْقِیامَةِ، فَتَنْظُرُ اِلَی الْحُسَیْنِ ع قائِماً لَیْسَ عَلَیْهِ رَأْس، فَتَصْرخُ صَرْخَةً فَأَصْرَخُ لِصِراخِها وَ تَصْرَخُ الْمَلائِکَةُ لِصِراخِها.
وَ فی رِوایَةٍ أخری: وَ تُنادی وا وَلَداهُ، واثَمَرَةَ فُؤاداهُ.

و از رسول خدا علیه السّلام مروی است که فرمود: چون قیامت شود فاطمه زهرا علیه السّلام در حالی که زنان اطرافش را گرفته اند، می آید، پس به او گفته می شود داخل بهشت شو! فاطمه علیه السّلام می گوید: من داخل بهشت نمی شوم تا آنکه بدانم بعد از رحلت من از دنیا، با فرزندم حسین علیه السّلام چگونه رفتار کرده اند.
پس به او گفته می شود: انظری فی قلب القیامة؛ یعنی به وسط صحرای محشر نظر نما! چون نظر نماید حسین علیه السّلام را می بیند ایستاده و سر در بدن ندارد.
در این هنگام فریاد بر می آورد و من نیز از فریاد او به فریاد می آیم و فرشتگان هم به فریاد می افتند.
و در روایت دیگر چنین وارد شده که فاطمه زهرا علیه السّلام ندای واولداه، واثمرة فواداه بر می آورد.(1)

اما به این شکل که مجلس روضه برگزار می شود و ... روایتی ندیدم.

1. بحار ج 43 ص 221 و سوگنامه کربلا (ترجمه لهوف) سید ابن طاووس محمّدطاهر دزفولی.

عمار;1027049 نوشت:
[=arial]با سلام و ادب
در روایتی نقل شده است که:

وَ عِنَ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قالَ:
اذا کانَ یَوْمَ الْقِیامَةِ تَأْتی فاطِمَةُ ع فی لُمَّةٍ مِنْ نِسائِها.
فَیُقالُ لَها: أُدْخُلِی الْجَنَّةَ.
فَتَقُولُ: لا أُدْخُلُ حَتَّی أَعْلَمَ ما صَنَعَ بِوَلَدی مِنْ بَعْدی.
فَیُقالُ: لَها أُنْظُری فی قَلْبِ الْقِیامَةِ، فَتَنْظُرُ اِلَی الْحُسَیْنِ ع قائِماً لَیْسَ عَلَیْهِ رَأْس، فَتَصْرخُ صَرْخَةً فَأَصْرَخُ لِصِراخِها وَ تَصْرَخُ الْمَلائِکَةُ لِصِراخِها.
وَ فی رِوایَةٍ أخری: وَ تُنادی وا وَلَداهُ، واثَمَرَةَ فُؤاداهُ.

و از رسول خدا علیه السّلام مروی است که فرمود: چون قیامت شود فاطمه زهرا علیه السّلام در حالی که زنان اطرافش را گرفته اند، می آید، پس به او گفته می شود داخل بهشت شو! فاطمه علیه السّلام می گوید: من داخل بهشت نمی شوم تا آنکه بدانم بعد از رحلت من از دنیا، با فرزندم حسین علیه السّلام چگونه رفتار کرده اند.
پس به او گفته می شود: انظری فی قلب القیامة؛ یعنی به وسط صحرای محشر نظر نما! چون نظر نماید حسین علیه السّلام را می بیند ایستاده و سر در بدن ندارد.
در این هنگام فریاد بر می آورد و من نیز از فریاد او به فریاد می آیم و فرشتگان هم به فریاد می افتند.
و در روایت دیگر چنین وارد شده که فاطمه زهرا علیه السّلام ندای واولداه، واثمرة فواداه بر می آورد.(1)

اما به این شکل که مجلس روضه برگزار می شود و ... روایتی ندیدم.

1. بحار ج 43 ص 221 و سوگنامه کربلا (ترجمه لهوف) سید ابن طاووس محمّدطاهر دزفولی.

سلام علیکم

منظور از این گریه آنهم در روز قیامت چیست؟ پذیرش این امر برایم مقداری مشکل است؟
اگر جلوه آخرت است جلوه عالم ماده نیست پس این حزن و اندوه و گریه آنهم برای چهارده معصوم چیست؟

رزوه;1027306 نوشت:
منظور از این گریه آنهم در روز قیامت چیست؟ پذیرش این امر برایم مقداری مشکل است؟
اگر جلوه آخرت است جلوه عالم ماده نیست پس این حزن و اندوه و گریه آنهم برای چهارده معصوم چیست؟

[=arial]با سلام و ادب
اینکه شکل و نحوه گریه با توجه به عالم ماده نبودن اون دنیا به چه شکل است رو باید کارشناسان اعتقادی بفرمایند.
اما اینکه اصل گریه در اون دنیا هست امری مسلم است و روایات متعددی در این مورد داریم مثلا اینکه فرمودند
[=arial]هر چشمى روز قیامت گریان است، جز سه چشم....
حال این گریه ها به انگیزه های مختلفی می باشد که از جمله آن مظلومیت اهل بیت علیهم السلام است.

سلام
ما معتقدیم که معصومین در حال حاضر در بهشت اند. قاعدتا جایگاه یکدیگر را نیز می بینند. همچنین معتقدیم که شهیدان به واسطه شهادتشان جایگاه بالایی در آخرت پیدا می کنند که با ارزش تر از منافع مادی از دست رفته است. پس چه دلیلی داره که از شهادت خود ناراحت باشند؟

فروردین;1027322 نوشت:
ما معتقدیم که معصومین در حال حاضر در بهشت اند. قاعدتا جایگاه یکدیگر را نیز می بینند. همچنین معتقدیم که شهیدان به واسطه شهادتشان جایگاه بالایی در آخرت پیدا می کنند که با ارزش تر از منافع مادی از دست رفته است. پس چه دلیلی داره که از شهادت خود ناراحت باشند؟

[=arial]در بهشت حزن و اندوهی نیست و اینکه اگر کسی در بهشت با دیدن امام حسین(سلام الله علیه) اشک بریزد ممکن است از سر شوق وصال و شدت عشق و ظلم هایی که شده است در دنیا برای او و دیدن اسطوره صبر و مقاومت باشد.

اما اگر منظورتون گریه های ما در این دنیاست بخاطر آثار و برکاتی است که در این گربه ها و عزاداری است و چون قبلا در انجمن پاسخ داده شده بلنده لینک میدم مطالعه کنید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=44384

http://www.askdin.com/showthread.php?t=32849

عمار;1027443 نوشت:

در بهشت حزن و اندوهی نیست و اینکه اگر کسی در بهشت با دیدن امام حسین(سلام الله علیه) اشک بریزد ممکن است از سر شوق وصال و شدت عشق و ظلم هایی که شده است در دنیا برای او و دیدن اسطوره صبر و مقاومت باشد.

پس فریادهایی که در روایت به آنها اشاره شده از روی شوق است؟

فروردین;1027449 نوشت:
پس فریادهایی که در روایت به آنها اشاره شده از روی شوق است؟

[=arial]به جوابی که داده می شود دقت کنید!!

عمار;1027443 نوشت:
از سر شوق وصال و شدت عشق و ظلم هایی که شده است در دنیا

عمار;1027443 نوشت:

و ظلم هایی که شده است

خب ما معتقدیم که در ازای این ظلمها، پاداش بزرگی پرداخت می شود. پس چرا با وجود مشاهده نعمتهای بهشتی باز هم با ناراحتی در بهشت از این موضوع یاد میشه؟ به خصوص که فرمودید در بهشت حزن و اندوهی نیست.

عمار;1027049 نوشت:
[=arial]با سلام و ادب
در روایتی نقل شده است که:

وَ عِنَ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قالَ:
اذا کانَ یَوْمَ الْقِیامَةِ تَأْتی فاطِمَةُ ع فی لُمَّةٍ مِنْ نِسائِها.
فَیُقالُ لَها: أُدْخُلِی الْجَنَّةَ.
فَتَقُولُ: لا أُدْخُلُ حَتَّی أَعْلَمَ ما صَنَعَ بِوَلَدی مِنْ بَعْدی.
فَیُقالُ: لَها أُنْظُری فی قَلْبِ الْقِیامَةِ، فَتَنْظُرُ اِلَی الْحُسَیْنِ ع قائِماً لَیْسَ عَلَیْهِ رَأْس، فَتَصْرخُ صَرْخَةً فَأَصْرَخُ لِصِراخِها وَ تَصْرَخُ الْمَلائِکَةُ لِصِراخِها.
وَ فی رِوایَةٍ أخری: وَ تُنادی وا وَلَداهُ، واثَمَرَةَ فُؤاداهُ.

و از رسول خدا علیه السّلام مروی است که فرمود: چون قیامت شود فاطمه زهرا علیه السّلام در حالی که زنان اطرافش را گرفته اند، می آید، پس به او گفته می شود داخل بهشت شو! فاطمه علیه السّلام می گوید: من داخل بهشت نمی شوم تا آنکه بدانم بعد از رحلت من از دنیا، با فرزندم حسین علیه السّلام چگونه رفتار کرده اند.
پس به او گفته می شود: انظری فی قلب القیامة؛ یعنی به وسط صحرای محشر نظر نما! چون نظر نماید حسین علیه السّلام را می بیند ایستاده و سر در بدن ندارد.
در این هنگام فریاد بر می آورد و من نیز از فریاد او به فریاد می آیم و فرشتگان هم به فریاد می افتند.
و در روایت دیگر چنین وارد شده که فاطمه زهرا علیه السّلام ندای واولداه، واثمرة فواداه بر می آورد.(1)

اما به این شکل که مجلس روضه برگزار می شود و ... روایتی ندیدم.

1. بحار ج 43 ص 221 و سوگنامه کربلا (ترجمه لهوف) سید ابن طاووس محمّدطاهر دزفولی.


سلام
یعنی حضرت فاطمه (ص) نمی‌دانند چگونه با پسرش رفتار کردند؟ اینکه با اون مقاماتی که برای ایشان ادعا می‌شود در تناقض است.

عمار;1027049 نوشت:
پس به او گفته می شود: انظری فی قلب القیامة؛ یعنی به وسط صحرای محشر نظر نما! چون نظر نماید حسین علیه السّلام را می بیند ایستاده و سر در بدن ندارد.

مگر در روز قیامت، انسانها با بدن کامل محشور نمی شوند؟
A Curious Mind;1027475 نوشت:
یعنی حضرت فاطمه (ص) نمی‌دانند چگونه با پسرش رفتار کردند؟ اینکه با اون مقاماتی که برای ایشان ادعا می‌شود در تناقض است.

و بدتر اینکه روایت به شرح نحوه محشور شدن امام حسین (ع) در روز قیامت اشاره دارد. منظور از صحرای محشر جایی است که قیامت در آن برپا می شود.
پیشنهاد می کنم با توجه به این تناقضها، کارشناسان روایت را بررسی سندی بفرمائید.

فروردین;1027473 نوشت:
خب ما معتقدیم که در ازای این ظلمها، پاداش بزرگی پرداخت می شود. پس چرا با وجود مشاهده نعمتهای بهشتی باز هم با ناراحتی در بهشت از این موضوع یاد میشه؟ به خصوص که فرمودید در بهشت حزن و اندوهی نیست.

[=arial]سلام علیکم
مگر در دنیا اهل بیت متوجه این پاداش بزرگ نبودند؟آیا طبق گفته شما گریه اهل بیت برای این بوده که فکر میکردند نعمت بهشتی ممکنه داده نشود؟

A Curious Mind;1027475 نوشت:
یعنی حضرت فاطمه (ص) نمی‌دانند چگونه با پسرش رفتار کردند؟ اینکه با اون مقاماتی که برای ایشان ادعا می‌شود در تناقض است.

چرا حضرت می دانند ولی این مصیبت و گریه به موجب ياد آوري ستم ها و مصائبي است که بعد از ایشان در حق امام حسين ـ عليه السلام ـ روا داشته شده است.و به سبب اين که مصائب فرزندش را به ياد آورده ولو با پرسش و آن را ادراک مي نمايد، متأثر مي گردد و بر مصايب فرزندش اشک مي ريزد و اين گريه موجب آرامش خاطر حضرت زهرا مي گردد، و از گريه ايشان شايد درست نباشد که به غم و اندوهی که متاثر از شکنجه و عذاب تعبير شود.

فروردین;1027498 نوشت:
پیشنهاد می کنم با توجه به این تناقضها، کارشناسان روایت را بررسی سندی بفرمائید.

[=arial]روایت در زمینه گریه بر امام حسین علیه السلام در عالم آخرت تنها این مورد نیست.
1. مطابق برخي از روايات از سوي فاطمه زهرا در آسمان ها مجلس ماتم و عزا براي ابا عبدالله الحسين بر پا مي شود به اين بيان که هرگاه دخت گرامي پيامبر اکرم از فراز آسمان ها بر شهادتگاه فرزندش نظاره مي کند، در سوگ او به گونه اي شيون مي نمايد که تمامي موجودات آسمان ها و زمين و دريا و فرشتگان سوگوار مي گردند. آنگاه پيامبر گرامي اسلام او را آرامش مي بخشد و او براي زايران و شيفتگان حسين ـ عليه السلام ـ دعا مي کند.(1)

2. مجلس عزا و ماتم براي امام حسين در روز محشر در حالي برگزار مي شود که فاطمه س پيراهن گلگون به خون فرزندش را در دست گرفته وارد صحراي محشر مي شود و در سوگ او به شدت اشک مي ريزد آنگاه پيامبر و فرشتگان و تمامي مؤمنان در سوگ او سيلاب اشک جاري مي سازند...(2)

3. امام صادق ع از پيامبر اکرم روايت مي نمايد که روز قيامت گنبد نوراني براي فاطمه س بنا مي کنند. و امام حسين وارد مي شود در حالي که سر در بدن ندارد همين که نظر فاطمه س به او مي افتد آن چنان ناله اي سر مي دهد که هيچ فرشته مقرب و هيچ پيامبر مرسلي و بنده مؤمني نمي ماند الاّ اين که بر او گريه مي کنند که روایتش بالا عرض شد.(3)

1. مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، بيروت، موسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج43، ص221.
2. الاسفرايني، ابواسحاق، نور العين في مشهد الحسين، تونس، المنار، 1956، ص83؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص107.
3. شيخ صدوق، محمد بن بابويه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ارمغان طوبي، چاپ اول، 1382ش، ص496.

فروردین;1027498 نوشت:
مگر در روز قیامت، انسانها با بدن کامل محشور نمی شوند؟

فروردین;1027498 نوشت:
و بدتر اینکه روایت به شرح نحوه محشور شدن امام حسین (ع) در روز قیامت اشاره دارد. منظور از صحرای محشر جایی است که قیامت در آن برپا می شود.

[=arial]این دو مورد و بعضی از مطالبی هم که عرض شد مباحث اعتقادی می باشند که لازمه کارشناسان اعتقادی پاسخگو باشند.
لذا شما لطف کنید در تاپیکی مجزا سوال کنید فلسفه و چگونگی گریه اهل بیت بر مصیبت امام حسین علیه السلام تا در اونجا بحث کنید. از نظر روایی عرض کردیم هست ولی توضیحات رو کارشناسان باید توضیح دهند.
موفق باشید

عمار;1027565 نوشت:
[=arial]این دو مورد و بعضی از مطالبی هم که عرض شد مباحث اعتقادی می باشند که لازمه کارشناسان اعتقادی پاسخگو باشند.
لذا شما لطف کنید در تاپیکی مجزا سوال کنید فلسفه و چگونگی گریه اهل بیت بر مصیبت امام حسین علیه السلام تا در اونجا بحث کنید. از نظر روایی عرض کردیم هست ولی توضیحات رو کارشناسان باید توضیح دهند.
موفق باشید

یکی از مسائلی که در بررسی روایات بایستی مورد توجه قرار بگیره، سازگاری اش با مسائل اعتقادی است و نمیشه بررسی روایات رو جدای از اعتقادات دونست.
این روایت چند تا مسئله سوال برانگیز رو مطرح می کنه. از جمله اشاره به وجود اندوه در بهشت و اشاره به محشور شدن بدون سر. وقتی می تونیم احتمال صحت روایت رو بدیم که بتونیم اون رو سازگار با اعتقادات در نظر بگیریم.

عمار;1027560 نوشت:
[=arial]
مگر در دنیا اهل بیت متوجه این پاداش بزرگ نبودند؟آیا طبق گفته شما گریه اهل بیت برای این بوده که فکر میکردند نعمت بهشتی ممکنه داده نشود؟

عزاداری اهل بیت در دنیا می تونه کارکردهای سیاسی و اجتماعی هم داشته باشه اما این کارکردها در بهشت وجود ندارند. چون در بهشت دیگه مسئله شهادت طلبی یا مبارزه مردم با ظلم مطرح نمیشه.
ضمن اینکه در دنیا اندوه هست و در بهشت نیست.

[=arial]بنده جواب سوال شما رو دادم و مجدد تکرار می کنید.
حرف جدیدی ندارم و از مدیر ارجاع سوالات می خوام که تصمیم بگیرند که اگر لازمه بحث در تاپیکی اعتقادی ادامه پیدا کند.

عمار;1027321 نوشت:
[=arial]
اما اینکه اصل گریه در اون دنیا هست امری مسلم است و روایات متعددی در این مورد داریم مثلا اینکه فرمودند
[=arial]هر چشمى روز قیامت گریان است، جز سه چشم....

رسول خدا(ص)فرمود: هر چشمي روز قيامت گريان است بجز سه چشم: چشمي كه از ترس خدا گريسته و چشمي كه از محرمات الهي ديده پوشي كرده و چشمي كه در راه خدا شب زنده دار بوده است.

این سه مورد که گفته شده شامل اهل بیت هم میشه.

عمار;1027577 نوشت:
[=arial]بنده جواب سوال شما رو دادم و مجدد تکرار می کنید.
حرف جدیدی ندارم و از مدیر ارجاع سوالات می خوام که تصمیم بگیرند که اگر لازمه بحث در تاپیکی اعتقادی ادامه پیدا کند.

سلام عمار گرامی
به هر صورت اگر کارشناسان محترم در خصوص تناقضاتی که حداقل در ظاهر روایات دیده میشه توضیح بفرمایند ممنون میشم.

تا به اینجای بحث، روایاتی که به این موضوع پرداخته اند ذکر شده اما نه بررسی سندی کاملی ارائه شده و نه به تناقضات ظاهری با اعتقادات پاسخ داده شده.
ممنون میشم کارشناسان گرامی نظرشان را بفرمایند.

جمع بندی: پرسش: آیا اینکه در روز قیامت در صحرای محشر روضه امام حسین علیه السلام خوانده می شود مستند است؟ و گریه بر حضرت در آخرت مستند است؟   پاسخ: در روایتی نقل شده است که: وَ عِنَ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قالَ: اذا کانَ یَوْمَ الْقِیامَةِ تَأْتی فاطِمَةُ ع فی لُمَّةٍ مِنْ نِسائِها. فَیُقالُ لَها: أُدْخُلِی الْجَنَّةَ. فَتَقُولُ: لا أُدْخُلُ حَتَّی أَعْلَمَ ما صَنَعَ بِوَلَدی مِنْ بَعْدی. فَیُقالُ: لَها أُنْظُری فی قَلْبِ الْقِیامَةِ، فَتَنْظُرُ اِلَی الْحُسَیْنِ ع قائِماً لَیْسَ عَلَیْهِ رَأْس، فَتَصْرخُ صَرْخَةً فَأَصْرَخُ لِصِراخِها وَ تَصْرَخُ الْمَلائِکَةُ لِصِراخِها. وَ فی رِوایَةٍ أخری: وَ تُنادی وا وَلَداهُ، واثَمَرَةَ فُؤاداهُ. و از رسول خدا علیه السّلام مروی است که فرمود: چون قیامت شود فاطمه زهرا علیه السّلام در حالی که زنان اطرافش را گرفته اند، می آید، پس به او گفته می شود داخل بهشت شو! فاطمه علیه السّلام می گوید: من داخل بهشت نمی شوم تا آنکه بدانم بعد از رحلت من از دنیا، با فرزندم حسین علیه السّلام چگونه رفتار کرده اند. پس به او گفته می شود: انظری فی قلب القیامة؛ یعنی به وسط صحرای محشر نظر نما! چون نظر نماید حسین علیه السّلام را می بیند ایستاده و سر در بدن ندارد. در این هنگام فریاد بر می آورد و من نیز از فریاد او به فریاد می آیم و فرشتگان هم به فریاد می افتند. و در روایت دیگر چنین وارد شده که فاطمه زهرا علیه السّلام ندای واولداه، واثمرة فواداه بر می آورد.(1) اما به این شکل که مجلس روضه برگزار می شود و ... روایتی ندیدم. روایت در زمینه گریه بر امام حسین علیه السلام در عالم آخرت تنها این مورد نیست. 1. مطابق برخي از روايات از سوي فاطمه زهرا در آسمان ها مجلس ماتم و عزا براي ابا عبدالله الحسين بر پا مي شود به اين بيان که هرگاه دخت گرامي پيامبر اکرم از فراز آسمان ها بر شهادتگاه فرزندش نظاره مي کند، در سوگ او به گونه اي شيون مي نمايد که تمامي موجودات آسمان ها و زمين و دريا و فرشتگان سوگوار مي گردند. آنگاه پيامبر گرامي اسلام او را آرامش مي بخشد و او براي زايران و شيفتگان حسين ـ عليه السلام ـ دعا مي کند.(2) 2. مجلس عزا و ماتم براي امام حسين در روز محشر در حالي برگزار مي شود که فاطمه س پيراهن گلگون به خون فرزندش را در دست گرفته وارد صحراي محشر مي شود و در سوگ او به شدت اشک مي ريزد آنگاه پيامبر و فرشتگان و تمامي مؤمنان در سوگ او سيلاب اشک جاري مي سازند...(3)   3. امام صادق ع از پيامبر اکرم روايت مي نمايد که روز قيامت گنبد نوراني براي فاطمه س بنا مي کنند. و امام حسين وارد مي شود در حالي که سر در بدن ندارد همين که نظر فاطمه س به او مي افتد آن چنان ناله اي سر مي دهد که هيچ فرشته مقرب و هيچ پيامبر مرسلي و بنده مؤمني نمي ماند الاّ اين که بر او گريه مي کنند که روایتش بالا عرض شد.(4)   پی نوشت ها: 1. مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، بيروت، موسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج 43 ص 221 و سوگنامه کربلا (ترجمه لهوف) سید ابن طاووس محمّدطاهر دزفولی. 2. همان 3. الاسفرايني، ابواسحاق، نور العين في مشهد الحسين، تونس، المنار، 1956، ص83؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص107. 4. شيخ صدوق، محمد بن بابويه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ارمغان طوبي، چاپ اول، 1382ش، ص496.
موضوع قفل شده است