اتفاقات در زندگی

فلسفه اتفاقات مختلف در زندگی

با سلام

بنده دچار برخی تعارضات ذهنی شده ام. فلسفه و علت خیلی از اتفاقات در زندگی افراد مدام ذهن من را مشغول میکند. برای روشن شدن اشکالات ذهنی ام سعی میکنم با یک مثال ملموس توضیح دهم:

1. فرض کنیم فردی متوسط چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ مذهبی که به سلامت بدن خود نیز بسیار بسیار اهمیت میدهد در سنین جوانی مثلا دچار یک بیماری سخت میشود. علارغم تمام مراقبت هایی که قبل از بروز بیماری داشته و درمانهایی که بعد از آن داشته بعد از مدت کوتاهی فوت میکند.

2.در این حالت فرض میکنیم فردی متوسط به لحاظ مالی و خوب از نظر مذهبی، نسبت به سلامتی خود چندان حساسیت به خرج نمیدهد و با کوچکترین دردی فورا دنبال درمان نیست و توجیه میکند که عمر دست خداست. این فرد نیز دقیقا مانند مثال اول ناگهان دچار یک بیماری سخت شده و فوت میکند.

3.در حالت سوم فرض میکنیم فردی با وضعیت مالی متوسط اما غیر مذهبی با وجود مراقبت ها و رعایت نکات توصیه شده برای حفظ سلامتی در سنین جوانی ناگهان مبتلا به بیماری سختی شده و فوت میکند.

میخواستم کارشناس محترم در تمام سه حالت بالا نقش اراده خدا و تاثیر عملکرد افراد را برای بنده توضیح دهند. ببینید مورد اول در مورد سلامتی خود وسواس به خرج داده اما باز هم مبتلا شده. مورد دوم توکل کرده اما باز هم مبتلا شده. هر سه مورد بالا وقتی دچار مشکل میشوند با خودشان میگویند چرا من؟؟؟؟ در اصل به نظر شما مقصر بیمار شدن این افراد چه کسی است؟ در حالت اول فرد با حساسیت زیادی مراقب خود بوده چرا باز هم بیمار شده؟ در مورد دوم فرد همه چیز را به خدا سپرده اما باز هم بیمار شده! در حالت آخر بیمار اصلا کاری با خدا ندارد و توجیه میکند اگر مثلا فلان غذا را نخورده بودم الان سالم بودم یا اگر فلان کار را میکردم یا فلان دکتر را رفته بودم اینطور نمیشد. در این حالات دقت کرده باشید اطرافیان اعوذ بالله فکر میکنند برخی پزشکان خدا هستند که مثلا اگر فلان دکتر رفته بودی الان این وضعیت را نداشتی.
همه دنبال مقصر هستند حتی خود فرد بیمار. آیا اگر پزشک فرد عوض میشد الان زنده بود؟ اگر زودتر متوجه بیماری شده بود الان زنده بود؟ یا عمر افراد را خداوند تعیین فرموده و بالا و پایین برویم این مقدار طول عمر خواهیم داشت؟

مثال سلامتی را زدم چون به نظرم ساده تر میشد با آن منظورم را برسانم.

با تشکر