شرکت های هرمی

نظر مراجع عظام در باره فعالیت و مشارکت در شرکتهای هرمی

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] نظر مراجع عظام در باره فعالیت و مشارکت در معاملاتی که در شرکتهای هرمی صورت میگیرد چیست؟[/] 1- حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مقام معظم رهبري) :
معامله به شيوه مذكور صورت شرعي ندارد و جايز نيست.


2- آیت الله مکارم شیرازی:
"شرکت در اين کار حرام و پول عايد از آن مباح نيست زیرا :
اولا - اصل معامله باطل است و جنس معامله شده آن مقدار ارزش ندارد.
ثانیا- این کار فریب دادن مردم است و کلاهبرداری محسوب می شود و بخت آزمایی نام می گیرد.
" کتاب استفتائات جديد آیت الله مکارم شیرازی، جلد اوّل، صفحه 150 "

3- حضرت آيت‌الله فاضل‌لنكراني:
در فرضي كه اخلال در نظام اقتصادي به وجود آورد، جايز نيست.
4- حضرت آيت‌الله نوري همداني:
«همكاري با چنين شركت‌هايي جايز نيست».

5- حضرت آيت‌الله صافي‌گلپايگاني:
« اين مورد مكرر و به اشكال مختلف مطرح شد و جواب داده‌ايم كه درآمد حاصل از اين طريق در لسان شرع مقدس اكل ‌المال بالباطل و حرام است».
6- حضرت آيت‌الله سيستاني:
« ورود در اينگونه معاملات جايز نيست ».
7- آیت الله شبیری زنجانی:
جایز نیست و حرام است.
8- آیت الله اردبیلی:
عمل شبهه ناک است و اجتناب شود.
9-آیت الله بهجت:
جایز نیست و حرام است.
[=arial, helvetica, sans-serif]۱۰-آیت الله وحید خراسانی:[/]
[=arial, helvetica, sans-serif]بنابر احتياط واجب مؤكد معامله كردن با اين شركتها جايز نيست و در اين احتياط وجوبى نمى توانيد به كسى ديگر رجوع نمائيد. و الله العالم[/]

همه چیز در باره شرکت های هرمی

انچه در زیر در چند پست می اید نوشته ای است در مورد شرکت های هرمی که چند سالی است درگشور ما هم به را ه افتاده است هرچند مسئولین برخوردهای لازم را می کنند ولی دانستن این مطالب هم به روایت ایت الله سبحانی هم خالی از لطف نیست .

نخست باید ماهیت این شركت تبیین گردد و سپس به بیان حكم شرعی آن پرداخته شود. رایج ترین صورت آن این است كه شركتی تشكیل می شود مثلا به نام « شركت آفتاب » كسی بخواهد

به عضویت این شركت درآید باید برگی را از این شركت به قیمت خاصی مثلا یك هزار تومان بخرد و در آن برگ اسامی پنج نفر به ترتیب نوشته شده است مثلا :
.1 زید .2 عمرو .3 بكر .4 عدی .5 خالد
نفر اول همراه با شماره حساب بانكی است .

پس از خرید این برگ باید سه كار انجام دهد :
اولا : مبلغی مثلا یك هزار تومان به حساب نفر اول كه شماره حساب بانكی دارد واریز كند.

ثانیا : یك هزار تومان مثلا به حساب بانكی شركت كه گرداننده این امور است نیز واریز نماید.
ثالثا : همه مدارك را با پست سفارشی به آدرس شركت كه عضویت آن را پذیرفته است بفرستد. و در انتظار بنشیند كه پاسخ شركت به او برسد.

وقتی پاسخ شركت به وی رسید چنین خواهد بود كه چهار برگ برای این عضو ارسال می شود و در آن برگ ها همان اسامی پنجگانه ذكر شده ولی اسم نفر اول حذف گردیده و اسم این عضو در رتبه پنجم قرار گرفته است و طبعا افراد دیگر نیز یك رتبه پیش افتاده اند.

پس از رسیدن این چهار برگ باید این عضو تلاش كند هر یك از این برگ ها را به فرد دیگری كه مایل است عضویت شركت را بپذیرد بفروشد در این صورت هر یك از این چهار عضو كه خریدار 4 برگ شدند باید راهی را كه عضو نخست پیموده است

بپیمایند یعنی هر برگی را مثلا به قیمت یك هزار تومان از عضو اول بخرند (در این صورت با فروش هر چهار برگ به 4 هزار تومان كلیه هزینه هایی كه عضو اول انجام داده بود تامین می شود بلكه چیزی نیز افزون باقی می ماند).

سپس هر یك از این چهار عضو مبلغی را مثلا هزار تومان به حساب نفر اول لیست خود واریز می كنند و مبلغی نیز مثلا هزار تومان به حساب شركت كه اشراف بر این كارها دارد نیز واریز می نمایند

سپس هر كدام كارهایی را كه صورت داده به وسیله پست سفارشی برای شركت ارسال می كند در این صورت هر یك از این چهار نفر كه هر كدام سه هزار و اندی هزینه كرده باید ناچار بسان عضو نخست منتظر باشد كه پاسخ شركت به او برسد.
آنگاه كه جواب رسید

برای هر یك از این چهار نفر بسته ای كه حاوی 4 برگ دیگر است ارسال می شود كه در آن برگ ها یك نام دیگر از نام این عضو دوم در ردیف پنجم و نام عضو نخست در ردیف چهارم قرار گرفته است و باید هر یك از این چهار نفر كه در عرض هم می باشند

4 برگ ارسالی را به 4 نفر بفروشند و خریدار جدید علاوه بر این كه مبلغی را باید به عنوان خرید بپردازد دو مبلغ دیگر را نیز باید هزینه كند مبلغی را برای فردی كه در رتبه اول لیست فروش قرار دارد و مبلغی را نیز برای شركت واریز نماید سپس همه رسیدهای بانكی خود را برای شركت ارسال نماید و در انتظار پاسخ بنشیند.

در این صورت خواهیم دید كه تعداد كسانی كه به وسیله عضو اول عضویت پذیرفته اند 4 نفر و كسانی كه به وسیله اعضای ردیف دوم عضویت یافته اند به شانزده نفر خواهد رسید.

سپس اینشانزده نفر كه علاقه مندند عضویت شركت را بپذیرند باید هر یك كارهای پیشینرا انجام دهند یعنی پس از خرید برگ به قیمت هزار تومان دو كار دیگر نیزانجام دهند یكی واریز مبلغی به حساب فرد رتبه یك لیست خود و دیگری برای شركت سپس مجموع فیش ها را برای شركت بفرستند و در انتظار پاسخ باشند .

طبعا نتیجه پاسخ ارسال 64 برگ برای 16 نفر خواهد بود كه برای شركت 64 عضوجدید بیابند و هر یك از این 64 نفر علاوه بر خرید برگ دو كار دیگر راانجام دهند و فیش های بانكی را برای شركت ارسال كنند و منتظر نتیجه باشندطبعا نتیجه این خواهد بود كه برای این 64 نفر 256 برگ خواهد آمد كه خواهانعضویت این تعداد است.

هرگاه آن 64 نفر توانستند (256 =4 * 64 ) 256 برگ را بفروش برسانند و كارهای پیشین را تكرار كنند قطعا برای هر یك از این نفرات 4 برگ خواهد آمد كه مجموع برگها 1024 (4 * 256 ) برگ خواهد بود . در این مرحله عضو نخست به تدریج از رتبه پنجم به رتبه اول ارتقا یافته و از هر یك از این 1024 نفر یك هزار تومان بلاعوض دریافت خواهد كرد .

و در نتیجه مالك یك میلیون و 24 هزار تومان خواهد بود (1000 * 1024 ) بدون این كه دیناری ضرر ببیند بلكه آنچه را هزینه كرده بود با فروش چهار برگ تامین كرده و در نهایت این مبلغ هنگفت را مالك شده است .

و به همین ترتیب اگر عضویت پیش برود عضو دوم نیز پس از عضو اول مالك این مبلغ خواهد شد و همچنین اعضای دیگر به سان عضو اول بدون هزینه كردن چیزی مالك آن مبلغ خواهند شد.

و در محاسبات تجاری چنین احتمالی با صفر مساوی است و چگونه این شركت می خواهد همه اعضا به چنین مبلغی برسند در حالی كه احتمال تملك مبلغ یادشده حتی برای نخستین عضو بسیار بعید است

این است واقعیت این شركت كه نامش همه جا را پر كرده و در حقیقت خواب و خیالی است كه جهانخواران می خواهند

از این طریق جیب خود را پركرده و جیب ملت های فقیر را خالی كنند زیرا قطع نظر از ادله شرعی كه این نوع شركت را حرام می داند خیالی بودن آن را با ارقام ریاضی روشن می كنیم .

عضو نخست در صورتی مالك این مبلغ می شود كه اعضای ردیف نهایی شركت به 1024 نفر برسد ولی عضوهای چهارگانه كه همگی در رتبه دوم قرار دارند اگر امكان تملك این مبلغ برای آنها باشد

باید اعضای ردیف نهایی به چهار هزار و نود و شش نفر (4096 =4 * 1024 ) برسد و همچنین اعضای ردیف سوم كه همگی در یك رتبه قرار دارند (16 نفر) اگر امكان تملك این مبلغ برای آنها شد باید اعضای ردیف نهایی شركت به 16386 نفر (6 * 4096 ) برسد

و همچنین اعضای ردیف چهارم كه همگی در یك رتبه اند (64 نفر) زمینه تملك این مبلغ بستگی دارد كه تعداد اعضا به 5536 نفر (4 * 16386 ) برسد و اگر اعضای رتبه پنجم كه تعداد آنها 256 نفر است بخواهند مالك چنین مبلغی شوند باید تعداد اعضا به 262144 نفر برسد(4 * 65536 ) .

و در محاسبات تجاری چنین احتمالی با صفر مساوی است و چگونه این شركت می خواهد همه اعضا به چنین مبلغی برسند در حالی كه احتمال تملك مبلغ یادشده حتی برای نخستین عضو بسیار بعید است .

و لذا گفته شد این نوع شركت افسانه ای بیش نیست و هرگز نمی تواند در دل جامعه به صورت منطقی جایی باز كند جز این كه اعضای نخست بدون محاسبات ریاضی فریب وعده های توخالی را می خورند و مبالغی را خرج می كنند.

تاكنون ماهیت شركت بیان شد اكنون به حكم شرعی آن می رسیم .

ادامه در پست بعدی