جمع بندی تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه

[=&quot]سلام [/]

[=&quot]امسال برای کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کردم و باید سریع راجع به تحصیل در حوزه علمیه هم تصمیم بگیرم چون ثبت نام جامعة الزهراء(س) شروع شده و تا یک ماه دیگه ثبت نام مرکز مدیریت حوزه های علمیه هم آغاز میشه. با اینکه برای تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه کاملا جدی هستم ولی نگرانم این تصمیم منطقی نباشه، چون قطعا منظورم از تحصیل صرف پاس کردن واحدهای درسی نیست بلکه باید هر دوی اونها رو عمیق و کاربردی بخونم.
از طرفی اگر بخوام صبر کنم تا دانشگاه به اتمام برسه خب زمان زیادی میگذره و من در طول این مدت که معلوم هم نیست اصلا تا اون موقع زنده باشم یا نه، از علوم دینی بی بهره ام و چیزی نمیدونم بخصوص اینکه حتی ممکنه بعدش دکتری هم از راه برسه..[/]

[=&quot]همینطور از این لحاظ که خانم هستم و ممکنه مسئولیت ها و محدودیت های شخصی و خانوادگی برام ایجاد بشه تصمیم دارم بیشتر فکر کنم و با مشورت شما بزرگواران اقدام کنم. به این جهت چند سوال دارم که ممنون میشم بهشون پاسخ بدین و راهنمایی کنید؛[/]

[=&quot]میخوام بدونم بنظرتون باوجود کنکور کارشناسی ارشد و آزمون ورودی حوزه علمیه آیا مصلحته برای شرکت در هر دو آزمون آماده بشم؟ بخصوص که میخوام در دانشگاه شهر خودم پذیرفته بشم.[/]

[=&quot]آیا مدرسه علمیه ای که تمام سرفصلهای دروس حوزه رو کامل و عمیق تدریس کنه و آزمون ورودی هم نداشته باشه در مشهد وجود داره؟(البته شرط سنی و تاهل هم نداشته باشه) [/]

[=&quot]باتوجه به همه این مسائل شیوه پاره وقت رو توصیه می کنید یا غیر حضوری و یا مجازی؟[/]

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد امیـد

[TD][/TD]

نرگس آفرین;1009394 نوشت:
سلام
امسال برای کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کردم و باید سریع راجع به تحصیل در حوزه علمیه هم تصمیم بگیرم چون ثبت نام جامعة الزهراء(س) شروع شده و تا یک ماه دیگه ثبت نام مرکز مدیریت حوزه های علمیه هم آغاز میشه. با اینکه برای تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه کاملا جدی هستم ولی نگرانم این تصمیم منطقی نباشه، چون قطعا منظورم از تحصیل صرف پاس کردن واحدهای درسی نیست بلکه باید هر دوی اونها رو عمیق و کاربردی بخونم.
از طرفی اگر بخوام صبر کنم تا دانشگاه به اتمام برسه خب زمان زیادی میگذره و من در طول این مدت که معلوم هم نیست اصلا تا اون موقع زنده باشم یا نه، از علوم دینی بی بهره ام و چیزی نمیدونم بخصوص اینکه حتی ممکنه بعدش دکتری هم از راه برسه..
همینطور از این لحاظ که خانم هستم و ممکنه مسئولیت ها و محدودیت های شخصی و خانوادگی برام ایجاد بشه تصمیم دارم بیشتر فکر کنم و با مشورت شما بزرگواران اقدام کنم. به این جهت چند سوال دارم که ممنون میشم بهشون پاسخ بدین و راهنمایی کنید؛
میخوام بدونم بنظرتون باوجود کنکور کارشناسی ارشد و آزمون ورودی حوزه علمیه آیا مصلحته برای شرکت در هر دو آزمون آماده بشم؟ بخصوص که میخوام در دانشگاه شهر خودم پذیرفته بشم.

سلام

خیلی خوب است که به دنبال کسب علم و دانش هستید. اینکه دوست دارید بهره ای از علوم دینی ببرید، بسیار ارزشمند است. شما مقطع کارشناسی را به اتمام رسانده اید. ادامه این راه نیاز به تلاش و کوشش بیشتری دارد. با یکی، دو ساعت درس خواندن و مطالعه کردن نمی توانید در کنکور ارشد قبول و موفق شوید. بهتر است به تحصیل در رشته ای که در آن تاکنون تحصیل کرده اید ادامه دهید و هر روز چند ساعت برای قبولی در کنکور ارشد درس بخوانید. تحصیل همزمان در دو رشته بسیار سخت است و چه بسا باعث شود هیچ کدام را به خوبی یاد نگیرید و در هر دو رشته عملکرد ضعیفی داشته باشید. پس از اتمام مقطع ارشد، اگر دوست داشتید، می توانید برای تحصیل در حوزه اقدام کنید. ادامه تحصیل در رشته خود، باعث می شود به نیمه کاره رهاکردنِ کارها عادت نکنید و تا رسیدن به مقطعی مطمئن تلاش نمایید.

اگر پس از اتمام مقطع ارشد، بتوانید با معلومات خود، گره ای از کار دیگران باز کنید، خدمت بزرگی به جامعه ارائه می دهید و ثواب زیادی به دست می آورید. پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:«مَنْ قَضَى لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً كَانَ كَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ دَهْراً» یعنی«کسی که حاجت برادر مؤمنش را برآورده سازد، مانند کسی است که عُمری خدا را بندگی کند»(1). بنابراین وقتی نیازِ دیگران را برآورده سازید، کاری انجام می دهید که به درد آخرت تان می خورد. لازم نیست حتماً در حوزه علمیّه دروس اسلامی را از ابتدا بخوانید تا مفید باشید. هر فردی که در شغلش گره از کارِ دیگری باز می کند، فردی مفید است و در آخرت _ان شاءالله_ اجر و پاداش الهی نصیبش می شود.
برای یادگیریِ معارف اسلامی لازم نیست حتما دروس حوزوی را از ابتدا بخوانید. می توانید شروع به «مطالعه منظّمِ» کتاب های اسلامی در یک حوزه خاصّ نمایید. مثلا می توانید در مورد «زن در اسلام» به مطالعه کتاب هایی از شهید مطهّری، آیت الله جوادی آملی و بقیّه یِ متفکّران و اندیشمندان اسلامی بپردازید؛ بدین گونه پس از مدّتی در یک حیطه مشخص دانش ارزشمندی کسب می کنید.
درست است که آموختن مسائل اعتقادی بر هر مرد و زنی واجب عینی است. در این مسأله شکّی نیست. اما راه یادگیریِ این مسائل تنها ورود به حوزه علمیّه خواهران نمی باشد. هر فردی می تواند با خواندنِ کتاب های عقیدتی این کار را انجام دهد.


پی نوشت:
1:
مجلسیّ، محمد باقر، بحارالانوار، ج71، ص302، مؤسّسة الوفاء، بیروت، 1403 ه.ق.

سلام حضور گرامی استاد امید



از راهنمایی خیرخواهانه و مستدل شما ممنونم، منتها باتوجه به پاسخی که دادین به این نتیجه رسیدم که باید برگردم به عقب و توضیحات مفصلتری بدم، درغیراینصورت نمیتونم انتظار راهنمایی گره گشایی رو از جانب کارشناسان و اعضاء محترم داشته باشم. پیشاپیش بخاطر طولانی شدن متن عذرخواهی میکنم.


بطوریکه بزرگان فرمودند: سوال خوب نیمی از جواب است.. بنابراین بخاطر اینکه سوال برام روشن بشه تاپیکهایی رو که در این خصوص وجود داره دنبال کردم و باتوجه به جو صمیمانه و دوستانه ای که بر اینجا حکمفرماست سعی میکنم شرح مختصری از وضعیت موجود ارائه بدم؛

اشتباه من مربوط میشه به زمان انتخاب رشته که البته اونهم علل قابل ملاحظه ای داره که اگر لازم شد همینجا از مشاوره اساتید عزیز استفاده میکنم ولی فعلا وقت پرداختن بهشون نیست. حقیقت اینه که موقع انتخاب رشته من این کار رو بدرستی انجام ندادم و درنتیجه به رشته ای که پذیرفته شدم علاقه ای نداشتم یا بهتر بگم چیز زیادی راجع بهش نمیدونستم که بخوام علاقه ای داشته باشم. البته سال آخر دانشگاه که تا حدی شناختم بیشتر و کامل شد حس خوبی نسبت بهش پیدا کردم ولی سردرگمی های قبلی موجب شده بود درسم دیر به اتمام برسه.

بجز علاقه ای که تا حد زیاد یا قابل قبولی نسبت به رشته دانشگاهی م بدست آوردم، دلیل دیگری که باعث ثبت نام کنکور ارشد شد اینه که بخاطر طولانی شدن درسم درصدد این برآمدم که به سرعت به مدارج بالای علمی برسم تا جبران عمری که از دست رفته و آسیب هایی که بخاطر این مسئله دیدم بشه. بنابراین شاید حتی ادامه تحصیلم محل اشکال باشه.

لازمه به این نکته مهم اشاره کنم که بجز احساس وظیفه جهت فراگیری علوم دینی بنده به اینگونه موضوعات علاقه فراوانی دارم، که تازگی هم نداره و برمیگرده به دوره نوجوانی و حتی احتمالا ایام کودکی، منتها همونطور که گفتم مسیر زندگی رو از ابتدا درست انتخاب نکردم که بخشیش مربوط میشه به تعصبات، رفتار و خوی تند برخی از طلبه ها و اساتید خانم و البته کم اطلاعی خودم.. اما احساس میکنم امروز شرایط عوض شده و باید برگردم سر همون راهی که از اول باید انتخابش میکردم.. از جمله اهدافی که درنظر دارم این هست که علاوه بر کامل کردن اطلاعات دینی و تزکیه و خودسازی تا حد امکان به کار نشر اسلام ناب و تدریس بپردازم.

ادامه تحصیل در دانشگاه اگرچه حالا دیگه برام لذتبخش شده اما خوب که فکر میکنم میبینم برای فعالیت و کار در این رشته و حرفه بعنوان یک خانم و شرایطی که ممکنه در آینده با اونها مواجه بشم با چالشهایی روبرو خواهم شد، بویژه که انگیزه و تصمیم جدی دارم حتما علوم دینی رو سطح به سطح تا آخر بخونم که خب پیش بردن هر دوی اینها در کنار هم نه تضمین شده است و نه معقول! اساسا ثبت نامم برای کنکور ارشد ناگهانی صورت گرفت و بیشتر هدفم این بود که امسال رو از دست ندم و بعد از روی فرصت راجع به این قضیه فکر کنم و اگر تصمیمم نهایی شد مطالعه رو شروع کنم.

باتوجه به همه این مسائل به عقیده شما بهتر نیست اصلا از فکر دانشگاه بیام بیرون و وارد حوزه بشم؟

به نظرتون حضور در کلاس درس درحالیکه از سایر طلاب به لحاظ سن بزرگتر هستم ممکنه باعث سرخوردگی بشه و ادامه کارو برام سخت کنه؟

اگر بخوام در کلاسها شرکت نکنم، غیرحضوری بهتره(با کتاب، سی دی و دی وی دی بخونم) یا مجازی(شرکت در کلاسهای آنلاین)؟


سلام

نرگس آفرین;1010089 نوشت:
باتوجه به همه این مسائل به عقیده شما بهتر نیست اصلا از فکر دانشگاه بیام بیرون و حوزه رو شروع کنم؟

پاسخ: اگر به یادگیریِ علوم دینی علاقه فراوانی دارید، بهتر است به جای مطالعه برای قبولی در مقطع ارشد از هم اکنون جهت قبولی در حوه علمیه خواهران اقدام کنید. ملاکْ علاقه است.

نرگس آفرین;1010089 نوشت:
به نظرتون حضور در کلاس درس درحالیکه از سایر طلاب به لحاظ سن بزرگتر هستم ممکنه باعث سرخوردگی بشه و ادامه کارو برام سخت کنه؟

پاسخ: اگر واقعا بودن در جمع افراد کم سنّ تر، احساس سرخوردگی به شما دست می دهد، می توانید به صورت مجازی یا مطالعه آزاد به تحصیل علوم دینی بپردازید؛ هر چند شرکت در کلاس، بهتر است.

نرگس آفرین;1010089 نوشت:
اگر بخوام در کلاسها شرکت نکنم، غیرحضوری بهتره(با کتاب، سی دی و دی وی دی بخونم) یا مجازی(شرکت در کلاسهای آنلاین)؟

پاسخ:

پیامبراکرم (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم) فرمودند: «خُذُوا اَلْعِلْمَ مِنْ أَفْوَاهِ اَلرِّجَالِ» یعنی «علم را از دهان مردان(عُلماء) فراگیرید»(1). فراگیریِ علم از زبان علماء، باعث می شود خطا در یادگیری کاهش پیداکند و هر سؤالی که دانشجو داشته باشد، می تواند از استادِ عالِم بپرسد. اما یادگیریِ علم از cd و dvd احتمال یادگیریِ همراه با اِشکال و خطا را بالا می برد. پس بهتر است در کلاس شرکت کنید.

پی نوشت:
1: ابن ابی الجمهور، محمد بن زین الدین، عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة، ج4، ص247، مؤسسة سیّدالشهداء (صلوات الله و سلامه علیه)، قم، 1403.

امید;1010096 نوشت:
یادگیریِ علم از cd و dvd احتمال یادگیریِ همراه با اِشکال و خطا را بالا می برد. پس بهتر است در کلاس شرکت کنید.

منظورتون شرکت در کلاس به صورت مجازی هست؟

امید;1010096 نوشت:
اگر به یادگیریِ علوم دینی علاقه فراوانی دارید، بهتر است به جای مطالعه برای قبولی در مقطع ارشد از هم اکنون جهت قبولی در حوه علمیه خواهران اقدام کنید. ملاکْ علاقه است

یعنی معتقدین با وجود این شرایطی که مطرح کردم نیازی نیست به کسب مدارج بالای علمی در دانشگاه فکر کنم؟

نرگس آفرین;1010101 نوشت:
منظورتون شرکت در کلاس به صورت مجازی هست؟

شرکت در کلاس واقعی بر شرکت در کلاس مجازی، برتری دارد.

نرگس آفرین;1010101 نوشت:
یعنی معتقدین با وجود این شرایطی که مطرح کردم نیازی نیست به کسب مدارج بالای علمی در دانشگاه فکر کنم؟

من طبق علاقه شما حرف زدم. ببینید علاقه تان بیشتر به کدام سمت است.

امید;1010109 نوشت:
من طبق علاقه شما حرف زدم. ببینید علاقه تان بیشتر به کدام سمت است

متوجهم و از راهنماییتون ممنونم ولی این شرح مفصلی که نوشتم به این جهت هست که اگر برای کارشناسان سایت امکان داره با لحاظ اون مطالب پاسخ بدهند

نرگس آفرین;1010117 نوشت:
متوجهم

سلام
خواهر راه مشخصه

اولا که ارشد اینقدر وقتت رو میگیره که فرصت نمیکنی به زندگیت برسه (همین که به مسایل جاری زندگیت برسی هنره)
دوم اینکه بهتره به یکیش برسی بعد بری سراغ بعدی..

شما از یک طرف هم میخوای ارشد رو از دست ندی هم دینت رو..
اما اگر هر دو برداری ممکنه دو تاش رو از دست بدی و به هیچ کدومش نرسی..

اگر محدودیت سنی برای حوزه نیست فعلا به نظرم ارشد رو بخونید در کنارش مطالعاتی دینی خودتون رو افزایش بدید.
قبولی در ارشد ممکنه همیشگی نباشه و ممکنه این موقعیت رو از دست بدید.

هرچند برای هر دو میتونید اقدام کنید ببنیم در نهایت کدوم رو قبول میشید..و تصمیم نهایی رو اون زمان بگیرید.

نرگس آفرین;1010117 نوشت:
متوجهم و از راهنماییتون ممنونم ولی این شرح مفصلی که نوشتم به این جهت هست که اگر برای کارشناسان سایت امکان داره با لحاظ اون مطالب پاسخ بدهند

من مطالب شما را در نظر گرفتم و این پاسخ را ارائه دادم.
می توانید از مشاوره اساتید و کارشناسان دیگر نیز در این زمینه بهره ببرید.

سلام دوست بزرگوار
من دغدغه شما رو میفهمم چون خودم هم زمانی این تصمیم رو گرفتمhappy
در سالهای آخر یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاه به سبب علاقه ای که داشتم بصورت غیرحضوری تحصیل در جامعه الزهرا رو شروع کردم و همزمان دانشگاه رو هم ادامه دادم،خواستم چند تا نکته بگم
دروس حوزوی هر چه جلوتر برید سخت تر میشه و مستلزم گذاشتن وقت بیشتری برای فهم مطالب هست، از اون طرف درس های دانشگاه هم در مقاطع بالاتر تخصصی تر و سختتر میشه، شما علاوه بر این تاهل، همسرداری، خانه داری و تربیت فرزند رو هم اضافه کن چون نمیشه زندگی رو متوقف کرد و فقط درس خوند! اینها همه باعث میشه کار سخت بشه(به نظرمن البته!) ، شاید کسی پیدا بشه بگه من همزمان از پس همه ی این کارها بر میام، ولی من نتونستم! و به ناچار بعد از چند ترم ، علیرغم زحمت زیادی که کشیدم، حوزه رو کنار گذاشتم ولی ارتباطم رو با دوستان حوزوی حفظ کردم و توی بعضی از دوره هایی که حوزه برگزار میکرد شرکت میکردم و مطالعات خودم رو در زمینه ای که علاقه داشتم دنبال کردم
من پیشنهادم به شما این هست که اگر به رشته تحصیلی خودتون علاقه ندارید و یا رشته تحصیلی شما متناسب یک خانم نیست، حوزه رو ادامه بدید. به صورت حضوری. چون غیرحضوری شرکت کردن باعث میشه شما فقط مباحث کتاب رو از سی دی که استاد درس میده یاد بگیرید و برید امتحان بدید و پاس کنید! هر چند امکان رفع اشکال از اساتید هم هست ، منتها اون فضای تعامل و مباحثه نیست دیگه، البته شما میتونید کساییکه از شهر خودتون جامعه الزهرا میخونن رو پیدا کنید و با هم درسها رو بخونید و مباحثه هم داشته باشید
ولی باز هم حضوری درس خوندن و در فضای حوزه قرار گرفتن اولویت داره
میتونید درس دانشگاهی تون رو ادامه بدید و در کنارش مطالعات دینی خودتون رو هم داشته باشید. با دوستان مذهبی دانشگاهی و همینطور دوستان حوزوی ارتباط داشته باشید. جلسات و دوره های مذهبی مختلف شرکت کنید
و اگر آدم توانمندی هستید و فکر میکنید میتونید از پس هر دوش(به نحو احسن) بر بیایید هر دو. چون یه بچه مذهبی فقط برای پاس کردن درس نمیخونه!(چه حوزه چه دانشگاه)
مهم این هست که ما در هر شغل و جایگاه علمی که قرار داریم *عامل* به دستورات دین باشیم!
موفق باشید

پرسش:

به تحصیل در حوزه علمیه خواهران و تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه علاقه دارم. برای تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه تصمیم جدی گرفته ام؛ اما می ترسم این تصمیم منطقی نباشد. قصد من از تحصیل، تنها گذراندنِ واحدهای درسی نیست؛ بلکه می خواهم درس های حوزه و دانشگاه را به صورت عمیق و کاربردی بخوانم. آیا درست است که برای تحصیل در هر دو رشته اقدام کنم؟

پاسخ:

خیلی خوب است که به دنبال کسب علم و دانش هستید. اینکه دوست دارید بهره ای از علوم دینی ببرید، بسیار ارزشمند است. اما تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه به صورتی عمیق کاری غیرممکن است و چه بسا باعث شود هیچ کدام را به خوبی یاد نگیرید و در هر دو رشته عملکرد ضعیفی داشته باشید. شما مقطع کارشناسی را به اتمام رسانده اید. ادامه این راه نیاز به تلاش و کوشش بیشتری دارد. با یکی، دو ساعت درس خواندن و مطالعه کردن نمی توانید در کنکور ارشد قبول و موفق شوید. از سوی دیگر دروس حوزه، به مرور دشوار می شوند و یادگیریِ عمیقِ آنها نیاز به صرف وقت زیاد دارد. بهتر است در مورد علاقه و اولویّتِ اصلیِ خود به صورت جدّی فکرکنید و یکی از دو راه را انتخاب نمایید.

اگر به این نتیجه رسیدید که تحصیل در دانشگاه، اولویّتِ اصلی شماست، به تحصیل در رشته ای که در آن تاکنون تحصیل کرده اید ادامه دهید و هر روز چند ساعت برای قبولی در کنکور ارشد درس بخوانید. ادامه تحصیل در رشته خود، باعث می شود به نیمه کاره رهاکردنِ کارها عادت نکنید و تا رسیدن به مقطعی مطمئن تلاش نمایید. اگر پس از اتمام مقطع ارشد، بتوانید با معلومات خود، گره ای از کار دیگران باز کنید، خدمت بزرگی به جامعه ارائه می دهید و ثواب زیادی به دست می آورید. پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:«مَنْ قَضَى لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً كَانَ كَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ دَهْراً» یعنی«کسی که حاجت برادر مؤمنش را برآورده سازد، مانند کسی است که عُمری خدا را بندگی کند»(1).

اما اگر بعد از فکرکردنِ جدّی به این نتیجه رسیدید که اولویّت اصلی تان تحصیل در حوزه است، برای شرکت در آزمون ورودیِ حوزه های علمیه خواهران اقدام کنید و پس از قبولی در این آزمون، دروس حوزه را به صورت عمیق بخوانید.

پی نوشت:
1:
مجلسیّ، محمد باقر، بحارالانوار، ج71، ص302، مؤسّسة الوفاء، بیروت، 1403 ه.ق.

موضوع قفل شده است