غیبت ، جواز غیبت ، شرایط تحقق غیبت

راهکارهای موثر برای ترک غیبت

با سلام و تشکر
لطفا در مورد راهکارهای موثر برای ترک غیبت مرا راهنمایی فرمایید.:Gol:

تلافی غیبت ؛ جایز یا غیر جایز؟

سلام
من یک سوالی دارم که بشدت به پاسخش احتیاج دارم و در واقع پاسخ اون برام جنبه حیاتی داره .
سوالم اینه که غیبت کردن پشت سر فردی که شخصا در مورد من - مثلا- اقدام به غیبت ، تهمت ، دروغگویی و تخریب من در میان دیگران میکنه جایزه یا خیر ؟
ببینید مثلا من امروز خبر دار شدم که جاری من یکی دو سال قبل به خانواده همسرم گفته که من اوائل ازدواجم نزد خواهر و زن برادر مادرشوهرم از مادر شوهرم بدی گفتم .
من دیدم طی این مدت دو سال خانواده همسر من با من خیلی سرد و سر سنگین شدند اما خب نمی دونستم این فرد این دروغ رو به اونها گفته و علتش اینه تازه فرضا امروز خبر دار شدم از طرفی خانواده همسرم جدای از اینکه خیلی دهن بین هستند وحداقل به خودشون زحمت ندادند از خواهر یا زن برادر مادرشوهرم بپرسند آیا فلانی در موردما حرفی به شما زده یا خیر ؟ - بابا من بخوام غیبت کنم حداقل میرم پیش خونواده خودم غیبت میکنم نه پیش خواهر مادر شوهرم که بخواد بره به خواهرش بگه بابا حداقل فکرشون نمیرسه که اگه فلانی پیش خواهرم غیبت منو کرده چرا خواهرم نیومد به من خبر بده خب شاید نگفته - حتی نمیان به من بگن تو چرا فلان حرف رو زدی که من بگم نزدم .فقط پشت سرم حرف میزنند و ممکنه سالها بگذره و من خبر دار نشم .من خیالم از بابت خودم راحته - آدم خودشم نمیتونه گول بزنه چه برسه خدا رو - حالا جالب اینه که این فرد خودش اوائل ازدواجش اومد پیش من و خواهرم از مادر شوهرش- که مادر شوهر منم میشه- بد گفت و حتی توهین کرد اما خواهرم بدون هیچ رودروایستی بهش گفت شما دچار سوء تفاهم شده اید اینها خانوده ی نجیب و محترمی هستند حالا از ترس اینکه نکنه من این مطلب رو به مادر شوهرم بگم به اصطلاح دست پیش گرفته که پس نیافته و به من تهمت زده که من پشت مادر شوهرم حرف زدم .میخوام بدونم غیبت کردن پشت سراین فرد جلوی دیگران مثلا خواهرم یا خانواده شوهرم یاافرادی که اون پیششون از من بد گفته جایزه یا خیر .
خب میدونید الحمدلله من خیلی مراعات میکنم که غیبت نکنم به همین دلیل همه ی شنیده ها و حرفها رو توی خودم میریزم و پیش کسی حتی خواهرم یا همسرم درددل نمیکنم تا غیبت نشه ولی فقط و فقط خدا میدونه که چقدرفشار روانی روم میاد به حدی که دچار افسردگی میشم و وقتی مثلا پیش خواهرم یا همسرم درددل میکنم و میگم فلانی اینطور گفته یافلان کاررو کرده - تا ازشون راهنمایی بگیرم- دچار عذاب وجدان میشم که چرا غیبت کردم . خواهش میکنم منو راهنمایی کنید .

غیبت وشرایط جواز وتحقق آن

انجمن: 

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش غیبت به معنای این است که عیب پنهانیکسی را پشت سر او بگوینداگر صفتی ناروا در شخصی باشد یاا کاری که گناه محسوب میشود انجام داده باشد و دیگران از آن بی اطلاع باشند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن پشت سر او برای دیگران غیبت است.

* موارد جواز غیبت

۱. غیبت متجاهر به فسق (کسی که علنی و آشکار گناه می کند)، که در مورد همان گناهش به اتفاق فقها جایز است و اما نسبت به گناهان دیگرش که پنهان است، مورد اختلاف است.

۲. موارد تظلّم شخص از کسی که در حق او ظلم کرده، که می تواند ظلم او را بیان کند.

۳. موارد مشورت، مانند کسی که می خواهد دخترش را به کسی بدهد، و با شخصی در مورد آن فرد مشورت می کند که آن شخص می تواند عیب پسر را نقل کند.

۴. در موارد خیرخواهی و نصیحت، مثل اینکه شخصی با کسی رفیق شود و انسان احتمال دهد که این رفاقت منجر به فساد آن شخص شود. در این صورت، چون رفیق او آدم بدی است، می توان در مقام نصیحت و خیرخواهی، عیب او را ذکر نمود.

۵. کسی که می خواهد به دین ضرر بزند.. کسی که می خواهد به خودش ضرری بزند که لازم است او را حفظ نمود.

۷. کسانی که نوشته های مسموم، منحرف کننده و باطل دارند. (منهاج الصالحین، ج ۱، م ۳۹ تقلید؛ استفتائات جدید، ص ۲۰۹)