خطب،بررسی،خبطه ی،یک

بررسی خطب توحیدی نهج البلاغه

بسم الله الرحمان الرحیم

با سلام و ادب و احترام

مسأله توحید در نهج البلاغه از مهمترین مباحث عقلیِ کلام حضرت علی علیه السلام محسوب می گردد

درک توحید حقیقی بی گمان بدون استمداد از باب مدینه ی علم رسول صلی الله علیه و آله ممکن نخواهد

بود، چشمه های علوم الهی از قلل کوهسار اندیشه های ناب حضرت سرازیر شده و دامنه های اعمال

و اخلاق را سیراب می سازد.همو که خویش فرمود:"پرنده های تیز پرواز اندیشه را یارای صعود به بلندای

اندیشه ی من نیست."/خطبه شقشقیه

در این تاپیک بر آنیم که با بهره مندی، از دانش اساتید بزرگوار، سیری در خطب توحیدی نهج البلاغه داشته

و توحید صمدی را با بیان حضرت امیر علیه السلام بیابیم(ان شاالله)

جهت تبرک و تیمن با قسمتی از پیام حضرت امام خمینی (قدسّ الله سرّه الشریف) به کنگره نهج البلاغه آغاز می کنیم:

و اما كتاب نهج البلاغه كه نازله روح اوست براي تعليم و تربيت ما خفتگان در بستر منيت و در حجاب خود

و خودخواهي خود معجوني است براي شفا و مرهمي است براي دردهاي فردي و اجتماعي و مجموعه اي است

داراي ابعادي به اندازه يك انسان و يك جامعه بزرگ انساني از زمان صدور آن تا هر چه تاريخ به پيش رود و هر چه

جامعه ها به وجود آيد و دولتها و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفكران و فيلسوفان و محققان بيايند و در آن غور كنند

و غرق شوند. هان فيلسوفان و حكمت اندوزان بيايند و در جملات خطبه اول اين كتاب الهي به تحقيق بنشينند و افكار بلند

پايه خود را به كار گيرند و با كمك اصحاب معرفت و ارباب عرفان اين يك جمله كوتاه را به تفسير بپردازند و بخواهند بحق

وجدان خود را براي درك واقعي آن ارضا كنند به شرط آن كه بياناتي كه در اين ميدان تاخت و تاز شده است آنان را فريب

ندهد و وجدان خود را بدون فهم درست بازي ندهند و نگويند و بگذرند تا ميدان ديد فرزند وحي را دريافته و به قصور خود

و ديگران اعتراف كنند و اين است آن جمله: «مع كل شي لا بمقارنه و غير كل بمزايله» و اين جمله و نظير آن كه

در كلمات اهل بيت وحي آمده است بيان و تفسير كلام الله است كه در سوره «حديد «است و براي متفكران آخر زمان

آمده است: «و هو معكم اينما كنتم».

و سخن ابن سینا که می فرماید:

"کان علی علیه السلام بین اصحاب محمد صلی الله علیه و اله کالمعقول بین المحسوس"

علی (ع) در میان یاران رسول خدا(ص) مانند"کلّی" در میان جزئیات محسوسه بود،

و یا مانند"عقول قاهره" نسبت به "اجسام مادیه" بود.

و برای بهره مندی از معارف توحیدی نهج البلاغه از اولین خطبه شروع می کنیم و منتظر افاضات اساتید گرامی می شویم.

الحمد لله الذی لا یبلغ مدحته القائلون و و لا یحصی نعماءه العادون......

با سپاس