کورش، ذوالقرنین، تطبیق.

آیا باستان گرا ها می توانند ثابت کنند کوروش همان ذوالقرنین است؟


ایا باستان گرا ها می توانند ثابت کنند کوروش زرتشتی و ذوالقرنین است؟

حدّثنا أبي رضي‌الله‌عنه قال : حدّثنا سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن محمّد بن عيسى ، عن عليِّ بن النعمان ، عن هارون بن خارجة ، عن أبي بصير ، عن أبي جعفر عليه‌السلام قال : إنَّ ذا القرنين لم يكن نبيّاً ولكنه كان عبداً صالحاً أحبَّ الله فأحبّه الله وناصح لله فنا صحه الله ، أمر قومه بتقوي الله فضربوه على قرنه فغاب عنهم زماناً ، ثمّ رجع إليهم فضربوه على قرنه الاخر ، وفيكم من هو على سنّته.

http://lib.eshia.ir/27045/1/393

ابو بصیر از امام باقر علیه السّلام روایت کند که فرمود: ذو القرنین بیامبر نبود ولی او بنده شایسته ای بود که خدا را دوست داشت و خداوند نیز او را دوست داشت، برای خدا خیرخواهی کرد و خداوند نیز برای او خیر خواهی نمود، قومش را به تقوای الهی فرمان داد و آنها ضربتی بر طرفی از سر او زدند و او مدّتی از نظر آنها غایب گردید و سپس به نزد آنها بازگشت و آنها ضربتی دیگر بر طرف دیگر سر او زدند، و در میان شما هم کسی هست که بر روش او باشد.
میگویم:سند این روایت صحیح است.

و در حدیث سوم همین باب از حضرت علی(ع)منقول است:
و او را ذو القرنین نامیده اند برای آنکه قومش را به حقّ فرا خواند و آنها ضربتی بر طرفی از سر او زدند...

پس متوان نتیجه گرفت دلیل نام ذوالقرنین به معنی کسی که دو شاخ دارد نیست بلکه به معنی کسی است که دو بار بر فرق سرش زدند و قرن به معنی فرق سر است.

# کوروش بنده صالح خدا نبود بلکه بارها از بتان مردوک و بعل و غیره تعریف و تمجید کرد و هیچ دلیلی بر زرتشتی بودن کوروش وجود ندارد
#کوروش هیچگاه دو بار بر فرق سرش نزدند و غائب نشد
#در هیچ منبعی نیامده که کوروش سدی با مشخصات سد ذوالقرنین ساخته باشد