انسان کامل،‌مزاج عنصری، عرفان اسلامی، اعتدال

اعتدال مزاج در انسان کامل در عرفان اسلامی

در عرفان شواهدی که بیان‌گر ضروری بودن اعتدال مزاج در انسان کامل است، چیست؟ آیا اصلا چنین امری ضروری است؟ آیا اگر کسی دچار نقصان در اعدلیت مزاج بود در بهره‌های معنوی وی و مقام ولایت او تأثیر گذار است؟ اختصاص یک مزاج به انسان کامل، متأثر از چه اموری است؟‌آیا جهت حقانی انسان کامل، تأثیری در اعتدال مزاج وی ندارد؟ آیا جهت بشری و مزاج عنصری انسان کامل در جهت حقانی وی تأثیر گذار است؟ این تأثیر گذاری به چه صورت است آیا به نحو علت و معلول است یا به انحاء دیگر؟