رابطه صفت و موصوف

توحید حقیقی (حتما بخوانید)

انجمن: 

به نام خدای بخشنده و مهربان

حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
خطبه اول نهج البلاغه :

أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ .
بحار الأنوار ، ج‏54، ص: 44
التَّوْحِيدُ، وَ الْعُيُونُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو الْكَاتِبِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ الْقُلْزُمِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي زِيَادٍ الْجَدِّيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَلَوِيِّ عَنِ الرِّضَا ع فِي خُطْبَتِهِ الطَّوِيلَةِ قَالَ أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَةِ اللَّهِ تَوْحِيدُهُ وَ نِظَامُ تَوْحِيدِ اللَّهِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ الْعُقُولِ أَنَّ كُلَّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَيْسَ بِصِفَةٍ وَ لَا مَوْصُوفٍ وَ شَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ وَ مَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَ شَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَث‏.

آری هر صفتی گواهی می دهد غیر از موصوف است و هر موصوفی گواهی می دهد غیر از صفت است و آن دو گواهی می دهند که همراه یکدیگرند پس گواهی میدهند که حادث و در نتیجه مخلوق هستند بنابراین آن صفت و موصوف که مخلوقند خدایی دارند که خدایشان صفت و موصوفی ندارد .

آری برای خداست موصوف و صفت و خدا تنها و تنها مالک آنهاست به این جهت به خدا این ها را به او نسبت میدهیم که خداوند آنها را برای خود پسندیده نه اینکه خداوند خود صفت و موصوف باشد . صفت و موصوف برای خدا بی تعریف است و خداوند خالق موصوف و صفت است و به خلق صفت و موصوف یا جواهر درک می شود برای او جوهری نیست . پس خدا را تشبیه به این صفات نمی کنیم و این صفات را بجهت اینکه تنها او مالک انهاست از نفی نمی کنیم و خدا بخشنده و مهربان است ولی جای این صفات مخلوق در موصوفات مخلوق است . و اینها را خدا را خلق کرده و به همین جهت به خدا نسبتش می دهیم که خودش این راه توحید را پسندیده ولی باید دانست توحید هم کمالی دارد .

ادامه دارد اینها تنها برای شروع بود ....
با تشکر