عالم جن و شیطان - روش انبیاء و اولیاء خدا

علت نهی حضور دائمی در عالم جن و شیطان از طرف عرفا و روش حضرت سلیمان

سلام علیکم

آیت الله خمینی چندن بار در نوشته های خود ملحق شدن سالک در عالم جن و شیطان را نفی کردند و آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر علنا فرمودند که ارتباط با جن حرام است. حالا سؤال این است که با وجود نهی حضور سالک در عالم جن و شیطان و حرمت ارتباط و تسخیر جن چرا بعضی انبیاء الهی که در رعایت حدود الهی به زعم عقل حقیر ما باید ارجح بر سایرین باشن مثل حضرت سلیمان یا حضرت ایوب علیهم السلام اقدام به ارتباط یا ابلیس یا تسخیر جنیان و شیاطین میکردند و به نوعی ورود در عالم آنها داشتند مثل حضرت سلیمان برای اغراضی مثل جلوگیری از صدمات شیاطین به انسانها. حالا چرا برخی اقدام به حضور و الحاق سالک در عالم جن و شیطان برای اغراض احتمالا شبیه اغراض حضرت سلیمان میکنند از طرف آیت الله خمینی و اکثریت عرفا و اولیاء الله مورد نهی قرار میگیرند؟

متن زیر هم از کتاب چهل حدیث آیت الله خمینی ذکر شده:

و از تصرفات خبیثه شیطانیه یکی آن است که انسان وجهه قلب خود را از جاده مستقیم معوج کند و به صورت شوخی یا شیخی متوجه کند. و یکی از شاهکارهای بزرگ شیطان موسوس فی صدور ناس است که با بیانی شوخ و شنگ و تصرفاتی دلفریب گاهی بعضی مشایخ را به بناگوش شوخی دلبر در آویزد، و عذر این کبیره، نه، بلکه این شرک عرفانی، را چنین آورد که قلب اگر احدی التعلق باشد، زودتر موفق به سلب علاقه شود! و گاهی بعض شوخ چشمان ابله را به صورت دیو سیرت شیخی عوامفریب، نه، بلکه شیطان قاطع الطریق، متوجه کند، و عذر این شرک جلی را آورد به آنکه شیخ انسان کامل است و انسان از طریق انسان کامل باید به مقام غیب مطلق، که به هیچ وجه ظهور ندارد جز در مرآت احدی شیخ، برسد. و تا آخر عمر آن یک (با) یاد رخسار دلبند شوخ خود، و این یک با صورت منکوس شیخ خود به عالم جن و شیاطین ملحق شوند. نه آن، علاقه حیوانیه اش سلب می شود، و نه این از طریق کورکورانه به مقصود می رسد. (منبع: آیت الله خمینی، چهل حدیث، حدیث سی ام، ghadeer.org)

البته در متن بالا دخالت شیطان رو در حضور متذکر شدند ولی در جای دیگر ظاهرا با اصل الحاق سالک در این عالم هر چند همراه با کارهای حضرت سلیمان به زعم بنده باشد باز هم مخالف هستند این مسئله به روش اساتید عرفان برمیگردد یا به ضررهای تکوینی آن؟