شهادت به عصمت حضرت فاطمه (س) در اذان و اقامه
ارسال شده توسط سیصدوسیزده در چهارشنبه, ۱۳۹۸/۱۱/۰۹ - ۱۰:۵۴سلام علیکم
در اذان و اقامه نماز، بعد از شهادت به نبوت رسول الله و امامت حضرت امیرالمؤمنین، آیا میتوان به عصمت حضرت فاطمه شهادت داد و مثلا گفت:
اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج
یکی از علما در کتاب شان صراحتا فرمودند که این شهادت را در اذان و اقامه شان میگویند و گفتند که اشکالی ندارد دیگران هم بگویند
و استدلال شان به این شرح است:
بدون هیچ دغدغه و وسوسه، حضرت فاطمه دختر پیغمبر صلیاللهعلیهوآله دارای عصمت بوده است. آن جناب صلواتاللهعلیها گوهری قدسی در تعیّن و صورتِ انسی بوده است، پس آن حضرت انسیهی حوراء و عصمت کبرای الهی است.
اکنون که دانستی بقیه نبوت و عقیله رسالت و ودیعه مصطفی و زوجه ولیالله و کلمه تامه الهی فاطمه علیهاالسلام صاحب عصمت است هیچ اشکالی ندارد که در فصول اذان و اقامه نمازت به عصمت آن جناب به این عبارت «اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمت الله الکبری» و یا مشابه آن شهادت دهی.
ندانم کجا دیدهام در کتاب که فخر رازی در هر مسألهای از مبدأ تا معاد تشکیک نموده است و اعتراض کرده است که او را امام المشککین خواندهاند ولی در عصمت سیدهی نساء العالمین فاطمه بنت رسول الله تسلیم محض بوده است که آن جناب بلامدافع معصوم بوده است و در عصمت و طهارتش جای شک و تردید نیست.
در ذیل این فصل، حضرت صدیقه طاهره فاطمه معصومه علیهاالسلام را به «بقیة النبوه» ستودهایم؛ بدیهی است که بقیهی هر چیز همان چیز است که اوصاف و آثار و خواص او را دارد، و اهل بیت پیغمبر علیهمالسلام را که بقیةالله و بقیةالنبوه میگویند تعظیم و تجلیل از آنان بدین لحاظ است که چون وسایط فیض الهی هستند و متخلق به اخلاق الله میباشند و سبب هدایت خلقاند، و به اذنالله کارِ خدایی میکنند، و مانند رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نشر حقائق و معارف قرآنی مینمایند و کارِ پیغمبری انجام میدهند، آن بزرگواران بقیهالله و بقیهالنبوه میباشند فتبصر.
شهادت به عصمت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در فصول اذان و اقامه نماز، به وزان شهادت امام امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است. (کتاب شرح فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة)
اخیرا شنیده ام که فرد دیگری می گوید من علاوه بر این به ولایت امام زمان هم شهادت میدم....
سوال من این است و میخوام حکمش رو بدونم که:
1- آیا این امر جایز هست یا نه؟
2-آیا بدعت محسوب نمیشه؟
3-. منظور از تبعات آن چیست؟
4- حتی در نمازهایی که تنها و نه با جماعت میخوانیم هم جایز نیست؟
5- در گروهی یک نفر درباره شهادت به عصمت حضرت فاطمه از من پرسید من فکر میکردم هیچ اشکالی نداره و به او هم گفتم اشکالی نداره بلکه ثواب هم داره (و اعتقادم هم همین بود)... بقیه افراد هم خواندند... تکلیف من چیست؟ یعنی مرتب گناه شدم؟ باید جبران کنم؟
با تشکر